Rozporządzenie 311/2002 nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych dysków magnetycznych (dyskietek 3,5-calowych) pochodzących z Hongkongu i Republiki Korei

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 311/2002
z dnia 18 lutego 2002 r.
nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych dysków magnetycznych (dyskietek 3,5-calowych) pochodzących z Hongkongu i Republiki Korei

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Ze względu na wielowątkowość postępowań antydumpingowych i niejednolitość techniki legislacyjnej w tym zakresie obowiązywanie konkretnych ceł antydumpingowych nakładanych przez prawodawcę wspólnotowego należy oceniać kompleksowo w kontekście wszystkich aktów prawnych dotyczących przedmiotowych środków. W związku z tym nin. rozporządzenie należy odczytywać łącznie z rozporządzeniem Rady nr 2199/94 z dnia 9 września 1994 r. nakładającym ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych dysków magnetycznych (dyskietek 3,5-calowych) pochodzących z Hongkongu i z Republiki Korei i stanowiącym o ostatecznym poborze nałożonego cła tymczasowego (Dz.U.UE.L.94.236.2) i aktami powiązanymi z oboma rozporządzeniami.

..................................................

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 384/96 z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony przed dumpingowym przywozem z krajów nie będących członkami Wspólnoty Europejskiej(1), w szczególności jego art. 11 ust. 2,

uwzględniając propozycję przedłożoną przez Komisję po konsultacji z Komitetem Doradczym,

a także mając na uwadze, co następuje:

A. INFORMACJE OGÓLNE

1. Procedura

Poprzednie dochodzenia

(1) We wrześniu 1994 r., rozporządzeniem (WE) nr 2199/94(2), Rada nałożyła ostateczne środki antydumpingowe na przywóz niektórych dysków magnetycznych ("dyskietek 3,5-calowych") pochodzących z Hongkongu i Republiki Korei ("Korea").

Postępowanie dotyczące pozostałych państw

(2) Oprócz środków nałożonych na dyskietki 3,5-calowe pochodzące z Hongkongu i Korei, przypomina się, że ostateczne cła antydumpingowe zostały również nałożone na przywóz dyskietek 3,5-calowych pochodzących z Japonii, Tajwanu i Chińskiej Republiki Ludowej(3) oraz Indonezji(4). Środki nałożone na przywóz dyskietek 3,5-calowych pochodzących z Japonii, Tajwanu i Chińskiej Republiki Ludowej są obecnie poddawane ocenie w związku z ich wygaśnięciem(5).

(3) W grudniu 1999 r. precyzyjnie określono zakres produktów objętych przewidzianymi środkami. Stwierdzono, że w zakres dotychczas stosowanych środków antydumpingowych nałożonych na dyskietki 3,5-calowe(6) nie wchodzą dyskietki oparte na technologii optycznie ciągłego prowadzenia głowicy lub technologii prowadzenia głowicy według sektorów magnetycznych i pojemności 120 MB lub większej.

Obecne dochodzenie

(4) Po opublikowaniu ogłoszenia o zbliżającym się terminie wygaśnięcia środków antydumpingowych stosowanych w odniesieniu do przywozu dyskietek 3,5-calowych pochodzących z Hongkongu i Korei, w czerwcu 1999 r., Komisja otrzymała wniosek o przeprowadzenie oceny tych środków zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 384/96 ("rozporządzenie bazowe"). Wniosek został przedłożony przez Komitet Europejskich Producentów Dyskietek ("Diskma") w imieniu producentów, których łączna produkcja stanowi poważny udział w całkowitej produkcji dyskietek 3,5-calowych ("rozpatrywanego produktu") we Wspólnocie. Wniosek został poparty uzasadnieniem, że wygaśnięcie środków mogłoby spowodować kontynuowanie lub powtórne zaistnienie dumpingu i powstanie szkód w przemyśle wspólnotowym.

(5) Po konsultacji z Komitetem Doradczym i ustaleniu, że istnieją wystarczające dowody do przeprowadzenia oceny w związku z wygaśnięciem, Komisja wszczęła dochodzenie(7) zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia bazowego.

Okres dochodzenia

(6) Dochodzenie dotyczące prawdopodobieństwa kontynuacji lub powtórnego zaistnienia dumpingu obejmowało okres od dnia 1 września 1998 r. do dnia 31 sierpnia 1999 r. ("OD"). Badanie tendencji istotnych dla oceny prawdopodobieństwa kontynuowania lub powtórnego zaistnienia szkodliwych praktyk obejmowało okres od 1995 r. aż do zakończenia postępowania ("okres analizy").

2. Strony zainteresowane dochodzeniem

(7) Komisja z urzędu powiadomiła czterech wspólnotowych producentów popierających wniosek, producentów - eksporterów oraz importerów, uznanych za strony zainteresowane, jak również przedstawicieli państw wywozu, o wszczęciu dochodzenia. Ponadto umożliwiła stronom bezpośrednio zainteresowanym wyrażenie opinii na piśmie oraz zgłoszenie wniosku o przesłuchanie.

(8) Wszystkim stronom uznanym za zainteresowane Komisja przesłała kwestionariusz. Wyczerpujące odpowiedzi nadeszły od trzech producentów wspólnotowych ("współpracujących producentów wspólnotowych") i jednego niezależnego importera dyskietek 3,5-calowych pochodzących z Hongkongu. Pełnych odpowiedzi nie otrzymano od żadnego z producentów - eksporterów z Hongkongu ani Korei.

(9) Komisja poszukiwała i sprawdzała wszelkie informacje uważane za niezbędne w celu stwierdzenia, czy istnieje prawdopodobieństwo kontynuowania lub powtórnego zaistnienia dumpingu i powstania szkód, a także czy utrzymywanie środków nie byłoby sprzeczne z interesem wspólnotowym.

Wizyty sprawdzające zostały przeprowadzone w siedzibach następujących przedsiębiorstw:

Współpracujący producenci wspólnotowi

- Sentinel N.V., Bodem, Belgia,

- Computer Support Italcard srl, Mediolan, Włochy,

- Datarex srl, Assemini, Włochy.

Importerzy

- Datamatic srl, Mediolan, Włochy.

