(Dz.U.UE L z dnia 12 marca 2002 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny (1), ostatnio zmienione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2700/2000 (2) (zwany dalej "Kodeksem"), w szczególności jego art. 247,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Niektóre definicje wymienione w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 2454/93 (3), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 993/2001 (4), wymagają aktualizacji.
(2) W ramach wspólnej polityki handlowej często konieczne jest dokonanie zmiany wykazu krajów i terytoriów kwalifikujących się do autonomicznych wspólnotowych preferencji taryfowych, a w konsekwencji dokonanie zmiany wykazu w rozdziale 2 tytuł IV część I sekcja 2 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93.
(3) Dlatego pozycja i brzmienie sekcji 2 powinny być oparte nie na wyczerpującym wykazie tych krajów i terytoriów, lecz na ogólnym odniesieniu do "krajów lub terytoriów korzystających", ponieważ te ostatnie są należycie wymienione w rozporządzeniach Rady przyznających dane preferencje.
(4) W pewnych okolicznościach możliwe jest dokonanie naprawy wadliwych towarów poza obszarem celnym Wspólnoty bez powstania długu celnego przy ich powrotnym przywozie.
(5) Po dopuszczeniu do swobodnego obrotu cena uzgodniona między nabywcą i sprzedawcą może w niektórych przypadkach podlegać zmianom mającym na celu uwzględnienie wad towarów.
(6) W konsekwencji obowiązujące przepisy powinny wyraźnie zezwalać na to, aby wartość transakcyjna na mocy art. 29 Kodeksu uwzględniała te szczególne okoliczności wraz z właściwymi zabezpieczeniami i z zastrzeżeniem zastosowania rozsądnego terminu.
(7) 1 Celem art. 167 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 było uniknięcie nakładania ceł na oprogramowanie przywożone na nośnikach informacji. Cel ten został osiągnięty przez Porozumienie w sprawie handlu produktami technologii informacyjnej (ITA), zatwierdzone decyzją Rady 97/359/WE (5). Bez uszczerbku dla stosowania decyzji GATT 4.1 z dnia 12 maja 1995 r. nie jest konieczne dalsze przyjmowanie specjalnych przepisów wykonawczych dotyczących określania wartości celnej nośników informacji.
(8) Kwota progowa określona w art. 179 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 dla składania deklaracji danych szczegółowych odnoszących się do wartości celnej (deklaracja wartości celnej) powinna zostać zwiększona do 10.000 EUR w celu uwzględnienia zmiany waluty i uproszczenia formalności przywozowych.
(9) 2 Konieczne jest dokonanie pewnych dostosowań i poprawek w przepisach o przeznaczeniu towarów, w szczególności w celu nadania im większej przejrzystości i dostosowania ich do zasad gospodarczych procedur celnych.
(10) Przepisy dotyczące tranzytu wspólnotowego, ustanowione w rozporządzeniu (EWG) nr 2454/93, zostały poddane całkowitemu i gruntownemu przeglądowi, który doprowadził do zmiany znacznej części przepisów. Od tego czasu stwierdzono, że zmienione przepisy zawierają pewne niedociągnięcia i nieścisłości, którym należy zaradzić.
(11) W celu ochrony interesów finansowych pozostałych umawiających się stron Konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej, zatwierdzonej decyzją Rady 87/415/EWG (6) należy zapewnić złożenie odpowiedniej gwarancji, w przypadku gdy procedura tranzytowa, dotycząca towarów wspólnotowych obejmuje ich terytorium. Wysokość gwarancji powinna zostać obliczona w taki sposób, jak gdyby towary te były towarami niewspólnotowymi.
(12) 3 W przypadku gdy główny zobowiązany pragnie skorzystać z poświadczenia gwarancji generalnej w odniesieniu do wszystkich towarów, kryteria dotyczące zastosowania gwarancji generalnej w odniesieniu do towarów, z którymi wiąże się większe ryzyko nadużycia finansowego, powinny mieć zastosowanie do wszystkich towarów.
(13) W celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa celnego we Wspólnocie należy dodać przepisy dotyczące należności celnych przywozowych nakładanych na towary przywożone, objęte uprzywilejowanym traktowaniem taryfowym ze względu na swe przeznaczenie. Należy tego dokonać w celu uzyskania większej jasności. Dodane przepisy powinny mieć skutek z mocą wsteczną, ponieważ podobne przepisy już istniały do dnia 30 czerwca 2001 r., a mianowicie w art. 52 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2228/91 (7), które zostało uchylone rozporządzeniem (EWG) nr 2454/93, oraz w art. 585a rozporządzenia (EWG) nr 2454/93, zanim zostało ono zmienione rozporządzeniem (WE) nr 993/2001.
