Decyzja 2001/687/WE w sprawie ustalania ekologicznych kryteriów przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego komputerom przenośnym

DECYZJA KOMISJI
z dnia 28 sierpnia 2001 r.
w sprawie ustalania ekologicznych kryteriów przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego komputerom przenośnym

(notyfikowana jako dokument nr C(2001) 2596)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2001/687/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 12 września 2001 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1980/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 lipca 2000 r. w sprawie zrewidowanego programu przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego(1), w szczególności jego art. 3, 4 i 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 3 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 stanowi, że oznakowanie ekologiczne można przyznawać produktom posiadającym takie cechy charakterystyczne, dzięki którym produkty te mogą przyczyniać się w znacznym stopniu do poprawy w zakresie kluczowych aspektów środowiskowych.

(2) Artykuł 4 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 stanowi, że szczególne kryteria dla oznakowań ekologicznych zostaną ustalone według grup produktów.

(3) Artykuł 4 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 stanowi, że przegląd kryteriów dotyczących oznakowań ekologicznych oraz ocena i weryfikacja wymagań dotyczących tych kryteriów zostaną przeprowadzone w wymaganym terminie, przed końcem okresu obowiązywania kryteriów określonych dla każdej grupy produktów oraz dadzą w wyniku propozycję ich przedłużenia, wycofania lub zmiany.

(4) Decyzją 1999/698/WE(2) Komisja ustaliła ekologiczne kryteria przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego komputerom przenośnym, które zgodnie z jej art. 3 wygasają dnia 31 października 2001 r.

(5) Właściwe jest dokonanie przeglądu definicji grupy produktów oraz ekologicznych kryteriów ustalonych decyzją 1999/698/WE w celu odzwierciedlenia rozwoju rynku.

(6) Właściwe jest przyjęcie nowej decyzji Komisji, ustalającej określone kryteria ekologiczne dla tej grupy produktów, które będą obowiązywać przez okres trzech lat.

(7) Właściwe jest, aby przez określony czas, nie dłuższy niż 12 miesięcy, zarówno nowe kryteria ustalone niniejszą decyzją, jak i kryteria uprzednio ustalone decyzją 1999/698/WE obowiązywały jednocześnie, aby dać wystarczająco dużo czasu spółkom, którym przyznano oznakowania ekologiczne dla ich produktów, przed przyjęciem niniejszej nowej decyzji, w celu dostosowania danych produktów do nowych kryteriów.

(8) Środki wymienione w niniejszej decyzji zostały opracowane i przyjęte na podstawie procedur ustalania kryteriów dla oznakowań ekologicznych, ustanowionych w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu powołanego na podstawie art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Grupa produktów "komputery przenośne" (zwana dalej "grupą produktów") oznacza: "komputer, który może być używany w różnych miejscach oraz który składa się z jednostki systemowej, ekranu i klawiatury połączonych jedną obudową, który przewidziany jest do łatwego transportowania między miejscami i może być używany za pomocą baterii wewnętrznej."

Artykuł  2

Działania w dziedzinie środowiska i przydatność w użyciu grupy produktów, określonych w art. 1, ocenia się przez odniesienie do kryteriów wymienionych w Załączniku.

Artykuł  3

Definicja grupy produktów oraz kryteria dla grupy produktów są ważne przez trzy lata od daty wejścia w życie niniejszej decyzji. Jeżeli zrewidowane kryteria nie zostaną przyjęte przed końcem tego okresu, wówczas ich ważność zostaje przedłużona o kolejny rok.

Okres ważności definicji grupy produktów oraz kryteriów ustanowionych decyzją 1999/698/WE przedłuża się tak, aby wygasł w dwanaście miesięcy od daty wejścia w życie niniejszej decyzji.

Artykuł  4

Do celów administracyjnych przypisuje się tej grupie produktów kod liczbowy "018".

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 sierpnia 2001 r.

W imieniu Komisji
Margot WALLSTRÖM
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 237 z 21.9.2000, str. 1.

(2) Dz.U. L 276 z 27.10.1999, str. 7.

