Rozporządzenie 1660/2001 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1623/2000 ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia Rady (WE) nr 1493/1999 w sprawie wspólnej organizacji rynku wina w odniesieniu do mechanizmów rynkowych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1660/2001
z dnia 16 sierpnia 2001 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1623/2000 ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia Rady (WE) nr 1493/1999 w sprawie wspólnej organizacji rynku wina w odniesieniu do mechanizmów rynkowych

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1493/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wina(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2826/2000(2), w szczególności jego art. 33 i 36,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 58 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1623/2000 z dnia 25 lipca 2000 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia Rady (WE) nr 1493/1999 w sprawie wspólnej organizacji rynku wina w odniesieniu do mechanizmów rynkowych(3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1282/2001(4), ustanawia zasady dotyczące pozostałych ilości, które mają być dostarczane przez producentów w ramach ich zobowiązań. W świetle zdobytego doświadczenia termin powinien być odroczony.

(2) Artykuł 63 rozporządzenia (EWG) nr 1623/2000 przewiduje wprowadzanie systemu pomocy w odniesieniu do destylacji z wina alkoholu spożywczego. System ten został po raz pierwszy wprowadzony w roku winnym 2000/2001. Niezbędne jest wprowadzenie zmian w świetle doświadczenia zdobytego w trakcie pierwszego roku jego stosowania. W szczególności destylacja powinna rozpoczynać się później w ciągu roku, a odsetek produkcji, którą producenci wina mogą dostarczyć do destylacji, powinien być mniejszy. Ponadto należy ustalić terminy dla destylacji.

(3) Artykuły 86-102 rozporządzenia (WE) nr 1623/2000 ustanawiają szczegółowe zasady zbytu alkoholu przechowywanego przez agencje interwencyjne. Powinny zostać poprawione istotne błędy, należy w szczególności dostosować kwotę płaconą za próbki, a tolerancja dla bioetanolu dotyczącego produktów wymagających rektyfikacji powinna być taka sama jak w przypadku nowych zastosowań przemysłowych.

(4) Komitet Zarządzający ds. Wina nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez jego przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 1623/2000 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 58 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Producenci podlegający jednemu z obowiązków określonych w art. 45 lub 52 niniejszego rozporządzenia, którzy dostarczyli co najmniej 90 % ilości produktu, który zobowiązani są dostarczyć do dnia 15 lipca bieżącego roku winnego, mogą wypełnić swoje zobowiązania dostarczając pozostałą ilość przed terminem ustalanym przez właściwy organ krajowy, który nie może przypadać później niż dnia 31 lipca następnego roku winnego";

2) w art. 63 wprowadza się następujące zmiany:

a) ustęp 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Destylacja wina stołowego oraz wina nadającego się do otrzymania wina stołowego, określonego w art. 29 rozporządzenia (WE) nr 1493/1999, rozpoczyna się od 16 października każdego roku winnego.

2. Ilość wina stołowego oraz wina nadającego się od otrzymania wina stołowego, które każdy producent mógł poddać destylacji, nie powinna przekraczać 30 % najwyższej produkcji takiego wina zadeklarowanej przez niego w ciągu trzech ostatnich lat winnych, włączając rok bieżący, jeżeli produkcja została już zadeklarowana. W przypadku gdy stosuje się wymieniony powyżej poziom, ilością produkowanego wina stołowego jest ilość wina podana w deklaracji produkowanych ilości, określonych w art. 18 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1493/1999, w kolumnie zatytułowanej »Wina stołowe«.";

b) dodaje się ustęp w brzmieniu:

"10. Wino dostarczone do gorzelni musi być poddane destylacji najpóźniej do 30 września następnego roku winnego";

3) w art. 86 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Komisja, stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 75 rozporządzenia (WE) nr 1493/1999, ogłasza co kwartał kilka przetargów, każdy dotyczący co najmniej 50.000 hektolitrów alkoholu winnego oraz, sumując, dotyczących nie więcej niż 600.000 hektolitrów alkoholu w przeliczeniu na alkohol 100 % co kwartał, na wywóz do niektórych państw trzecich do końcowego wykorzystania w sektorze paliw silnikowych";

4) w art. 91 ust. 12 otrzymuje brzmienie:

