Decyzja 2001/622/WE zmieniająca decyzję 92/160/EWG oraz 97/10/WE w odniesieniu do regionalizacji Republiki Południowej Afryki oraz uchylająca decyzję 1999/334/WE w sprawie środków ochronnych w odniesieniu do zarejestrowanych koni pochodzących z Republiki Południowej Afryki

DECYZJA KOMISJI
z dnia 27 lipca 2001 r.
zmieniająca decyzję 92/160/EWG oraz 97/10/WE w odniesieniu do regionalizacji Republiki Południowej Afryki oraz uchylająca decyzję 1999/334/WE w sprawie środków ochronnych w odniesieniu do zarejestrowanych koni pochodzących z Republiki Południowej Afryki

(notyfikowana jako dokument nr C(2001) 2367)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2001/622/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 10 sierpnia 2001 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/426/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt regulujących przemieszczanie się oraz przywóz zwierząt z rodziny koniowatych z państw trzecich(1), ostatnio zmienioną decyzją Komisji 2001/298/WE(2), w szczególnoności jej art. 13 ust. 2 lit. a),

uwzględniając dyrektywę Rady 91/496/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. ustanawiającą zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnej zwierząt wprowadzanych do Wspólnoty z państw trzecich oraz zmieniającą dyrektywy 89/662/EWG, 90/425/EWG oraz 90/675/EWG(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 96/43/WE(4), w szczególności jej art. 18,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Komisji 92/160/EWG(5), ostatnio zmieniona decyzją 2000/619/WE(6), ustanawia regionalizację niektórych państw trzecich przy przywozie zwierząt z rodziny koniowatych.

(2) Warunki zdrowotne zwierząt przy przywozie zarejestrowanych koni z Republiki Południowej Afryki zostały ustanowione w decyzji Komisji 97/10/WE(7), która ustanowił a również regionalizację Republiki Południowej Afryki.

(3) W następstwie zgłoszenia ogniska afrykańskiego pomoru koni w prowincji Western Cape Republiki Południowej Afryki w maju 1999 r. Komisja przyjęła decyzję 1999/334/WE z dnia 7 maja 1999 r. ustanawiającą środki ochronne w odniesieniu do zarejestrowanych koni pochodzących z Republiki Południowej Afryki(8).

(4) Republika Południowej Afryki nie odnotowała przypadku afrykańskiego pomoru koni na obszarze wolnej od afrykańskiego pomoru koni aglomeracji Cape Town ani w okręgu zagrożonym otaczającym wolny obszar przez więcej niż dwa lata.

(5) Właściwe organy Republiki Południowej Afryki przedstawiły Komisji ogólne sprawozdanie końcowe dotyczące ogniska w 1999 r. oraz środków od tej pory podjętych. Główne wnioski z tego sprawozdania przedstawione zostały również na dorocznym spotkaniu krajowych laboratoriów referencyjnych pomoru koni w Algete w Hiszpanii w listopadzie 2000 r.

(6) Jednakże właściwe organy Republiki Południowej Afryki złożyły wniosek o modyfikację regionalizacji zgodnie z prawodawstwem wspólnotowym oraz normami Międzynarodowego Biura ds. Epizootii (OIE).

(7) W celu umożliwienia przywozu zarejestrowanych koni z Republiki Południowej Afryki niezbędne jest dostosowanie regionalizacji dla przywozu zwierząt z rodziny koniowatych przez zmianę Załącznika do decyzji 92/160/EWG, zmiana granic okręgu zagrożonego i okręgu zapowietrzonego opisanych w Załączniku do decyzji 97/10/WE oraz uchylenie decyzji 1999/334/WE.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu Weterynaryjnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Odniesienie do Republiki Południowej Afryki w Załączniku do decyzji 92/160/EWG otrzymuje brzmienie:

"Republika Południowej Afryki(3)

Granice aglomeracji Cape Town są wyznaczone jak poniżej:

Północna granica:

Blaauwberg Road (M14);

Wschodnia granica:

Koeberg Road (M14), Plattekloof Road (M14), N7 Highway, N1 Highway and M5 Highway;

Południowa granica:

Ottery Road, Prince George's Drive, Wetton Road, Riverstone Road, Tennant Road, Newlands Drive, Paradise Road, Union Drive, Rhodes Drive aż do Newslands Forestry station i przez przesmyk Echo Gorge w Table Mountain do zatoki Camps Bay;

Zachodnia granica:

Wybrzeże od zatoki Camps Bay do Blaauwberg Road."