3. Rozpatrywany produkt i produkty podobne

Rozpatrywany produkt

(10) Rozpatrywany produkt to produkt identyczny z będącym przedmiotem pierwotnego dochodzenia z uwzględnianiem późniejszego jego precyzyjnego określenia, tj. dyskietki 3,5-calowe wykorzystywane do zapisywania i przechowywania kodowanych cyfrowych informacji komputerowych objętych kodem CN ex 8523 20 90, z wyjątkiem dyskietek 3,5-calowych opartych na technologii optycznie ciągłego prowadzenia głowicy lub technologii prowadzenia głowicy według sektorów magnetycznych i pojemności 120 MB lub większej.

(11) Występują różne rodzaje rozpatrywanych dyskietek 3,5-calowych, w zależności od wielu czynników, w tym, między innymi, pojemności, formatowania, uzyskanego stopnia certyfikacji (miara ta służy badaniu wydajności dyskietki i ma wpływ na jego wartość rynkową) oraz sposobu sprzedaży, tj. czy jest on sprzedawany jako produkt oznaczony marką czy nieoznaczony. Pomimo istnienia różnych rodzajów dyskietek 3,5-calowych, nie ma między nimi znaczących różnic pod względem fizycznych cech charakterystycznych i technologii. Ponadto wykazują one wysoki stopień wymienności.

(12) Na tej podstawie, dyskietki 3,5-calowe, jak określono powyżej uznaje się za jeden produkt.

Produkty podobne

(13) Różne rodzaje dyskietek 3,5-calowych, jak zdefiniowano powyżej, produkowane i sprzedawane we Wspólnocie, a także produkowane i sprzedawane w rozpatrywanych państwach lub wywożone do Wspólnoty są podobne z uwagi na istotne fizyczne cechy charakterystyczne i technologię oraz wykazują wysoki stopień wymienności. W związku z tym, uznaje się je za produkty podobne w rozumieniu art. 1 ust. 4 rozporządzenia bazowego.

B. PRAWDOPODOBIEŃSTWO KONTYNUOWANIA LUB POWTÓRNEGO ZAISTNIENIA DUMPINGU

1. Ogólne

(14) Udział w rynku dyskietek 3,5-calowych przywożonych z Hongkongu był znaczący w okresie prowadzenia pierwotnego dochodzenia, kiedy to stanowił ponad 10 % całkowitego zapotrzebowania wspólnotowego. W okresie następującym po nałożeniu środków antydumpingowych, udział ten zmalał do 5,5 % w 1997 r., a w OD objętym niniejszym dochodzeniem stanowił 7,3 % całkowitego zapotrzebowania wspólnotowego.

(15) Udział w rynku przywozu z Korei stanowił w okresie pierwotnego dochodzenia ponad 2 % całkowitego zapotrzebowania wspólnotowego. Po nałożeniu środków antydumpingowych, udział w rynku koreańskiego przywozu zmalał znacząco, a w OD stanowił mniej niż 0,2 % całkowitego zapotrzebowania wspólnotowego na rozpatrywany produkt.

(16) W zakresie, w jakim dotyczy to Hongkongu, cztery z dziesięciu przedsiębiorstw, z którymi nawiązano kontakt wystąpiły z oświadczeniem, że już nie wytwarzają lub nie sprzedają rozpatrywanego produktu do Wspólnoty. Pozostałe firmy w ogóle nie przesłały odpowiedzi na kwestionariusz.

(17) W przypadku Korei, żadne z dwóch przedsiębiorstw wymienionych we wniosku o przeprowadzenie oceny nie odpowiedziała na kwestionariusz. Podczas dochodzenia nie stwierdzono żadnych dowodów istnienia innych producentów - eksporterów koreańskich. Należy wspomnieć, że tylko jedna firma współpracowała podczas dochodzenia, które prowadziło do przyjęcia środków antydumpingowych.

(18) W tych okolicznościach wyniki badań dotyczące Hongkongu i Korei ustalono na podstawie posiadanych informacji o stanie faktycznym, zgodnie z art. 18 rozporządzenia bazowego.

2. Kontynuowanie dumpingu

a) Hongkong

Wartość normalna

(19) Z uwagi na brak współpracy, wartość normalną ustalono na podstawie informacji przedstawionych we wniosku o przeprowadzenie oceny, będących jedynymi dostępnymi wiarygodnymi informacjami. Wykorzystanie wartości normalnej ustalonej w pierwotnym dochodzeniu byłoby niewłaściwe, z powodu znacznego spadku cen i kosztów wytworzenia produktów objętych postępowaniem na wszystkich znanych rynkach międzynarodowych w tym okresie.

(20) We wniosku, wartość normalna została obliczona odrębnie dla dyskietek sprzedawanych bez oznaczeń (luzem) oraz dyskietek w opakowaniu/oznaczonych znakiem firmowym, poprzez dodanie stosownej marży zysku (10 % w dochodzeniu pierwotnym) do kosztu wytwarzania rozpatrywanego produktu we Wspólnocie Europejskiej. Biorąc pod uwagę charakter posiadanych danych dotyczących ceny eksportowej, tj. danych Eurostatu, w których nie wyróżnia się rodzaju dyskietek, ustalono jedną średnią ważoną wartość normalną. Średnia ważona została obliczona na podstawie udziału wywozu dyskietek sprzedawanych luzem i ze znakiem firmowym/w opakowaniu do Wspólnoty, potwierdzonego przez nieliczne faktury przywozowe. Na podstawie tych informacji, ustalono, że dyskietki 3,5-calowe sprzedawane luzem stanowiły prawie 80 % przywozu dyskietek do Wspólnoty, zaś pozostałe 20 % przypadało na dyskietki ze znakiem firmowym/w opakowaniu.

(21) Hongkong Economic and Trade Office ("HKETO") zgłosił sprzeciw wobec możliwości wykorzystania kosztów produkcji, przedstawionych we wniosku o przeprowadzenie oceny, do ustalenia wartości normalnej dla towarów wywożonych z Hongkongu. Jednakże jedyną alternatywą sugerowaną przez HKETO było wykorzystanie albo wartości sprzedaży krajowej albo kosztów produkcji w Hongkongu. Jako że żaden z tych sposobów nie mógł być zastosowany w związku z brakiem współpracy, dowody dostarczone przez Stronę zgłaszającą zażalenie pozostają najbardziej wiarygodnymi informacjami posiadanymi przez Komisję. Po ujawnienie tego, HKETO zażądał w zamian oparcia obliczeń wartości normalnej na danych dotyczących wywozu z Hongkongu do innych państw, wynikających z statystyki handlowej Hongkongu. Roszczenie to zostało odrzucone, w znacznej mierze dlatego, że ta statystyka handlowa (na sześciocyfrowym poziomie nomenklatury międzynarodowej: Zharmonizowanym Systemie) obejmuje również produkty inne niż te rozważane.

