(2001/218/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 21 marca 2001 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 16 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Państwo Członkowskie uznaje, że istnieje bezpośrednie zagrożenie wprowadzenia na jego terytorium Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al. (węgorka sosnowca) z innego Państwa Członkowskiego, może tymczasowo podjąć dodatkowe środki niezbędne do jego ochrony przed niebezpieczeństwem.
(2) Portugalia poinformowała w dniu 25 czerwca 1999 r. pozostałe Państwa Członkowskie oraz Komisję, iż niektóre próbki drzew sosny pochodzących z jej terytorium zidentyfikowano jako porażone przez węgorka sosnowca. Dostarczone przez Portugalię sprawozdania uzupełniające wskazywały, iż takich prób porażonych przez węgorka sosnowca było więcej.
(3) Szwecja, w celu wzmocnienia ochrony przeciwko wprowadzeniu węgorka sosnowca z Portugalii, na podstawie powyższych informacji, przyjęła w dniu 29 września 1999 r. pewne dodatkowe środki łącznie ze szczególną obróbką cieplną i stosowaniem "paszportów" roślin dla drewna opuszczającego Portugalię.
(4) Dotychczas nie było możliwe zidentyfikowanie źródła skażenia, jakkolwiek pewne elementy wskazują, że najbardziej prawdopodobną drogą rozprzestrzenienia się są opakowania.
(5) Komisja decyzją 2000/58/WE(2) upoważniła Państwa Członkowskie do tymczasowego podjęcia dodatkowych środków przeciwko rozprzestrzenianiu się węgorka sosnowca w odniesieniu do obszarów w Portugalii, innych niż te, na których nie występuje.
(6) Z oceny dokonanej przez Biuro ds. Żywności i Weterynarii; przeprowadzonej w maju i październiku 2000 r. oraz dodatkowych informacji dostarczanych przez Portugalię, okazało się , iż w rezultacie stosowania programu zwalczania sytuacja fitosanitarna uległa poprawie. Jednakże podczas badań na obszarach, gdzie wcześniej wiadomo było, że występuje, drzewa nadal wykazywały symptomy porażenia przez węgorka sosnowca.
(7) W rezultacie przeprowadzenia przez Państwa Członkowskie urzędowych badań drewna, oddzielonej kory oraz roślin z rodzaju Abies Mill., Cedrus Trew, Larix Mill., Picea A. Dietr., Pinus L., Pseudotsuga Carr. i Tsuga Carr. pochodzących z ich terytoriów żadna z pobranych próbek i przeanalizowanych na obecność węgorka sosnowca nie była pozytywna.
(8) Konieczne jest zatem, aby Portugalia kontynuowała podejmowanie szczególnych środków. Niezbędne może również być dla pozostałych Państw Członkowskich kontynuowanie przyjmowania dodatkowych środków w celu ochrony ich samych.
(9) Powyższe środki powinny dotyczyć przemieszczania drewna, oddzielonej kory i roślin żywicielskich w wyznaczonych obszarach w Portugalii oraz z takich obszarów Portugalii oraz do pozostałych Państw Członkowskich.
(10) Niezbędne jest również, aby Portugalia kontynuowała podejmowanie środków w celu kontroli rozprzestrzeniania się węgorka sosnowca w celu jego zwalczania.
(11) Skutki środków nadzwyczajnych będą stale oceniane w ciągu roku 2001 i 200, w szczególności na podstawie informacji, które ma dostarczyć Portugalia i pozostałe Państwa Członkowskie. Jeśli okaże się, iż podjęte środki nadzwyczajne określone w niniejszej decyzji nie są wystarczające, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się węgorka sosnowca, lub nie zostały spełnione, należy przewidzieć bardziej surowe lub alternatywne środki.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 12 marca 2001 r.
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, str. 1.
(2) Dz.U. L 21 z 26.1.2000, str. 36.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2002/124/WE z dnia 13 lutego 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.45.56) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2003/127/WE z dnia 24 lutego 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.50.50) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2002/124/WE z dnia 13 lutego 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.45.56) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2003/127/WE z dnia 24 lutego 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.50.50) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2002/124/WE z dnia 13 lutego 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.45.56) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2003/127/WE z dnia 24 lutego 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.50.50) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.81.34 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2001/218/WE wymagająca od Państw Członkowskich tymczasowego podjęcia dodatkowych środków przeciwko rozprzestrzenianiu się Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al. (węgorek sosnowiec) w odniesieniu do obszarów w Portugalii innych niż te, na których nie występuje |
| Data aktu: | 12/03/2001 |
| Data ogłoszenia: | 21/03/2001 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 21/03/2001 |