uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 71,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Regionów(3),
działając zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(4) w świetle wspólnego tekstu przyjętego w dniu 22 listopada 2000 r. przez Komitet Pojednawczy,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Rady 91/440/EWG z dnia 29 lipca 1991 r. w sprawie rozwoju kolei wspólnotowych(5) określa niektóre prawa dostępu przedsiębiorstw kolejowych i międzynarodowych grup przedsiębiorstw kolejowych do międzynarodowego transportu kolejowego.
(2) W celu zapewnienia świadczenia niezawodnych i właściwych usług konieczny jest wspólny system przyznawania licencji zapewniający spełnianie w każdym momencie przez wszystkie przedsiębiorstwa kolejowe niektórych wymagań w odniesieniu do nieposzlakowanej opinii, kondycji finansowej i kwalifikacji zawodowych w celu ochrony klientów i stron trzecich oraz oferowania usług o wysokim standardzie bezpieczeństwa.
(3) W celu zapewnienia stosowania praw dostępu do infrastruktury kolejowej w całej Wspólnocie na jednolitych i niedyskryminacyjnych podstawach dyrektywa Rady 95/18/WE(6) wprowadziła licencje dla przedsiębiorstw kolejowych świadczących usługi określone w art. 10 dyrektywy 91/440/EWG; ta licencja jest obowiązkowa przy wykonywaniu takich usług i ważna w całej Wspólnocie.
(4) Ponieważ niektóre Państwa Członkowskie rozszerzyły prawa dostępu wychodząc poza zakres dyrektywy 91/440/EWG, wydaje się konieczne zapewnienie sprawiedliwego, przejrzystego i niedyskryminacyjnego traktowania wszystkich przedsiębiorstw kolejowych, które mogą prowadzić działalność na tym rynku przez rozszerzenie zasad przyznawania licencji ustanowionych dyrektywą 95/18/WE na wszystkie przedsiębiorstwa działające w tym sektorze.
(5) W celu lepszego wywiązywania się z obowiązków dotyczących informowania Państwa Członkowskie i Komisja powinny zapewnić lepszą informację dla wszystkich Państw Członkowskich i Komisji. Zgodnie z powszechną praktyką i logiczną wykładnią dyrektywy 95/18/WE informacje, które mają być przekazywane Państwom Członkowskim i Komisji, powinny także obejmować przyznawane licencje.
(6) Pożądane jest zapewnienie, żeby przedsiębiorstwa kolejowe, które otrzymały licencje, zajmujące się międzynarodowym transportem towarów, przestrzegały właściwych przepisów celnych i podatkowych, w szczególności dotyczących tranzytu celnego.
(7) Zgodnie z zasadami pomocniczości i proporcjonalności, określonymi w art. 5 Traktatu, cele niniejszej dyrektywy, a mianowicie określenie szerokich zasad przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym oraz wzajemne uznawanie takich licencji w całej Wspólnocie, nie mogą być osiągnięte w sposób wystarczający przez Państwa Członkowskie ze względu na oczywisty międzynarodowy wymiar wydawania takich licencji i dlatego mogą być, z powodu swych ponadnarodowych skutków, lepiej osiągnięte przez Wspólnotę. Niniejsza dyrektywa nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.
(8) Dyrektywa 95/18/WE powinna zostać odpowiednio zmieniona,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| N. FONTAINE | A. LINDH |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 321z 20.10.1998, str. 8 oraz Dz.U. C 116 E z 26.4.2000, str. 38.
(2) Dz.U. C 209 z 22.7.1999, str. 22.
(3) Dz.U. C 57 z 29.2.2000, str. 40.
(4)Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 10 marca 1999 r. (Dz.U. C 175 z 21.6.1999, str. 119), potwierdzona dnia 16 września 1999 r. (Dz.U. C 54 z 25.2.2000, str. 56), Wspólne Stanowisko Rady z dnia 28 marca 2000 r. (Dz.U. C 178 z 27.6.2000, str. 23) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 lipca 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym). Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 1 lutego 2001 r. i decyzja Rady z dnia 20 grudnia 2000 r.
(5) Dz.U. L 237 z 24.8.1991, str. 25. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 2001/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 75 z 15.3.2001, str. 1).
(6) Dz.U. L 143 z 27.6.1995, str. 70.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.75.26 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2001/13/WE zmieniająca dyrektywę Rady 95/18/WE w sprawie przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym |
| Data aktu: | 26/02/2001 |
| Data ogłoszenia: | 15/03/2001 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 15/03/2001 |