Rozporządzenie 2318/2001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w zakresie uznawania organizacji producentów w sektorze rybołówstwa i akwakultury

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 2318/2001
z dnia 29 listopada 2001 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w zakresie uznawania organizacji i zrzeszeń producentów w sektorze rybołówstwa i akwakultury 1

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 104/2000 z dnia 17 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury(1), zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 939/2001(2), w szczególności jego art. 5 ust. 4 i art. 6 ust. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2939/94 z dnia 2 grudnia 1994 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 105/76 w sprawie uznania organizacji producentów w przemyśle rybnym(3), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1762/96(4), wymaga wprowadzenia znaczących zmian. Dlatego rozporządzenie powinno zostać uchylone i zastąpione.

(2) Konieczne jest ustanowienie warunków i procedur dla Państw Członkowskich udzielających uznania i cofających uznania organizacjom producentów w sposób mający zagwarantować konsekwentne stosowanie zasad dotyczących wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury.

(3) Organizacja producentów obowiązana jest, na mocy art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 104/2000, dostarczyć dowody potwierdzające aktywność gospodarczą wystarczającą do udzielenia uznania. Dlatego konieczne jest zdefiniowanie kryteriów umożliwiających stwierdzenie, czy warunek ten został spełniony.

(4) Niezbędne jest również określenie warunków udzielania uznania związkom organizacji producentów.

(5) Istnieje potrzeba ustanowienia wspólnych reguł, do których przestrzegania byliby zobowiązani członkowie organizacji producentów.

(6) Pożądane jest określenie rodzaju informacji, jakie muszą być przedstawiane przez wnioskodawcę w celu udzielenia uznania. Nieprzekraczalne terminy wydawania decyzji dotyczących udzielenia lub odmowy uznania oraz niektóre zasady dotyczące cofnięcia uznania powinny zostać ustanowione.

(7) Należy przewidzieć środki w celu sprawdzenia zgodności z warunkami uzyskiwania uznania oraz służące określeniu konsekwencji każdego oszukańczego wnioskowania o udzielenie uznania lub oszukańczego wykorzystywania uznania.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Produktów Rybołówstwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Organizację producentów uznaje się za wystarczająco aktywną gospodarczo, zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 104/2000 do celów art. 5 ust. 2 niniejszego rozporządzenia, jeśli:

a) obszar obejmowany wnioskiem o udzielenie uznania jest określony przez Państwo Członkowskie jako obszar o wystarczającej ważności na podstawie wielkości, całkowitej pojemności statków rybackich oraz prawidłowości i wielkości wyładunków; oraz

b) spełnia jeden z poniższych warunków:

i) liczba statków rybackich obsługiwanych przez członków organizacji producentów stanowi co najmniej 20 % całkowitej liczby statków zwyczajowo obecnych na tym obszarze; lub

ii) dla gatunków lub grup gatunków, w odniesieniu do których występuje o udzielenie uznania, organizacja producentów zbywa:

– co najmniej wagowo 15 % całkowitej produkcji na jej obszarze, lub

– co najmniej wagowo 30 % całkowitej produkcji w głównym porcie lub na rynku na jej obszarze; w tym celu dane Państwo Członkowskie określa znaczenie pojęcia "główny".

2.
Państwa Członkowskie decydują, który z warunków ustanowionych w ust. 1 lit. b) jest stosowany na ich terytorium.

Państwa Członkowskie powiadamiają w ciągu dwóch miesięcy od momentu opublikowania niniejszego rozporządzenia o swojej decyzji Komisję oraz zainteresowane strony.

W przypadku zmiany struktury rynku Państwa Członkowskie mogą podjąć decyzję o zmianie powyższego warunku. Bezzwłocznie powiadamiają Komisję i zainteresowane strony.

