Dyrektywa 2001/87/WE zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin, w celu włączenia acibenzolaru-s-metylowego, cykloanilidu, fosforanu żelaza, pimetrozyny i piraflufenu etylowego jako substancji czynnych

DYREKTYWA KOMISJI 2001/87/WE
z dnia 12 października 2001 r.
zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin, w celu włączenia acibenzolaru-s-metylowego, cykloanilidu, fosforanu żelaza, pimetrozyny i piraflufenu etylowego jako substancji czynnych

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2001/49/WE(2), w szczególności jej art. 6 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG (zwanej dalej "dyrektywą") w dniu 15 października 1996 r. Francja otrzymała od Novartis (obecnie Syngenta) wniosek o włączenie substancji czynnej acibenzolaru-s-metylowego (CGA 245704) do załącznika I do dyrektywy. Decyzją Komisji 97/865/WE(3) została zatwierdzona kompletność dokumentacji, tzn. dokumentacja została uznana za zasadniczo spełniającą wymogi dotyczące danych i informacji z załącznika II oraz załącznika III do dyrektywy.

(2) Grecja otrzymała w dniu 27 marca 1996 r. podobny wniosek, dotyczący cykloanilidu (RPA 090946), od Rhône Poulenc Agrochimie SA (obecnie Aventis Crop-Science). Decyzją Komisji 97/137/WE(4) wniosek został uznany za kompletny.

(3) Niemcy otrzymały od W. Neudorff GmbH KG wniosek dotyczący fosforanu żelaza w dniu 27 sierpnia 1998 r. Decyzją Komisji 1999/43/WE(5) wniosek został uznany za kompletny.

(4) Niemcy otrzymały także od Novartis wniosek dotyczący pimetrozyny (CGA 215944) w dniu 4 września 1996 r. Decyzją Komisji 97/865/WE wniosek został uznany za kompletny.

(5) Belgia otrzymała od Nihon Nohoyaku Co. Ltd wniosek dotyczący piraflufenu etylowego w dniu 16 czerwca 1997 r. Decyzją Komisji 98/242/WE(6) wniosek został uznany za kompletny.

(6) Wpływ tych pięciu substancji czynnych na zdrowie ludzi oraz środowisko został poddany ocenie zgodnie z przepisami art. 6 ust. 2 i 4 dyrektywy w odniesieniu do zastosowań zaproponowanych przez odpowiedniego wnioskodawcę. Wyznaczone Państwa Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy przedłożyły Komisji projekt sprawozdań z oceny dotyczących substancji w dniu 17 grudnia 1998 r. (acibenzolar-s-metylowy), w dniu 11 lutego 1998 r. (cyklanilid), w dniu 30 lipca 1998 r. (fosforan żelaza), w dniu 28 maja 1998 r. (pimetrozyna) i w dniu 8 lipca 1999 r. (piraflufen etylowy), odpowiednio.

(7) Projekty sprawozdań z oceny zostały poddane przeglądowi przez Państwa Członkowskie i Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin. Przeglądy zostały zakończone w dniu 29 czerwca 2001 r. w formie osobnych sprawozdań kontrolnych opracowanych przez Komisję, dotyczących acibenzolaru-s-metylowego, cykloanilidu, fosforanu żelaza, pimetrozyny i piraflufenu etylowego.

(8) Dokumentacja i informacje pochodzące z każdego przeglądu zostały przedłożone Komitetowi Naukowemu ds. Roślin. W odniesieniu do acibenzolaru-s-metylowego i fosforanu żelaza nie zwrócono się do Komitetu ze szczegółowymi pytaniami. Komitet uznał brak potrzeby podniesienia kwestii odnoszących się do substancji czynnych w kontekście możliwego włączenia do załącznika I do dyrektywy(7). Komitet zauważył, że brak uwag powinien być interpretowany jedynie jako wskazówka braku oczywistych powodów wymagających uwag.

(9) W opinii dotyczącej cykloanilidu(8) Komitet dostarczył interpretacji niektórych skutków zaobserwowanych u królików i myszy oraz zalecił ponowną ocenę degradacji w glebie metabolitu 2,4-dichloroaniliny. Zalecenia Komitetu zostały wzięte pod uwagę.

(10) W opinii dotyczącej pimetrozyny(9) Komitet ocenił niektóre skutki w kontekście otrzymania dopuszczalnego dziennego pobrania oraz ostrej dawki referencyjnej dla konsumentów.

(11) W opinii dotyczącej piraflufenu etylowego(10) Komitet wywnioskował, że istnieje na ogół minimalne zagrożenie skażenia wód gruntowych związkiem wyjściowym i jego produktami rozpadu. Jednakże w pewnych warunkach ekstremalnych los niektórych produktów rozpadu powinien zostać starannie oceniony.

