uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2007/2000 z dnia 18 września 2000 r. wprowadzające nadzwyczajne środki handlowe dla krajów i terytoriów uczestniczących lub powiązanych z procesem stabilizacji i stowarzyszania Unii Europejskiej, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2820/98 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1763/1999 i (WE) nr 6/2000 (1), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2563/2000 (2), w szczególności jego art. 9 i 10,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rada jest w trakcie zawierania Układu o Stabilizacji i Stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi z jednej strony, a Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii z drugiej, który został podpisany w dniu 9 kwietnia 2001 r. Do czasu zakończenia procedury niezbędnej dla jego wejścia z życie, między Wspólnotą Europejską a Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii została zawarta umowa przejściowa obejmująca handel i przepisy dotyczące handlu, która weszła w życie w dniu 1 czerwca 2001 r.
(2) Rada jest w trakcie zawierania Układu o Stabilizacji i Stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi z jednej strony, a Republiką Chorwacji z drugiej, który został podpisany w dniu 29 października 2001 r. Do czasu zakończenia procedury niezbędnej dla jego wejścia z życie, między Wspólnotą Europejską a Republiką Chorwacji, została podpisana w dniu 29 października 2001 r. umowa przejściowa obejmująca handel i przepisy dotyczące handlu, która będzie stosowana od dnia 1 stycznia 2002 r.
(3) Układy o Stabilizacji i Stowarzyszeniu oraz umowy przejściowe ustanawiają umowny system handlowy między Wspólnotą Europejską a odpowiednio Republiką Chorwacji oraz Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii, obejmujący dwustronne koncesje handlowe, które po stronie Wspólnoty są równoważne z koncesjami stosowanymi w ramach jednostronnych autonomicznych środków handlowych przewidzianych rozporządzeniem (WE) nr 2007/2000. Ponadto, dla wyrobów włókienniczych pochodzących z Republiki Chorwacji i Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii przyznano nieograniczony bezcłowy dostęp oraz określono szczególne dwustronne koncesje na produkty rybołówstwa i na młodą wołowinę.
(4) Dlatego należy zmienić rozporządzenie (WE) nr 2007/2000, celem uwzględnienia tych zmian. W szczególności właściwe jest usunięcie Republiki Chorwacji i Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii z listy beneficjentów koncesji taryfowych przyznawanych na te same produkty w ramach umownych systemów handlowych. Ponadto, niezbędne będzie obniżenie wielkości globalnego kontyngentu taryfowego na konkretne produkty, na które przyznaje się kontyngenty taryfowe w ramach systemów umownych.
(5) Republika Chorwacji i Była Jugosłowiańska Republika Macedonii pozostaną beneficjentami rozporządzenia (WE) nr 2007/2000 jedynie w takim zakresie, w jakim rozporządzenie to przewiduje koncesje korzystniejsze od istniejących w ramach systemów umownych.
(6) Z Republiką Chorwacji (3), z Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii (4) i z Republiką Słowenii (5) zawierane są protokoły dodatkowe, zawierające wzajemne koncesje preferencyjne na niektóre wina, wzajemne uznawanie, ochronę i kontrolę nazw win oraz wzajemne uznawanie, ochronę i kontrolę oznaczania wyrobów spirytusowych i napojów aromatyzowanych , mające zastosowanie od dnia 1 stycznia 2002 r. (zwane dalej "protokołami dodatkowymi w sprawie wina"). W ramach protokołów dodatkowych w sprawie wina indywidualne kontyngenty taryfowe przewiduje się w ramach globalnego kontyngentu taryfowego wynoszącego 545.000 hl, otwartego na mocy rozporządzenia (WE) nr 2007/2000 na przywóz do Wspólnoty win pochodzących z Republiki Chorwacji (45.000 hl), z Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii (300.000 hl) oraz z Republiki Słowenii (48.000 hl).
(7) Dlatego należy zmienić rozporządzenie (WE) nr 2007/2000 tak, aby odliczyć wielkości indywidualnych kontyngentów taryfowych od wielkości globalnego kontyngentu taryfowego oraz określić warunki dostępu do pozostałej wielkości globalnego kontyngentu taryfowego. Wynikiem tej zmiany będzie w szczególności to, że dostęp Republiki Słowenii do kontyngentu taryfowego na wina na mocy rozporządzenia (WE) nr 2007/2000 zostanie zawieszony, a dostęp Republiki Chorwacji i Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii będzie uzależniony od wcześniejszego wykorzystania indywidualnych kontyngentów taryfowych, odpowiednio przewidzianych dla tych krajów w protokołach dodatkowych w sprawie wina.
(8) Indywidualne kontyngenty taryfowe przewidziane dla niektórych win pochodzących z Republiki Chorwacji i Republiki Słowenii będą stopniowo zwiększane, z zastrzeżeniem specyficznych warunków wskazanych w protokołach dodatkowych w sprawie win. W szczególności roczny wzrost wielkości tych indywidualnych kontyngentów taryfowych uzależniony jest od wykorzystania co najmniej 80 % wielkości indywidualnych kontyngentów taryfowych otwartych w roku poprzednim. Dlatego Komisja powinna dokonać przeglądu wielkości wykorzystanych każdego roku oraz wydać przepisy mające na celu wprowadzenie niezbędnych dostosowań tych wielkości dla Chorwacji i Słowenii, oraz, odpowiednio, dostosowań wielkości globalnego kontyngentu taryfowego, stosowanego zgodnie z numerem porządkowym 09.1515.
(9) Umowa w sprawie handlu wyrobami włókienniczymi z Bośnią i Hercegowiną, która była stosowana tymczasowo od dnia 1 marca 2001 r., została podpisana w dniu 27 czerwca 2001 r. Umowa ta stanowiła, że wywóz tych wyrobów z Bośni i Hercegowiny do Wspólnoty nie będzie podlegał ograniczeniom ilościowym ani środkom o skutku równoważnym, i wprowadziła system podwójnej kontroli. Podobna umowa, stosowana tymczasowo od dnia 1 stycznia 2001 r., w dniu 17 maja 2001 r. została podpisana również z Chorwacją.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 18 grudnia 2001 r.
| W imieniu Komisji | |
| Christopher PATTEN | |
| Członek Komisji |
_______
(1) Dz.U. L 240 z 23.9.2000, str. 1.
(2) Dz.U. L 295 z 23.11.2000, str. 1.
(3) Dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym.
(4) Dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym.
(5) Dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.335.9 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2487/2001 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2007/2000 w odniesieniu do stosunków handlowych z Bośnią i Hercegowiną, Republiką Chorwacji, Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii i Republiką Słowenii |
| Data aktu: | 18/12/2001 |
| Data ogłoszenia: | 19/12/2001 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 20/12/2001, 01/01/2002 |