Decyzja 2367/2002/WE w sprawie wspólnotowego programu statystycznego na lata 2003-2007

DECYZJA NR 2367/2002/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 16 grudnia 2002 r.
w sprawie wspólnotowego programu statystycznego na lata 2003-2007
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ.

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

po konsultacji z Komitetem Regionów,

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk Wspólnoty(4) należy ustanowić program statystyczny Wspólnoty.

(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 ustanawia zasady sporządzania statystyki Wspólnoty i ma zastosowanie do niniejszej decyzji.

(3) Unia gospodarcza i walutowa narzuca daleko idące wymogi w zakresie dostarczania statystyki podaży pieniądza, bilansów płatniczych orazstatystyki finansów Wspólnoty.

(4) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 322/97 Wspólnota musi mieć na czas dostęp do informacji statystycznych, porównywalnych między Państwami Członkowskimi, aktualnych, wiarygodnych, stosownych oraz uzyskiwanych możliwie najefektywniej w aspekcie ich definiowania, stosowania, monitorowania i oceny ich efektów.

(5) Dostępność aktualnych i porównywalnych oraz dobrych jakościowo danych statystycznych jest często niezbędnym warunkiem dla wdrażania polityk Wspólnoty.

(6) W celu zapewnienia zgodności i porównywalności informacji statystycznych we Wspólnocie istnieje potrzeba ustanowienia pięcioletniego programu statystycznego Wspólnoty, który określi podejścia, główne dziedziny i cele przewidywanych działań w odniesieniu do tych priorytetów.

(7) W tym celu władze Wspólnoty powinny zapewnić statystyki porównywalne i o wysokiej jakości.

(8) Określona metoda opracowywania statystyki Wspólnoty wymaga szczególnie ścisłej współpracy w zakresie rozwijania systemu statystycznego Wspólnoty poprzez Komitet ds. Programu Statystycznego ustanowiony decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom(5), jeśli chodzi o adaptację systemu, zwłaszcza poprzez wprowadzenie instrumentów prawnych niezbędnych dla ustanowienia statystyki Wspólnoty. Należy uwzględnić obciążenie respondentów, niezależnie od tego czy są to przedsiębiorstwa, gospodarstwa domowe czy też jednostki.

(9) Sporządzanie statystyki Wspólnoty w ramach legislacyjnych programu pięcioletniego mieści się w zakresie odpowiedzialności władz krajowych na poziomie krajowym oraz władz Wspólnoty (Eurostat) na poziomie Wspólnoty.

(10) Dla osiągnięcia tego celu konieczna jest ścisła, skoordynowana i spójna współpraca pomiędzy Eurostatem i władzami krajowymi.

(11) W tym celu Eurostat powinien zapewniać koordynację na różnych poziomach władz krajowych reprezentujących sieć Europejskiego Systemu Statystycznego (ESS), aby dostarczać na czas statystyki wspierające potrzeby polityki Unii.

(12) Szczegółowe środki wykonawcze dla poszczególnych działań statystycznych mogą zostać powierzone ESS przez Komisję, która powinna zadecydować o odnośnych celach i środkach.

(13) Ponadto w ramach wdrażania tego programu, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 322/97, Komisji powierza się wykonanie pewnych zadań wdrożeniowych lub wykonawczych w miarę jak są one określane w aktach dotyczących poszczególnych działań statystycznych.

(14) Rozważyć można, czy niektóre z tych zadań, które są teraz wykonywane na poziomie Komisji, mogłyby być wykonywane, na przykład, przez specjalny organ wykonawczy.

(15) W pewnych obszarach objętych różnymi politykami Wspólnoty ważna jest klasyfikacja danych według płci.

(16) Niniejsza decyzja na cały okres trwania programu ustanawia ramy finansowe stanowiące główne odniesienie, w rozumieniu punktu 33 Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r., między Parlamentem Europejskim, Radą oraz Komisją w sprawach dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej(6), dla władz budżetowych w trakcie corocznej procedury opracowywania budżetu.