(14) Artykuł 859 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 zawiera wykaz przypadków, w których dług celny nie powstaje, nawet w odniesieniu do sytuacji, określonych w art. 204 ust. 1 lit. a) lub b) Kodeksu.
(15) Wykaz ten powinien zostać dostosowany w taki sposób, aby obejmował przypadki niedopełnienia niektórych obowiązków mających zastosowanie do towarów objętych procedurą tranzytu wspólnotowego, w przypadku gdy towary te są przedstawiane w urzędzie przeznaczenia w stanie nienaruszonym.
(16) Wykaz powinien obejmować również przypadki niezgodności z niektórymi zasadami dotyczącymi przemieszczania, mającymi zastosowanie do towarów objętych procedurą zawieszającą lub do towarów korzystających z uprzywilejowanego traktowania ze względu na swe przeznaczenie, w przypadku gdy te towary przybywają na określone miejsce przeznaczenia.
(17) Ponieważ zmiana art. 859 jest powiązana z przepisami rozporządzenia (WE) nr 993/2001, które obowiązuje od dnia 1 lipca 2001 r., właściwe jest, aby zmiana ta obowiązywała od tego samego dnia.
(18) W celu zracjonalizowania zarządzania ostatecznymi terminami rozpatrywania wniosków o odstąpienie od księgowania po odprawie celnej na mocy art. 220 ust. 2 lit. b) Kodeksu lub wniosków o zwrot lub umorzenie należności na mocy art. 239 Kodeksu, zawieszenie okresu rozpatrywania takich wniosków w przypadku konsultacji z osobą zainteresowaną, zgodnie z art. 872a lub 906a rozporządzenia (EWG) nr 2454/93, należy we wszystkich przypadkach ustalić na okres jednego miesiąca.
(19) W celu zapewnienia spójnej wykładni przepisów dotyczących wskazania urzędu przeznaczenia, dokonującego kontroli wykorzystania i/lub miejsca przeznaczenia towarów, niezbędne jest określenie urzędu, w którym towary powinny być przedstawione do kontroli przy opuszczaniu obszaru celnego Wspólnoty.
(20) Należy obliczyć ryczałtowe współczynniki produktywności dla niektórych głównych produktów kompensacyjnych, opierając się na odpowiednich współczynnikach wymienionych w załączniku E do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1520/2000 z dnia 13 lipca 2000 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu przyznawania refundacji wywozowych do niektórych produktów rolnych wywożonych jako towary nieobjęte załącznikiem I do Traktatu oraz kryteria dla ustalania wysokości sum takich refundacji (8), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1563/2001 (9); dodatkowych zmian należy dokonać w odniesieniu do niektórych wtórnych produktów kompensacyjnych.
(21) Należy wprowadzić zmiany do załącznika 111 do rozporządzenia (EWG) nr 2454/93, uwzględniające ustanowienie jednej waluty od dnia 1 stycznia 2002 r.
(22) Przepisy przejściowe w sprawie skomputeryzowanego systemu tranzytowego, ustanowione w art. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2787/2000 (10) i w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 993/2001 nie powinny mieć zastosowania do zezwoleń przyznających status uprawnionego nadawcy lub uprawnionego odbiorcy w związku z uproszczeniami dotyczącymi niektórych sposobów transportu.
(23) Należy zatem wprowadzić odpowiednie zmiany w rozporządzeniu (EWG) nr 2454/93 oraz w rozporządzeniach (WE) nr 2787/2000 i (WE) nr 993/2001.
(24) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 11 marca 2002 r.
| W imieniu Komisji | |
| Frederik BOLKESTEIN | |
| Członek Komisji |
_______
(1) Dz.U. L 302 z 19.10.1992, str. 1.
(2) Dz.U. L 311 z 12.12.2000, str. 17.
(3) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, str. 1.
(4) Dz.U. L 141 z 28.5.2001, str. 1.
(5) Dz.U. L 155 z 12.6.1997, str. 1.
(6) Dz.U. L 226 z 13.8.1987, str. 1.
(7) Dz.U. L 210 z 31.7.1991, str. 1.
(8) Dz.U. L 177 z 15.7.2000, str. 1.
(9) Dz.U. L 208 z 1.8.2001, str. 8.
(10) Dz.U. L 330 z 27.12.2000, str. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.68.11 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 444/2002 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2454/93 ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny oraz rozporządzenia (WE) nr 2787/2000 i (WE) nr 993/2001 |
| Data aktu: | 11/03/2002 |
| Data ogłoszenia: | 12/03/2002 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 19/03/2002, 01/07/2001, 01/04/2002 |