Dyrektywa 2002/8/WE zmieniająca dyrektywy 72/168/EWG i 72/180/EWG dotyczące cech i minimalnych warunków w odniesieniu do badania, odpowiednio odmian warzyw oraz roślin rolniczych

DYREKTYWA KOMISJI 2002/8/WE
z dnia 6 lutego 2002 r.
zmieniająca dyrektywy 72/168/EWG i 72/180/EWG dotyczące cech i minimalnych warunków w odniesieniu do badania, odpowiednio odmian warzyw oraz roślin rolniczych

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/457/EWG z dnia 29 września 1970 r. w sprawie Wspólnego Katalogu Odmian Gatunków Roślin Uprawnych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 98/96/WE(2), w szczególności jej art. 7 ust. 2,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/458/EWG z dnia 29 września 1970 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym warzyw(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 98/96/WE, w szczególności jej art. 7 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu urzędowego zatwierdzenia odmian w katalogach Państw Członkowskich dyrektywy Komisji 72/168/EWG z dnia 14 kwietnia 1972 r. w sprawie określenia cech i minimalnych warunków do celów kontroli odmian warzyw(4) oraz 72/180/EWG z dnia 14 kwietnia 1972 r. określająca cechy i warunki minimalne dla celów badania odmian gatunków roślin rolniczych(5), ustanowiły minimalne cechy, jakie należy uwzględnić przy badaniu różnych gatunków, a także minimalne wymogi dotyczące przeprowadzania badań.

(2) Rada Administracyjna Wspólnotowego Urzędu Odmian Roślin, ustanowiona na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94 z dnia 27 lipca 1994 r. w sprawie wspólnotowego systemu ochrony odmian roślin(6), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2506/95(7), ostatnio wydała wytyczne odnoszące się do badań niektórych gatunków.

(3) Istnieje konieczność ustanowienia spójności między wytycznymi dotyczącymi badań z jednej strony, a określaniem minimalnych cech, które należy uwzględnić przy badaniu gatunków oraz minimalnymi wymogami w odniesieniu do przeprowadzania tych badań z drugiej strony.

(4) Dlatego też należy odpowiednio zmienić dyrektywy 72/168/EWG i 72/180/EWG.

(5) Nowe przepisy należy stosować także do odmian, które do dnia 31 marca 2002 r. nie uzyskały zgody na włączenie do wspólnych katalogów.

(6) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Nasion i Materiału Rozmnożeniowego dla Rolnictwa, Ogrodnictwa i Leśnictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 72/168/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) artykuł 1 otrzymuje brzmienie:

"artykuł 1

1. Państwa Członkowskie wprowadzą przepisy ustanawiające, że badania urzędowe przeprowadzane w celu zatwierdzenia odmian obejmują co najmniej następujące cechy:

a) w przypadku pomidorów (Lycopersicon lycopersicum L. Karsten ex. Farw.), porów (Allium porrum L.), fasoli francuskiej (Phaseolus vulgaris L.), kapusty (Brassica oleracea L. convar. Capitata (L.) Alef.), kalafiorów (Brassica oleracea L. convar. Botrytis (L.) Alef. Var. botrytis L.) i sałaty (Lactuca sativa L.), cechy wymienione w odpowiednich wytycznych dotyczących badań, zatytułowanych»Protokół w sprawie badań cech wyróżniających, jednolitości i stabilności «, wydany przez Radę Administracyjną Wspólnotowego Urzędu Odmian Roślin zgodnie z art. 56 rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94(*) i opublikowany w Gazecie Urzędowej Wspólnotowego Urzędu Odmian Roślin.

Należy odnieść się do wszystkich cech, chyba że obserwacja danej cechy jest niemożliwa z powodu wyrazistości innej cechy oraz z zastrzeżeniem, że warunki środowiskowe, w których przeprowadzane jest badanie, nie stanowią przeszkody dla wyrazistości cechy. Niniejsze przepisy pozostają bez uszczerbku dla przepisów w sprawie odmian warzyw;

b) w odniesieniu do innych gatunków warzyw cechy wymienione w załączniku I.

2. Państwa Członkowskie zapewnią, że:

a) w odniesieniu do gatunków warzyw wymienionych w ust. 1 lit. a) podczas badań spełnione są minimalne wymogi dotyczące przeprowadzania badań w zakresie modelu próby i warunków uprawy, jak ustanowiono w wytycznych dotyczących badań określonych w ust. 1 lit. a);

b) w odniesieniu do innych gatunków warzyw - podczas badań spełnione są minimalne wymogi dotyczące przeprowadzania badań, jak wymieniono w załączniku II.

