(Dz.U.UE L z dnia 17 lutego 2001 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 96/96/WE z dnia 20 grudnia 1996 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących badań przydatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), zmienioną dyrektywą Komisji 1999/52/WE(2), w szczególności jej art. 8,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Programy dotyczące paliw samochodowych, które zostały zapoczątkowane w 1992 r. w celu zapewnienia podstaw analitycznych dla ustanowienia w 2000 r. i w latach późniejszych norm emisji zanieczyszczeń i jakości paliwa, których założeniem jest osiągnięcie celów dotyczących poprawy jakości powietrza ze szczególnym skupieniem się na ograniczeniu emisji zanieczyszczeń przez pojazdy transportu drogowego, określiły wzorzec obsługi pojazdu silnikowego, jako najistotniejszego czynnika ruchu drogowego wpływającego na jakość powietrza.
(2) Dyrektywa 96/96/WE określa, jakie badania należy przeprowadzić podczas okresowej kontroli sprawdzającej, czy poziom emisji zanieczyszczeń przez pojazdy napędzane silnikami benzynowymi, jak i wysokoprężnymi znajduje się nadal w dopuszczalnych granicach.
(3) Zawartość tlenku węgla w emisji pojazdów benzynowych wyposażonych w pewne systemy obróbki gazów wydechowych (norma 1 Euro) musi być badana na niskich i wysokich obrotach silnika.
(4) Dyrektywa 98/69/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 1998 r. odnosząca się do środków mających zapobiegać zanieczyszczeniu powietrza przez emisje z pojazdów silnikowych i zmieniająca dyrektywę Rady 70/220/EWG(3) wymaga wprowadzenia od 2000 r. pokładowych systemów diagnostycznych (OBD) dla samochodów i lekkich pojazdów użytkowych napędzanych silnikami benzynowymi, w celu nadzorowania działania układu kontroli wydzielania spalin pojazdu. Podobnie, od 2003 r., w pokładowe systemy diagnostyczne będą wyposażone nowe pojazdy z silnikiem diesla.
(5) Rozwój pokładowych systemów diagnostycznych zdolnych do nadzorowania i zapisu usterek w trakcie działania pojazdu powinien zmniejszyć lukę między warunkami podczas badań, a rzeczywistym funkcjonowaniem pojazdu.
(6) Niniejsza dyrektywa znosi konieczność badań pojazdów benzynowych na niskich obrotach jałowych, tym samym redukując stopień skomplikowania badań, zwiększając jednocześnie ich dokładność poprzez monitorowanie funkcjonowania układu pokładowych systemów diagnostycznych.
(7) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego dyrektywy w sprawie badań przydatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep ustanowionego art. 8 dyrektywy 96/96/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 12 lutego 2001 r.
| W imieniu Komisji | |
| Loyola DE PALACIO | |
| Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 46 z 17.2.1997, str. 1.
(2) Dz.U. L 142 z 5.6.1999, str. 26.
(3) Dz.U. L 350 z 28.12.1998, str. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.48.18 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2001/9/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 96/96/WE w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących badań przydatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep |
| Data aktu: | 12/02/2001 |
| Data ogłoszenia: | 17/02/2001 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 09/03/2001 |