Dyrektywa 2001/13/WE zmieniająca dyrektywę Rady 95/18/WE w sprawie przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym

DYREKTYWA 2001/13/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 26 lutego 2001 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 95/18/WE w sprawie przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 71,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Regionów(3),

działając zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(4) w świetle wspólnego tekstu przyjętego w dniu 22 listopada 2000 r. przez Komitet Pojednawczy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Rady 91/440/EWG z dnia 29 lipca 1991 r. w sprawie rozwoju kolei wspólnotowych(5) określa niektóre prawa dostępu przedsiębiorstw kolejowych i międzynarodowych grup przedsiębiorstw kolejowych do międzynarodowego transportu kolejowego.

(2) W celu zapewnienia świadczenia niezawodnych i właściwych usług konieczny jest wspólny system przyznawania licencji zapewniający spełnianie w każdym momencie przez wszystkie przedsiębiorstwa kolejowe niektórych wymagań w odniesieniu do nieposzlakowanej opinii, kondycji finansowej i kwalifikacji zawodowych w celu ochrony klientów i stron trzecich oraz oferowania usług o wysokim standardzie bezpieczeństwa.

(3) W celu zapewnienia stosowania praw dostępu do infrastruktury kolejowej w całej Wspólnocie na jednolitych i niedyskryminacyjnych podstawach dyrektywa Rady 95/18/WE(6) wprowadziła licencje dla przedsiębiorstw kolejowych świadczących usługi określone w art. 10 dyrektywy 91/440/EWG; ta licencja jest obowiązkowa przy wykonywaniu takich usług i ważna w całej Wspólnocie.

(4) Ponieważ niektóre Państwa Członkowskie rozszerzyły prawa dostępu wychodząc poza zakres dyrektywy 91/440/EWG, wydaje się konieczne zapewnienie sprawiedliwego, przejrzystego i niedyskryminacyjnego traktowania wszystkich przedsiębiorstw kolejowych, które mogą prowadzić działalność na tym rynku przez rozszerzenie zasad przyznawania licencji ustanowionych dyrektywą 95/18/WE na wszystkie przedsiębiorstwa działające w tym sektorze.

(5) W celu lepszego wywiązywania się z obowiązków dotyczących informowania Państwa Członkowskie i Komisja powinny zapewnić lepszą informację dla wszystkich Państw Członkowskich i Komisji. Zgodnie z powszechną praktyką i logiczną wykładnią dyrektywy 95/18/WE informacje, które mają być przekazywane Państwom Członkowskim i Komisji, powinny także obejmować przyznawane licencje.

(6) Pożądane jest zapewnienie, żeby przedsiębiorstwa kolejowe, które otrzymały licencje, zajmujące się międzynarodowym transportem towarów, przestrzegały właściwych przepisów celnych i podatkowych, w szczególności dotyczących tranzytu celnego.

(7) Zgodnie z zasadami pomocniczości i proporcjonalności, określonymi w art. 5 Traktatu, cele niniejszej dyrektywy, a mianowicie określenie szerokich zasad przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym oraz wzajemne uznawanie takich licencji w całej Wspólnocie, nie mogą być osiągnięte w sposób wystarczający przez Państwa Członkowskie ze względu na oczywisty międzynarodowy wymiar wydawania takich licencji i dlatego mogą być, z powodu swych ponadnarodowych skutków, lepiej osiągnięte przez Wspólnotę. Niniejsza dyrektywa nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.

(8) Dyrektywa 95/18/WE powinna zostać odpowiednio zmieniona,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 95/18/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) Artykuł 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

1. Niniejsza dyrektywa dotyczy kryteriów mających zastosowanie do wydawania, odnawiania lub zmiany przez Państwo Członkowskie licencji przeznaczonych dla przedsiębiorstw kolejowych, które zostały lub zostaną założone we Wspólnocie.

2. Państwa Członkowskie mogą wyłączyć z zakresu niniejszej dyrektywy:

a) przedsiębiorstwa, które usługi związane z przewozem osób świadczą tylko na lokalnej i regionalnej, wydzielonej infrastrukturze kolejowej;

b) przedsiębiorstwa kolejowe, które świadczą usługi związane tylko z miejskimi lub podmiejskimi kolejowymi przewozami osób;

c) przedsiębiorstwa kolejowe, których działalność jest ograniczona do świadczenia usług w regionalnym transporcie kolejowym rzeczy, nieobjętego zakresem dyrektywy 91/440/EWG;

d) przedsiębiorstwa kolejowe, które wykonują tylko transport rzeczy na infrastrukturze kolejowej będącej własnością prywatną, która jest przeznaczona do wyłącznego użytku właściciela tej infrastruktury wykonującego własny transport rzeczy.

