Dyrektywa 2001/3/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 74/150/EWG odnoszącą się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych oraz dyrektywę Rady 75/322/EWG odnoszącą się do tłumienia zakłóceń radioelektrycznych wywołanych przez silniki z zapłonem iskrowym stosowane w kołowych ciągnikach rolniczych lub leśnych

DYREKTYWA KOMISJI 2001/3/WE
z dnia 8 stycznia 2001 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 74/150/EWG odnoszącą się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych oraz dyrektywę Rady 75/322/EWG odnoszącą się do tłumienia zakłóceń radioelektrycznych wywołanych przez silniki z zapłonem iskrowym stosowane w kołowych ciągnikach rolniczych lub leśnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 74/150/EWG z dnia 4 marca 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych (1), ostatnio zmienioną dyrektywą 2000/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (2), w szczególności jej art. 11,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konieczne jest wyjaśnienie niektórych artykułów dyrektywy 74/150/EWG oraz dostosowanie załączników do tej dyrektywy do załączników do dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep (3), ostatnio zmienionej dyrektywą 2000/40/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (4), a także do załączników do dyrektywy Rady 92/61/EWG z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych (5), ostatnio zmienionej dyrektywą 2000/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (6).

(2) Dyrektywa Rady 75/322/(EWG) (7), ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2000/2/WE (8), zawiera dokument informacyjny, którego numeracja wymaga zmian zgodnie z numeracją wprowadzoną niniejszą dyrektywą.

(3) Dyrektywy 74/150/EWG i 75/322/EWG należy odpowiednio dostosować.

(4) Przepisy niniejszej dyrektywy są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego ustanowionego przez art. 12 dyrektywy 74/150/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 74/150/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1. W art. 2 lit. b) wyrazy "specjalnych dyrektywach" zastępuje się wyrazami "dyrektywach specjalnych wymienionych w załączniku II".

2. W art. 3 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Do wniosku załączony jest wyczerpujący wykaz informacji lub dokument informacyjny, których wzory znajdują się w załączniku I oraz dokumenty wymienione w tym załączniku."

3. W art. 4 ust. 1 zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"Państwo Członkowskie udziela homologacji wszystkich typów ciągników (określonych w załączniku II, łącznie z kategorią, do której należą), które spełniają następujące warunki:".

4. Załączniki zastępuje się tekstem załącznika I do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

Załącznik IIA (oprócz dodatków do tego załącznika) do dyrektywy 75/322/EWG zastępuje się tekstem załącznika II do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  3

Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż do dnia 30 czerwca 2002 r. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Środki przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Sposób dokonywania takiego odniesienia określany jest przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 stycznia 2001 r.
W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

_______

(1) Dz.U. L 84 z 28.3.1974, str. 10.

(2) Dz.U. L 173 z 12.7.2000, str. 1.

(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(4) Dz.U. L 203 z 10.8.2000, str. 9.

(5) Dz.U. L 225 z 10.8.1992, str. 72.

(6) Dz.U. L 106 z 3.5.2000, str. 1.

(7) Dz.U. L 147 z 9.6.1975, str. 28.

(8) Dz.U. L 21 z 26.1.2000, str. 23.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  I

ZAŁĄCZNIK I

WZÓR DOKUMENTU INFORMACYJNEGO

grafika

ZAŁĄCZNIK II

grafika

ZAŁĄCZNIK III

ŚWIADECTWO ZGODNOŚCI WE

grafika

ZAŁĄCZNIK  II

"ZAŁĄCZNIK IIA

Dokument informacyjny nr... zgodnie z załącznikiem I do dyrektywy 74/150/EWG odnoszącej się do homologacji typu WE ciągnika rolniczego lub leśnego pod względem kompatybilności elektromagnetycznej (75/322/EWG), ostatnio zmienionej dyrektywą 2000/2/WE

Jeśli ma to zastosowanie, należy dostarczyć, w trzech egzemplarzach, wraz ze spisem treści, następujące informacje. Rysunki w odpowiedniej skali, dostatecznie szczegółowe, należy dostarczać w formacie A4 lub w skoroszycie formatu A4.
Fotografie, jeśli zostały załączone, muszą być dostatecznie szczegółowe. Jeżeli układy, części lub oddzielne zespoły techniczne są sterowane elektronicznie, przedstawia się informacje dotyczące ich działania.

