(Dz.U.UE L z dnia 23 maja 2001 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając decyzję Rady 97/836/WE z dnia 27 listopada 1997 r. w związku z przystąpieniem Wspólnoty Europejskiej do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań ("Zrewidowane Porozumienie z 1958 r.") (1), w szczególności jej art. 3 ust. 3 i art. 4 ust. 2 tiret drugie,
uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep (2),
uwzględniając wniosek Komisji (3),
uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego (4),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Wymogi standardowe regulaminu nr 13-H Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie homologacji części samochodów osobowych w odniesieniu do ich układów hamulcowych mają na celu usuwanie barier technicznych w handlu pojazdami silnikowymi między Umawiającymi się Stronami w odniesieniu do układów hamulcowych oraz zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa i ochrony środowiska.
(2) Rezolucja nr 13-H była notyfikowana Umawiającym się Stronom i weszła w życie w odniesieniu do wszystkich Umawiających się Stron, które nie przekazały powiadomienia o swoim braku zgody w terminie lub dacie wyszczególnionej w rozporządzeniu załączonym do Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r.
(3) W celu ułatwienia dostępu do rynku krajom spoza Wspólnoty, wydaje się właściwym ustanowienie równoważności wymagań ujętych w regulaminie nr 13-H z wymaganiami w dyrektywie Rady 71/320/EWG z 26 lipca 1971 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do układów hamulcowych niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep (5).
(4) Niniejsze rozporządzenie powinno być włączone do systemu homologacji pojazdów silnikowych i w ten sposób zostać włączonym do prawodawstwa obowiązującego we Wspólnocie,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 14 maja 2001 r.
| W imieniu Rady | |
| L. REKKE | |
| Przewodniczący |
_______
(1) Dz.U. L 346 z 17.12.1997, str. 78.
(2) Dz.U. L 42 z 23.12.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 98/91/WE (Dz.U. L 11 z 16.1.1999, str. 25).
(3) Dz.U. C 215 E z 25.7.2000, str. 46.
(4) Zgoda wydana w dniu 3 kwietnia 2001 r (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(5) Dz.U. L 202 z 6.9.1971, str. 37 dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 98/12/WE (Dz.U. L 81 z 18.3.1998, str. 1).
(6) Regulamin zostanie opublikowane w następnym Dzienniku Urzędowym.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.139.14 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2001/395/WE w sprawie przystąpienia Wspólnoty Europejskiej do regulaminu nr 13-H Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie homologacji części samochodów osobowych w odniesieniu do ich układów hamulcowych |
| Data aktu: | 14/05/2001 |
| Data ogłoszenia: | 23/05/2001 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 14/05/2001 |