3. Przedsiębiorstwa, których działalność gospodarcza ogranicza się do wykonywania usług wahadłowych przewozów pojazdów drogowych przez tunel pod kanałem La Manche są wyłączone z zakresu niniejszej dyrektywy."

2) W art. 2 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) »przedsiębiorstwo kolejowe« oznacza każde przedsiębiorstwo prywatne lub publiczne, którego główna działalność polega na świadczeniu kolejowych usług transportowych w zakresie rzeczy i/lub osób, przy założeniu że przedsiębiorstwo zapewnia trakcję; obejmuje to także przedsiębiorstwa, które tylko zapewniają trakcję";

3) Artykuł 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Każde Państwo Członkowskie wyznacza organ odpowiedzialny za wydawanie licencji oraz wykonywanie obowiązków nałożonych niniejszą dyrektywą. Licencje wydawane są przez organ, który sam nie świadczy kolejowych usług transportowych i jest niezależny od organów lub przedsiębiorstw, które tym się zajmują."

4) W art. 4 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Licencja jest ważna na całym terytorium Wspólnoty."

5) W art. 6 tiret czwarte otrzymuje brzmienie:

"- nie zostały skazane za poważne lub wielokrotne przypadki niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań wynikających z prawa socjalnego lub pracy, w tym zobowiązań wynikających z ustawodawstwa w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zobowiązań wynikających z prawa celnego w przypadku przedsiębiorstwa poszukującego możliwości wykonywania transgranicznego transportu rzeczy podlegającego postępowaniu celnemu";

6) W art. 11 ust. 8 otrzymuje brzmienie:

"8. Jeśli organ odpowiedzialny za licencje wydaje, zawiesza, uchyla lub zmienia licencje, zainteresowane Państwo Członkowskie niezwłocznie powiadamia o tym Komisję. Komisja powiadamia niezwłocznie pozostałe Państwa Członkowskie".

7) Artykuły 12 i 13 otrzymują brzmienie:

"Artykuł 12

1. Oprócz wymagań niniejszej dyrektywy przedsiębiorstwo kolejowe stosuje się do krajowych przepisów ustawowych i wykonawczych, które są zgodne z prawem wspólnotowym i są stosowane w sposób niedyskryminacyjny, zwłaszcza do:

a) szczególnych wymagań technicznych i eksploatacyjnych w zakresie usług kolejowych;

b) wymagań bezpieczeństwa w stosunku do personelu, taboru kolejowego oraz wewnętrznej organizacji przedsiębiorstwa;

c) przepisów dotyczących zdrowia, bezpieczeństwa, warunków socjalnych oraz praw pracowników i konsumentów;

d) wymagań stosowanych wobec wszystkich przedsiębiorstw we właściwym sektorze kolejowym mających na celu oferowanie korzyści lub ochrony konsumentom.

2. Przedsiębiorstwo kolejowe może w każdym momencie skierować do Komisji pytanie w sprawie zgodności wymagań prawa krajowego z prawem wspólnotowym, a także pytanie, czy takie wymagania są stosowane w sposób niedyskryminacyjny. Jeżeli Komisja uzna, że przepisy niniejszej dyrektywy nie zostały wypełnione, wydaje opinię w sprawie prawidłowej wykładni tej dyrektywy bez uszczerbku dla przepisów art. 226 Traktatu.

Artykuł 13

Przedsiębiorstwa kolejowe przestrzegają porozumień mających zastosowanie do międzynarodowego transportu kolejowego w Państwach Członkowskich, w których prowadzą działalność. Zastosują się one również do właściwych przepisów celnych i podatkowych."

Artykuł  2

Państwa Członkowskie wprowadzają w życie, najpóźniej do dnia 15 marca 2003 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 lutego 2001 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
N. FONTAINE A. LINDH
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 321z 20.10.1998, str. 8 oraz Dz.U. C 116 E z 26.4.2000, str. 38.

(2) Dz.U. C 209 z 22.7.1999, str. 22.

(3) Dz.U. C 57 z 29.2.2000, str. 40.

(4)Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 10 marca 1999 r. (Dz.U. C 175 z 21.6.1999, str. 119), potwierdzona dnia 16 września 1999 r. (Dz.U. C 54 z 25.2.2000, str. 56), Wspólne Stanowisko Rady z dnia 28 marca 2000 r. (Dz.U. C 178 z 27.6.2000, str. 23) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 lipca 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym). Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 1 lutego 2001 r. i decyzja Rady z dnia 20 grudnia 2000 r.

(5) Dz.U. L 237 z 24.8.1991, str. 25. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 2001/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 75 z 15.3.2001, str. 1).

(6) Dz.U. L 143 z 27.6.1995, str. 70.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.75.26

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2001/13/WE zmieniająca dyrektywę Rady 95/18/WE w sprawie przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym
Data aktu: 26/02/2001
Data ogłoszenia: 15/03/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 15/03/2001