Dyrektywa 2002/78/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 71/320/EWG w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do układów hamulcowych niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep

DYREKTYWA KOMISJI 2002/78/WE
z dnia 1 października 2002 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 71/320/EWG w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do układów hamulcowych niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2001/116/WE(2), w szczególności jej art. 13 ust. 2,

uwzględniając dyrektywę Rady 71/320/EWG z dnia 26 lipca 1971 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do układów hamulcowych niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep(3), ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 98/12/WE(4), w szczególności jej art. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 71/320/EWG jest jedną z odrębnych dyrektyw WE w sprawie procedury homologacji, która została ustanowiona dyrektywą 70/156/EWG. Wskutek tego przepisy, ustanowione w dyrektywie 70/156/EWG, odnoszące się do systemów samochodowych, części i odrębnych urządzeń technicznych stosuje się do dyrektywy 71/320/EWG.

(2) Uznano za zbędne stosowanie wymagań dotyczących zatwierdzenia pozarynkowych wymiennych zestawów okładzin hamulcowych, do zestawów użytych do zatwierdzenia systemu hamulcowego, o ile takie zestawy mogą zostać zidentyfikowane, zgodnie z wymaganiami niniejszej dyrektywy.

(3) Niezbędne jest wyjaśnienie zastosowania dyrektywy 71/320/EWG do pozarynkowych wymiennych zestawów okładzin hamulcowych ze względu na ich oznakowanie i opakowanie. Należy dokonać rozróżnienia między tymi wymiennymi zestawami okładzin hamulcowych, które są identyczne z wyposażeniem oryginalnym, dostarczonym do określonych pojazdów, i tymi, które nie są.

(4) Należy zmienić odpowiednio dyrektywę 71/320/EWG.

(5) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego, ustanowionego dyrektywą 70/156/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załączniki I, IX i XV do dyrektywy 71/320/EWG zmienia się zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

Z mocą od dnia 1 stycznia 2003 r. Państwa Członkowskie z przyczyn odnoszących się do systemów hamulcowych pojazdów nie zakazują sprzedaży lub wprowadzenia do serwisu wymiennych okładzin hamulcowych, jeżeli wymienne okładziny hamulcowe są zgodne z wymaganiami dyrektywy 71/320/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

Artykuł  3
1.
Z mocą od dnia 1 czerwca 2003 r. Państwa Członkowskie mogą z przyczyn odnoszących się do systemów hamulcowych pojazdów zakazać sprzedaży lub wprowadzania do serwisu wymiennych okładzin hamulcowych, jeżeli wymienne okładziny hamulcowe nie spełniają wymagań dyrektywy 71/320/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.
2.
Pomimo przepisu ust. 1 w celu wymiany części Państwa Członkowskie zezwalają na sprzedaż lub wprowadzenie do serwisu wymiennych okładzin hamulcowych, przeznaczonych do zamontowania w typach pojazdów, dla których udzielono homologacji przed wejściem w życie dyrektywy 71/320/EWG, zmienionej dyrektywą 98/12/WE, oraz pod warunkiem że takie wymienne okładziny hamulcowe odpowiadają przepisom poprzedniej wersji dyrektywy 71/320/EWG, zmienionej dyrektywą 98/12/WE, która miała zastosowanie w czasie wprowadzenia tych pojazdów do serwisu. W żadnym przypadku okładziny nie mogą zawierać azbestu.
Artykuł  4

Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne, niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 31 grudnia 2002 r. i niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 1 października 2002 r.
W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(2) Dz.U. L 18 z 21.1.2002, str. 1.

(3) Dz.U. L 202 z 6.9.1971, str. 37.

(4) Dz.U. L 81 z 18.3.1998, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

Załącznik do dyrektywy 71/320/EWG zmienia się, jak następuje:

1. W załączniku I pkt 2 dodaje się pkt 2.3 do 2.3.4:

"2.3. Okładziny hamulcowe i zestawy okładzin hamulcowych

2.3.1. Zestawy okładzin hamulcowych, użyte do wymiany części na końcu ich okresu użytkowania spełniają wymagania załącznika XV w odniesieniu do kategorii pojazdów, określone w pkt 1.1 załącznika XV.

2.3.2. W przypadku gdy zestawy okładzin hamulcowych są tego rodzaju, jak wymienione w pkt 1.2 uzupełnienia do załącznika IX i są przeznaczone do zamontowania w pojeździe/osi/hamulcu, których dotyczy odpowiedni typ dokumentu zatwierdzającego, to okładziny te nie wymagają zgodności z załącznikiem XV, pod warunkiem że spełniają wymagania pkt od 2.3.2.1 do 2.3.2.2.