Cena eksportowa

(22) W związku z brakiem współpracy, cena eksportowa została ustalona na podstawie danych Eurostatu. Jednakże wartości Eurostatu (obliczane w skali miesiąca i dla poszczególnych Państw Członkowskich) czasami wykazywały wysokie ceny jednostkowe, całkowicie sprzeczne z cenami sprzedaży dyskietek 3,5-calowych we Wspólnocie. Prawdopodobnie jest to spowodowane okolicznością, że inne produkty, takie jak dyski CD - R zostały zarejestrowane pod kodem CN obejmującym dyskietki 3,5-calowe. Liczby Eurostatu dotyczące OD zostały w związku z powyższym dostosowane w celu wykluczenia danych miesięcznych o przeciętnej cenie jednostkowej wyższej niż 0,17 EUR/sztukę. Ten sposób podejścia jest bardzo ostrożny, ponieważ:

- ceny eksportowe w Hongkongu wymienione we wniosku o przeprowadzenie oceny znajdowały się znacznie poniżej tego progu. Ceny importowe wynikające z faktur udostępnionych przez wyłącznego niezależnego importera we Wspólnocie, reprezentującego jednakże jedynie niewielki udział w całkowitej wielkości przywozu z Hongkongu, były znacznie niższe od tego poziomu;

- próg 0,17 EUR/sztukę odpowiada średniej ważonej cen sprzedaży/odsprzedaży dyskietek 3,5-calowych przez producentów wspólnotowych/niezależnych importerów/na rynku wspólnotowym w OD. Średnia ważona została skalkulowana na podstawie wielkości sprzedaży przemysłu wspólnotowego i wielkości całkowitego przywozu dyskietek 3,5-calowych ze wszystkich państw pochodzenia. Stwierdzono, że w rzeczywistości, przy przeciętnych cenach CIF - granica Wspólnoty wyższych od przeciętnych cen odsprzedaży/sprzedaży powszechnie obowiązujących na rynku wspólnotowym, przywóz z Hongkongu nie powinien mieć miejsca.

HKETO uznał wspomnianą wyżej metodologię za arbitralną i niepoprawna oraz zażądała, aby do obliczania ceny eksportowej zostały wykorzystane wartości i ilości podane w zbiorczym kodzie CN. Roszczenie to zostaje odrzucone z przyczyn nadmienionych powyżej.

Porównanie

(23) Wartość normalna i cena eksportowa zostały porównane na warunkach loco fabryka, zgodnie z art. 2 ust. 10 rozporządzenia bazowego. Ze względu na różnice występujące w kosztach transportu, ubezpieczenia, załadunku i przeładunku oraz opłatach dodatkowych dokonano stosownych regulacji na podstawie informacji zawartych we wniosku o przeprowadzenie oceny.

Margines dumpingu

(24) Zgodnie z art. 2 ust. 11 rozporządzenia bazowego, średnia ważona wartość normalna została porównana ze średnią ważoną ceną eksportową wywozu do Wspólnoty.

(25) Porównanie to wykazało istnienie marginesu dumpingu w wysokości między 10 % i 15 %, równego nadwyżce wartości normalnej nad ceną eksportową, wyrażonej jako procent ceny importowej CIF na granicy Wspólnoty, przed ocleniem. Jest to porównywalne do resztkowego marginesu dumpingu wynoszącego 27,4 % ustalonego w toku pierwotnego dochodzenia (podczas gdy poszczególne marginesy dumpingu wahały się od 6,7 % do 13,3 %).

(26) Gdyby porównano wartość normalną obliczoną jak opisano w akapitach 17-19 preambuły z cenami eksportowymi uzyskanymi z faktur udostępnionych przez niezależnego importera, margines dumpingu byłby jeszcze wyższy. Jednakże jak wspomniano wyżej, importer ten reprezentował jedynie niewielki udział w całkowitym przywozie z Hongkongu.

Wnioski

(27) Wyżej opisane wyniki badań, uzyskane w oparciu o znaczące wielkości wywozu, pokazują istnienie dumpingu w przywozie dyskietek 3,5-calowych pochodzących z Hongkongu.

b) Korea

Metodologia

(28) Wartość normalna i cena eksportowa produktów z Korei została ustalona przy użyciu tej samej metodologii, którą opisano powyżej w odniesieniu do Hongkongu, chociaż w przypadku Korei nie dysponowano żadnymi fakturami przywozowymi od niezależnego importera. Porównanie między wartością normalną i ceną eksportową zostało przeprowadzone w wyniku zastosowania tej samej metodologii, jaką użyto w przypadku Hongkongu. Należy jednakże zauważyć, że wyniki badania dotyczącego kontynuowania dumpingu nie były tu rozstrzygające w związku z nieznaczną wielkością przywozu z Korei, jak opisano w akapicie 49 preambuły.

Margines dumpingu

(29) Zgodnie z art. 2 ust. 11 rozporządzenia bazowego, średnia ważona wartość normalna została porównana ze średnią ważoną ceną eksportową wywozu do Wspólnoty.

(30) Porównanie to wykazało istnienie marginesu dumpingu w wysokości między 20 % i 25 %, równego nadwyżce wartości normalnej nad ceną eksportową, wyrażoną jako procent ceny importowej CIF na granicy Wspólnoty, bez oclenia. Jest to porównywalne do marginesu dumpingu w wysokości 8,1 % ustalonego w toku pierwotnego dochodzenia.

Wnioski

(31) Powyższe wyniki badań wskazują na kontynuację dumpingu przy przywozie dyskietek 3,5-calowych pochodzących z Korei. Wielkość przywozu jednakże która posłużyła do postawienia takiego wniosku była bardzo mała.