(12) Na podstawie różnych przeprowadzonych badań okazało się, że można oczekiwać, iż środki ochrony roślin zawierające którąkolwiek z danych substancji czynnych zasadniczo spełniają wymogi ustanowione w art. 5 ust. 1 lit. a) i b) oraz ust. 3 dyrektywy, w szczególności w odniesieniu do zastosowań, które zostały zbadane przez Komisję i wyszczególnione w jej sprawozdaniu kontrolnym. Dlatego właściwe jest włączenie tych substancji czynnych do załącznika I w celu zapewnienia możliwości udzielania zezwolenia w odniesieniu do środków ochrony roślin zawierających daną substancję czynną we wszystkich Państwach Członkowskich, zgodnie z przepisami wspomnianej dyrektywy.

(13) Po włączeniu konieczne jest zapewnienie rozsądnego okresu pozwalającego Państwom Członkowskim na wprowadzenie w życie przepisów dyrektywy dotyczących środków ochrony roślin zawierających acibenzolar-s-metylowy, cyklanilid, fosforan żelaza, pimetrozynę lub piraflufen etylowy, w szczególności w celu dokonania przeglądu istniejących tymczasowych zezwoleń lub w celu przyznania nowych zezwoleń najpóźniej do końca tego okresu, zgodnie z przepisami dyrektywy. Wymagany może być również dłuższy okres czasu dla środków ochrony roślin zawierających którąkolwiek z danych substancji czynnych i innych substancji czynnych włączonych do załącznika I.

(14) Sprawozdanie kontrolne jest niezbędne Państwom Członkowskim do prawidłowego wprowadzenia w życie kilku sekcji jednolitych zasad, ustanowionych w załączniku VI do dyrektywy, które odnoszą się do oceny danych przedłożonych do celów włączenia substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy. Dlatego właściwe jest zapewnienie dostępu do ukończonego sprawozdania kontrolnego (z wyjątkiem informacji poufnych w rozumieniu art. 14 dyrektywy) lub udostępnianie go przez Państwa Członkowskie do konsultacji z wszystkimi zainteresowanymi stronami. Jeśli sprawozdanie kontrolne zostanie zaktualizowane w celu uwzględnienia rozwoju naukowo-technicznego, warunki włączenia danych substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy powinny także zostać zmienione zgodnie z dyrektywą.

(15) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W tabeli w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z niniejszym Załącznikiem.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 31 marca 2002 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Jednakże w odniesieniu do oceny i podejmowania decyzji zgodnych z jednolitymi zasadami przewidzianymi w załączniku VI do dyrektywy 91/414/EWG, na podstawie dokumentacji spełniającej wymogi załącznika III do tej dyrektywy, okres czasu ustanowiony w akapicie pierwszym zostaje przedłużony dla istniejących tymczasowych zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające acibenzolar-s-metylowy, cyklanilid, fosforan żelaza, pimetrozynę lub piraflufen etylowy do dnia 31 marca 2003 r.
3.
Jednakże w odniesieniu do środka ochrony roślin zawierającego acibenzolar-s-metylowy, cyklanilid, fosforan żelaza, pimetrozynę lub piraflufen etylowy wraz z inną substancją czynną zawartą w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG okres określony w ust. 1 zostaje wydłużony do czasu, kiedy dłuższy termin wprowadzenia w życie zostanie przewidziany na mocy przepisów ustanowionych w dyrektywie zmieniającej załącznik I do dyrektywy 91/414/EWG w celu włączenia substancji do załącznika.
4.
Państwa Członkowskie udostępniają sprawozdanie kontrolne dotyczące acibenzolaru-s-metylowego, cyklanilidu, fosforanu żelaza, pimetrozyny lub piraflufenu etylowego (z wyjątkiem informacji poufnych w rozumieniu art. 14 dyrektywy) do konsultacji przez wszystkie zainteresowane strony albo udostępniają go na specjalne żądanie.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem 1 listopada 2001 r.

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 października 2001 r.
W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

(2) Dz.U. L 176 z 29.6.2001, str. 61.

(3) Dz.U. L 351 z 23.12.1997, str. 67.

(4) Dz.U. L 52 z 22.2.1997, str. 20.

(5) Dz.U. L 14 z 19.1.1999, str. 30.

(6) Dz.U. L 96 z 28.3.1998, str. 45.