2.3.2.1. Znakowanie

Zestawy okładzin hamulcowych zostają zaopatrzone co najmniej w następujące identyfikatory:

2.3.2.1.1. Nazwę lub znak firmowy producenta pojazdu i/lub części;

2.3.2.1.2. Numer wyrobu i numer identyfikujący część zestawu okładzin hamulcowych, jak zawarto w informacji wymienionej w pkt 2.3.4.

2.3.2.2. Opakowanie

Zestawy okładzin hamulcowych pakowane są jako zestawy kołowe, zgodnie z następującymi wymaganiami:

2.3.2.2.1. Każde opakowanie winno być zapieczętowane i tak skonstruowane, aby pokazywało poprzednie otwarcie;

2.3.2.2.2. Każde opakowanie powinno co najmniej wykazywać:

2.3.2.2.2.1. Ilość znajdujących się w nim zestawów okładzin hamulcowych;

2.3.2.2.2.2. Nazwę handlową lub znak towarowy producenta pojazdu i/lub części;

2.3.2.2.2.3. Numer wyrobu i numer identyfikujący część zestawu (zestawów) okładzin hamulcowych, jak zawarto w informacji wymienionej w pkt 2.3.4.

2.3.2.2.2.4. Numer (numery) części zestawu kołowego, jak zawarto w informacji, wymienionej w pkt 2.3.4.

2.3.2.2.2.5. Informacje, wystarczające klientowi do zidentyfikowania pojazdów/osi/hamulców, dla których zatwierdzono zawartość.

2.3.2.2.3. Każde opakowanie winno zawierać instrukcję montażu, ze szczególnym uwzględnieniem części pomocniczych oraz ze stwierdzeniem, że zestawy okładzin hamulcowych muszą być wymieniane w zestawach kołowych.

2.3.2.2.3.1. Instrukcję montażu można dostarczyć w oddzielnym, przezroczystym opakowaniu razem z opakowaniem zestawu okładzin hamulcowych.

2.3.3. Zestawy okładzin hamulcowych, dostarczane producentom pojazdów wyłącznie do użytku podczas montażu pojazdów, nie wymagają spełnienia wymagań pkt 2.3.2.1 i 2.3.2.2 powyżej.

2.3.4. Producent pojazdów dostarczy do serwisu technicznego i/lub do organu zatwierdzającego niezbędne informacje, w formie elektronicznej, stanowiące łącznik między odpowiednim numerem części i typem dokumentacji zatwierdzającej.

Informacja ta winna zawierać:

- markę (marki) i typ (typy) pojazdu,

- markę (marki) i typ (typy) okładziny hamulcowej,

- numer (numery) części i ilość zestawów okładzin hamulcowych,

- numer (numery) części zestawu kołowego,

- numer zatwierdzenia typu systemu hamulcowego odpowiedniego typu (typów) pojazdu."

2. W dodatku 1 do załącznika IX wprowadza się następujące zmiany:

a) Pierwsza linia świadectwa homologacji WE otrzymuje brzmienie:

"zawiadomienie(*) dotyczące

______

(*) Na wniosek wnioskodawcy(ów), dotyczący zatwierdzenia zgodnie z załącznikiem XV dyrektywy 71/320/EWG, informacje określone w załączniku IX dodatek 3 do dyrektywy 71/320/EWG dostarcza organ zatwierdzający typ. Jednakże informacje te nie zostaną dostarczone do celów innych niż zatwierdzenia, zgodnie z załącznikiem XV do dyrektywy 71/320/EWG."

b) Punkty 1.2, 1.2.1 i 1.2.2 uzupełnienia do świadectwa homologacji WE otrzymują brzmienie:

"1.2. Okładziny hamulcowe

1.2.1. Okładziny hamulcowe testowane zgodnie ze wszystkimi odpowiednimi przepisami załącznika II

1.2.1.1. Marka (marki) i typ (typy) okładzin hamulcowych:

1.2.2. Alternatywne okładziny hamulcowe, testowane zgodnie z załącznikiem XII

1.2.2.1. Marka (marki) i typ (typy) okładzin hamulcowych."

3. Załącznik XV zmienia się, jak następuje:

a) Punkt 6.1 otrzymuje brzmienie:

"Wymienne zestawy okładzin hamulcowych, odpowiadające typowi zgodnie z niniejszą dyrektywą należy pakować w zestawach kołowych."

b) Punkt 6.3.4 otrzymuje brzmienie:

"wystarczająca dla klienta do zidentyfikowania pojazdów/osi/hamulców, dla których zawartość została zatwierdzona."

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.267.23

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2002/78/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 71/320/EWG w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do układów hamulcowych niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep
Data aktu: 01/10/2002
Data ogłoszenia: 04/10/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 24/10/2002