ZAŁĄCZNIK

RAMY

W celu zakwalifikowania do uzyskania oznakowania ekologicznego komputer przenośny (zwany poniżej "produktem") musi spełniać wymogi grupy produktów, określone w art. 1 oraz kryteria niniejszego załącznika wraz z badaniami przeprowadzanymi podczas stosowania, jak wskazano w kryteriach. Badania zostaną przeprowadzone przez laboratoria spełniające wymogi ogólne określone w normie EN ISO 17025. Gdzie właściwe, stosowane mogą być inne metody badawcze, jeśli ich równoważność została zatwierdzona przez właściwy organ oceniający. W przypadku gdy nie wymienia się stosowania badań do weryfikacji lub monitorowania, właściwe organy powinny opierać się na odpowiednich deklaracjach i dokumentacji dostarczonych przez wnioskodawcę i/lub niezależnych weryfikacjach.

Poniższe kryteria mają na celu promowanie w szczególności:

– ograniczenia szkody wyrządzonej w środowisku naturalnym lub jej ryzyka związanego z wykorzystaniem energii (globalne ocieplenie, zakwaszenie, zubożenie nieodnawialnych zasobów) przez ograniczenie zużycia energii,

– ograniczenia szkody wyrządzonej w środowisku naturalnym związanej z wykorzystaniem zasobów naturalnych, przez zachęcanie do zamienności składników oraz recyklingu i możliwości naprawy produktu,

– ograniczenia szkody wyrządzonej w środowisku naturalnym lub jej ryzyka związanego z wykorzystaniem substancji niebezpiecznych, przez ograniczenie stosowania takich substancji.

Kryteria zachęcają do wprowadzania najlepszej praktyki (zastosowania optymalnego pod względem środowiska) oraz służą poprawie świadomości ekologicznej wśród konsumentów. Ponadto oznakowanie składników z tworzyw sztucznych zachęca do recyklingu produktu.

Kryteria ustalane są na poziomach, które promują etykietowanie komputerów przenośnych, mających mniejszy wpływ na środowisko naturalne.

Właściwym organom zaleca się uwzględnienie wprowadzenia uznanych systemów zarządzania środowiskiem, takich jak EMAS lub ISO 14001, przy ocenie wniosków oraz monitorowanie zgodności z kryteriami niniejszego załącznika (Uwaga: nie jest wymagane wprowadzanie takich systemów zarządzania.).

KRYTERIA EKOLOGICZNE

1. Oszczędność energii

Komputer przenośny wspiera tryb usypiania ACPI(1) S3 (zawieszenie do RAM), aby zapewnić minimalne zużycie energii poniżej 5 watów. Komputer powinien mieć możliwość budzenia się z tego trybu w odpowiedzi na polecenie z następujących źródeł:

– modemu,

– połączenia sieciowego,

– zadziałania klawiatury lub myszy.

Domyślne ustawienie czasu przejścia od działania do trybu uśpienia ACPI S3 wynosi ≤ 15 minut braku aktywności. Producent musi umożliwić takie ustawienie.

Komputer przenośny ma maksymalne zużycie energii < 2 waty w trybie wyłączenia, przy baterii w pełni naładowanej i podłączeniu do zasilania energią elektryczną. W tym znaczeniu tryb wyłączenia jest stanem uruchomionym poleceniem wyłączenia komputera.

Zasilacz komputera przenośnego powinien mieć maksymalny pobór mocy < 1 wat przy podłączeniu do zasilania energią elektryczną, ale bez podłączenia do komputera.

Wnioskodawca dostarczy sprawozdanie zaświadczające, że poziomy zużycia energii w trybie ACPI S3 oraz trybie wyłączenia zostały zmierzone przy zastosowaniu procedury określonej w aktualnym Protokole ustaleń Energy Star(2)dotyczącym komputerów. Sprawozdanie podaje zmierzone zużycie energii w obu tych trybach.

2. Przedłużenie okresu działania

Producent oferuje handlową gwarancję zapewniającą, że komputer przenośny będzie działać przez co najmniej trzy lata.

Gwarancja taka jest ważna od daty dostawy do konsumenta. Dostępność zgodnych baterii i zasilaczy oraz klawiatur i ich części należy zagwarantować przez trzy lata od zaprzestania produkcji.