3. Prawdopodobieństwo powtórnego zaistnienia dumpingu

a) Hongkong

(32) Udział dyskietek 3,5-calowych przywożonych z Hongkongu był znaczący w okresie pierwotnego dochodzenia, kiedy to stanowił on ponad 10 % całkowitego zapotrzebowania wspólnotowego. Po nałożeniu środków antydumpingowych, udział w rynku zmalał do 5,5 % w 1997 r., a w OD stanowił 7,3 % całkowitego zapotrzebowania wspólnotowego. Należy ponadto wspomnieć, że przywóz z Hongkongu wykazał, po OD, znaczący spadek.

(33) HKETO twierdził, po rozpoczęciu dochodzenia, że na rynku Hongkongu działa aktywnie tylko jeden producent - eksporter dyskietek 3,5-calowych, a jego zdolność produkcyjna jest zbyt ograniczona, aby mogła wyrządzić szkodę przemysłowi wspólnotowemu w przypadku wywozu jego produktów, nawet jeżeli cła antydumpingowe zostaną zniesione. Ponadto, po jego ujawnieniu, HKETO stwierdził, że po OD produkcja dyskietek w Hongkongu została zakończona całkowicie i w związku z tym nie ma możliwości powtórnego zaistnienia dumpingu.

(34) W tym względzie należy zwrócić uwagę, że w ciągu analizowanego okresu Hongkong utrzymywał istotny udział w rynku (przeważnie około 7 %). Należy również zauważyć, że przywóz dyskietek 3,5-calowych z Hongkongu znacząco zmalał po OD, podczas gdy zaobserwowano proporcjonalny wzrost przywozu tego produktu z Makao, które nie podlega środkom antydumpingowym. Po jego ujawnieniu, HKETO przekazał informację stwierdzającą zakończenie produkcji dyskietek w Hongkongu i ich wywozu do Wspólnoty po OD. Jednakże nie zmienia to faktu, że stwierdzono czynną działalność produkcyjną związaną z rozpatrywanym produktem i jeśli środki zostaną uchylone istnieje możliwość ponownego przeniesienia produkcji do Hongkongu lub wznowienia wywozu, jeżeli zaniechano go jedynie czasowo. Ponadto należy zauważyć, że ze względu na brak współpracy z producentami - eksporterami ujawniony w OD, nie było możliwości upewnienia się czy fabryka(-i) stanowiąca(-e) źródło przywozu dumpingowego rzeczywiście zamknęła(-a) swoją działalność po OD.

b) Korea

(35) Udział w rynku towarów przywożonych z Korei stanowił w czasie pierwotnego dochodzenia ponad 2 % całkowitego zapotrzebowania wspólnotowego. Po nałożeniu środków antydumpingowych, udział w rynku koreańskich towarów przywożonych istotnie zmalał, w OD stanowił mniej niż 0,2 % całkowitego zapotrzebowania wspólnotowego na rozpatrywany produkt. W związku z tym rozważano ryzyko powtórnego zaistnienia przywozu dumpingowego z Korei na powyższym poziomie de minimis.

(36) We wniosku o przeprowadzenie oceny ujęto nazwy dwóch przedsiębiorstw jako producentów rozpatrywanych produktów, żaden z nich jednakże nie podjął współpracy. Wartość wywozu jednego z tych producentów do Wspólnoty stanowiła istotną część jego całkowitej sprzedaży w czasie pierwotnego dochodzenia. Ponadto, zdolność produkcyjna tego przedsiębiorstwa zwykle zaspokajała znaczącą część zapotrzebowania wspólnotowego (prawie 5 %). Wobec braku współpracy ze strony tego przedsiębiorstwa, można w związku z powyższym założyć, że w Korei w dalszym ciągu istnieje znaczna niewykorzystana zdolność produkcyjna, która może zostać wykorzystana, gdy środki zostaną uchylone. Z posiadanych informacji wynika, że producent ten w dalszym ciągu produkuje rozpatrywany produkt.

(37) Ponadto, przy wyżej wspomnianej łatwości zmiany miejsca wytwarzania rozpatrywanego produktu, nie można wykluczyć, że niektórzy producenci - eksporterzy przenieśliby swoją produkcję z powrotem do Korei, jeżeli uprzednio produkcja została przeniesiona poza jej granice.

(38) Ponieważ przywóz z Korei odbywał się po znacząco obniżonych cenach, chociaż w ograniczonych ilościach, a ponadto uznano, że w państwie tym część zdolności produkcyjnej jest niewykorzystana oraz istnieje możliwość przenoszenia produkcji, stwierdza się, że jeżeli środki zostałyby uchylone istnieje możliwość powtórnego zaistnienia wywozu dumpingowego o znacznej wielkości.

C. DEFINICJA PRZEMYSŁU WSPÓLNOTOWEGO

(39) We Wspólnocie, w OD, dyskietki 3,5-calowe były wytwarzane przez:

- trzech producentów wspólnotowych, w pełni współpracujących z Komisją podczas dochodzenia,

- innego producenta, który poparł wniosek o przeprowadzenie oceny, ale nie dostarczył danych,

- inne podmioty gospodarcze związane z japońskimi, tajwańskimi i chińskimi producentami - eksporterami.

(40) Jak Komisja uznała podczas poprzedniego postępowania, ocena sytuacji przemysłu wspólnotowego zostałaby zniekształcona, jeżeli definicja "produkcja wspólnotowa" obejmowałaby producentów wspólnotowych związanych z producentami z państw objętych wcześniejszym postępowaniem, których działalność uznano za dumpingową i którzy przyczyniają się do powstawania szkód majątkowych u wnioskodawców. W konsekwencji produkcja podmiotów gospodarczych powiązanych z producentami z rozpatrywanych państw zostaje wyłączona z definicji "produkcji wspólnotowej".

(41) Produkcja trzech współpracujących producentów wspólnotowych i innego producenta wspierającego zażalenie stanowi w związku z powyższym produkcję wspólnotową w rozumieniu art. 4 ust. 1 rozporządzenia bazowego.

(42) HKETO kwestionował wykluczenie z definicji produkcji wspólnotowej firm związanych z japońskimi, tajwańskimi i innymi producentami spoza Wspólnoty oraz oświadczyło, że wykluczenie sztucznie wzmocni interes prawny wnioskodawców.