(7) Protokół ze spotkania plenarnego Komitetu Naukowego ds. Roślin z dnia 7 marca 2001 r. (acibenzolar-s-metylowy). Protokół ze spotkania plenarnego Komitetu Naukowego ds. Roślin z dnia 4 czerwca 2001 r. (fosforan żelaza).

(8) Opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin dotycząca oceny cykloanilidu w kontekście dyrektywy 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin. SCP/CYCLAN/002-final z dnia 11 grudnia 2000 r.

(9) Opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin dotycząca oceny pimetrozyny w kontekście dyrektywy 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin. SCP/PYMETR/002-final z dnia 31 stycznia 2001 r.

(10) Opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin dotycząca oceny paraflufenu etylowego w kontekście dyrektywy 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin. SCP/PYRA/-final z dnia 7 marca 2001 r.

ZAŁĄCZNIK 

POZYCJE, KTÓRE MAJĄ BYĆ DODANE W TABELI DO ZAŁĄCZNIKA I DO DYREKTYWY 91/414/EWG

Nr Nazwa zwyczajowa, numery identyfikacyjne Nazwa IUPAC Czystość(1) Data wejścia w życie Data wygaśnięcia włączenia Przepisy szczególne
"20 Acibenzolar-s-metylowy Ester S-metylowy 970 g/kg 1 listopada 31 października Zezwala się jedynie na
CAS nr 135158-54-2 kwasu benzo[l,2,3]- 2001 r. 2011 r. stosowanie jako aktywator
CIPAC nr 597 tiadiazolo-7- roślin.
karbotiowy Data ukończenia sprawozdania kontrolnego wyznaczona przez Stały Komitet ds. Zdrowia Roślin: dnia 29 czerwca 2001 r.
21 Cykloanilid Niedostępna 960 g/kg 1 listopada 31 października Zezwala się jedynie na
CAS nr 113136-77-9 2001 r. 2011 r. stosowanie jako regulator
CIPAC nr 586 wzrostu roślin.
Maksymalna zawartość zanieczyszczenia 2, 4-dichloroaniliną (2,4-DCA) w substancji czynnej, w takiej postaci, w jakiej została wyprodukowana, powinna wynosić 1 g/kg.
Data ukończenia sprawozdania kontrolnego wyznaczona przez Stały Komitet ds. Zdrowia Roślin: dnia 29 czerwca 2001 r.
22 Fosforan żelaza Fosforan żelaza 990 g/kg 1 listopada 31 października Zezwala się jedynie na
CAS nr 10045-86-0 2001 r. 2011 r. stosowanie jako molluskocyd.
CIPAC nr 629 Data ukończenia sprawozdania kontrolnego wyznaczona przez Stały Komitet ds. Zdrowia Roślin: dnia 29 czerwca 2001 r.
23 Pimetrozyna (E)-6-metylo-4- 950 g/kg 1 listopada 31 października Zezwala się jedynie na
CAS nr 123312-89-0 [(pirydyn-3- 2001 r. 2011 r. stosowanie jako insektycyd.
CIPAC nr 593 ylometyleno) amino]-4,5-dihydro-2H-[l,2,4]- triazin-3 on Przy podejmowaniu decyzji zgodnie z jednakowymi zasadami Państwa Członkowskie muszą zwrócić szczególną uwagę na ochronę organizmów wodnych.
Data ukończenia sprawozdania kontrolnego wyznaczona przez Stały Komitet ds. Zdrowia Roślin: dnia 29 czerwca 2001 r.
24 Piraflufen etylowy Etylo-2-chloro-5- 956 g/kg 1 listopada 31 października Zezwala się jedynie na
CAS nr 129630-19-9 (4-chloro-5- 2001 r. 2011 r. stosowanie jako herbicyd.
CIPAC nr 605 difluorometoksy-l- Przy podejmowaniu decyzji
mipirazol-3-yl)-4-fluorofenoksyoctan zgodnie z jednakowymi zasadami Państwa Członkowskie muszą zwrócić szczególną uwagę na ochronę glonów i roślin wodnych oraz powinny zastosować, w razie potrzeby, środki ograniczania zagrożenia.
Data ukończenia sprawozdania kontrolnego wyznaczona przez Stały Komitet ds. Zdrowia Roślin: dnia 29 czerwca 2001 r.
(1) Dalsze dane szczegółowe dotyczące identyfikacji i specyfikacji substancji czynnych są zawarte w sprawozdaniu

kontrolnym."

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.276.17

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2001/87/WE zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin, w celu włączenia acibenzolaru-s-metylowego, cykloanilidu, fosforanu żelaza, pimetrozyny i piraflufenu etylowego jako substancji czynnych
Data aktu: 12/10/2001
Data ogłoszenia: 19/10/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/11/2001