Ponadto komputer przenośny spełnia następujące kryteria:

– projekt komputera powinien umożliwiać zmianę pamięci,

– projekt komputera powinien umożliwiać wymianę twardego dysku oraz, jeśli są dostępne, napędu CD i napędu DVD,

– należy zapewnić co najmniej jedno gniazdo do bezpośredniego przyłączenia urządzeń, takich jak skanery, i do zabezpieczania danych.

Wnioskodawca oświadcza o zgodności produktu z powyższymi wymaganiami.

3. Zawartość rtęci w wyświetlaczu

Podświetlenie wyświetlaczy z płaskim panelem nie zawiera więcej niż 3 mg rtęci (średnio) na jedną lampę.

Wnioskodawca oświadcza o zgodności produktu z powyższymi wymaganiami.

4. Hałas

"Deklarowany poziom hałasu" komputera przenośnego, zgodnie z ppkt 3.2.5 normy ISO 9296, nie przekracza:

– 48 dB(A) w trybie roboczym nieobciążonym,

– 55 dB(A) podczas dostępu do dysku twardego.

Wnioskodawca dostarcza sprawozdanie zaświadczające, że poziomy emisji hałasu zostały zmierzone zgodnie z ISO 7779 i ISO 9296. Sprawozdanie podaje zmierzone poziomy emisji hałasu w trybie roboczym nieobciążonym i podczas dostępu do dysku twardego oraz stwierdza zgodność z ppkt 3.2.5 normy ISO 9296.

5. Emisja elektromagnetyczna

Komputer przenośny spełnia aktualne maksymalne limity emisji ustalone w zaleceniu Rady 1999/519/WE z dnia 12 lipca 1999 r. w sprawie ograniczenia wystawienia ogółu społeczeństwa na działanie pól elektromagnetycznych (0-300 GHz)(3).

Wnioskodawca dostarcza sprawozdanie, które określa metody użyte do pomiaru poziomów emisji elektromagnetycznej. Sprawozdanie wykazuje, że komputer przenośny spełnia aktualne maksymalne limity emisji określone w zaleceniu 1999/519/WE.

6. Odbiór zwrotny i ponowne użycie

Producent oferuje nieodpłatny odbiór zwrotny w celu odnowienia lub ponownego użycia produktu oraz każdej wymienianej części, z wyjątkiem pozycji skażonych przez użytkownika (np. w zastosowaniach medycznych lub nuklearnych). Ponadto produkt spełnia następujące kryteria:

a) jedna wykwalifikowana osoba powinna być w stanie samodzielnie zdemontować produkt;

b) producent sprawdza demontaż zespołu i sporządza sprawozdanie z demontażu dostępne stronom trzecim na żądanie.

Między innymi sprawozdanie potwierdza, że:

– przyłącza są łatwe do znalezienia i łatwo dostępne,

– przyłącza są możliwie najbardziej standardowe,

– przyłącza są dostępne przy pomocy powszechnie dostępnych narzędzi,

– odłączenie lamp podświetlenia wyświetlaczy ciekłokrystalicznych jest łatwe;

c) materiały niezgodne i niebezpieczne są możliwe do oddzielenia;

d) 90 % (objętościowo) materiałów z tworzyw sztucznych i metali zawartych w obudowie i konstrukcji nośnej nadaje się do przetworzenia;

e) jeśli etykiety są wymagane, powinny być one łatwe do oddzielenia lub wbudowane na stałe;

f) części z tworzyw sztucznych:

– nie zawierają celowo dodanego ołowiu ani kadmu,

– są z jednego polimeru lub zgodnych polimerów, z wyjątkiem pokrywy, która składa się z najwyżej dwóch rodzajów polimerów oddzielonych od siebie,

– nie zawierają inkrustacji metalowych niemożliwych do oddzielenia;

g) Części z tworzyw sztucznych cięższe niż 25 gramów:

– nie zawierają następujących środków zmniejszających palność:

