Rozporządzenie 2236/2002 dotyczące wkładów finansowych Wspólnoty do Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 2236/2002
z dnia 10 grudnia 2002 r.
dotyczące wkładów finansowych Wspólnoty do Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii (2003-2004 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Międzynarodowy Fundusz na rzecz Irlandii (zwany dalej "Funduszem") ustanowiony został w 1986 r. na mocy Umowy z dnia 18 września 1986 r. między Rządem Irlandii a Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej dotyczącej Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii (zwanej dalej "Umową") celem wspierania postępu gospodarczego i społecznego oraz sprzyjania kontaktom, rozmowom i pojednaniu między nacjonalistami i unionistami w całej Irlandii, w realizacji jednego z celów określonych w Angielsko-Irlandzkiej Umowie z dnia 15 listopada 1985 r.

(2) Od roku 1989 do roku 1995 z budżetu Wspólnoty przeznaczana była kwota 15 milionów ECU rocznie na wsparcie projektów Funduszu, które miały rzeczywisty dodatkowy wpływ na dziedziny, których to dotyczy.

(3) Na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 2687/94 z dnia 31 października 1994 r. w sprawie wkładów finansowych Wspólnoty do Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii(2), kwota 20 milionów ECU była przeznaczana z budżetu Wspólnoty w odniesieniu do każdego z następujących lat 1995, 1996 i 1997.

(4) Na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 2614/97 z dnia 15 grudnia 1997 r. w sprawie wkładów finansowych Wspólnoty do Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii(3), kwota 17 milionów ECU była przeznaczana z budżetu Wspólnoty w odniesieniu do każdego z następujących lat 1998 i 1999.

(5) Na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 214/2000 z dnia 24 stycznia 2000 r. w sprawie wkładów finansowych Wspólnoty do Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii(4), kwota 15 milionów EUR była przeznaczana z budżetu Wspólnoty w odniesieniu do każdego z następujących lat 2000, 2001 i 2002.

(6) Oceny dokonywane zgodnie z art. 5 rozporządzenia (WE) nr 214/2000, potwierdziły potrzebę dalszego wspierania działalności Funduszu, przy jednoczesnym wzmocnieniu synergii celów i koordynacji z interwencjami funduszy strukturalnych Wspólnoty, w szczególności ze Specjalnym Programem na rzecz Pokoju i Pojednania w Irlandii Północnej i Obszarów Graniczących z Irlandią (zwanym dalej "program PEACE").

(7) Rozporządzenie (WE) nr 214/2000 wygasa z dniem 31 grudnia 2002 r.

(8) Proces pokojowy w Irlandii Północnej wymaga kontynuacji wsparcia Funduszu ze strony Wspólnoty po tym dniu.

(9) Na posiedzeniu w Berlinie w dniach 24 i 25 marca 1999 r., Rada Europejska podjęła decyzję, że program PEACE powinien być kontynuowany przez pięć lat, to znaczy od roku 2000 do roku 2004, przy całkowitym wkładzie finansowym Wspólnoty w wysokości 500 milionów EUR.

(10) Wkład Wspólnoty do Funduszu powinien przyjąć formę wkładów finansowych w odniesieniu do lat 2003 i 2004, kończąc się zatem w tym samym czasie co program PEACE.

(11) Przy rozdzielaniu wkładu Wspólnoty, Fundusz powinien przyznać pierwszeństwo projektom o charakterze transgranicznym lub transwspólnotowym, w taki sposób aby uzupełnić działania finansowane przez program PEACE przez okres od roku 2000 do roku 2004.

(12) Zgodnie z Umową, wszystkie podmioty wnoszące wkład finansowy do Funduszu uczestniczą, jako obserwatorzy, w posiedzeniach Rady Funduszu (zwanej dalej "Radą").

(13) Istotne jest zapewnienie prawidłowej koordynacji między działaniami Funduszu a działaniami finansowanymi w ramach funduszy strukturalnych Wspólnoty, przewidzianych w art. 159 Traktatu, w szczególności programem PEACE.

(14) Pomoc z Funduszu uznana będzie za efektywną jedynie w zakresie w jakim spowoduje ona stałą poprawę gospodarczą i społeczną i nie będzie wykorzystywana jako substytut innych publicznych lub prywatnych wydatków.

(15) Ocena dokonująca przeglądu funkcjonowania Funduszu oraz potrzeby dalszego wsparcia wspólnotowego powinna zostać przeprowadzona przed dniem 1 kwietnia 2004 r.

(16) Finansowa kwota referencyjna w rozumieniu pkt 34 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej(5), jest uwzględniona w niniejszym rozporządzeniu przez cały czas trwania programu, tym samym nie naruszając kompetencji władzy budżetowej, jak zostały one określone w Traktacie. Wyrażona w wartościach bieżących kwota wkładu Wspólnoty do Funduszu wynosić będzie 15 milionów EUR w odniesieniu do każdego z lat 2003 i 2004.

(17) Wsparcie to stanowić będzie wkład we wzmocnienie solidarności między Państwami Członkowskimi i między ich narodami.

