Rozporządzenie 2236/2002 dotyczące wkładów finansowych Wspólnoty do Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 2236/2002
z dnia 10 grudnia 2002 r.
dotyczące wkładów finansowych Wspólnoty do Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii (2003-2004 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Międzynarodowy Fundusz na rzecz Irlandii (zwany dalej "Funduszem") ustanowiony został w 1986 r. na mocy Umowy z dnia 18 września 1986 r. między Rządem Irlandii a Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej dotyczącej Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii (zwanej dalej "Umową") celem wspierania postępu gospodarczego i społecznego oraz sprzyjania kontaktom, rozmowom i pojednaniu między nacjonalistami i unionistami w całej Irlandii, w realizacji jednego z celów określonych w Angielsko-Irlandzkiej Umowie z dnia 15 listopada 1985 r.

(2) Od roku 1989 do roku 1995 z budżetu Wspólnoty przeznaczana była kwota 15 milionów ECU rocznie na wsparcie projektów Funduszu, które miały rzeczywisty dodatkowy wpływ na dziedziny, których to dotyczy.

(3) Na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 2687/94 z dnia 31 października 1994 r. w sprawie wkładów finansowych Wspólnoty do Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii(2), kwota 20 milionów ECU była przeznaczana z budżetu Wspólnoty w odniesieniu do każdego z następujących lat 1995, 1996 i 1997.

(4) Na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 2614/97 z dnia 15 grudnia 1997 r. w sprawie wkładów finansowych Wspólnoty do Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii(3), kwota 17 milionów ECU była przeznaczana z budżetu Wspólnoty w odniesieniu do każdego z następujących lat 1998 i 1999.

(5) Na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 214/2000 z dnia 24 stycznia 2000 r. w sprawie wkładów finansowych Wspólnoty do Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii(4), kwota 15 milionów EUR była przeznaczana z budżetu Wspólnoty w odniesieniu do każdego z następujących lat 2000, 2001 i 2002.

(6) Oceny dokonywane zgodnie z art. 5 rozporządzenia (WE) nr 214/2000, potwierdziły potrzebę dalszego wspierania działalności Funduszu, przy jednoczesnym wzmocnieniu synergii celów i koordynacji z interwencjami funduszy strukturalnych Wspólnoty, w szczególności ze Specjalnym Programem na rzecz Pokoju i Pojednania w Irlandii Północnej i Obszarów Graniczących z Irlandią (zwanym dalej "program PEACE").

(7) Rozporządzenie (WE) nr 214/2000 wygasa z dniem 31 grudnia 2002 r.

(8) Proces pokojowy w Irlandii Północnej wymaga kontynuacji wsparcia Funduszu ze strony Wspólnoty po tym dniu.

(9) Na posiedzeniu w Berlinie w dniach 24 i 25 marca 1999 r., Rada Europejska podjęła decyzję, że program PEACE powinien być kontynuowany przez pięć lat, to znaczy od roku 2000 do roku 2004, przy całkowitym wkładzie finansowym Wspólnoty w wysokości 500 milionów EUR.

(10) Wkład Wspólnoty do Funduszu powinien przyjąć formę wkładów finansowych w odniesieniu do lat 2003 i 2004, kończąc się zatem w tym samym czasie co program PEACE.

(11) Przy rozdzielaniu wkładu Wspólnoty, Fundusz powinien przyznać pierwszeństwo projektom o charakterze transgranicznym lub transwspólnotowym, w taki sposób aby uzupełnić działania finansowane przez program PEACE przez okres od roku 2000 do roku 2004.

(12) Zgodnie z Umową, wszystkie podmioty wnoszące wkład finansowy do Funduszu uczestniczą, jako obserwatorzy, w posiedzeniach Rady Funduszu (zwanej dalej "Radą").

(13) Istotne jest zapewnienie prawidłowej koordynacji między działaniami Funduszu a działaniami finansowanymi w ramach funduszy strukturalnych Wspólnoty, przewidzianych w art. 159 Traktatu, w szczególności programem PEACE.

(14) Pomoc z Funduszu uznana będzie za efektywną jedynie w zakresie w jakim spowoduje ona stałą poprawę gospodarczą i społeczną i nie będzie wykorzystywana jako substytut innych publicznych lub prywatnych wydatków.

(15) Ocena dokonująca przeglądu funkcjonowania Funduszu oraz potrzeby dalszego wsparcia wspólnotowego powinna zostać przeprowadzona przed dniem 1 kwietnia 2004 r.

(16) Finansowa kwota referencyjna w rozumieniu pkt 34 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej(5), jest uwzględniona w niniejszym rozporządzeniu przez cały czas trwania programu, tym samym nie naruszając kompetencji władzy budżetowej, jak zostały one określone w Traktacie. Wyrażona w wartościach bieżących kwota wkładu Wspólnoty do Funduszu wynosić będzie 15 milionów EUR w odniesieniu do każdego z lat 2003 i 2004.

(17) Wsparcie to stanowić będzie wkład we wzmocnienie solidarności między Państwami Członkowskimi i między ich narodami.

