Decyzja 2003/421/WE w sprawie zawieszenia procedury kontrolnej dotyczącej przeszkód w handlu polegających na praktykach handlowych stosowanych przez Republikę Kolumbii w odniesieniu do przywozu pojazdów silnikowych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 20 maja 2003 r.
w sprawie zawieszenia procedury kontrolnej dotyczącej przeszkód w handlu polegających na praktykach handlowych stosowanych przez Republikę Kolumbii w odniesieniu do przywozu pojazdów silnikowych

(2003/421/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 11 czerwca 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 3286/94 z dnia 22 grudnia 1994 r. ustanawiające procedury wspólnotowe w zakresie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Wspólnoty zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego, w szczególności tymi ustanowionymi pod auspicjami Światowej Organizacji Handlu(1), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 356/95(2), w szczególności jego art. 11 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 7 lipca 2000 r. Volkswagen AG wniósł skargę na podstawie art. 4 rozporządzenia (WE) nr 3286/94 (zwanego dalej "rozporządzeniem").

(2) Volkswagen AG twierdził, że wywóz ze Wspólnoty pojazdów silnikowych do Republiki Kolumbii jest utrudniony przez przeszkody w handlu w rozumieniu art. 2 ust. 1 tego rozporządzenia.

(3) Rzekome przeszkody w handlu zostały ustanowione przez ogólne kolumbijskie prawo podatkowe z 1996 r. (ze zmianami) (Estatuto Tributario), które przewiduje rozróżnienie między pojazdami montowanymi lub produkowanymi w Kolumbii, a tymi produkowanymi i montowanymi poza Kolumbią do celów zastosowania podatku VAT. Prawo to przewiduje, że pojazdy w kategorii do 1.400 cm3 produkowane lub montowane Kolumbii objęte są stawką podatku VAT w wysokości 20 % w porównaniu ze stawką podatku VAT w wysokości 35 % na samochody przywożone.

(4) Komisja decyduje, po konsultacji z Komitetem Doradczym ustanowionym rozporządzeniem, czy skarga zawiera wystarczające dowody uzasadniające wszczęcie procedury kontrolnej. W konsekwencji, procedura kontrolna została wszczęta dnia 18 sierpnia 2000 r.(3).

(5) Badanie dostarczyło wystarczające dowody dla ocenienia, że:

- Republika Kolumbii narusza swoje obowiązki wynikające z art. III.2 GATT z 1994 r. Dlatego zaskarżone przez skarżącego praktyki mające być przeszkodami w handlu w rozumieniu art. 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie przeszkód w handlu,

- powyżej opisany dyskryminacyjny system nakładania podatku VAT przez Kolumbię na przywóz samochodów powoduje negatywne skutki w handlu w rozumieniu art. 2 ust. 4 rozporządzenie w sprawie przeszkód w handlu.

(6) W wyniku procedury kontrolnej ustalono, że działanie było konieczne, w interesie Wspólnoty, w celu usunięcia negatywnych skutków w handlu wynikających z przeszkód w handlu stosowanych przez Kolumbię.

(7) W celu zagwarantowania wykonywania praw Wspólnoty zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego, wydaje się racjonalne znalezienie ze strony Kolumbii możliwości ugodowego rozwiązania, również przez wzgląd na trudną polityczną i gospodarczą sytuację Kolumbii.

(8) W grudniu 2001 r., Komisja Europejska i Kolumbia osiągnęły porozumienie stosownie do którego Kolumbia zobowiązała się nie zwiększać obecnego zróżnicowania podatku w stosunku do przywożonych samochodów silnikowych do 1.400 cm3 oraz usunąć wyżej wspomniane zróżnicowanie podatku VAT przed dniem 1 lipca 2005 r. Zgodnie z tymi warunkami, Komisja zobowiązała się do niewszczynania procedur rozstrzygania sporów WTO w zakresie środków objętych badaniem rozporządzenia w sprawie przeszkód w handlu. Porozumienie określiło, że pozostaje bez uszczerbku dla stanu prawnego Wspólnoty Europejskiej i Kolumbii.

(9) Porozumienie ustalało, że Komisja zawiesiłaby procedurę kontrolną w tej sprawie jak tylko zostałoby przyjęte przez Parlament Kolumbii ustawodawstwo wprowadzające w życie umowę.

(10) Projekt aktu prawnego przewidujący stopniowe zniesienie zróżnicowania podatku VAT differential został przedstawiony przez Rząd Kolumbii parlamentowi Kolumbii dnia 20 maja 2002 r. i został przyjęty dnia 27 grudnia 2002 r.

(11) Dlatego należy zawiesić procedurę kontrolną.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Doradczego ustanowionego rozporządzeniem,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł

Niniejszym zawiesza się procedurę kontrolną wszczętą w dniu 18 sierpnia 2000 r., dotyczącą przeszkód w handlu, polegających na praktykach handlowych stosowanych przez Kolumbię w odniesieniu do przywozu pojazdów silnikowych.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 maja 2003 r.

W imieniu Komisji
Pascal LAMY
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 349 z 31.12.1994, str. 71.

(2) Dz.U. L 41 z 23.2.1995, str. 3.

(3) Dz.U. C 236 z 18.8.2000, str. 4.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.143.33

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/421/WE w sprawie zawieszenia procedury kontrolnej dotyczącej przeszkód w handlu polegających na praktykach handlowych stosowanych przez Republikę Kolumbii w odniesieniu do przywozu pojazdów silnikowych
Data aktu: 20/05/2003
Data ogłoszenia: 11/06/2003