(18) Traktat nie przewiduje żadnych kompetencji innych niż kompetencje w jego art. 308 w odniesieniu do przyjęcia niniejszego rozporządzenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Z zastrzeżeniem rocznej procedury budżetowej i zgodnie z pkt 34 akapit drugi Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej, roczny wkład w wysokości 15 milionów EUR jest wnoszony do Funduszu w odniesieniu do każdego z lat 2003 i 2004, osiągając całkowity wkład w wysokości 30 milionów EUR.

Artykuł  2

Wkład jest wykorzystywany przez Fundusz zgodnie z Umową, na podstawie której został on ustanowiony, przy przyznaniu pierwszeństwa projektom o charakterze transgranicznym lub transwspólnotowym, w taki sposób, aby uzupełnić działania finansowane przez fundusze strukturalne Wspólnoty, w szczególności działania w ramach programu PEACE.

Wkład jest wykorzystywany w taki sposób, aby spowodować stałą poprawę gospodarczą i społeczną w dziedzinach których to dotyczy. Nie jest on wykorzystywany jako substytut innych publicznych lub prywatnych wydatków.

Artykuł  3

Komisja reprezentuje Wspólnotę, jako obserwator, na posiedzeniach Rady.

Fundusz reprezentowany jest, jako obserwator, odpowiednio na posiedzeniach Komitetu Monitorującego programu PEACE oraz innych interwencji funduszy strukturalnych Wspólnoty.

Artykuł  4

Komisja sprzyja koordynacji na wszystkich poziomach między Radą Funduszu i jej przedstawicielami a organami zarządzającymi ustanowionymi w ramach danych interwencji funduszy strukturalnych Wspólnoty, w szczególności w ramach programu PEACE.

Artykuł  5

Komisja, we współpracy z Radą, określa właściwe procedury ogłaszania i informowania w celu podania do ogólnej wiadomości wkładu Wspólnoty do projektów finansowanych przez Fundusz.

Artykuł  6

Najpóźniej do dnia 31 marca 2004 r., Komisja przedstawia władzy budżetowej sprawozdanie, oceniające wyniki działalności Funduszu oraz potrzebę kontynuacji wkładów finansowych Wspólnoty po roku 2004, uwzględniając rozwój procesu pokojowego w Irlandii Północnej. Sprawozdanie zawiera miedzy innymi:

a) przegląd działalności Funduszu;

b) wykaz projektów, które uzyskały pomoc;

c) ocenę charakteru i wpływu działań Funduszu, szczególnie w odniesieniu do jego celów oraz kryteriów ustanowionych w art. 2 i 8;

d) ocenę działań podjętych przez Fundusz w zakresie współpracy i koordynacji działań z interwencjami funduszy strukturalnych Wspólnoty, uwzględniając w szczególności obowiązki na podstawie art. 3, 4 i 5;

e) Załącznik wskazujący wyniki weryfikacji i kontroli przeprowadzonej przez Komisję na podstawie zobowiązania określonego w art. 7.

Artykuł  7

Komisja zarządza wkładami.

Z zastrzeżeniem oceny potrzeb finansowych Funduszu, roczny wkład jest normalnie wpłacany w ratach, w następujący sposób:

a) pierwsza zaliczka w wysokości 40 % jest wpłacana po otrzymaniu przez Komisję, podpisanego przez przewodniczącego Rady, zobowiązania określającego, że Fundusz będzie spełniał warunki związane, zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, z przyznaniem wkładu;

b) druga zaliczka w wysokości 40 % jest wpłacana sześć miesięcy później;

c) ostatnia płatność w wysokości 20 % jest dokonywana po otrzymaniu i przyjęciu przez Komisję rocznego sprawozdania z działalności Funduszu oraz zbadane rachunki dotyczące danego roku.

Jeśli ocena określona w drugim akapicie, prowadzi do wniosku, że w danym terminie, potrzeby finansowe Funduszu nie uzasadniają płatności jednej z tych rat, płatność, której to dotyczy zostanie zawieszona do chwili, aż Komisja dojdzie do wniosku, na podstawie nowych informacji przekazanych przez Fundusz, że jest ona uzasadniona.

Artykuł  8

Wkład określony w art. 1 uwarunkowany jest tym, że w przypadku gdy działanie, które uzyskuje lub kwalifikuje się do uzyskania pomocy finansowej w ramach interwencji funduszy strukturalnych Wspólnoty, wkład z Funduszu może być przeznaczony na to działanie tylko wtedy, jeśli osiągnięta suma gdy zostanie dodana do 40 % kwoty wkładu Funduszu do wysokości przedstawiającej kwotę pomocy z funduszy strukturalnych Wspólnoty nie przekracza 75 % całkowitych kosztów kwalifikowanych działania.

Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dnia 1 stycznia 2003 r.

Niniejsze rozporządzenie wygasa w dniu 31 grudnia 2004 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 grudnia 2002 r.

W imieniu Rady
P. S. MØLLER
Przewodniczący

______

(1) Opinia wydana dnia 20 listopada 2002 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Dz.U. L 286 z 5.11.1994, str. 5.

(3) Dz.U. L 353 z 24.12.1997, str. 5.

(4) Dz.U. L 24 z 29.1.2000, str. 7.

(5) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.341.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2236/2002 dotyczące wkładów finansowych Wspólnoty do Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii
Data aktu: 10/12/2002
Data ogłoszenia: 17/12/2002
Data wejścia w życie: 01/01/2003, 01/05/2004