(17) Wytyczne dla ustanowienia niniejszego programu, zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 322/97 zostały przekazane do Komitetu ds. Programu Statystycznego, Europejskiego Komitetu Doradczego ds. Informacji Statystycznych w sferach ekonomicznych i społecznych, ustanowionego decyzją Rady 91/116/EWG(7) oraz Komitetu ds. Statystyki Walutowej, Finansowej i Bilansu Płatniczego, ustanowionego decyzją Rady 91/115/EWG(8),

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Ustanowienie programu statystycznego

Niniejszym ustanawia się program statystyczny Wspólnoty dla okresu od roku 2003 do 2007 (zwany dalej programem). Program jest ujęty w załącznikach.

Załącznik I określa podejście do zagadnienia, główne dziedziny i cele przewidywanych działań w tym okresie, a także podaje streszczenie wymagań statystycznych widzianych z perspektywy potrzeb polityki Unii Europejskiej. Potrzeby te są sklasyfikowane według tytułów Traktatu.

Załącznik II podaje streszczenie tematów prac Eurostatu.

Artykuł  2

Cele i priorytety polityki

Uwzględniając dostępne zasoby władz krajowych oraz Komisji, niniejszy program kieruje się głównymi priorytetami polityki Wspólnoty w zakresie:

– unii gospodarczej i walutowej,

– rozszerzenia Unii Europejskiej,

– konkurencyjności, stałego rozwoju oraz agendy społecznej.

Zapewnia on również kontynuację istniejącego wsparcia statystycznego dla decyzji w obszarach bieżącej polityki, a także dodatkowych wymogów wynikających z nowych inicjatyw polityki Wspólnoty. Uwzględnia on konieczność dokonywania na bieżąco przeglądu priorytetów statystycznych oraz zasadność sporządzanych statystyk, mając na względzie najlepsze wykorzystanie dostępnych zasobów i zminimalizowanie obciążenia respondentów.

Ponadto Komisja zapewnia porównywalną i wysokiej jakości statystykę.

Artykuł  3 1

Finansowanie

Ramy finansowe dla wdrażania niniejszego programu na okres 2003-2007 ustala się niniejszym na 220,6 milionów EUR 170,83 milionów EUR przypada na okres do dnia 31 grudnia 2006 r.

Na okres począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., zaproponowaną kwotę uważa się za zatwierdzoną, jeżeli podczas danego okresu jest ona zgodna z obowiązującą perspektywą finansową na okres począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r.

Władze budżetowe udzielają zezwolenia na roczną alokację środków w granicach perspektyw finansowych.

Artykuł  4

Sprawozdania

W trakcie trzeciego roku wdrażania programu, Komisja przygotuje sprawozdanie pośrednie pokazujące stadium jego realizacji i przedstawi je Komitetowi ds. Programu Statystycznego.

Pod koniec okresu objętego programem Komisja, po konsultacji z Komitetem ds. Programu Statystycznego, przedstawi odpowiednie sprawozdanie oceniające realizację programu, biorąc pod uwagę opinie niezależnych ekspertów. Sprawozdanie to zostanie zakończone do końca roku 2008, a następnie przedłożone Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.

Artykuł  5

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  6

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 grudnia 2002 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX M. FISCHER BOEL
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 75 E z 26.3.2002, str. 274.

(2) Dz.U. C 125, z 27.5.2002, str. 17.

(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 25 kwietnia 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym), wspólne stanowisko Rady z 30 września 2002 r. (Dz.U. C 275 E z 12.11.2002, str. 1) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 listopada 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(4) Dz.U. L 52 z 22.2.1997, str. 1.

(5) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.

(6) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1.

(7) Dz.U. L 59 z 6.3.1991, str. 21. Decyzja zmieniona decyzją Rady 97/255/WE (Dz.U. L 102 z 19.4.1997, str. 32).

(8) Dz.U. L 59 z 6.3.1991, str. 19. Decyzja zmieniona decyzją Rady 96/174/WE (Dz.U. L 51, 1.3.1996, str. 48).

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  I

PIĘCIOLETNI PROGRAM STATYSTYCZNY: SPOSOBY PODEJŚCIA

ZAŁĄCZNIK  II

Pięcioletni program statystyczny na lata 2003-2007: Tematy prac Eurostatu

1 Art. 3 zmieniony przez art. 7 decyzji nr 787/2004/WE z dnia 21 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.138.12) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 maja 2004 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024