PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH WSPÓLNOTY EUROPEJSKIEJ, ZEBRANI W RADZIE,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Umowa o Partnerstwie między członkami Grupy Państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku a Wspólnotą Europejską i jej Państwami Członkowskimi podpisana w Cotonou, Benin, dnia 23 czerwca 2000 roku (zwana dalej "Umową AKP-WE") ustanawia pomoc wspólnotową dla Państw AKP na okres pięcioletni 2000-2005 w wysokości 15.200 milionów EUR. Na tę sumę składa się, z jednej strony, 13.500 milionów EUR z 9. Europejskiego Funduszu Rozwoju (9. EFR), do którego wnoszą udział Państwa Członkowskie, oraz, z drugiej strony, 1.700 milionów EUR z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (zwanego dalej "Bankiem").
(2) Dodatkowo wszelkie salda z poprzednich Europejskich Funduszy Rozwoju z dniem wejścia w życie Protokołu finansowego do Umowy AKP-WE przekazuje się do 9. EFR i wykorzystuje zgodnie z warunkami ustanowionymi w Umowie AKP-WE. Przewidywana suma całkowita obejmuje okres 2000-2007. Na ten okres składa się w przybliżeniu okres dwóch lat wymaganych dla ratyfikacji 9. EFR oraz okres dwóch lat następujących po wygaśnięciu 9. EFR.
(3) Decyzję Rady 91/482/EWG z dnia 25 lipca 1991 roku w sprawie stowarzyszenia krajów i terytoriów zamorskich z Europejską Wspólnotą Gospodarczą przedłużono do dnia 28 lutego 2001 roku na mocy decyzji 2000/169/WE(1). Nowa decyzja na podstawie artykułu 187 Traktatu zostanie podjęta przed tą datą. Decyzja ta ustanowi sumę 175 milionów EUR jako sumę pomocy 9. EFR udzielanej krajom i terytoriom zamorskim (zwanym dalej "KTZ"), do której stosuje się Część Czwarta Traktatu. Zabezpiecza się również przydzielenie sumy do 20 milionów EUR, czego podejmie się Bank ze środków własnych w KTZ. Dodatkowo wszelkie salda z poprzednich EFR przyznane KTZ z dniem wejścia w życie niniejszej Umowy przekazuje się do 9. EFR i wykorzystuje zgodnie z warunkami ustanowionymi w wymienionej decyzji.
(4) Przedstawiciele Rządów Państw Członkowskich, zebrani w Radzie, uzgodnili zarezerwowanie 125 milionów EUR na sfinansowanie kosztów ponoszonych przez Komisję przy wprowadzaniu w życie 9. EFR.
(5) W celu wprowadzenia w życie Umowy AKP-WE i przyszłej decyzji dotyczącej stowarzyszenia KTZ (zwanej dalej "decyzją") należy ustanowić 9. EFR oraz określić procedurę przydzielania funduszy i udziałów na rzecz tych funduszy ze strony Państw Członkowskich.
(6) Należy ustalić reguły zarządzania współpracą finansową, ustalić procedurę programowania, badania i zatwierdzania pomocy oraz ustanowić szczegółowe zasady nadzorowania wykorzystania pomocy.
(7) Wnioski dotyczące przydzielania środków finansowych na rzecz 9. EFW, nakreślone w Koordynacji Ministerialnej w imieniu Wspólnoty Europejskiej odnośnie do 3. Ministerialnej Konferencji Negocjacyjnej z dnia 6 i 7 grudnia 1999 roku, zwracają uwagę na intencję Komisji do decentralizowania procesu podejmowania przez nią decyzji administracyjnych oraz podkreślają potrzebę reform zmierzających do ponownego zdefiniowania roli Komisji i Rady w procesie podejmowania decyzji w Europejskim Funduszu Rozwoju.
(8) Deklaracja Rady i Komisji w sprawie procesu tworzenia programów, zapisana w protokole Ministerialnej Konferencji Negocjacyjnej AKP-WE z dnia 2 i 3 lutego 2000 roku, stanowi, że procedurami i wymogami raportowania towarzyszącymi procesowi tworzenia programów należy zarządzać w sposób zdyscyplinowany oraz że należy ocenić i przyjąć role Państw Członkowskich i Komisji w procesie podejmowania decyzji.
(9) Wnioski Rady z dnia 21 maja 1999 roku w sprawie oceny instrumentów i programów rozwojowych Wspólnoty Europejskiej podkreślały różne sposoby, w jakie Rada wzywa Komisję i Państwa Członkowskie do poprawy skuteczności pomocy rozwojowej udzielanej przez Wspólnotę Europejską, włączając dekoncentrację delegacji, zwiększoną koordynację i komplementarność między ofiarodawcami, zmniejszoną liczbę instrumentów, zwiększone zastosowanie kryteriów oceny wyników oraz reorientację pracy komitetów zarządzających rozwojem.
(10) Rada z dnia 21 maja 1999 roku przyjęła Uchwałę w sprawie komplementarności między Wspólnotą a Państwami Członkowskimi na rzecz rozwoju. Rada z dnia 18 maja 2000 roku przyjęła konkluzje w sprawie koordynacji operacyjnej. W tych dokumentach powtórzono potrzebę bliższej koordynacji i komplementarności, jak również potrzebę przewodniej roli kraju partnerskiego w tym procesie.
(11) Przy Komisji należy ustanowić Komitet Przedstawicieli Rządów Państw Członkowskich oraz podobny Komitet powinien powstać przy Banku. Należy zharmonizować pracę Komisji i Banku w celu wprowadzenia w życie Umowy AKP-WE i odpowiednich postanowień decyzji,
po konsultacji z Komisją i Bankiem,
UZGODNILI, CO NASTĘPUJE:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.317.355 |
| Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
| Tytuł: | Umowa wewnętrzna między Przedstawicielami Rządów Państw Członkowskich, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania i zarządzania pomocą wspólnotową na mocy Protokołu finansowego do Umowy o Partnerstwie między członkami Grupy Państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku a Wspólnotą Europejską i jej Państwami Członkowskimi podpisanej w Cotonou (Benin) dnia 23 czerwca 2000 roku oraz w sprawie przydzielania pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosuje się Część Czwartą Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Bruksela.2000.09.18. |
| Data aktu: | 18/09/2000 |
| Data ogłoszenia: | 15/12/2000 |
| Data wejścia w życie: | 25/06/2002, 01/05/2004, 01/04/2003 |