Decyzja 2001/697/WE dotycząca niewłączenia chlorfenapyru do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG

DECYZJA KOMISJI
z dnia 5 września 2001 r.
dotycząca niewłączenia chlorfenapyru do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG

(notyfikowana jako dokument nr C(2001) 2617)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2001/697/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 19 września 2001 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2001/49/WE(2), w szczególności jej art. 6 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG (zwanej dalej dyrektywą) Hiszpania otrzymała dnia 7 lipca 1995 r. wniosek od Cyanamid (wnioskodawca) o włączenie substancji czynnej chlorfenapyr do załącznika I do dyrektywy.

(2) Zgodnie z przepisami art. 6 ust. 3 dyrektywy Komisja potwierdziła w swojej decyzji 96/521/WE(3), że przedłożona dokumentacja dotycząca chlorfenapyru może być uważana za spełniającą zasadniczo wymogi załącznika II dotyczące danych i informacji i załącznika III do dyrektywy w odniesieniu do środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną.

(3) Zgodnie z art. 5 ust. 1 dyrektywy substancja czynna powinna zostać włączona do załącznika I na okres nieprzekraczający 10 lat, jeżeli można oczekiwać, że ani stosowanie, ani pozostałości środka ochrony roślin zawierającego tę substancję czynną nie będą miały żadnego szkodliwego wpływu na zdrowie ludzi lub zwierząt lub na wody gruntowe, ani żadnego niedopuszczalnego wpływu na środowisko.

(4) W odniesieniu do chlorfenapyru wpływ na zdrowie ludzi i na środowisko został poddany ocenie, zgodnie z przepisami art. 6 ust. 2 i 4 dyrektywy, w zakresie zastosowań proponowanych przez wnioskodawcę. Hiszpania działająca jako wyznaczone Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy przedstawiła Komisji dnia 30 listopada 1998 r. projekt sprawozdania z oceny, dotyczącego substancji.

(5) Po otrzymaniu sprawozdania Państwa Członkowskiego pełniącego rolę sprawozdawcy Komisja podjęła konsultacje z ekspertami z Państw Członkowskich, jak również z wnioskodawcą Cyanamid, jak to przewiduje art. 6 ust. 4 dyrektywy.

(6) Sprawozdanie z oceny, przygotowane przez Hiszpanię, zostało poddane przeglądowi przez Państwa Członkowskie i Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin. Przegląd ten zakończono dnia 27 kwietnia 2001 r. w formie sprawozdania kontrolnego Komisji dotyczącego chlorfenapyru.

(7) Oceny dokonane na podstawie przedłożonych informacji wywołały dalsze pytania, w szczególności w odniesieniu do losu i zachowania się substancji w środowisku.

(8) Wnioskodawca poinformował Komisję i Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy o tym, że nie zamierza dłużej uczestniczyć w programie pracy w odniesieniu do tej substancji czynnej i dlatego nie zostaną przedłożone dalsze informacje.

(9) Dlatego nie jest możliwe włączenie tej substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG.

(10) Szczególny termin na zbycie, składowanie, wprowadzenie do obrotu i zużycie istniejących zapasów środków ochrony roślin zawierających chlorfenapyr nie jest konieczny w odniesieniu do tej substancji czynnej, ponieważ jedynie Belgia udzieliła tymczasowego zezwolenia dla tej substancji czynnej. Belgia wskazała, że to zezwolenie obecnie wygasło, a substancja czynna nie była nigdy skutecznie wprowadzona do obrotu w Belgii.

(11) Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla jakiegokolwiek działania, które Komisja może podjąć na późniejszym etapie w odniesieniu do tej substancji czynnej w ramach dyrektywy Rady 79/117/EWG(4).

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Chlorfenapyr nie zostaje włączony jako substancja czynna do załącznika I dyrektywy 91/414/EWG.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie zapewnią, aby od daty przyjęcia niniejszej decyzji żadne tymczasowe zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające chlorfenapyr nie były udzielane, jak przewidziano w art. 8 ust. 1 dyrektywy 91/414/EWG.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 września 2001 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

(2) Dz.U. L 176 z 29.6.2001, str. 61.

(3) Dz.U. L 220 z 30.8.1996, str. 21.

(4) Dz.U. L 33 z 8.2.1979, str. 36.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024