Decyzja 2367/2002/WE w sprawie wspólnotowego programu statystycznego na lata 2003-2007

DECYZJA NR 2367/2002/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 16 grudnia 2002 r.
w sprawie wspólnotowego programu statystycznego na lata 2003-2007
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ.

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

po konsultacji z Komitetem Regionów,

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk Wspólnoty(4) należy ustanowić program statystyczny Wspólnoty.

(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 ustanawia zasady sporządzania statystyki Wspólnoty i ma zastosowanie do niniejszej decyzji.

(3) Unia gospodarcza i walutowa narzuca daleko idące wymogi w zakresie dostarczania statystyki podaży pieniądza, bilansów płatniczych orazstatystyki finansów Wspólnoty.

(4) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 322/97 Wspólnota musi mieć na czas dostęp do informacji statystycznych, porównywalnych między Państwami Członkowskimi, aktualnych, wiarygodnych, stosownych oraz uzyskiwanych możliwie najefektywniej w aspekcie ich definiowania, stosowania, monitorowania i oceny ich efektów.

(5) Dostępność aktualnych i porównywalnych oraz dobrych jakościowo danych statystycznych jest często niezbędnym warunkiem dla wdrażania polityk Wspólnoty.

(6) W celu zapewnienia zgodności i porównywalności informacji statystycznych we Wspólnocie istnieje potrzeba ustanowienia pięcioletniego programu statystycznego Wspólnoty, który określi podejścia, główne dziedziny i cele przewidywanych działań w odniesieniu do tych priorytetów.

(7) W tym celu władze Wspólnoty powinny zapewnić statystyki porównywalne i o wysokiej jakości.

(8) Określona metoda opracowywania statystyki Wspólnoty wymaga szczególnie ścisłej współpracy w zakresie rozwijania systemu statystycznego Wspólnoty poprzez Komitet ds. Programu Statystycznego ustanowiony decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom(5), jeśli chodzi o adaptację systemu, zwłaszcza poprzez wprowadzenie instrumentów prawnych niezbędnych dla ustanowienia statystyki Wspólnoty. Należy uwzględnić obciążenie respondentów, niezależnie od tego czy są to przedsiębiorstwa, gospodarstwa domowe czy też jednostki.

(9) Sporządzanie statystyki Wspólnoty w ramach legislacyjnych programu pięcioletniego mieści się w zakresie odpowiedzialności władz krajowych na poziomie krajowym oraz władz Wspólnoty (Eurostat) na poziomie Wspólnoty.

(10) Dla osiągnięcia tego celu konieczna jest ścisła, skoordynowana i spójna współpraca pomiędzy Eurostatem i władzami krajowymi.

(11) W tym celu Eurostat powinien zapewniać koordynację na różnych poziomach władz krajowych reprezentujących sieć Europejskiego Systemu Statystycznego (ESS), aby dostarczać na czas statystyki wspierające potrzeby polityki Unii.

(12) Szczegółowe środki wykonawcze dla poszczególnych działań statystycznych mogą zostać powierzone ESS przez Komisję, która powinna zadecydować o odnośnych celach i środkach.

(13) Ponadto w ramach wdrażania tego programu, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 322/97, Komisji powierza się wykonanie pewnych zadań wdrożeniowych lub wykonawczych w miarę jak są one określane w aktach dotyczących poszczególnych działań statystycznych.

(14) Rozważyć można, czy niektóre z tych zadań, które są teraz wykonywane na poziomie Komisji, mogłyby być wykonywane, na przykład, przez specjalny organ wykonawczy.

(15) W pewnych obszarach objętych różnymi politykami Wspólnoty ważna jest klasyfikacja danych według płci.

(16) Niniejsza decyzja na cały okres trwania programu ustanawia ramy finansowe stanowiące główne odniesienie, w rozumieniu punktu 33 Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r., między Parlamentem Europejskim, Radą oraz Komisją w sprawach dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej(6), dla władz budżetowych w trakcie corocznej procedury opracowywania budżetu.