"12. Dana agencja interwencyjna zwraca zabezpieczenie wywozowe w odniesieniu do każdej ilości alkoholu, w stosunku do której otrzymuje dowód wywozu w ustalonym terminie. Nie naruszając przepisów art. 23 rozporządzenia (EWG) nr 2220/85 oraz z wyjątkiem przypadków siły wyższej, gdy termin wywozu zostanie przekroczony, przepadkowi ulegają następujące odsetki kwoty zabezpieczenia wywozowego w wysokości 3 EUR za hektolitr alkoholu w przeliczeniu na alkohol 100 %:

a) 15 % we wszystkich przypadkach;

b) 0,33 % kwoty pozostałej po odjęciu 15 % za każdy dzień przekroczenia terminu wywozu";

5) w art. 95 ust. 2 akapit drugi i trzeci otrzymują brzmienie:

"Zakaz ten nie odnosi się do alkoholu w kadziach nieobjętego ogłoszeniami o przetargu lub daną sprzedażą publiczną albo nieokreślonego w decyzji Komisji określonej w art. 83-93.

W szczególności z powodów logistycznych agencje interwencyjne posiadające kadzie alkoholu określone w powiadomieniu pochodzącym od Państw Członkowskich, określonym w ust. 1, mogą zastąpić dany alkohol innym alkoholem tego samego rodzaju albo zmieszać go z innym alkoholem dostarczonym do agencji interwencyjnej do czasu wydania polecenia wycofania dla danego alkoholu. Agencje interwencyjne Państw Członkowskich powiadamiają Komisję, że alkohol został zamieniony";

6) w art. 98 wprowadza się następujące zmiany:

a) ustęp 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W chwili publikacji ogłoszenia o przetargu do terminu składania ofert w odpowiedzi na zaproszenie zainteresowane strony mogą otrzymywać próbki alkoholu wystawionego na sprzedaż za opłatą 10 EUR za litr. Ilość udostępniana indywidualnym zainteresowanym stronom nie może przekraczać pięciu litrów na kadź. W celu zbycia, zgodnie z podsekcją III, próbki można otrzymać za tą samą opłatą w ciągu 30 dni od ogłoszenia sprzedaży publicznej";

b) ustęp 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Po terminie składania ofert lub po upływie 30 dni od ogłoszenia sprzedaży publicznej:

a) oferenci lub zatwierdzone firmy, określeni w art. 92, mogą otrzymać próbki przyznanego alkoholu;

b) oferenci, którym oferuje się alkohol zastępczy, stosownie do art. 83 ust. 3, mogą otrzymać próbki proponowanego alkoholu zastępczego.

Próbki takie, które nie mogą przekroczyć pięciu litrów na kadź, można otrzymać z agencji interwencyjnej za opłatą 10 EUR za litr";

7) w art. 100 ust. 2 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) W przypadku alkoholu przyznanego do nowych zastosowań przemysłowych oraz objętego sprzedażą publiczną do wykorzystania bioetanolu w sektorze paliw silnikowych we Wspólnocie, który musi być poddany rektyfikacji przed wykorzystaniem do określonego zastosowania ostatecznego, wycofany alkohol uważa się za wykorzystany całkowicie do określonego celu, w przypadku gdy 90 % całkowitych ilości alkoholu wycofanego w ramach przetargu lub sprzedaży publicznej została wykorzystana do tego celu; wybrany oferent albo zatwierdzona firma, która zgodziła się zakupić alkohol, informuje Komisję oraz agencję interwencyjną o ilości, przeznaczeniu i zastosowaniu produktów poddanych rektyfikacji. Jednakże straty nie mogą przekroczyć limitów określonych w lit. b)".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 25 sierpnia 2001 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 sierpnia 2001 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz U. L 179 z 14.7.1999, str. 1.

(2) Dz U. L 328 z 23.12.2000, str. 2.

(3) Dz U. L 194 z 31.7.2000, str. 45.

(4) Dz U. L 176 z 29.6.2001, str. 14.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.221.8

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1660/2001 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1623/2000 ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia Rady (WE) nr 1493/1999 w sprawie wspólnej organizacji rynku wina w odniesieniu do mechanizmów rynkowych
Data aktu: 16/08/2001
Data ogłoszenia: 17/08/2001
Data wejścia w życie: 25/08/2001, 01/05/2004, 20/08/2001