uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalanianajwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2001/38/WE(2), w szczególności jej art. 10,
uwzględniając dyrektywę Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i na ich powierzchni(3), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2001/39/WE(4), w szczególności jej art. 10,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(5), ostatnio zmienioną dyrektywą 2001/48/WE, w szczególności jej art. 7,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(6), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2001/49/WE(7), w szczególności jej art. 4 ust. 1 lit. f),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Nowa substancja czynna, fluroksypyr, została włączona do załącznika I do dyrektywy 91/414/WE dyrektywą Komisji 2000/10/WE(8). Komisja nie ustaliła jeszcze zharmonizowanych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla tej substancji czynnej. Harmonizacja najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości jest pożądana zarówno z punktu widzenia zdrowia publicznego, jak i z handlu.
(2) Po włączeniu substancji do załącznika I Państwa Członkowskie udzieliły zezwolenia, zgodnie z art. 4 dyrektywy 91/414/EWG, na pewną liczbę środków ochrony roślin zawierających tę substancję i ustanowiły, zgodnie z wymaganiami art. 4 ust. 1 lit. f) tej dyrektywy, tymczasowe maksymalne limity pozostałości pestycydów. Zezwolenia te dotyczą używania herbicydów w sadach lub powschodowych herbicydów w uprawie jabłek, oliwek, cebul, zbóż, na łąkach i pastwiskach. Zgodnie z wymaganiami niniejszej dyrektywy poziomy te oraz informacje, na których zostały oparte, zostały zgłoszone Komisji. Informacje wraz z danymi dostępnymi z innych źródeł zostały skontrolowane i są wystarczające dla tymczasowego ustalenia niektórych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości.
(3) Artykuł 5 dyrektywy 86/363/EWG wymaga, by tymczasowe maksymalne limity pozostałości dla produktów pochodzenia zwierzęcego ustalone zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG wskazane były w załączniku II do dyrektywy 86/363/EWG.
(4) W momencie włączenia do załącznika I dyrektywy 91/414/EWG, dnia 30 grudnia 1999 r. techniczna i naukowa ocena fluroksypyru została zakończona w formie sprawozdania z kontroli Komisji w odniesieniu do fluroksypyru. Zgodnie z tym sprawozdaniem z kontroli dopuszczalne dzienne spożycie (ADI) fluroksypyru zostało ustalone na poziomie 0,8 mg/kg wagi ciała na dzień. Długotrwałe narażenie konsumentów produktów spożywczych, wobec których zastosowano fluroksypyr zostało oszacowane i ocenione zgodnie z procedurami i praktykami stosowanymi we Wspólnocie Europejskiej, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia(8) i zostało obliczone, że maksymalne limity pozostałości ustalone w niniejszej dyrektywie nie powodują przekroczenia ADI.
(5) Podczas oceny i dyskusji, które poprzedzały włączenie fluroksypyru do załącznika I dyrektywy nr 91/414/EWG, nie stwierdzono ostrych skutków toksycznych wymagających ustalenia zaostrzonej dawki odniesienia.
(6) W celu zapewnienia odpowiedniej ochrony konsumenta przed narażeniem na działanie pozostałości znajdujących się w produktach lub na ich powierzchni, w odniesieniu do których nie udzielono zezwolenia, rozsądne jest ustalenie tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości na niższym poziomie oznaczenia analitycznego dla wszystkich produktów objętych dyrektywami 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG. Ustalenie na poziomie wspólnotowym takich tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości nie uniemożliwia Państwom Członkowskim ustalania tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla fluroksypyru zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG i załącznikiem VI do tej dyrektywy.
(7) Uznaje się, że okres czterech lat jest wystarczający do ustanowienia dalszych zastosowań fluroksypyru. Po upływie tego okresu tymczasowe maksymalne limity pozostałości powinny stać się ostateczne.
(8) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu odbyły się konsultacje z partnerami handlowymi Wspólnoty w zakresie poziomów wymienionych w niniejszej dyrektywie i uwzględniono ich opinie w sprawie danych poziomów. Nie określono żadnych KODEKSOWYCH maksymalnych limitów pozostałości w odniesieniu do fluroksypyru. Możliwość ustalenia tolerancji w przywozie w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla szczególnych kombinacji pestycydów i upraw zostanie zbadana przez Komisję na podstawie przedłożonych i możliwych do przyjęcia danych.
(9) Uwzględnione zostały także opinie Komitetu Naukowego ds. Roślin, w szczególności rady i zalecenia dotyczące ochrony konsumentów produktów spożywczych, wobec których zastosowano pestycydy.
(10) Niniejsza dyrektywa jest zgodna z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Dawid BYRNE | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U L 221 z 7.8.1986, str. 37.
(2) Dz.U L 180 z 3.7.2001, str. 26.
(3) Dz.U L 221 z 7.8.1986, str. 43.
(4) Dz.U L 148 z 1.6.2001, str. 70.
(5) Dz.U L 350 z 14.12.1990, str. 71.
(6) Dz.U L 230 z 19.8.1991, str. 1.
(7) Dz.U L 176 z 29.6.2001, str. 61.
(8) Dz.U L 57 z 2.3.2000, str. 28.
(9) Wytyczne dotyczące przewidywania spożycia w żywności pozostałości pestycydów (poprawione) opracowane przez GEMS/Program Żywnościowy we współpracy z Kodeksowym Komitetem ds. Pozostałości Pestycydów, opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia w 1997 r. (WHO/FSF/FOS/97.7).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.208.36 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2001/57/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG oraz 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów, odpowiednio w zbożach i na ich powierzchni, w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach |
| Data aktu: | 25/07/2001 |
| Data ogłoszenia: | 01/08/2001 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 21/08/2001 |