______

(*) Dz.U. L 227 z 1.9.1994, str. 1.";

2) w załączniku I skreśla się pkt 2, 9, 12, 13, 14, 26, 29 i 33;

3) w załączniku II część A skreśla się pkt 2, 9, 12, 13, 14, 26, 29 i 33.

Artykuł  2

W dyrektywie 72/180/EWG wprowadza się następujące zmiany.

1) artykuł 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

1. Państwa Członkowskie wprowadzą przepisy ustanawiające, że badania urzędowe przeprowadzane w celu zatwierdzenia odmian obejmują co najmniej następujące cechy:

a) w odniesieniu do cech charakterystycznych dotyczących cech wyróżniających, stabilności i jednolitości:

i) w przypadku pszenicy (Triticum aestivum L.) i kukurydzy (Zea mays L.) cechy wymienione w odpowiednich wytycznych dotyczących badań, zatytułowanych »Protokół w sprawie badań cech wyróżniających, jednolitości i stabilności«, wydany przez Radę Administracyjną Wspólnotowego Urzędu Odmian Roślin zgodnie z art. 56 rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94(*) i opublikowany w Gazecie Urzędowej Wspólnotowego Urzędu Odmian Roślin.

Należy odnieść się do wszystkich cech, chyba że obserwacja danej cechy jest niemożliwa z powodu wyrazistości innej cechy oraz z zastrzeżeniem, że warunki środowiskowe, w których przeprowadzane jest badanie, nie stanowią przeszkody dla wyrazistości cechy. Niniejsze przepisy pozostają bez uszczerbku dla przepisów w sprawie odmian warzyw;

ii) w przypadku innych gatunków roślin rolniczych - cechy wymienione w części A załącznika I;

b) w odniesieniu do cech dotyczących badania wartości w kategoriach uprawy i zastosowania, cechy wymienione w części B załącznika I.

2. Państwa Członkowskie zapewnią, że:

a) w odniesieniu do pszenicy (Triticum aestivum L.) i kukurydzy (Zea mays L.) podczas badań spełnione są minimalne wymogi dotyczące przeprowadzania badań w zakresie modelu próby i warunków uprawy, jak ustanowiono w wytycznych dotyczących badań określonych w ust. 1 lit. a) pkt i);

b) w odniesieniu do innych gatunków roślin rolniczych podczas badań spełnione są minimalne wymogi dotyczące przeprowadzania badań, jak wymieniono w załączniku II.

______

(*) Dz.U. L 227 z 1.9.1994, str. 1.";

2) w załączniku I część A:

a) w pkt 39 skreśla się wyrazy "Pszenica miękka" i "Triticum aestivum L.";

b) skreśla się pkt 41;

3) w załączniku II:

a) wyrazy "3.1. Gatunki autogamiczne" zastępuje się wyrazami "3.1. Gatunki samozapylające się inne niż pszenica";

b) skreśla się ppkt 3.3.

Artykuł  3
1.
Najpóźniej do dnia 31 marca 2002 r. Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Niniejszą dyrektywa stosuje się do wszystkich odmian, które do dnia 31 marca 2002 r. nie uzyskały zgody na włączenie odpowiednio do wspólnego katalogu odmian gatunków warzyw lub do wspólnego katalogu odmian gatunków roślin rolniczych.

W przypadku badań urzędowych przeprowadzanych w celu zatwierdzenia gatunków i rozpoczętych przed tą datą, całkowicie lub częściowo, zgodnie z pierwotnymi przepisami dyrektyw 72/168/EWG lub 72/180/EWG, nie wymaga się poddawania danych gatunków nowym badaniom, aby dowieść zgodności z nowymi przepisami.

3.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, które przyjmują w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie siódmego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 lutego 2002 r.
W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 225 z 12.10.1970, str. 1.

(2) Dz.U. L 25 z 1.2.1999, str. 27.

(3) Dz.U. L 225 z 12.10.1970, str. 7.

(4) Dz.U. L 103 z 2.5.1972, str. 6.

(5) Dz.U. L 108 z 8.5.1972, str. 8.

(6) Dz.U. L 227 z 1.9.1994, str. 1.

(7) Dz.U. L 258 z 28.10.1995, str. 3.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.37.7

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2002/8/WE zmieniająca dyrektywy 72/168/EWG i 72/180/EWG dotyczące cech i minimalnych warunków w odniesieniu do badania, odpowiednio odmian warzyw oraz roślin rolniczych
Data aktu: 06/02/2002
Data ogłoszenia: 07/02/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 14/02/2002