(Tekst mający znaczenia dla EOG)
(2001/303/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 13 kwietnia 2001 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(1), ostatnio zmieniona dyrektywą 92/118/EWG(2), w szczególności jej art. 10,
uwzględniając dyrektywę 85/511/EWG z dnia 18 listopada 1985 r. wprowadzającą wspólnotowe środki zwalczania pryszczycy(3), ostatnio zmienioną Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, w szczególności jej art. 13 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W art. 13 ust. 3 dyrektywy Rady 85/511/EWG ustanowiono przepisy dotyczące szczepień interwencyjnych.
(2) Zasady przewidziane w tym artykule wymagają wyważenia decyzji o przeprowadzeniu szczepień wbrew podstawowym interesom Wspólnoty, które nie mogą być zagrożone.
(3) Po stwierdzeniu ognisk pryszczycy w Zjednoczonym Królestwie, Francji, Niderlandach i Irlandii Komisja przyjęła decyzje 2001/172/WE(4), 2001/208/WE(5), 2001/223/WE(6) i 2001/234/WE(7) dotyczące niektórych środków ochronnych w odniesieniu do pryszczycy w odpowiednich Państwach Członkowskich.
(4) Decyzja Komisji 2001/246/WE(8) z dnia 27 marca 2001 r. ustanawiająca warunki zwalczania i eliminacji pryszczycy w Niderlandach w zastosowaniu art. 13 dyrektywy 85/511/EWG również została przyjęta w celu umożliwienia Niderlandom zastosowania szczepień prewencyjnych przed zabiciem zwierząt wrażliwych w gospodarstwach usytuowanych w pobliżu zakażonych lub podejrzewanych o zakażenie gospodarstw, jako środka zaradczego, biorąc pod uwagę sytuację epidemiologiczną i wysoką obsadę zwierząt wrażliwych w niektórych częściach terytorium.
(5) Zabijanie zagrożonych gatunków wrażliwych na pryszczycę będzie niepotrzebną stratą materiału genetycznego i może spowodować wyginięcie gatunków, dlatego ta cenna część naszego światowego dziedzictwa powinna być starannie chroniona.
(6) Ogrody zoologiczne lub inne jednostki posiadające zezwolenie na posiadanie zagrożonych gatunków powinny wprowadzić zasady dobrej praktyki hodowlanej, włącznie z niezbędnymi środkami ostrożności pozwalającymi na uniknięcie możliwego wprowadzenia wirusa pryszczycy do ich pomieszczeń.
(7) Zgodnie z art. 13 ust. 3 dyrektywy 85/511/EWG, gdy właściwe władze Państw Członkowskich uznają, że pryszczyca może zagrozić zagrożonym gatunkom lub innym bardzo rzadkim rasom lub zwierzętom wykorzystywanym w niezastąpionych i ważnych badaniach, niezbędne jest zapewnienie procedur i zasad technicznych w odniesieniu do szczepień ochronnych, które mogą być włączone na podstawie analizy indywidualnych przypadków; powinny one zostać sprecyzowane w programie, który Państwo Członkowskie może przekazać Komisji jako dodatkowy instrument mający na celu ochronę zwierząt z gatunków wrażliwych.
(8) Szczegółowe środki w odniesieniu do użycia szczepionek, identyfikacji i późniejszych kontroli tych zwierząt muszą zostać włączone do powyższego programu.
(9) W sprawozdaniu z dnia 10 marca 1999 r. Komitet Naukowy ds. Zdrowia i Dobrostanu Zwierząt wydał zalecenia dotyczące strategii szczepień interwencyjnych przeciwko pryszczycy, które należy wziąć pod uwagę(9).
(10) Przeprowadzenie jakiegokolwiek rodzaju szczepień, nawet ograniczonych do specjalnych kategorii zwierząt, które zasadniczo nie są objęte handlem, może prowadzić do narażenia statusu w odniesieniu do pryszczycy w dziedzinie handlu międzynarodowego nie tylko w stosunku do Państwa Członkowskiego lub części jego terytorium, na którym przeprowadzane są szczepienia.
(11) Przed podjęciem decyzji dotyczącej szczepień interwencyjnych Komisja musi zapewnić, że środki, które powinny zostać podjęte, zawierają przynajmniej środki przewidziane w art. 13 ust. 3 tiret pierwsze do szóste dyrektywy 85/511/EWG.
(12) Konieczna będzie weryfikacja obecnych wymagań i ryzyka w odniesieniu do handlu szczepionymi zwierzętami z ogrodów zoologicznych w ramach Komitetu Naukowego wspólnie z "Międzynarodowym Biurem Epizootycznym".
(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu Weterynaryjnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 11 kwietnia 2001 r.
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 29.
(2) Dz.U. L 62 z 15.3.1993, str. 49.
(3) Dz.U. L 315 z 26.11.1985, str. 11.
(4) Dz.U. L 62 z 2.3.2001, str. 22.
(5) Dz.U. L 73 z 15.3.2001, str. 38.
(6) Dz.U. L 82 z 22.3.2001, str. 29.
(7) Dz.U. L 84 z 23.3.2001, str. 62.
(8) Dz.U. L 88 z 28.3.2001, str. 21.
(9)http://europa.eu.int/comm/food/fs/sc/scah/outcome_en.html.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.104.3 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2001/303/WE ustanawiająca warunki zwalczania i eliminacji pryszczycy u zagrożonych gatunków w zastosowaniu art. 13 dyrektywy 85/511/EWG |
| Data aktu: | 11/04/2001 |
| Data ogłoszenia: | 13/04/2001 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 13/04/2001 |