Nazwa Nr CAS
Dekabromodifenyl 13654-09-6
Monobromofenoksybenzen 101-55-3
Dibromofenoksybenzen 2050-47-7
Tribromobromofenoksybenzen 49690-94-0
Tetrabromofenoksybenzen 40088-47-9
Pentabromofenoksybenzen 32534-81-9
Heksabromofenoksybenzen 36483-60-0
Heptabromofenoksybenzen 68928-80-3
Oktabromofenoksybenzen 32536-52-0
Nonabromofenoksybenzen 63936-56-1
Dekabromofenoksybenzen 1163-19-5
Chloroparafiny o długości łańcucha 10-13 atomów C, zawartości chloru > 50 % wagowo 85535-84-8

– nie zawierają substancji zmniejszających palność ani preparatów zawierających substancje, którym przypisuje się lub można przypisać jakiekolwiek z następujących oznaczeń ryzyka: R45 (mogą powodować raka), R46 (mogą powodować dziedziczne wady genetyczne), R50 (bardzo toksyczne dla organizmów wodnych), R51 (toksyczne dla organizmów wodnych), R52 (groźne dla organizmów wodnych), R53 (mogą powodować długoterminowe szkodliwe skutki w środowisku wodnym), R60 (mogą powodować bezpłodność) lub R61 (mogą powodować uszkodzenie dziecka w łonie matki), zgodnie z określeniami dyrektywy Rady 67/548/EWG(4) z późniejszymi zmianami,

– posiadają stałe oznaczenia określające materiał, zgodnie z normą ISO 11469. Wyłącza się z tego kryterium wytłoczki z tworzyw sztucznych i elementy przewodzące światło w wyświetlaczach z płaskim panelem.

Baterie nie zawierają więcej niż 0,0001 % rtęci, 0,001 % kadmu ani 0,01 % ołowiu w stosunku do wagi baterii.

Wnioskodawca oświadcza o zgodności produktu z powyższymi wymaganiami. Wnioskodawca dostarcza właściwemu organowi oceniającemu wniosek kopię sprawozdania z demontażu.

7. Instrukcje dla użytkownika

Produkt powinien być sprzedawany wraz z odpowiednimi informacjami dla użytkownika zapewniającymi instrukcje użytkowania odpowiedniego dla środowiska, w szczególności:

1) zalecenia dotyczące stosowania funkcji zarządzania zasilaniem, w tym informacja, że wyłączenie tych funkcji może powodować większe zużycie energii i tym samym wzrost kosztów eksploatacji;

2) informacje o możliwości obniżenia do zera poboru energii z sieci po wyjęciu wtyczki z gniazdka lub wyłączeniu gniazdka zasilającego;

3) informacje dotyczące gwarancji i dostępności części zamiennych. Gdy dla konsumenta odpowiednie jest uaktualnienie lub wymiana części, należy podać informację o odpowiednich procedurach postępowania;

4) informacje o zaprojektowaniu produktu w sposób umożliwiający ponowne użycie części i ich przetworzenie oraz, że produktu nie należy wyrzucać;

5) informacje o możliwości skorzystania z oferty odbioru zwrotnego przez producenta;

6) informacje o przyznaniu produktowi oznakowania ekologicznego UE, z krótkim wyjaśnieniem znaczenia tego faktu, wraz ze wskazaniem, że więcej informacji na temat oznakowania ekologicznego można znaleźć na stronie internetowej (http://europa.eu.int/ecolabel).

Wnioskodawca oświadcza o zgodności produktu z powyższymi wymaganiami oraz dostarcza kopię instrukcji obsługi właściwemu organowi oceniającemu wniosek.

8. Deklaracja dotycząca środowiska

Do produktu należy dołączyć deklarację dotyczącą środowiska, dostępną dla użytkownika. Dokument taki powinien odpowiadać zaleceniom sprawozdania technicznego ECMA 70 "Atrybuty środowiska dotyczące produktu".

9. Informacje na oznakowaniu ekologicznym

Pole 2 oznakowania ekologicznego zawiera następujący tekst:

"- małe zużycie energii,

– projekt ułatwiający recykling."

______

(1) Zaawansowany interfejs konfiguracji i zasilania (ACPI).

(2) Jak zostało to zdefiniowane przez Amerykańską Agencję Ochrony Środowiska.

(3) Dz.U. L 199 z 30.7.1999, str. 59.

(4) Dz.U. 196 z 16.8.1967, str. 1.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024