Decyzja 2001/171/WE ustanawiająca warunki odstępstwa dla opakowań szklanych w zakresie poziomów stężenia metali ciężkich ustanowionych dyrektywą 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 19 lutego 2001 r.
ustanawiająca warunki odstępstwa dla opakowań szklanych w zakresie poziomów stężenia metali ciężkich ustanowionych dyrektywą 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych

(notyfikowana jako dokument nr C(2001) 398)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2001/171/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 2 marca 2001 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 94/62/WE z dnia 20 grudnia 1994 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych(1), w szczególności jej art. 11 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 11 dyrektywy 94/62/WE przewiduje stopniową redukcję stężeń metali ciężkich w opakowaniach.

(2) Doświadczenia z pierwszych lat stosowania art. 11 dowodzą istnienia szczególnego problemu w sektorze szkła, polegającego na skażeniu szkła pochodzącego z recyklingu materiałem szklanym zawierającym duże ilości ołowiu.

(3) Pełne zastosowanie warunku poziomu stężeń nieprzekraczającego 100 ppm, który ma wejść w życie z dniem 30 czerwca 2001 r., mogłoby w konsekwencji doprowadzić do ograniczenia wykorzystania szkła pochodzącego z recyklingu ze względu na konieczność zgodności z art. 11. Z ekologicznego punktu widzenia efekt taki nie jest pożądany.

(4) Zamierza się wprowadzić odstępstwo dla opakowań szklanych, biorąc pod uwagę ich właściwości w związku z emisją metali ciężkich oraz wagę dalszego wspierania recyklingu szkła.

(5) Odstępstwo ma uwzględniać limity stężeń 100 ppm.

(6) Wyniki pomiarów prowadzonych w miejscach produkcji oraz zastosowane metody pomiarowe powinny zostać udostępnione właściwym władzom na ich prośbę.

(7) Odstępstwo wygasa w dniu 30 czerwca 2006 r., chyba że termin ten zostanie przedłużony zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 21 dyrektywy 94/62/WE.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu, powołanego zgodnie z art. 21 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/62/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszą decyzję stosuje się do opakowań szklanych objętych dyrektywą 94/62/WE, mając na celu ustalenie warunków, w jakich poziomy stężeń ustanowione na mocy art. 11 dyrektywy 94/62/WE nie mają zastosowania.

Artykuł  2

Do celów niniejszej decyzji:

– stosuje się definicje określone w art. 3 dyrektywy 94/62/WE,

– "celowo wprowadzony" oznacza: "rozmyślnie zastosowany w produkcji opakowania lub komponentu opakowaniowego, w przypadku gdy jego stała obecność jest pożądana w końcowym opakowaniu lub komponencie opakowaniowym, w celu zapewnienia określonej właściwości, wyglądu lub jakości"; nie uważa się za "celowe wprowadzenie" wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu jako surowca do produkcji nowych materiałów opakowaniowych, w przypadku gdy materiały pochodzące z recyklingu zawierają pewne ilości metali podlegających kontroli.

Artykuł  3

Dopuszcza się po upływie terminu dnia 30 czerwca 2001 r. przekroczenie w opakowaniach szklanych limitu stężeń 100 ppm ustanowionego w art. 11 dyrektywy 94/62/WE, w przypadku gdy opakowania te spełniają wszystkie warunki ustanowione w art. 4 i 5 niniejszej decyzji.

Artykuł  4

Ołów, kadm, rtęć lub chrom sześciowartościowy nie są celowo wprowadzane podczas procesu produkcji.

Limity stężeń w opakowaniach mogą być przekroczone wyłącznie z powodu dodatku materiałów pochodzących z recyklingu.

Artykuł  5

W przypadku gdy średnie poziomy stężenia metali ciężkich stwierdzone podczas jakichkolwiek dwunastu kolejnych miesięcznych pomiarów kontrolnych dla każdego indywidualnego pieca szklarskiego, reprezentatywnego dla normalnej i regularnej działalności produkcyjnej przekraczają limit 200 ppm, producent lub jego upoważniony przedstawiciel zobowiązany jest do przedłożenia właściwym władzom w Państwie Członkowskim sprawozdania. Sprawozdanie to będzie zawierało przynajmniej następujące informacje:

– wartości pomiarów,

– opis zastosowanych metod pomiarowych,

– przypuszczalne źródła stwierdzanych poziomów stężenia metali ciężkich,

– szczegółowy opis środków podjętych w celu obniżenia poziomu stężenia metali ciężkich.

W przypadku gdy ani producent, ani jego upoważniony przedstawiciel nie jest podmiotem prowadzącym działalność w Unii Europejskiej, obowiązek przedłożenia sprawozdania właściwym władzom spoczywa na osobie wprowadzającej produkt na rynek wspólnotowy.

Wyniki pomiarów prowadzonych w miejscach produkcji oraz zastosowane metody pomiarowe zostaną w każdym momencie udostępnione właściwym władzom na ich żądanie.

Artykuł  6 1

(skreślony)

Artykuł  7

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 lutego 2001 r.

W imieniu Komisji
Margot WALLSTRÖM
Członek Komisji

_______

(1) Dz.U. L 365 z 31.12.1994, str. 10.

1 Art. 6 skreślony przez art. 1 decyzji nr 2006/340/WE z dnia 8 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.125.43) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.62.20

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2001/171/WE ustanawiająca warunki odstępstwa dla opakowań szklanych w zakresie poziomów stężenia metali ciężkich ustanowionych dyrektywą 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych
Data aktu: 19/02/2001
Data ogłoszenia: 02/03/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 02/03/2001