(43) Jak wyjaśniono powyżej, producenci ci zostali wyłączeni z definicji produkcji wspólnotowej, ponieważ stwierdzono ich powiązania ze stronami uprawiającymi dumping na rynku wspólnotowym i nie znaleziono przyczyn, które uzasadniałyby zmianę tego podejścia w dochodzeniu oceniającym. Ponadto, nawet uwzględniając tych producentów, współpracujący producenci wspólnotowi w dalszym ciągu reprezentowaliby ponad 25 % produkcji wspólnotowej. W związku z powyższym roszczenie HKETO zostało odrzucone.

(44) Na tej podstawie i przy założeniu, że współpracujący producenci wspólnotowi reprezentują większą część, w tym przypadku ponad 75 %, produkcji wspólnotowej, uznaje się w związku z powyższym, że stanowią oni przemysł wspólnotowy w rozumieniu art. 4 ust. 1 i art. 5 ust. 4 rozporządzenia bazowego i zwani są dalej "przemysłem wspólnotowym".

D. WSPÓLNOTOWY RYNEK DYSKIETEK

1. Informacje ogólne

(45) Rynek dyskietek 3,5-calowych jest rynkiem dojrzałym i obecnie charakteryzuje się spadkiem popytu. Inne produkty, takie jak dyski ZipTM, pozostałe dyskietki o dużej pojemności, takie jak dyskietki HiFD i magneto - optyczne nośniki pamięci masowej do przechowywania danych, takie jak zapisywalne dyski CD (CD - R) stopniowo zajmują na rynku miejsce dyskietek 3,5-calowych. Jednakże uwzględniając znaczącą bazę komputerów PC z wbudowanymi napędami dyskietek 3,5-calowych (obecnie szacowana na 30 mln sztuk we Wspólnocie), jest oczywiste, że we Wspólnocie będzie odczuwalny stały popyt na dyskietki. Ponadto, zgodnie z najnowszymi badaniami rynku, większość producentów komputerów PC w dalszym ciągu włącza napędy dyskietek 3,5-calowych do podstawowej konfiguracji swoich urządzeń. Szacuje się, że do 2002 r. na obszarze Wspólnoty liczba napędów dyskietek wyniesie 38 mln. W związku z powyższym wspólnotowy rynek dyskietek zachowa swoje znaczenie.

2. Zapotrzebowanie na dyskietki 3,5-calowe na rynku wspólnotowym

(46) Wielkości dotyczące zapotrzebowania we Wspólnocie oparte są na informacjach zawartych we wniosku o przeprowadzenie oceny, poddanych przekrojowej kontroli za pomocą zweryfikowanych wielkości produkcji i sprzedaży przedstawionych przez przemysł wspólnotowy oraz całkowitej wielkości przywozu otrzymanych z Eurostatu.

(47) W danych Eurostatu jednakże dyskietki 3,5-calowe stanowią jedynie część odpowiedniej pozycji CN. Uważa się, że w okresie analizy rynek pozostałych magnetycznych dysków elastycznych był bardzo mały. Komisja uznała za sprawę oczywistą, że w latach 1998 r. i 1999 r. część zapisywalnych dysków CD (CD - R) została mylnie zgłoszona do odprawy w urzędach celnych pod tą pozycją CN. Liczby dotyczące wielkości przywozu zostały skorygowane z wykorzystaniem szczegółowej poufnej informacji statystycznej w celu uwidocznienia błędnych zgłoszeń celnych.

(48) W okresie analizy zapotrzebowanie spadło o 50 %.

Całkowite zapotrzebowanie na dyskietki 3,5-calowe we Wspólnocie 1995 1996 1997 1998 OD
W mln sztuk 1.300 1.100 1.000 800 650
Indeks 1995 r. = 100 100 85 77 62 50

3. Przywóz z rozpatrywanych państw

Uwaga wstępna

(49) W wyniku braku współpracy, do prognozowania wielkości przywozu zostały wykorzystane dane Eurostatu i informacja celna (TARIC). W przypadku Hongkongu, Komisja użyła informacji celnych dotyczących rozpatrywanego produktu z lat 1995-1998. W odniesieniu do OD, uznano, że 20 % sprzedaży zarejestrowanej przez Eurostat pod odpowiednią pozycją może być związana z błędnym zgłoszeniem celnym dysków CD - R, więc wielkości te zostały odpowiednio skorygowane, zaś ceny oszacowano w sposób opisany w akapicie 20 preambuły. W przypadku Korei, informacje celne wykorzystano w okresie analizy w odniesieniu do wolumenu i cen.

Wolumen i udział w rynku

(50) W oparciu o wyżej opisaną metodologię, wolumen przywozu dyskietek 3,5-calowych do Wspólnoty był następujący:

Przywóz do Wspólnoty (mln sztuk) i udział w rynku (%) 1995 1996 1997 1998 OD
Przywóz z Hongkongu 89,1 72 54,7 62,1 47,2
Udział w rynku Hongkongu 6,9 % 6,5 % 5,5 % 7,8 % 7,3 %
Przywóz z Korei 5,7 1,7 0,1 0,5 1,2
Udział w rynku Korei 0,5 % 0,2 % 0 % 0,2 % 0,2 %
Całkowity przywóz z Hongkongu i Korei 94,7 73,7 54,8 62,6 48,4
Łączny udział w rynku Hongkongu i Korei 7,3 % 6,7 % 5,5 % 7,8 % 7,4 %

(51) Wolumen przywozu z Hongkongu spadł w okresie analizy z 89 mln sztuk w 1995 r. do 47 mln sztuk w OD. Udział w rynku towarów przywożonych z Hongkongu spadł początkowo z 6,9 % w 1995 r. do 5,5 % w 1997 r., ponownie wzrastając w 1998 r., aby w OD osiągnąć 7,3 %.

(52) Wolumen przywozu z Korei pozostał na niskim poziomie w okresie analizy, zmniejszając się z 6 mln sztuk w 1995 r. niemalże do zera w 1997 r. i wzrastając do ponad 1 mln sztuk w OD. Udział Korei w rynku był mało znaczący w ciągu całego okresu analizy.

Zmiany cen producentów - eksporterów

(53) Komisja porównała przeciętne ceny CIF towarów przywożonych z Hongkongu i Korei z cenami sprzedaży przemysłu wspólnotowego we Wspólnocie.

(54) Porównanie wykazało, w oparciu o średnie ważone, że w OD ceny towarów przywożonych z Hongkongu były o 5 % niższe od cen sprzedaży towarów przemysłu wspólnotowego oraz że ceny towarów przywożonych z Korei były o 14 % niższe od cen sprzedaży przemysłu wspólnotowego.