Artykuł  2

W załączniku I do decyzji 97/10/WE wprowadza się następujące zmiany:

1. Punkt 2 odnoszący się do regionalizacji zastępuje się Załącznikiem do niniejszej decyzji.

2. Ppkt 3.1 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Jednakże w drodze odstępstwa dyrektor ds. zdrowia zwierząt w Ministerstwie Rolnictwa Republiki Południowej Afryki może udzielić zgody na szczepienia przy użyciu zarejestrowanej szczepionki poliwalentnej przeciw afrykańskiemu pomorowi koni według wskazań jej producenta i przeprowadzone wyłącznie przez lekarza weterynarii albo upoważnionego technika ds. zdrowia zwierząt oficjalnie zatrudnionego przez rząd, w odniesieniu do koni, które są przeznaczone do opuszczenia obszaru wolnego lub okręgu zagrożonego poza granice okręgu zagrożonego pod warunkiem że te konie nie mogą opuścić gospodarstwa przed wysłaniem do miejsca przeznaczenia poza obszar wolny i okręg zagrożony i szczepienie musi zostać wpisane do paszportu.".

3. Ppkt 3.2 otrzymuje brzmienie:

"W przypadku gdy szczepienie zarejestrowanych koni przeciw afrykańskiemu pomorowi koni jest przeprowadzane poza obszarem wolnym i okręgiem zagrożonym, szczepienia te muszą być wykonane przez lekarza weterynarii albo upoważnionego technika ds. zdrowia zwierząt oficjalnie zatrudnionego przez rząd, stosującego zarejestrowaną szczepionkę poliwalentną przeciw afrykańskiemu pomorowi koni według wskazań jej producenta i szczepienie musi zostać wpisane do paszportu.".

Artykuł 3

Decyzja 1999/334/WE traci moc.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do wszystkich Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 lipca 2001 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 42.

(2) Dz.U. L 102 z 12.4.2001, str. 63.

(3) Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 56.

(4) Dz.U. L 162 z 1.7.1996, str. 1.

(5) Dz.U. L 71 z 18.3.1992, str. 24.

(6) Dz.U. L 215 z 9.8.2001, str. 55.

(7) Dz.U. L 3 z 3.7.1.1997, str. 9.

(8) Dz.U. L 126 z 20.5.1999, str. 19.

ZAŁĄCZNIK

"2. Regionalizacja:

2.1. Obszar wolny od afrykańskiego pomoru koni:

Aglomeracja Cape Town jest obszarem wolnym od afrykańskiego pomoru koni, a jego granice są wyznaczone następująco:

- Północna granica: Blaauwberg Road (M14);
- Wschodnia granica: Koeberg Road (M14), Plattekloof Road (M14), N7 Highway N1 Highway and M5 Highway;
- Południowa granica: Ottery Road, Prince George's Drive, Wetton Road, Riverstone Road, Tennant Road, Newlands Drive, Paradise Road, Union Drive, Rhodes Drive aż do Newslands Forestry station i przez przesmyk Echo Gorge w Table Mountain do zatoki Camps Bay;
- Zachodnia granica: Wybrzeże od zatoki Camps Bay do Blaauwberg Road.

2.2. Okręg zagrożony afrykańskim pomorem koni:

Obszar wolny od afrykańskiego pomoru koni jest otoczony okręgiem zagrożonym o szerokości co najmniej 50 km, który obejmuje okręgi Cape Town, Vredenburg, Hopefield, Mooreesburg, Malmesbury, Wellington, Paarl, Stellenbosch, Kuilsrivier, Goodwood, Wynberg, Simonstown, Somerset West, Mitchells Plain oraz Strand oraz ograniczona jest przez Berg Rivier, na północy, the Hottentots Holland Mountains na wschodzie oraz wybrzeżem na południu i na zachodzie.

2.3. Okręg zapowietrzony afrykańskim pomorem koni:

Okręg zagrożony jest otoczony okręgiem zapowietronym o szerokości co najmniej 100 km, który obejmuje okręgi Clanwilliam, Piketberg, Ceres, Tulbagh, Worcester, Caledon, Hermanus, Bredasdorp, Robertson, Montagu, Swellendam.

2.4. Okręg skażony afrykańskim pomorem koni:

Część terytorium Republiki Południowej Afryki poza prowincją Western Cape oraz częścią prowincji Western Cape poza wolnym obszarem oraz okręgiem ochronnym i zagrożonym oraz obejmuje okręgi Vanrynsdorp, Vredendal, Laingsburg, Ladismith, Heidelberg, Riversdale, Mossel Bay, Calitzdorp, Oudtshoorn, George, Knysna, Uniondale, Prince Albert, Beaufort West and Murraysburg.".

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.216.26

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2001/622/WE zmieniająca decyzję 92/160/EWG oraz 97/10/WE w odniesieniu do regionalizacji Republiki Południowej Afryki oraz uchylająca decyzję 1999/334/WE w sprawie środków ochronnych w odniesieniu do zarejestrowanych koni pochodzących z Republiki Południowej Afryki
Data aktu: 27/07/2001
Data ogłoszenia: 10/08/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 10/08/2001