(Dz.U.UE L z dnia 12 lipca 2002 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 76/769/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń przy wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych(1), ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2001/91/WE(2), w szczególności jej art. 2a, wprowadzony dyrektywą Rady 89/678/EWG(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Komisji 1999/51/WE(4) dostosowująca do postępu technicznego po raz piąty załącznik I do dyrektywy 76/769/EWG zakazuje wykorzystywania składników cynoorganicznych w zastosowaniach przeciwporostowych na kadłubach łodzi krótszych niż dwadzieścia pięć metrów oraz statków o każdej długości używanych przeważnie na wodach wewnętrznych. Niniejsza dyrektywa wzywa do przeglądu postanowień dotyczących składników cynoorganicznych wykorzystywanych w produktach przeciwporostowych, uwzględniając w pełni rozwój w ramach Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), w szczególności wezwanie jej Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego do ogólnoświatowego zakazu stosowania, począwszy od dnia 1 stycznia 2003 r. składników cynoorganicznych, które działają jak biocydy w systemach przeciwporostowych na statkach.
(2) Badania naukowe wykazały, że niektóre systemy przeciwporostowe wykorzystywane na statkach stanowią znaczące ryzyko dla środowiska wodnego. Międzynarodowa Konwencja IMO w sprawie kontroli szkodliwych systemów przeciwporostowych uzgodniła na Konferencji Dyplomatycznej IMO w październiku 2001 r., począwszy od dnia 1 stycznia 2003 r., zakaz stosowania lub ponownego stosowania składników organotinu, który działa jak biocydy w systemach przeciwporostowych.
(3) Zakaz stosowania lub ponownego stosowania składników cynoorganicznych wpływa bezpośrednio na funkcjonowanie wewnętrznego rynku składników cynoorganicznych i w związku z tym niezbędne jest zbliżenie ustawodawstw Państw Członkowskich w tym obszarze i w konsekwencji zmiana załącznika I do dyrektywy 76/769/EWG oraz w szczególności dyrektywy 1999/51/WE.
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady określi środki dotyczące statków poddawanych działaniu składników cynoorganicznych.
(5) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 94/25/WE(5) reguluje zagadnienia związane ze statkami rekreacyjnymi, które są poddane takim samym restrykcjom jak inne łodzie.
(6) Dyrektywa ta nie wpływa na legislację Wspólnoty ustanawiającą minimalne wymagania dla ochrony pracowników, zawarte w dyrektywie Rady 89/391/EWG(6) oraz w poszczególnych dyrektywach na niej opartych, w szczególności w dyrektywie Rady 90/394/EWG(7), ostatnio zmienionej dyrektywą 1999/38/WE(8), oraz w dyrektywie Rady 98/24/WE(9) w sprawie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników przed ryzykiem związanym ze środkami chemicznymi w miejscu pracy.
(7) Niniejsza dyrektywa nie wpływa na legislację Wspólnoty w zakresie wykorzystania składników cynoorganicznych w wyrobach z tworzyw sztucznych, które przeznaczone są do kontaktu z artykułami spożywczymi, określonych w dyrektywie Komisji 90/128/EWG z dnia 23 lutego 1990 r. odnoszącej się do plastykowych artykułów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi(10), ostatnio zmienionej dyrektywą 2002/17/WE(11).
(8) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw w sprawie Zniesienia Barier Technicznych w Handlu Substancjami i Preparatami Niebezpiecznymi,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 9 lipca 2002 r.
| W imieniu Komisji | |
| Erkki LIIKANEN | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 262, 27.9.1976, str. 201.
(2) Dz.U. L 286, 30.10.2001, str. 27.
(3) Dz.U. L 398, 30.12.1989, str. 24.
(4) Dz.U. L 142, 5.6.1999, str. 22.
(5) Dz.U. L 164 z 30.6.1994, str. 15
(6) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, str. 1.
(7) Dz.U. L 196 z 26.7.1990, str. 1.
(8) Dz.U. L 138 z 1.6.1999, str. 66.
(9) Dz.U. L 131 z 5.5.1998, str. 11.
(10) Dz.U. L 349 z 13.12.1990, str. 26.
(11) Dz.U. L 58 z 28.2.2002, str. 19.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.183.58 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2002/62/WE dostosowująca do postępu technicznego po raz dziewiąty załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń przy wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (składniki cynoorganiczne) |
| Data aktu: | 09/07/2002 |
| Data ogłoszenia: | 12/07/2002 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/08/2002 |