4. Przywóz z pozostałych państw trzecich

(55) W OD przywóz z pozostałych państw zmieniał się następująco. Pochodził on głównie z Indii i Singapuru (udział w rynku odpowiednio 5,7 % i 8,7 %).

Przywóz z pozostałych państw (w mln sztuk) 637,5 237,6 198,4 167,5 190,5
Udział w rynku przywozu z pozostałych państw 49,0 % 21,6 % 19,8 % 20,9 % 27,9 %

5. Sytuacja w przemyśle wspólnotowym

Produkcja, zdolność produkcyjna i wykorzystanie zdolności produkcyjnej

(56) Wolumen produkcji przemysłu wspólnotowego zmniejszył się o 30 % w okresie analizy. W tym samym okresie, stopień wykorzystania zdolności produkcyjnej przez przemysł wspólnotowy zmalał o 29 punktów procentowych.

1995 1996 1997 1998 UP
Produkcja w mln sztuk 225 208 190 178 157
Indeks 1995 r. = 100 100 92 84 79 70
Zdolność produkcyjna w mln sztuk 234 273 235 240 235
Wykorzystanie zdolności produkcyjnej 96 % 76 % 81 % 74 % 67 %

Sprzedaż, udział w rynku i jego wzrost

(57) Sprzedaż w przemyśle wspólnotowym spadła o 31 % w okresie analizy. O ile całkowite zapotrzebowanie we Wspólnocie na dyskietki 3,5-calowe zmalało w okresie analizy o 50 %, udział przemysłu wspólnotowego w rynku wzrósł o 6 punktów procentowych. Przyrost ten odzwierciedla wzmocnienie pozycji przemysłu wspólnotowego uzyskanej dzięki wprowadzeniu w życie środków antydumpingowych.

Sprzedaż dyskietek 3,5-calowych we Wspólnocie przez przemysł wspólnotowy 1995 1996 1997 1998 OD
W mln sztuk 218 205 187 168 149
Indeks 1995 r. = 100 100 94 86 77 69
Procentowy udział w rynku 17 % 19 % 19 % 21 % 23 %

Zmiany cen

(58) Zmiany cen przemysłu wspólnotowego oferowanych niezależnym klientom w okresie analizy są następujące. W okresie tym ceny spadły o 44 %.

Zmiana cen dyskietek 3,5-calowych przemysłu wspólnotowego 1995 1996 1997 1998 OD
Średnia cena za sztukę (EUR) 0,2599 0,2065 0,1796 0,1531 0,1453
Indeks 1995 r. = 100 100 79 69 59 56

Zapasy

(59) Na przestrzeni czasu zapasy mają charakter stosunkowo stabilny i w związku z powyższym nie wnoszą istotnych informacji do opisu sytuacji przemysłu wspólnotowego.

Rentowność, stopa zwrotu inwestycji i przepływ środków pieniężnych

(60) Stwierdzono, że w całym okresie analizy, przemysł wspólnotowy zanotował wyniki finansowe (tj. straty) znacznie poniżej stopy zysku uznanej za odpowiednią dla przemysłu wspólnotowego w pierwotnym dochodzeniu. Nie osiągnięto poziomu zysku zakładanego dla 1995 r. z powodu restrukturyzacji przemysłu. Ogólnie, w okresie analizy straty zmalały z - 5,57 % w 1996 r. do - 1,75 % w OD.

(61) W okresie analizy stopa zwrotu inwestycji była ujemna, ale w kategoriach ogólnych, ich wyniki były zgodne ze wzrostową tendencją rentowności. Przepływ środków pieniężnych nieznacznie poprawił się wraz ze wzrostem rentowności.

Zatrudnienie, wydajność, płace

(62) Między 1995 r. i OD, liczba osób czynnych zawodowo w przemyśle wspólnotowym zmalała o 35 % z 252 do 163 pracowników. W tym samym okresie wydajność wzrosła odpowiednio o 9 %, a całkowity fundusz płacowy zmalał o 23 % (płace na jednego pracownika wzrosły o 19 %).

Inwestycje i możliwości zwiększenia kapitału

(63) Produkcja dyskietek 3,5-calowych jest kapitałochłonna, a urządzenia wytwórcze zwykle pracują 24 godziny na dobę przez cały rok. Po dokonaniu kilku nieznaczących inwestycji w latach 1995 i 1996, w przemyśle tym nie było nowych inwestycji netto.

(64) Zakres strat poniesionych w okresie analizy nie pozwolił na finansowanie przez przemysł wspólnotowy żadnych nowych inwestycji w ciągu ostatnich trzech lat.

Wywóz dokonywany przez przemysł wspólnotowy

(65) Wywóz utrzymywał się na stabilnym poziomie między 2 i 3 % całkowitego obrotu zanotowanego w okresie analizy.

Wielkość marginesu dumpingu i poprawa sytuacji po zakończeniu praktyk dumpingowych

(66) Sytuacja przemysłu wspólnotowego poprawiła się w pewnym stopniu po wprowadzeniu środków, ale nie powróciła do normy po stosowaniu praktyk dumpingowych w przeszłości, co potwierdza głównie jego słaba sytuacja finansowa.

(67) Co do wpływu wielkości rzeczywistego marginesu dumpingu na sytuację przemysłu wspólnotowego w OD, nie uznaje się jej za właściwy wskaźnik w niniejszym badaniu oceniającym, ponieważ nałożenie ceł ma za zadanie przeciwdziałać skutkom dumpingu.

Stanowisko Biura Gospodarczo - Handlowego w Hongkongu

(68) HKETO stwierdził, że przemysł wspólnotowy osiągnął dobre wyniki gospodarcze w okresie analizy, uwzględniając spadek popytu i nie wykazywał oznak słabości. Stwierdziło również, że z powodu tendencji malejących dotyczących wielkości i wartości przywozu z Hongkongu, szkody spowodowane przez niego w przemyśle wspólnotowym i możliwość ich zaistnienia w przyszłości są sprawą wątpliwą.