(17) Wytyczne dla ustanowienia niniejszego programu, zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 322/97 zostały przekazane do Komitetu ds. Programu Statystycznego, Europejskiego Komitetu Doradczego ds. Informacji Statystycznych w sferach ekonomicznych i społecznych, ustanowionego decyzją Rady 91/116/EWG(7) oraz Komitetu ds. Statystyki Walutowej, Finansowej i Bilansu Płatniczego, ustanowionego decyzją Rady 91/115/EWG(8),

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Ustanowienie programu statystycznego

Niniejszym ustanawia się program statystyczny Wspólnoty dla okresu od roku 2003 do 2007 (zwany dalej programem). Program jest ujęty w załącznikach.

Załącznik I określa podejście do zagadnienia, główne dziedziny i cele przewidywanych działań w tym okresie, a także podaje streszczenie wymagań statystycznych widzianych z perspektywy potrzeb polityki Unii Europejskiej. Potrzeby te są sklasyfikowane według tytułów Traktatu.

Załącznik II podaje streszczenie tematów prac Eurostatu.

Artykuł  2

Cele i priorytety polityki

Uwzględniając dostępne zasoby władz krajowych oraz Komisji, niniejszy program kieruje się głównymi priorytetami polityki Wspólnoty w zakresie:

– unii gospodarczej i walutowej,

– rozszerzenia Unii Europejskiej,

– konkurencyjności, stałego rozwoju oraz agendy społecznej.

Zapewnia on również kontynuację istniejącego wsparcia statystycznego dla decyzji w obszarach bieżącej polityki, a także dodatkowych wymogów wynikających z nowych inicjatyw polityki Wspólnoty. Uwzględnia on konieczność dokonywania na bieżąco przeglądu priorytetów statystycznych oraz zasadność sporządzanych statystyk, mając na względzie najlepsze wykorzystanie dostępnych zasobów i zminimalizowanie obciążenia respondentów.

Ponadto Komisja zapewnia porównywalną i wysokiej jakości statystykę.

Artykuł  3 1

Finansowanie

Ramy finansowe dla wdrażania niniejszego programu na okres 2003-2007 ustala się niniejszym na 220,6 milionów EUR 170,83 milionów EUR przypada na okres do dnia 31 grudnia 2006 r.

Na okres począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., zaproponowaną kwotę uważa się za zatwierdzoną, jeżeli podczas danego okresu jest ona zgodna z obowiązującą perspektywą finansową na okres począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r.

Władze budżetowe udzielają zezwolenia na roczną alokację środków w granicach perspektyw finansowych.

Artykuł  4

Sprawozdania

W trakcie trzeciego roku wdrażania programu, Komisja przygotuje sprawozdanie pośrednie pokazujące stadium jego realizacji i przedstawi je Komitetowi ds. Programu Statystycznego.

Pod koniec okresu objętego programem Komisja, po konsultacji z Komitetem ds. Programu Statystycznego, przedstawi odpowiednie sprawozdanie oceniające realizację programu, biorąc pod uwagę opinie niezależnych ekspertów. Sprawozdanie to zostanie zakończone do końca roku 2008, a następnie przedłożone Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.

Artykuł  5

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  6

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 grudnia 2002 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX M. FISCHER BOEL
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 75 E z 26.3.2002, str. 274.

(2) Dz.U. C 125, z 27.5.2002, str. 17.

(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 25 kwietnia 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym), wspólne stanowisko Rady z 30 września 2002 r. (Dz.U. C 275 E z 12.11.2002, str. 1) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 listopada 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(4) Dz.U. L 52 z 22.2.1997, str. 1.

(5) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.

(6) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1.

(7) Dz.U. L 59 z 6.3.1991, str. 21. Decyzja zmieniona decyzją Rady 97/255/WE (Dz.U. L 102 z 19.4.1997, str. 32).

(8) Dz.U. L 59 z 6.3.1991, str. 19. Decyzja zmieniona decyzją Rady 96/174/WE (Dz.U. L 51, 1.3.1996, str. 48).

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  I

PIĘCIOLETNI PROGRAM STATYSTYCZNY: SPOSOBY PODEJŚCIA

ZAŁĄCZNIK  II

Pięcioletni program statystyczny na lata 2003-2007: Tematy prac Eurostatu

1 Art. 3 zmieniony przez art. 7 decyzji nr 787/2004/WE z dnia 21 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.138.12) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 maja 2004 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.358.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2367/2002/WE w sprawie wspólnotowego programu statystycznego na lata 2003-2007
Data aktu: 16/12/2002
Data ogłoszenia: 31/12/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/2003