3.
W przypadku gdy organizację producentów tworzą producenci, z których co najmniej 30 % zwykle działa na jednym lub kilku obszarach innych niż ten, na którym znajduje się port macierzysty statków obsługiwanych przez ich członków, organizację uznaje się za wystarczająco aktywną gospodarczo do celów art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 104/2000, dla gatunków lub grup gatunków, w odniesieniu do których występuje o udzielenie uznania, organizacja producentów zbywa co najmniej wagowo 4 % ogólnej produkcji krajowej.
4.
W interesie bardziej efektywnego zarządzania Państwo Członkowskie może określić udział procentowy określony w ust. 1 lit. b) ppkt ii) tiret pierwsze w przedziale 15-30 %, udział procentowy określony w ust. 1 lit. b) ppkt ii) tiret drugie w przedziale między 30-50 %, oraz udział procentowy dotyczący producentów określony w ust. 3 w przedziale między 30-50 %.
5.
Jeśli o udzielenie uznania występuje się w odniesieniu do produktów akwakultury, aktywność gospodarcza jest wystarczająca do celów art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 104/2000, jeśli organizacja producentów zbywa co najmniej 25 % całkowitej produkcji danych gatunków lub grup gatunków na obszarze produkcyjnym uznanym za wystarczająco duży przez dane Państwo Członkowskie na podstawie ustanowionych przez to państwo kryteriów.

W celu uwzględnienia specyficznych cech produkcji regionalnej Państwo Członkowskie może określić ilościowo udziały procentowe wskazane w akapicie pierwszym w przedziale 25-50 %.

Państwa Członkowskie informują Komisję o udziałach procentowych, które wybrały, w ciągu dwóch miesięcy od opublikowania niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2 2
1.
Państwo Członkowskie może zatwierdzić zrzeszenie organizacji producentów uznane w tym Państwie Członkowskim wyłącznie, jeżeli:

a) reprezentuje ono minimalną proporcję całkowitej liczby organizacji producentów uznanych przez dane Państwo Członkowskie w danej branży oraz

b) wartość produkcji wprowadzonej do obrotu przez zrzeszenie stanowi co najmniej 20 % wartości produkcji krajowej w danej branży.

2.
Państwo Członkowskie może zatwierdzić zrzeszenie organizacji producentów uznane w innym Państwie Członkowskim wyłącznie, jeżeli:

a) oficjalna siedziba główna zrzeszenia mieści się na terytorium tego Państwa Członkowskiego;

b) wartość produkcji wprowadzonej do obrotu przez zrzeszenie przedstawia sobą minimalną proporcję produkcji danego produktu rybołówstwa w danym rejonie;

c) organizacje producentów tworzące zrzeszenie zajmują się połowem, produkcją i wprowadzaniem do obrotu handlowego wspólnie wykorzystywanych zasobów połowowych; oraz

d) zrzeszenie realizuje swoje zadania bez uszczerbku dla przepisów określających rozdział możliwości połowowych pomiędzy Państwa Członkowskie zgodnie z art. 20 rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie ochrony i zrównoważonej eksploatacji zasobów rybołówstwa w ramach Wspólnej Polityki Rybołówstwa(5).