(69) Stwierdzenia te nie mogły zostać zaakceptowane. Powyższa analiza rzeczywiście opisuje poprawę sytuacji przemysłu wspólnotowego w trudnych okolicznościach malejącego popytu, jednakże wyraźnie stwierdzono, iż przemysł ten nie zdołał całkowicie powrócić do normy po stosowaniu praktyk dumpingowych w przeszłości przez Hongkong oraz pozostałe państwa podlegające środkom antydumpingowym. Ponadto, należy podkreślić, że w przywozie z Hongkongu nadal dumping jest uprawiany, jak stwierdzono w akapicie 25 preambuły, oraz że Hongkong był największym dostawcą do Wspólnoty w OD, z udziałem w rynku ponad 7 %. Na zakończenie, należy bezwzględnie podkreślić, że, w kontekście oceny w związku z wygaśnięciem, konieczne jest ustalenie czy jeśli środki wygasną istnieje prawdopodobieństwo powtórnego zaistnienia szkodliwych praktyk.

Wnioski

(70) Ogólny obraz sytuacji przemysłu wspólnotowego, który wyłania się z powyższego opisu ukazuje jego ciągle utrzymującą się słabość, mimo zwiększenia udziału w rynku i udanych starań w kierunku znaczącego obniżenia kosztów produkcji (zmniejszonych o 40 % w badanym okresie). Zmodernizowano metody produkcji, w celu poprawy efektywności utrzymania udziału w rynku i maksymalnego zwiększenia zysków, urządzenia obecnie niemal całkowicie zautomatyzowano. Jednakże przemysł wspólnotowy nie zdołał osiągnąć zadowalającej sytuacji finansowej.

E. PRAWDOPODOBIEŃSTWO KONTYNUACJI I/LUB POWTÓRNEGO ZAISTNIENIA SZKODLIWYCH PRAKTYK

(71) Przywołuje się wnioski zawarte w akapitach 33 i 37 preambuły o możliwości powtórnego zaistnienia dumpingu na znaczną skalę zarówno ze strony Hongkongu, jaki i Korei.

(72) Powyżej stwierdzono, że w OD przemysł wspólnotowy znajdował się w złej sytuacji.

(73) Po wygaśnięciu środków, przywóz po cenach dumpingowych z Hongkongu i Korei prawdopodobnie spowodowałby spadek cen w przemyśle wspólnotowym, które już są obniżone.

(74) W tych warunkach, przemysł wspólnotowy, obecnie wykazujący straty, nie byłby w stanie sprostać konkurencji dużej liczby produktów sprzedawanych w tak niskich cenach, ponieważ, po pierwsze, różnica w cenach na tym rynku (dyskietki są produktami podobnymi do towarów masowych) prowadzi do natychmiastowego zastąpienia jednych dostaw przez inne, a po drugie, przemysł wspólnotowy uczynił już wszystkie niezbędne wysiłki w celu przeprowadzenia restrukturyzacji i w tej chwili działa w oparciu o bardzo niskie koszty. W związku z powyższym istnieje możliwość, że przemysł wspólnotowy dotknie dalsze pogorszenie sytuacji finansowej stawiając pod znakiem zapytania jego przetrwanie.

(75) W świetle powyższych wyników badań stwierdza się, że wygaśnięcie środków mogłoby doprowadzić do kontynuacji praktyk szkodliwych dla przemysłu wspólnotowego i/lub powtórnego ich zaistnienia.

F. INTERES WSPÓLNOTOWY

1. Rozważania ogólne

(76) Komisja zbadała czy utrzymywanie środków antydumpingowych nałożonych na dyskietki 3,5-calowe leży w interesie Wspólnoty. Stwierdzono, że istnieje prawdopodobieństwo kontynuacji i/lub powtórnego zaistnienia szkodliwego dumpingu. Podczas dochodzenia rozważano również, czy nie zostały pominięte czyjeś interesy przemawiające przeciwko utrzymywaniu środków. Wzięto także pod uwagę efekty oddziaływania ceł na różnorodne interesy wszystkich zaangażowanych stron w przeszłości.

(77) Należy przypomnieć, że w toku pierwotnego dochodzenia uznano, że przyjęcie środków nie narusza interesów Wspólnoty. Należy również zauważyć, że ponieważ dochodzenie to dotyczy oceny w związku z wygaśnięciem, powinno ono pokazać wpływ środków w szczególności na użytkowników, konsumentów i podmioty gospodarcze.

2. Interesy przemysłu wspólnotowego

(78) Z uwagi na wnioski dotyczące sytuacji przemysłu wspólnotowego określone w akapicie 68 preambuły, w szczególności w kategorii nierentowności przemysłu, Komisja uznaje, że przy braku środków przeciwdziałających szkodliwemu dumpingowi, przemysł wspólnotowy prawdopodobnie doświadczy pogorszenia sytuacji finansowej.

(79) Przemysł wspólnotowy jest żywotny i zdolny do dostarczania na rynek produktu, który chociaż znajduje się w dojrzałym stadium cyklu użytkowania, stanowi podstawowe urządzenie pamięci masowej dla dużej liczby użytkowników komputerów. Przemysł wspólnotowy pokazał prawdziwą wolę utrzymania swojej konkurencyjnej pozycji na rynku wspólnotowym. Przykładami podjętych działań są:

a) ustalanie cen na minimalnym poziomie w celu utrzymania udziału w rynku;

b) osiąganie postępów w kierunku zwiększonej konsolidacji;

c) zamykanie działów produkcyjnych;

d) szerokie wykorzystanie nowoczesnych technik produkcyjnych (np. zwiększenie mechanizacji i komputeryzacji);

e) poprawa wydajności;

f) inwestycje w produkcję innych produktów służących jako cyfrowe nośniki pamięci masowej.

(80) Należy również zauważyć, że produkcja nośników pamięci masowej do przechowywania danych jest ważnym obszarem technologicznym dla Wspólnoty jako całości. Technologia produkcji i doświadczenie zdobyte przez przemysł wspólnotowy w produkcji dyskietek 3,5-calowych dostarczała i będzie dostarczać w przyszłości podstawę do wprowadzania innowacji w wytwarzaniu innych zbliżonych produktów służących jako nośniki pamięci masowej do przechowywania danych. Dla przemysłu wspólnotowego utrzymywanie żywotnej pozycji w sektorze produkcji dyskietek stanowi gospodarczą bazę do uczestnictwa w rozwijającym się rynku pozostałych nośników pamięci masowej.