(18) Traktat nie przewiduje żadnych kompetencji innych niż kompetencje w jego art. 308 w odniesieniu do przyjęcia niniejszego rozporządzenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Z zastrzeżeniem rocznej procedury budżetowej i zgodnie z pkt 34 akapit drugi Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej, roczny wkład w wysokości 15 milionów EUR jest wnoszony do Funduszu w odniesieniu do każdego z lat 2003 i 2004, osiągając całkowity wkład w wysokości 30 milionów EUR.

Artykuł  2

Wkład jest wykorzystywany przez Fundusz zgodnie z Umową, na podstawie której został on ustanowiony, przy przyznaniu pierwszeństwa projektom o charakterze transgranicznym lub transwspólnotowym, w taki sposób, aby uzupełnić działania finansowane przez fundusze strukturalne Wspólnoty, w szczególności działania w ramach programu PEACE.

Wkład jest wykorzystywany w taki sposób, aby spowodować stałą poprawę gospodarczą i społeczną w dziedzinach których to dotyczy. Nie jest on wykorzystywany jako substytut innych publicznych lub prywatnych wydatków.

Artykuł  3

Komisja reprezentuje Wspólnotę, jako obserwator, na posiedzeniach Rady.

Fundusz reprezentowany jest, jako obserwator, odpowiednio na posiedzeniach Komitetu Monitorującego programu PEACE oraz innych interwencji funduszy strukturalnych Wspólnoty.

Artykuł  4

Komisja sprzyja koordynacji na wszystkich poziomach między Radą Funduszu i jej przedstawicielami a organami zarządzającymi ustanowionymi w ramach danych interwencji funduszy strukturalnych Wspólnoty, w szczególności w ramach programu PEACE.

Artykuł  5

Komisja, we współpracy z Radą, określa właściwe procedury ogłaszania i informowania w celu podania do ogólnej wiadomości wkładu Wspólnoty do projektów finansowanych przez Fundusz.

Artykuł  6

Najpóźniej do dnia 31 marca 2004 r., Komisja przedstawia władzy budżetowej sprawozdanie, oceniające wyniki działalności Funduszu oraz potrzebę kontynuacji wkładów finansowych Wspólnoty po roku 2004, uwzględniając rozwój procesu pokojowego w Irlandii Północnej. Sprawozdanie zawiera miedzy innymi:

a) przegląd działalności Funduszu;

b) wykaz projektów, które uzyskały pomoc;

c) ocenę charakteru i wpływu działań Funduszu, szczególnie w odniesieniu do jego celów oraz kryteriów ustanowionych w art. 2 i 8;

d) ocenę działań podjętych przez Fundusz w zakresie współpracy i koordynacji działań z interwencjami funduszy strukturalnych Wspólnoty, uwzględniając w szczególności obowiązki na podstawie art. 3, 4 i 5;

e) Załącznik wskazujący wyniki weryfikacji i kontroli przeprowadzonej przez Komisję na podstawie zobowiązania określonego w art. 7.

Artykuł  7

Komisja zarządza wkładami.

Z zastrzeżeniem oceny potrzeb finansowych Funduszu, roczny wkład jest normalnie wpłacany w ratach, w następujący sposób:

a) pierwsza zaliczka w wysokości 40 % jest wpłacana po otrzymaniu przez Komisję, podpisanego przez przewodniczącego Rady, zobowiązania określającego, że Fundusz będzie spełniał warunki związane, zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, z przyznaniem wkładu;

b) druga zaliczka w wysokości 40 % jest wpłacana sześć miesięcy później;

c) ostatnia płatność w wysokości 20 % jest dokonywana po otrzymaniu i przyjęciu przez Komisję rocznego sprawozdania z działalności Funduszu oraz zbadane rachunki dotyczące danego roku.

Jeśli ocena określona w drugim akapicie, prowadzi do wniosku, że w danym terminie, potrzeby finansowe Funduszu nie uzasadniają płatności jednej z tych rat, płatność, której to dotyczy zostanie zawieszona do chwili, aż Komisja dojdzie do wniosku, na podstawie nowych informacji przekazanych przez Fundusz, że jest ona uzasadniona.

Artykuł  8

Wkład określony w art. 1 uwarunkowany jest tym, że w przypadku gdy działanie, które uzyskuje lub kwalifikuje się do uzyskania pomocy finansowej w ramach interwencji funduszy strukturalnych Wspólnoty, wkład z Funduszu może być przeznaczony na to działanie tylko wtedy, jeśli osiągnięta suma gdy zostanie dodana do 40 % kwoty wkładu Funduszu do wysokości przedstawiającej kwotę pomocy z funduszy strukturalnych Wspólnoty nie przekracza 75 % całkowitych kosztów kwalifikowanych działania.

Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dnia 1 stycznia 2003 r.

Niniejsze rozporządzenie wygasa w dniu 31 grudnia 2004 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 grudnia 2002 r.

W imieniu Rady
P. S. MØLLER
Przewodniczący

______

(1) Opinia wydana dnia 20 listopada 2002 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Dz.U. L 286 z 5.11.1994, str. 5.

(3) Dz.U. L 353 z 24.12.1997, str. 5.

(4) Dz.U. L 24 z 29.1.2000, str. 7.

(5) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024