Decyzja 2001/171/WE ustanawiająca warunki odstępstwa dla opakowań szklanych w zakresie poziomów stężenia metali ciężkich ustanowionych dyrektywą 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 19 lutego 2001 r.
ustanawiająca warunki odstępstwa dla opakowań szklanych w zakresie poziomów stężenia metali ciężkich ustanowionych dyrektywą 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych

(notyfikowana jako dokument nr C(2001) 398)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2001/171/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 2 marca 2001 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 94/62/WE z dnia 20 grudnia 1994 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych(1), w szczególności jej art. 11 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 11 dyrektywy 94/62/WE przewiduje stopniową redukcję stężeń metali ciężkich w opakowaniach.

(2) Doświadczenia z pierwszych lat stosowania art. 11 dowodzą istnienia szczególnego problemu w sektorze szkła, polegającego na skażeniu szkła pochodzącego z recyklingu materiałem szklanym zawierającym duże ilości ołowiu.

(3) Pełne zastosowanie warunku poziomu stężeń nieprzekraczającego 100 ppm, który ma wejść w życie z dniem 30 czerwca 2001 r., mogłoby w konsekwencji doprowadzić do ograniczenia wykorzystania szkła pochodzącego z recyklingu ze względu na konieczność zgodności z art. 11. Z ekologicznego punktu widzenia efekt taki nie jest pożądany.

(4) Zamierza się wprowadzić odstępstwo dla opakowań szklanych, biorąc pod uwagę ich właściwości w związku z emisją metali ciężkich oraz wagę dalszego wspierania recyklingu szkła.

(5) Odstępstwo ma uwzględniać limity stężeń 100 ppm.

(6) Wyniki pomiarów prowadzonych w miejscach produkcji oraz zastosowane metody pomiarowe powinny zostać udostępnione właściwym władzom na ich prośbę.

(7) Odstępstwo wygasa w dniu 30 czerwca 2006 r., chyba że termin ten zostanie przedłużony zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 21 dyrektywy 94/62/WE.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu, powołanego zgodnie z art. 21 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/62/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszą decyzję stosuje się do opakowań szklanych objętych dyrektywą 94/62/WE, mając na celu ustalenie warunków, w jakich poziomy stężeń ustanowione na mocy art. 11 dyrektywy 94/62/WE nie mają zastosowania.

Artykuł  2

Do celów niniejszej decyzji:

– stosuje się definicje określone w art. 3 dyrektywy 94/62/WE,

– "celowo wprowadzony" oznacza: "rozmyślnie zastosowany w produkcji opakowania lub komponentu opakowaniowego, w przypadku gdy jego stała obecność jest pożądana w końcowym opakowaniu lub komponencie opakowaniowym, w celu zapewnienia określonej właściwości, wyglądu lub jakości"; nie uważa się za "celowe wprowadzenie" wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu jako surowca do produkcji nowych materiałów opakowaniowych, w przypadku gdy materiały pochodzące z recyklingu zawierają pewne ilości metali podlegających kontroli.

Artykuł  3

Dopuszcza się po upływie terminu dnia 30 czerwca 2001 r. przekroczenie w opakowaniach szklanych limitu stężeń 100 ppm ustanowionego w art. 11 dyrektywy 94/62/WE, w przypadku gdy opakowania te spełniają wszystkie warunki ustanowione w art. 4 i 5 niniejszej decyzji.

Artykuł  4

Ołów, kadm, rtęć lub chrom sześciowartościowy nie są celowo wprowadzane podczas procesu produkcji.

Limity stężeń w opakowaniach mogą być przekroczone wyłącznie z powodu dodatku materiałów pochodzących z recyklingu.

Artykuł  5

W przypadku gdy średnie poziomy stężenia metali ciężkich stwierdzone podczas jakichkolwiek dwunastu kolejnych miesięcznych pomiarów kontrolnych dla każdego indywidualnego pieca szklarskiego, reprezentatywnego dla normalnej i regularnej działalności produkcyjnej przekraczają limit 200 ppm, producent lub jego upoważniony przedstawiciel zobowiązany jest do przedłożenia właściwym władzom w Państwie Członkowskim sprawozdania. Sprawozdanie to będzie zawierało przynajmniej następujące informacje:

– wartości pomiarów,

– opis zastosowanych metod pomiarowych,

– przypuszczalne źródła stwierdzanych poziomów stężenia metali ciężkich,

– szczegółowy opis środków podjętych w celu obniżenia poziomu stężenia metali ciężkich.

W przypadku gdy ani producent, ani jego upoważniony przedstawiciel nie jest podmiotem prowadzącym działalność w Unii Europejskiej, obowiązek przedłożenia sprawozdania właściwym władzom spoczywa na osobie wprowadzającej produkt na rynek wspólnotowy.

Wyniki pomiarów prowadzonych w miejscach produkcji oraz zastosowane metody pomiarowe zostaną w każdym momencie udostępnione właściwym władzom na ich żądanie.

Artykuł  6 1

(skreślony)

Artykuł  7

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 lutego 2001 r.

W imieniu Komisji
Margot WALLSTRÖM
Członek Komisji

_______

(1) Dz.U. L 365 z 31.12.1994, str. 10.

1 Art. 6 skreślony przez art. 1 decyzji nr 2006/340/WE z dnia 8 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.125.43) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.62.20

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2001/171/WE ustanawiająca warunki odstępstwa dla opakowań szklanych w zakresie poziomów stężenia metali ciężkich ustanowionych dyrektywą 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych
Data aktu: 19/02/2001
Data ogłoszenia: 02/03/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/1970