0. Ogólne

0.1 Marka(-i) (znak handlowy zarejestrowany przez producenta):

0.2 Typ (podać wszystkie warianty i wersje):

0.3 Sposoby identyfikacji typu, jeżeli oznaczono na silniku:

0.3.1 Tabliczka producenta (położenie i sposób mocowania):

0.4 Kategoria pojazdu:

0.5 Nazwa i adres producenta:

0.8 Nazwa(-y) i adres(-y) zakładu(-ów) montażu:

1. Ogólne właściwości konstrukcyjne pojazdu

Fotografia(-e) i/lub rysunki reprezentatywnego pojazdu:

1.2 Położenie i układ silnika:

3. Silnik

3.1.2 Typ oraz nazwa handlowa silnika macierzystego (oznaczone na silniku lub inne sposoby identyfikacji):

3.1.4 Nazwa i adres producenta:

3.1.6 Zasada działania:

- zapłon iskrowy/zapłon samoczynny(1)

- wtrysk bezpośredni/pośredni(1)

- cztero-/dwu suwowy(1)

3.2.1.6 Liczba i układ cylindrów:

3.2.1.9 Maksymalny moment obrotowy:... min-1

3.2.3 Zasilanie paliwem:

3.2.3.1 Pompa paliwowa:

Ciśnienie(2) lub wykres charakterystyki... kPa

3.2.3.2 Układ wtrysku:

3.2.4.2.1 Opis układu:

3.2.5 Układ elektronicznego sterowania:

Opis układu:

3.11 Układ elektryczny:

3.11.1 Napięcie znamionowe..., plus/minus połączony z masą:(1)

3.11.2 Prądnica:

3.11.2.1 Typ:

3.11.2.2 Moc znamionowa: VA

4. Układ napędowy

4.2 Typ (mechaniczny, hydrauliczny, elektryczny itp.):

4.2.1 Krótki opis części składowych elektrycznych/elektronicznych (jeżeli występują):

6. Zawieszenie (jeżeli występuje)

6.2.2 Krótki opis części składowych elektrycznych/elektronicznych (jeżeli występują):

7. Układ kierowniczy

7.2.2.1 Krótki opis części składowych elektrycznych/elektronicznych (jeżeli występują):

7.2.6 Zakres i metody regulacji, jeżeli występują, położenia kierownicy:

8. Hamulce

8.5 W przypadku ciągników z układami przeciwblokującymi, opis działania układu (łącznie z częściami elektronicznymi), blokowy schemat połączeń elektrycznych, schemat obwodu hydraulicznego lub pneumatycznego:

9. Pole widzenia, szyby, wycieraczki szyby przedniej i lusterko wsteczne

9.2 Szyby:

9.2.3.4 Krótki opis części składowych elektrycznych/elektronicznych (jeżeli istnieją) mechanizmu podnoszenia bocznych szyb:

9.3 Wycieraczki szyby przedniej:

Opis techniczny:

9.4 Lusterko(-a) wsteczne (położenie każdego lusterka):

9.4.6 Krótki opis części składowych elektrycznych/elektronicznych (jeżeli istnieją) układu regulacji:

9.5 Odszranianie i odmgławianie:

9.5.1 Opis techniczny:

10. Konstrukcje zabezpieczające przed przewróceniem, ochrona przed warunkami atmosferycznymi, siedzenia, skrzynie ładunkowe

10.3 Siedzenia i podnóżki:

10.3.1.4 Położenie i główne właściwości:

10.3.1.5 Układ regulacji:

10.3.1.6 Przemieszczanie i blokowanie:

10.5 Tłumienie zakłóceń radioelektrycznych:

10.5.1 Opis i rysunki/fotografie kształtu i zastosowanych materiałów części nadwozia tworzących komorę silnikową oraz przyległe do niej części przedziału pasażerskiego:

10.5.2 Rysunki lub fotografie przedstawiające położenie części metalowych mieszczących się w komorze silnikowej (np. elementy układu ogrzewania, koło zapasowe, filtr powietrza, mechanizm kierowniczy itd.):

10.5.3 Tabela oraz rysunki elementów tłumiących zakłócenia radioelektryczne:

10.5.4 Szczegóły dotyczące wartości znamionowej oporności układu oraz, w przypadku opornościowych przewodów zapłonowych, ich znamionowej oporności na metr bieżący:

11. Urządzenia oświetleniowe i sygnalizacji świetlnej

11.3 Krótki opis części składowych elektrycznych/elektronicznych innych niż światła (jeżeli występują):

12. Różne

12.8 Krótki opis urządzeń elektronicznych sterujących i kontrolujących pracę narzędzi montowanych na ciągniku

lub ciągnionych:

______

(1) Niepotrzebne skreślić.

(2) Podać tolerancję"

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.28.1

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2001/3/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 74/150/EWG odnoszącą się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych oraz dyrektywę Rady 75/322/EWG odnoszącą się do tłumienia zakłóceń radioelektrycznych wywołanych przez silniki z zapłonem iskrowym stosowane w kołowych ciągnikach rolniczych lub leśnych
Data aktu: 08/01/2001
Data ogłoszenia: 30/01/2001
Data wejścia w życie: 19/02/2001, 01/05/2004