uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 3950/92 z dnia 28 grudnia 1992 r. ustanawiające opłatę dodatkową w sektorze mleka i przetworów mlecznych(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 603/2001(2), w szczególności jego art. 11,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Aby uwzględnić nowe przepisy rozporządzenia (EWG) nr 3950/92, zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1256/1999(3) oraz wieloletnie doświadczenie, należy wprowadzić zmiany oraz, tam gdzie jest to konieczne, uprościć niektóre przepisy rozporządzenia Komisji (EWG) nr 536/93 z dnia 9 marca 1993 r., ustalającego szczegółowe zasady stosowania opłaty dodatkowej w sektorze mleka i przetworów mlecznych(4), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1255/98(5), a także niektóre przepisy decyzji Komisji 93/673/WE z 10 grudnia 1993 r. ustalającej zryczałtowaną redukcję zaliczek uwzględnianych przy wydatkach rolnych w przypadku niespełnienia przepisów odnoszących się do składania rocznego kwestionariusza w sprawie stosowania uzgodnień dotyczących dodatkowych opłat w sektorze mleka wprowadzonych rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3950/92(6). Ze względu na fakt, że poprawki te mają zostać wprowadzone, rozporządzenie (EWG) nr 536/93 powinno zostać przeredagowane dla jasności, tak aby uwzględniało przepisy decyzji 93/673/WE.
(2) Rozporządzenie dotyczy, po pierwsze - dodatkowych czynników niezbędnych do ostatecznego obliczenia dodatkowej opłaty do zapłaty przez producentów, po drugie - środków dla zapewnienia dokonania płatności opłaty we właściwym czasie oraz zasad działań kontrolnych w celu zapewnienia poprawnego sposobu poboru tej opłaty.
(3) Należy określić cechy mleka uważane za reprezentatywne, w szczególności sposób, w jaki zawartość tłuszczu w mleku będzie brana pod uwagę przy przygotowywaniu ostatecznego oświadczenia dotyczącego dostarczonych ilości. Obliczenie to opiera się na referencyjnej zawartości tłuszczu, którą musi być, podobnie jak w przypadku indywidualnej ilości referencyjnej, do której się odnosi, zawartość, zarejestrowana dnia 31 marca 2002 r. Niezbędne są specjalne przepisy obejmujące przypadki, gdy ilość referencyjna dla dostaw jest wyższa lub została ustalona poprzez przeliczenie ilości referencyjnej dla sprzedaży bezpośredniej. Doświadczenie wskazuje na potrzebę istnienia bardzo szczegółowych zasad mających zastosowanie do producentów mleka, rozpoczynających produkcję.
(4) Konieczne jest jasne określenie, iż w żadnym przypadku indywidualne korekty zaniżające, odnoszące się do zawartości tłuszczu w dostarczonym mleku, nie mogą prowadzić do unikania zapłacenia należnej opłaty za jakąkolwiek ilość, przewyższającą gwarantowaną ilość łączną dla danego Państwa Członkowskiego.
(5) Aby zapewnić sprawną realizację uzgodnień, ważne jest, aby, z jednej strony, sprawdzić czy dane przekazane przez nabywców oraz producentów są dokładne, oraz czy należna opłata została opłacona przed dniem 1 września a także, z drugiej strony, zagwarantować, by obciążeniem płacenia opłaty byli faktycznie obarczeni producenci odpowiedzialni za przekroczenie krajowych ilości referencyjnych. W tym celu, Państwa Członkowskie powinny odgrywać większą rolę w prowadzeniu działań kontrolnych oraz wymierzaniu kar, które zobowiązane są wprowadzić dla zapewnienia prawidłowego poboru opłaty. Konieczne jest także określenie końcowych terminów oraz liczby kontroli niezbędnych do sprawdzenia, w danym okresie czy wszystkie zaangażowane strony postępują zgodnie z przyjętymi ustaleniami. W sytuacji niespełnienia podstawowych wymagań należy zastosować odpowiednie kary.
(6) Zgodnie z art. 2 ust. 4 rozporządzenia (EWG) nr 3950/92, Komisja odpowiedzialna jest za ustanowienie kryteriów do określenia priorytetowych kategorii producentów, mogących skorzystać ze zwrotu opłaty, w sytuacji gdy Państwo Członkowskie zadecydowało o niepełnym rozdysponowaniu niewykorzystanych ilości na swoim terytorium. Państwo Członkowskie może zostać upoważnione do stosowania innych kryteriów, w konsultacji z Komisją, jedynie w przypadku gdy kryteria ustanowione przez Komisję nie mogą być w pełni zastosowane na jego terytorium.
(7) Na mocy rozporządzenia (EWG) nr 3950/92, główna odpowiedzialność za właściwą realizację uzgodnień spoczywa na nabywcach. Jest więc konieczne zatwierdzenie przez Państwa Członkowskie nabywców działających na ich terytorium oraz ustalenie szczegółowych zasad postępowania w przypadkach, gdy nabywcy postępują niezgodnie z rozporządzeniem.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Mleka i Przetworów Mlecznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 9 lipca 2001 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 405 z 31.12.1992, str. 1.
(2) Dz.U. L 89 z 29.3.2001, str. 18.
(3) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 73.
(4) Dz.U. L 57 z 10.3.1993, str. 12.
(5) Dz.U. L 173 z 18.6.1998, str. 14.
(6) Dz.U. L 310 z 14.12.1993, str. 44.
(7) Dz.U. L 39 z 17.2.1996, str. 5.
(8) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80.
(9) Dz.U. L 388 z 30.12.1989, str. 18.
(10) Dz.U. L 204 z 11.8.2000, str. 1.
(11) Dz.U. L 244 z 29.9.2000, str. 27.
ZAŁĄCZNIKI
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.187.19 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1392/2001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 3950/92 ustanawiającego opłatę dodatkową w sektorze mleka i przetworów mlecznych |
| Data aktu: | 09/07/2001 |
| Data ogłoszenia: | 10/07/2001 |
| Data wejścia w życie: | 31/03/2002 |