Rozporządzenie 2602/2000 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 w odniesieniu do minimalnych norm traktowania obniżek cen w zharmonizowanym wskaźniku cen konsumpcyjnych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 2602/2000
z dnia 17 listopada 2000 r.
ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 w odniesieniu do minimalnych norm traktowania obniżek cen w zharmonizowanym wskaźniku cen konsumpcyjnych

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 29 listopada 2000 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2494/95 z dnia 23 października 1995 r. dotyczące zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych(1), w szczególności jego art. 4 w związku z art. 5 ust. 3,

po konsultacji z Europejskim Bankiem Centralnym(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy przepisów art. 5 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 2494/95 każde Państwo Członkowskie jest zobowiązane do sporządzenia zharmonizowanego wskaźnika cen konsumpcyjnych (ZWCK), poczynając od wskaźnika na styczeń 1997 r.

(2) Istnieje znaczny zakres różnic proceduralnych w traktowaniu obniżek cen oraz postrzeganiu związku pomiędzy obniżkami cen i ceną zakupu. Konieczne zatem staje się stosowanie zharmonizowanej metodologii do traktowania obniżek cen we wskaźniku ZWCK, aby zapewnić, że skalkulowane wskaźniki ZWCK spełniają wymóg porównywalności określony w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 2494/95. Poprawi to również ich wiarygodność i przydatność.

(3) Ceny wykorzystywane do wyliczenia wskaźnika ZWCK powinny być cenami zakupu rzeczywiście zapłaconymi przez gospodarstwa domowe w celu nabycia poszczególnych towarów i usług w transakcjach pieniężnych, łącznie z wszelkimi podatkami pomniejszonymi o subwencje do produktów, po odliczeniach od standardowych cen lub opłat obniżek za zakupy hurtowe lub po cenach obniżonych, a także z wyłączeniem odsetek lub opłat bankowych dodanych na mocy umów kredytowych oraz wszelkich innych dodatkowych opłat poniesionych w wyniku nieuiszczenia płatności w okresie wyznaczonym w chwili dokonywania zakupów.

(4) W przypadku wprowadzenia zmian w specyfikacji, ceny powinny być traktowane zgodnie z zasadami dotyczącymi korekty jakości określonymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1749/96 z dnia 9 września 1996 r. w sprawie wstępnych środków koniecznych do zastosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 dotyczącego zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych(3), wraz z późniejszymi zmianami wprowadzonymi rozporządzeniem Rady (WE) nr 1688/98(4).

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego (SPC), powołanego decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom(5),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Cel

Celem niniejszego rozporządzenia jest określenie sposobu traktowania, w zharmonizowanym wskaźniku cen konsumpcyjnych, zwanym dalej "ZWCK", obniżek cen poszczególnych towarów lub usług, aby wskaźniki ZWCK były rzetelnym i trafnym źródłem informacji oraz spełniały wymogi porównywalności określone art. 4 rozporządzenia (WE) nr 2494/95.

Artykuł  2

Ceny zakupu

Jeżeli nie ustanowiono inaczej, ceny zakupu wykorzystywane we wskaźniku ZWCK uwzględniają zasadniczo obniżki cen poszczególnych towarów i usług, jeżeli takie obniżki:

a) mogą być przypisane do zakupu pojedynczego towaru lub usługi;

b) są dostępne wszystkim potencjalnym konsumentombez spełniania żadnych specjalnych warunków (niedyskryminujące);

c) są znane kupującemu w chwili zawierania umowy ze sprzedającym w sprawie kupna danego produktu; oraz

d) są realizowane w chwili zakupu lub w ciągu takiego okresu następującego po dokonaniu zakupu, że potrafią wywrzeć istotny wpływ na ilości, jakie kupujący są chętni nabyć.

We wskaźniku ZWCK należy w szczególności uwzględnić obniżki w cenach poszczególnych towarów i usług, które prawdopodobnie będą dostępne znowu po cenach standardowych lub są dostępne po cenach standardowych w innym miejscu. Cena standardowa oznacza cenę bez żadnych warunków lub zastrzeżeń, która nie jest określana mianem ceny specjalnej.

Artykuł  3

Zachęta

Wartość rynkowa pewnej rzeczy oferowanej konsumentom przez krótki okres w celu nakłonienia ich do zakupu określonego produktu, zwana dalej "zachętą", może zostać odliczona, jeśli jest znana. Wartość rynkową należy dodać ponownie w chwili wycofania oferty. Zachęty w formie pozycji lub dodatków nieujętych w cenie podstawowej, jak na przykład dodatkowa ilość przedmiotowego produktu, włączenie innego "wolnego od opłat" produktu lub inne korzyści pomija się, jeżeli posiadają znikomą wartość.

Artykuł  4

Zmiana specyfikacji

Jeśli do specyfikacji zostaną wprowadzone zmiany, ceny są traktowane zgodnie z zasadami dotyczącymi zmian w specyfikacji, zwłaszcza tymi, które odnoszą się do korekty jakości, o której mowa w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1749/96.

Artykuł  5

Wdrażanie

Przepisy niniejszego rozporządzenia zostaną zastosowane przez Państwa Członkowskie najpóźniej w grudniu 2000 r. i staną się skuteczne albo w stosunku do wskaźnika na styczeń 2001 r., albo w stosunku do wskaźnika na styczeń 2002 r.

Artykuł  6 1

Korekta

W przypadku gdy stosowanie przepisów niniejszego rozporządzenia będzie miało wpływ na roczną stopę zmiany (m/(m-12)) wskaźnika obejmującego wszystkie pozycje o więcej niż jedną dziesiątą jednego punktu procentowego w porównaniu ze wskaźnikiem, w którym nie uwzględnia się obniżenia cen, omawiana seria wskaźnika zostanie odpowiednio skorygowana.

Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 listopada 2000 r.

W imieniu Komisji
Pedro SOLBES MIRA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 257 z 27.10.1995, str. 1.

(2) Opinia wydana dnia 24 listopada 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 229 z 10.9.1996, str. 3.

(4) Dz.U. L 214 z 31.7.1998, str. 23.

(5) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.

1 Art. 6 zmieniony przez art. 11 rozporządzenia nr 1921/2001 z dnia 28 września 2001 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 odnośnie do minimalnych norm dla korekt zharmonizowanego wskaźnika cen konsumpcyjnych oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2602/2000 (Dz.U.UE.L.01.261.49) z dniem 19 października 2001 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.300.16

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2602/2000 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 w odniesieniu do minimalnych norm traktowania obniżek cen w zharmonizowanym wskaźniku cen konsumpcyjnych
Data aktu: 17/11/2000
Data ogłoszenia: 29/11/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 19/12/2000