3.
Państwa Członkowskie, na których terytorium mieści się oficjalna siedziba główna zrzeszenia, we współpracy z innymi zainteresowanymi Państwami Członkowskimi, ustanawiają współpracę administracyjną niezbędną do zagwarantowania przestrzegania warunków uznawania oraz realizacji kontroli działalności zrzeszenia. Wyżej wspomniana współpraca administracyjna obejmuje również wycofanie uznania.
4.
Zrzeszenie organizacji producentów nie może mieć dominującej pozycji na danym rynku, o ile nie jest to konieczne dla realizacji celów art. 33 Traktatu.
5.
Artykuły 3-7 rozporządzenia (WE) nr 2318/2001 stosuje się mutatis mutandis do zrzeszeń organizacji producentów uznanych w przynajmniej jednym Państwie Członkowskim.
6.
Artykuł 2 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 908/2000 nie ma zastosowania do zrzeszeń organizacji producentów uznanych w innych Państwach Członkowskich.
Artykuł  3
1.
Bez uszczerbku dla rozporządzenia Komisji (WE) nr 2508/2000(6) zasady w odniesieniu do rybołówstwa, produkcji i wprowadzania do obrotu, określone w art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 104/2000, sporządza się w formie pisemnej.
2.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 104/2000 można odstąpić od wymagania, że członkowie zbywają ich całkowitą produkcję poprzez organizację producentów, jeśli produkty są zbywane zgodnie z uprzednio ustanowionymi wspólnymi regułami. W takich przypadkach reguły te muszą co najmniej wymagać zgodności z cenami wycofania organizacji.
3.
Na zasadzie odstępstwa od art. 5 ust. 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 104/2000 ilości produktów, w odniesieniu do których członkowie organizacji producentów zawarli umowy przed wstąpieniem do organizacji producentów, nie muszą być zbywane za pośrednictwem organizacji producentów, pod warunkiem że członkowie poinformowali organizację o zakresie i okresie, na który te umowy zostały zawarte, przed wstąpieniem do organizacji, a organizacja wyraziła zgodę na uchylenie wymagania.
Artykuł  4

Występując o udzielenie uznania, wnioskodawca przedstawia:

a) statut organizacji producentów;

b) reguły i przepisy funkcjonowania organizacji producentów;

c) nazwiska osób upoważnionych do działania w imieniu i na rzecz organizacji producentów;

d) szczegóły dotyczące tych rodzajów wykonywanej działalności, na których podstawie oparty jest wniosek o udzielenie uznania;

e) dowód potwierdzający spełnienie przepisów art. 1 i 2.

Artykuł  5

W ciągu trzech miesięcy od momentu otrzymania wniosku o udzielenie uznania Państwo Członkowskie informuje na piśmie organizację producentów o podjętej decyzji. W przypadku odmowy udzielenia uznania Państwo Członkowskie podaje powody wydania decyzji odmownej.

Artykuł  6

Jeśli Państwo Członkowskie rozważa możliwość cofnięcia uznania udzielonego organizacji, powiadamia organizację producentów o tym zamiarze, łącznie z podaniem przyczyn cofnięcia. Państwo Członkowskie umożliwia organizacji producentów przedłożenie jej uwag w wyznaczonym terminie.

Artykuł  7
1.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 104/2000 Państwa Członkowskie przeprowadzają co najmniej raz do roku kontrole mające na celu stwierdzenie, czy organizacje producentów działają zgodnie z zasadami i warunkami udzielonego uznania.
2.
W przypadku podjęcia decyzji o cofnięciu uznania organizacji producentów z powodu oszukańczego uzyskania lub wykonywania uznania Państwu Członkowskiemu zwracana jest wszelka pomoc finansowa przyznana na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 2792/1999(7).
Artykuł  8

Rozporządzenie (WE) nr 2939/94 traci moc.

Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2002 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 listopada 2001 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 17 z 21.1.2000, str. 22.

(2) Dz.U. L 132 z 15.5.2001, str. 10.

(3) Dz.U. L 310 z 3.12.1994, str. 12.

(4) Dz.U. L 231 z 12.9.1996, str. 6.

(5) Dz.U. L 358 z 31.12.2002, str. 59.

(6) Dz.U. L 289 z 16.11.2000, str. 8.

(7) Dz.U. L 337 z 30.12.1999, str. 10.

1 Tytuł zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1767/2004 z dnia 13 października 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.315.28) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 października 2004 r.
2 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1767/2004 z dnia 13 października 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.315.28) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 października 2004 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.313.9

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2318/2001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w zakresie uznawania organizacji producentów w sektorze rybołówstwa i akwakultury
Data aktu: 29/11/2001
Data ogłoszenia: 30/11/2001
Data wejścia w życie: 07/12/2001, 01/05/2004, 01/01/2002