(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2001/524/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 12 lipca 2001 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę 94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 1994 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (1), w szczególności jej art. 9 ust. 4 akapit drugi,
uwzględniając opinię Komitetu, wydaną na podstawie art. 5 dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych (2), zmienionej dyrektywą 98/48/WE (3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 4 dyrektywy 94/62/WE stanowi, że Komisja wspiera zapobieganie powstawaniu odpadów poprzez zachęcanie do opracowania odpowiednich norm europejskich.
(2) Artykuł 10 dyrektywy 94/62/WE wskazuje, że Komisja wspiera, w stosownych przypadkach, opracowanie norm europejskich odnoszących się do zasadniczych wymogów, o których mowa w załączniku II tej dyrektywy.
(3) W przypadku gdy opakowanie jest wytwarzane dla szczególnego produktu zgodnie z normą zharmonizowaną, do której zostały opublikowane odniesienia w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich, przyjmuje się, że opakowanie takie spełnia zasadnicze wymogi dyrektywy 94/62/WE objęte tą normą zharmonizowaną;
(4) Artykuł 9 dyrektywy 94/62/WE stanowi, że Komisja zapewnia publikację odniesień do zharmonizowanych norm, które spełniają wymogi zasadnicze określone dyrektywie, w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
(5) Państwa Członkowskie są zobowiązane publikować odniesienia do norm krajowych stanowiących transpozycję norm zharmonizowanych, do których opublikowano odniesienia w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
(6) Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN) zatwierdził w 2000 r. pięć norm (EN 13428:2000, EN 13429:2000, EN 13430:2000, EN 13431:2000 i EN 13432:2000), zgodnie z mandatem wydanym mu przez Komisję na mocy dyrektywy 94/62/WE, po konsultacji z komitetem ustanowionym na mocy dyrektywy 98/34/WE. Normy te zostały przedstawione Komisji jako normy zharmonizowane;
(7) W 2000 r. z racji stosowania art. 9 ust. 4 dyrektywy 94/62/WE Belgia wniosła oficjalny sprzeciw w odniesieniu do norm zharmonizowanych EN 13428:2000, EN 13429:2000, EN 13430:2000, EN 13431:2000 i EN 13432:2000, że normy te nie spełniają całkowicie zasadniczych wymogów dyrektywy.
(8) W 2000 r. z racji stosowania art. 9 ust. 4 dyrektywy 94/62/WE Dania wniosła oficjalny sprzeciw w odniesieniu do norm zharmonizowanych EN 13428:2000, EN 13429:2000, EN 13430:2000 i EN 13431:2000, że normy te nie spełniają całkowicie zasadniczych wymogów dyrektywy.
(9) Po konsultacji z komitetem ustanowionym na mocy dyrektywy 98/34/WE i po zbadaniu zharmonizowanej normy EN 13428:2000 Komisja nie była w stanie ustalić, że norma ta nie spełnia całkowicie zasadniczych wymogów dyrektywy 94/62/WE, z wyjątkiem wymogów określonych w załączniku II do tej dyrektywy pkt 1 tiret trzecie. Wymieniona norma zharmonizowana może więc zostać opublikowana w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich wraz z ostrzeżeniem, że nie spełnia ona wymogów określonych w tym tiret.
(10) Po konsultacji z komitetem ustanowionym na mocy dyrektywy 98/34/WE i po zbadaniu zharmonizowanej normy EN 13429:2000 Komisja była w stanie ustalić, że norma ta nie spełnia całkowicie zasadniczych wymogów dyrektywy 94/62/WE określonych w załączniku II do tej dyrektywy ust. 2. W szczególności norma ta nie obejmuje obowiązkowego wymogu dotyczącego minimalnej liczby cyklów w możliwych do przewidzenia normalnych warunkach użytkowania lub określania metody badawczej, mającej na celu sprawdzenie tej minimalnej liczby cyklów. W związku z tym niniejsza zharmonizowana norma nie może być opublikowana w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
(11) Po konsultacji z komitetem ustanowionym na mocy dyrektywy 98/34/WE i po zbadaniu zharmonizowanej normy EN 13430:2000 Komisja była w stanie ustalić, że norma ta nie spełnia całkowicie zasadniczych wymogów dyrektywy 94/62/WE określonych w załączniku II do tej dyrektywy pkt 3a. W szczególności norma ta nie spełnia zasadniczych wymogów stanowiących, że opakowanie, aby zostało uznane za podlegające recyklingowi, musi być wytwarzane w sposób umożliwiający recykling określonego procentu masy wykorzystanych materiałów, zgodnie z rodzajem materiału, z jakiego jest ono wykonane. Ponadto norma nie spełnia obowiązkowego wymogu dotyczącego obiektywnego uznania stosowania substancji lub materiałów mogących powodować problemy w odzyskiwaniu i sortowaniu przed przystąpieniem do recyklingu w samym procesie recyklingu bądź w produktach poddanych recyklingowi. W związku z tym niniejsza zharmonizowana norma nie może być opublikowana w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
(12) Po konsultacji z komitetem ustanowionym na mocy dyrektywy 98/34/WE i po zbadaniu zharmonizowanej normy EN 13431:2000 Komisja była w stanie ustalić, że norma ta nie spełnia całkowicie zasadniczych wymogów dyrektywy wyszczególnionych w załączniku II do dyrektywy 94/62/WE pkt 3b, dotyczących minimalnej wartości ciepła spalania pozwalającej na optymalizację odzyskiwania energii. Ponadto norma nie spełnia obowiązkowego wymogu dotyczącego obiektywnego uznania stosowania substancji lub materiałów mogących powodować problemy z odzyskiem i sortowaniem przed przystąpieniem do procesu odzyskania energii lub problemy w samym procesie odzyskania energii. W związku z tym ta norma zharmonizowana nie może być opublikowana w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
(13) Po konsultacji z komitetem ustanowionym na mocy dyrektywy 98/34/WE i po zbadaniu zharmonizowanej normy EN 13432:2000 Komisja nie była w stanie ustalić, że norma ta nie spełnia całkowicie zasadniczych wymogów dyrektywy 94/62/WE określonych w załączniku II pkt 3c i 3d. W związku z tym ta norma zharmonizowana może być opublikowana w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
(14) Komisja obecnie wzywa Europejski Komitet Normalizacyjny do podjęcia działań mających na celu poprawę norm, które częściowo lub całkowicie nie spełniają zasadniczych wymogów określonych w dyrektywie,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 28 czerwca 2001 r.
| W imieniu Komisji | |
| Margot WALLSTRÖM | |
| Członek Komisji |
_______
(1) Dz.U. L 365 z 31.12.1994, str. 10.
(2) Dz.U. L 204 z 21.7.1998, str. 37.
(3) Dz.U. L 217 z 5.8.1998, str. 18.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.190.21 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2001/524/WE odnosząca się do opublikowania odniesień do norm EN 13428:2000, EN 13429:2000, EN 13430:2000, EN 13431:2000 i EN 13432:2000 w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich, w związku z dyrektywą 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych |
| Data aktu: | 28/06/2001 |
| Data ogłoszenia: | 12/07/2001 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 12/07/2001 |