3. Interesy niezależnych importerów /podmiotów gospodarczych

(81) Do współpracy podczas dochodzenia przystąpił tylko jeden niezależny importer. Oświadczył on, że poprzez istnienie ceł antydumpingowych przywóz został ograniczony. Było jednak oczywiste, że importer ten nadal miał możliwość przywożenia towarów. Jeżeli środki zostałyby utrzymane, firma ta byłaby w stanie w dalszym ciągu pozyskiwać dyskietki 3,5-calowe z rozpatrywanych państw lub pozostałych państw trzecich, w tym także tych nie objętych środkami antydumpingowymi.

(82) Ponadto, ograniczona współpraca importera w tym przypadku prowadzi do wniosku, że obowiązujące środki nałożone na przywóz pochodzący z Hongkongu i Korei nie miały znaczącego wpływu na sytuację niezależnych importerów i podmiotów gospodarczych w handlu dyskietkami 3,5-calowymi we Wspólnocie.

(83) Dlatego, stwierdza się, że utrzymanie środków prawdopodobnie nie wpłynie na sytuację niezależnych importerów i podmiotów gospodarczych w handlu dyskietkami 3,5-calowymi we Wspólnocie.

4. Interesy dostawców podzespołów

(84) Dalsze pogorszenie kondycji/zmniejszanie się przemysłu wspólnotowego nie tylko miałoby ujemny wpływ na zatrudnienie i inwestycje w samym przemyśle, ale mogłoby również wywołać skutki uboczne wśród jego dostawców, między innymi, tarcz, piast, materiału wyściełającego, klapek ochronnych, i obudów.

(85) Producenci wspólnotowi pozyskują znaczną większość materiałów i podzespołów od dostawców umiejscowionych we Wspólnocie. Dlatego, dalsze stosowanie środków antydumpingowych leżałoby w interesie wspólnotowego przemysłu dostarczającego podzespoły.

5. Interesy użytkowników i konsumentów

(86) Dyskietki 3,5-calowe są w większości wypadków wykorzystywane przez podmioty zajmujące się powielaniem materiałów oraz przez konsumentów końcowych. Żadna z tych grup nie była reprezentowana w toku obecnego dochodzenia oceniającego. Dlatego uznaje się, że wyniki badań pierwotnego dochodzenia mają nadal w tym kontekście zastosowanie, tj. wzrost kosztów w tym sektorze w porównaniu z kosztami ogólnymi może być uważany za nieznaczny i miałby najwyżej niewielki wpływ na ceny dla konsumentów detalicznych.

(87) Przeciwnie, wygaśnięcie środków mogłoby poważnie zagrozić żywotności przemysłu wspólnotowego, a jego zniknięcie zmniejszyłoby dostawy i konkurencję ze szkodą dla podmiotów zajmujących się powielaniem materiałów i dla konsumentów.

6. Wnioski

(88) Po rozważeniu interesów różnych zaangażowanych stron, Komisja stwierdza, że nie istnieją żadne poważne przyczyny związane z interesami wspólnotowymi, które świadczyłyby przeciwko dalszemu stosowaniu środków.

(89) Z powodu długiego czasu trwania dochodzenia, uznaje się za właściwe ograniczenie okresu stosowania środków do czterech lat.

G. PROPONOWANE STAWKI CELNE

(90) Cła antydumpingowe nałożone rozporządzeniem (WE) nr 2199/94 powinny zostać utrzymane na dotychczasowym poziomie, tj.:

Państwo Firma Stawka celna
Hongkong Jackin Magnetic Co. Ltd 7,2 %
Plantron (HK) Ltd 6,7 %
Technosource Industrial Ltd 13,3 %
Wszystkie pozostałe przedsiębiorstwa 27,4 %
Republika Korei Wszystkie przedsiębiorstwa 8,1 %

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Ostateczne cło antydumpingowe nakłada się na przywóz dyskietek 3,5-calowych używanych do zapisywania i przechowywania kodowanych cyfrowo informacji komputerowych, wchodzących w zakres kodu CN ex 8523 20 90 (kod TARIC 8523 20 90*40) i pochodzących z Hongkongu i Republiki Korei, z wyjątkiem dyskietek 3,5-calowych opartych na technologii optycznie ciągłego prowadzenia głowicy lub technologii prowadzenia głowicy według sektorów magnetycznych i pojemności 120 MB lub większej.
2.
Stawkę ostatecznego cła antydumpingowego stosowaną w odniesieniu do ceny netto, franco granica Wspólnoty, bez opłat celnych, ustala się następująco dla produktów wytwarzanych przez następujące podmioty:
Państwo Przedsiębiorstwo Stawka cła antydumpingowego Dodatkowy kod TARIC
Hongkong Jackin Magnetic Co. Ltd 7,2 % 8775
Plantron (HK) Ltd 6,7 % 8776
Technosource Industrial Ltd 13,3 % 8778
Wszyscy pozostali producenci - eksporterzy 27,4 % 8999
Republika Korei Wszyscy producenci - eksporterzy 8,1 % -
Artykuł  2

Jeżeli nie ustalono inaczej, stosuje się obowiązujące przepisy dotyczące należności celnych.

Artykuł  3

Cła antydumpingowe nakładane są na okres czterech lat od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 lutego 2002 r.

W imieniu Rady
J. PIQUÉ I CAMPS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 56 z 6.3.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2238/2000 (Dz.U. L 257 z 11.10.2000, str. 2).

(2) Dz.U. L 236 z 10.9.1994, str. 2. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2537/1999 (Dz.U. L 307 z 2.12.1999, str. 1).

(3)Rozporządzenie (WE) nr 2861/93 (Dz.U. L 262 z 21.10.1993, str. 4). Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2537/1999.

(4)Rozporządzenie (WE) nr 1821/98 (Dz.U. L 236 z 22.8.1998, str. 1). Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2537/1999.

(5) Dz.U. C 322 z 21.10.1998, str. 4.

(6)Rozporządzenie (WE) nr 2537/1999 (Dz.U. L 307 z 2.12.1999, str. 1).

(7) Dz.U. C 256 z 9.9.1999, str. 3.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.50.13

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 311/2002 nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych dysków magnetycznych (dyskietek 3,5-calowych) pochodzących z Hongkongu i Republiki Korei
Data aktu: 18/02/2002
Data ogłoszenia: 21/02/2002
Data wejścia w życie: 22/02/2002, 01/05/2004