Decyzja 2000/273/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie siedmiu produktów poddanych europejskiemu zatwierdzeniu technicznemu bez wytycznych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 27 marca 2000 r.
w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie siedmiu produktów poddanych europejskiemu zatwierdzeniu technicznemu bez wytycznych

(notyfikowana jako dokument nr C(2000) 668)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2000/273/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 7 kwietnia 2000 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych(1), zmienioną dyrektywą 93/68/EWG(2), w szczególności jej art. 13 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komisja jest zobowiązana wybrać między dwiema procedurami zaświadczania zgodności wyrobu, przewidzianymi w art. 13 ust. 3 dyrektywy 89/106/EWG, "możliwie najmniej uciążliwą procedurę zgodną z wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa"; oznacza to, że niezbędne jest podjęcie decyzji dla danego wyrobu lub rodziny wyrobów, czy obecność systemu fabrycznej kontroli produkcji, za który odpowiedzialność ponosi producent, jest koniecznym i wystarczającym warunkiem do zaświadczania zgodności oraz czy z przyczyn dotyczących zachowania zgodności z kryteriami wspomnianymi w art. 13 ust. 4 wymagana jest interwencja zatwierdzonej jednostki certyfikującej.

(2) Artykuł 13 ust. 4 wymaga, aby określona w ten sposób procedura była wskazana w mandatach i w specyfikacjach technicznych; z tego powodu wymagane jest zdefiniowanie wyrobu lub rodziny wyrobów w sposób wykorzystywany w mandatach i specyfikacjach technicznych.

(3) Obie procedury przewidziane w art. 13 ust. 3 są opisane szczegółowo w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG; dlatego też niezbędne jest jasne zdefiniowanie metod, przy pomocy których te dwie procedury mają być wprowadzane w życie dla każdego wyrobu lub rodziny wyrobów, w odniesieniu do załącznika III, z uwagi na fakt, że załącznik III daje preferencje niektórym systemom.

(4) Procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. a) odpowiada systemom przedstawionym w pierwszej możliwości, bez stałego nadzoru, oraz w możliwości drugiej i trzeciej przedstawionej w załączniku III sekcja 2 pkt ii), a procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. b) odpowiada systemom przedstawionym w załączniku III sekcja 2 pkt i) oraz w pierwszej możliwości, z nadzorem stałym, w załączniku III sekcja 2 ii).

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zgodność wyrobów i rodzin wyrobów wymienionych w załączniku I zaświadcza się z zastosowaniem procedury, na mocy której producent, jako jedyna osoba odpowiedzialna za system fabrycznej kontroli produkcji, zapewnia, że wyrób jest zgodny z odpowiednimi specyfikacjami technicznymi.

Artykuł 2

Zgodność wyrobów wymienionych w załączniku II zaświadcza się z zastosowaniem procedury, zgodnie z którą, oprócz systemu fabrycznej kontroli produkcji przez producenta, w ocenę i nadzór nad kontrolą produkcji lub samym wyrobem zaangażowana jest zatwierdzona jednostka certyfikująca.

Artykuł  3

Procedurę zaświadczania zgodności określoną w załączniku III wskazuje się w mandatach dotyczących wytycznych dla europejskiej aprobaty technicznej.

Artykuł 4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 marca 2000 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12.

(2) Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I 1

Zestaw izolujący od wibracji i hałasu powstałego w wyniku uderzenia dla podłóg pływających (nr ref. EOTA 05.03/03):

Do zastosowań z wyłączeniem tych podlegających przepisom reakcji na ogień dla wyrobów wykonanych z materiałów zawartych w klasach A1FL(*), A2FL(*), BFL(*), CFL(*),

Zestaw izolujący od wibracji i hałasu powstałego w wyniku uderzenia dla ścian (nr ref. EOTA 06.01/09):

Do zastosowań z wyłączeniem tych podlegających przepisom reakcji na ogień dla wyrobów wykonanych z materiałów należących do klas A1(*), A2(*), B(*), C(*)

Płyty ścienne wykonane ze stali nierdzewnej (nr ref. EOTA 06.04/04)

Zestaw pułapkowy dla wody ściekowej (nr ref. EOTA 07.04/04)

______

(*) Wyroby/materiały dla których podwyższenie klasyfikacji reakcji na działanie ognia jest możliwe dzięki wyraźnie rozpoznawalnemu etapowi w procesie produkcji (np. dla zastosowania dodatków opóźniających działanie ognia lub ograniczenie materiału organicznego).

ZAŁĄCZNIK  II 2

Zestaw izolujący od wibracji i hałasu powstałego w wyniku uderzenia dla podłóg pływających (nr ref. EOTA 05.03/03):

Do zastosowań z wyłączeniem tych podlegających przepisom reakcji na ogień dla wyrobów wykonanych z materiałów należących do klas A1FL(*), A2FL(*), BFL(*), CFL(*)

Zestaw izolujący od wibracji i hałasu dla ścian (nr ref. EOTA 06.01/09):

Do zastosowań z wyłączeniem tych podlegających przepisom reakcji na ogień dla wyrobów wykonanych z materiałów należących do klas A1(*), A2(*), B(*), C(*)

Ceowniki (nr ref. EOTA 06.01/01)

Zestaw do kotwienia chemicznego (nr ref. EOTA 06.01/11)

Zestaw do kotwienia betonem epoksydowym/poliestrem zbrojonym szkłem/zaprawą epoksydową (nr ref. EOTA 06.03/03)

______

(*) Wyroby/materiały dla których podwyższenie klasyfikacji reakcji na działanie ognia jest możliwe dzięki wyraźnie rozpoznawalnemu etapowi w procesie produkcji (np. dla zastosowania dodatków opóźniających działanie ognia lub ograniczenie materiału organicznego)

ZAŁĄCZNIK  III 3

ZAŚWIADCZANIE ZGODNOŚCI

Uwaga: Dla wyrobów/zestawów mających więcej niż jedno zamierzone zastosowanie określone w następujących rodzinach zadania dla upoważnionej jednostki wynikające z odpowiedniego systemu zaświadczania zgodności kumulują się.

RODZINA WYROBÓW

SIEDEM WYROBÓW PODLEGAJĄCYCH EUROPEJSKIEJ APROBACIE TECHNICZNEJ (1/2)

Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i jego (ich) zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań) wnosi się do Europejskiej Organizacji Aprobaty Technicznej (EOTA) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych wytycznych dla europejskiej aprobaty technicznej:

Wyrób(wyroby) Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub klasa(-y) System(-y) zaświadczania zgodności
Ceowniki (nr ref. EOTA 06.01/01)

Zestaw kotwienia chemicznego (nr ref. EOTA 06.01/11)

do kotwienia - 1
Zestaw do kotwienia betonem epoksydowym/poliesterem zbrojonym szkłem/zaprawą epoksydową

(ref. EOTA 06.03/03)

do naprawy konstrukcji - 1
Płyty ścienne ze stali nierdzewnej (nr ref. EOTA 06.04/04) do stosowania w ścianach murowanych - 3
Zestaw izolujący od wibracji i hałasu powstałego wskutek uderzenia dla podłóg pływających (nr ref. EOTA 05.03/03)

Zestaw izolujący od wibracji i hałasu dla ścian (nr ref. EOTA 06.01/09)

do stosowania wewnątrz budynków - 3
Zestaw pułapkowy dla ścieków (nr ref. EOTA 07.04/04) do stosowania wewnątrz budynków - 4
System 1: Patrz dyrektywa 89/106/EWG załącznik III sekcja 2 pkt i), bez badań

kontrolnych próbek.

System 3: Patrz dyrektywa 89/106/EWG załącznik III sekcja 2 pkt ii), druga

możliwość.

System 4: Patrz dyrektywa 89/106/EWG załącznik III sekcja 2 pkt ii), trzecia

możliwość.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/109/EWG oraz, gdy to właściwe, ppkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

RODZINA WYROBÓW

SIEDEM WYROBÓW PODLEGAJĄCYCH EUROPEJSKIEJ APROBACIE TECHNICZNEJ (2/2)

Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i jego (ich) zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań) wnosi się do Europejskiej Organizacji Aprobaty Technicznej (EOTA) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych wytycznych dla europejskiej aprobaty technicznej:

Wyrób(wyroby) Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub

klasa(-y)

System(-y) zaświadczania zgodności
Zestaw izolujący od hałasu i wibracji dla podłóg pływających

(nr ref. EOTA 05.03/03)

Zestaw izolujący od hałasu i wibracji dla ścian (nr ref. EOTA 06.01/09)

do zastosowań podlegających przepisom reakcji na ogień (A1(*), A2(*), B(*),

C(*)

A1FL(*), A2FL(*),

CFL(*)

1
A1(**), A2(**), B(**), C(**), D, E

A1FL(**), A2FL(**), BFL(**), CFL(**), DFL, EFL

3
(A1 to E)(***), F

(A1FL do EFL)(***), FFL

4
(*) Wyroby/materiały, dla których podwyższenie klasyfikacji reakcji na

działanie ognia jest możliwe dzięki wyraźnie rozpoznawalnemu etapowi w

procesie produkcji (np. dla zastosowania dodatków opóźniających działanie

ognia lub ograniczenie materiału organicznego).

(**) Wyroby/materiały nieobjęte przypisem (*).

(***) Wyroby/materiały, które nie wymagają badania na reakcję na działanie ognia

(np. Wyroby/materiały klas A1 zgodnie z decyzją Komisji 96/603/WE).

System 1: Patrz dyrektywa 89/106/EWG załącznik III sekcja 2 pkt i), bez badań

kontrolnych próbek.

System 3: Patrz dyrektywa 89/106/EWG załącznik III sekcja 2 pkt ii), druga

możliwość.

System 4: Patrz dyrektywa 89/106/EWG załącznik III sekcja 2 pkt ii), trzecia

możliwość.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/109/EWG oraz, gdy to właściwe, ppkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

1 Załącznik I zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2001/596/WE z dnia 8 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.209.33) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
2 Załącznik II zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2001/596/WE z dnia 8 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.209.33) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
3 Załącznik III zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2001/596/WE z dnia 8 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.209.33) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.86.15

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2000/273/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie siedmiu produktów poddanych europejskiemu zatwierdzeniu technicznemu bez wytycznych
Data aktu: 27/03/2000
Data ogłoszenia: 07/04/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 07/04/2000