Decyzja 2000/730/WE ustanawiająca Komitet Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego oraz jego regulamin wewnętrzny

DECYZJA KOMISJI
z dnia 10 listopada 2000 r.
ustanawiająca Komitet Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego oraz jego regulamin wewnętrzny

(notyfikowana jako dokument nr C(2000) 3280)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2000/730/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 22 listopada 2000 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 175 ustęp 1,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1980/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 lipca w sprawie zrewidowanego programu przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego(1), w szczególności jego art. 13,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 13 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 stanowi, że Komisja tworzy Komitet Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego, dalej zwany "EUEB" składający się z właściwych organów, o których mowa w art. 14 oraz z Forum Konsultacyjnego, o którym mowa w art. 15.

(2) Artykuł 13 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 stanowi, że Komisja ustanawia regulamin wewnętrzny EUEB zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 17 oraz z uwzględnieniem zasad proceduralnych określonych w załączniku IV.

(3) Artykuł 13 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 stanowi, że EUEB angażuje się w szczególności w określanie i przegląd kryteriów przyznawania oznakowania ekologicznego oraz wymogów oceny i weryfikacji.

(4) Artykuł 15 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 stanowi, że Komisja zapewnia, że w ramach swoich działań EUEB stosuje się w odniesieniu do każdej grupy produktów do zasady harmonijnego uczestnictwa wszystkich odpowiednich stron zainteresowanych daną grupą produktów, takich jak przedstawiciele przemysłu i dostawcy usług, włącznie z małymi i średnimi przedsiębiorstwami, rzemieślnikami i ich związkami branżowymi, związkami zawodowymi, handlowcami hurtowymi i detalicznymi, importerami, organizacjami ochrony środowiska i organizacjami konsumenckimi.

(5) Akapit 5 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 stanowi, że w celu uzyskania akceptacji ogółu społeczeństwa dla programu przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego, ważne jest, aby pozarządowe organizacje ekologiczne oraz organizacje konsumenckie odgrywały istotną rolę w opracowywaniu i ustalaniu kryteriów przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego.

(6) Artykuł 6 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 stanowi, że EUEB może zwrócić się do Komisji z wnioskiem o zainicjowanie procedury określania kryteriów ekologicznych.

(7) Artykuł 6 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 stanowi, że Komisja udziela EUEB upoważnienia na rozwijanie i okresowy przegląd kryteriów przyznawania oznakowania ekologicznego, jak również wymogów oceny i weryfikacji tych kryteriów, mających zastosowanie w przypadku grup produktów objętych zakresem niniejszego rozporządzenia.

(8) Artykuł 6 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 stanowi, że na podstawie posiadanego upoważnienia, EUEB przygotuje projekt kryteriów przyznawania oznakowania ekologicznego dla danej grupy produktów oraz wymogów oceny i weryfikacji związanych z takimi kryteriami, jak określono w art. 4 i załączniku IV do tego rozporządzenia uwzględniając wyniki studium wykonalności i badań rynkowych oraz kwestie związane z cyklem życia produktu, jak również analizę udoskonaleń określone w załączniku II do tego rozporządzenia.

(9) Załącznik IV ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 stanowi, że w ramach EUEB powstanie specjalna doraźna grupa robocza składająca się ze stron zainteresowanych określonych w art. 15 oraz z właściwych organów określonych w art. 14, której celem będzie opracowanie kryteriów przyznawania oznakowania ekologicznego w odniesieniu do każdej grupy produktów.

(10) Artykuł 5 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 stanowi, że EUEB świadczy Komisji usługi konsultacyjne w zakresie planu prac wspólnotowego oznakowania ekologicznego.

(11) Artykuł 10 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 stanowi, że członkowie EUEB współpracują z Państwami Członkowskimi oraz z Komisją w zakresie popularyzacji wspólnotowego oznakowania ekologicznego.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodnie z opinią Komitetu ustanowionego zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym przyjmuje się zasady tworzące Komitetu Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego oraz jego regulamin wewnętrzny zamieszczony w Załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 listopada 2000 r.

W imieniu Komisji
Margot WALLSTRÖM
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 237 z 21.9.2000, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN WEWNĘTRZNY KOMITETU UNII EUROPEJSKIEJ DS. OZNAKOWANIA EKOLOGICZNEGO (EUEB)

ROLA EUEB

1. EUEB, o którym mowa w art. 13 rozporządzenia nr 1980/2000 zostaje ustanowiony i działa zgodnie ze wspomnianym rozporządzeniem.

2. Działania EUEB obejmują w szczególności:

– składanie wniosków do Komisji o zainicjowanie procedury ustalania kryteriów ekologicznych, jak również ustalania związanych z nimi wymogów oceny i weryfikacji zgodności dla grup produktów,

– określanie i przegląd kryteriów przyznawania oznakowania ekologicznego, jak również związanych z nimi wymogów oceny i weryfikacji zgodności dla grup produktów,

– świadczenie Komisji usług konsultacyjnych dotyczących planu prac wspólnotowego oznakowania ekologicznego.

3. Członkowie EUEB współpracują z Państwami Członkowskimi i Komisją w zakresie promowania wspólnotowego oznakowania ekologicznego.

SKŁAD

4. EUEB składa się z właściwych organów określonych w art. 14 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000, włączając w to właściwe organy Państw Członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz z Forum Konsultacyjnego określonego w art. 15 wspomnianego rozporządzenia.

5. Członkami EUEB są między innymi następujące organizacje reprezentujące strony zainteresowane:

– Coface (konsumenci; organizacja reprezentuje również BEUC, Eurocoop i AEC),

– EEB (ochrona środowiska),

– ETUC (związki zawodowe),

– UNICE (branże przemysłu),

– UEAPME (małe i średnie przedsiębiorstwa oraz cechy rzemieślnicze)

– Eurocommerce (handel).

Aby zagwarantować harmonijne uczestnictwo wszystkich właściwych zainteresowanych stron, EUEB może, na wniosek Komisji lub z własnej inicjatywy, pod warunkiem zatwierdzenia przez Komisję i zgodnie z potrzebami, poszerzyć powyższy skład również o innych członków.

6. Każdy członek EUEB wyznacza osobę kontaktową.

PRZEWODNICZĄCY, WICEPRZEWODNICZĄCY I SEKRETARIAT

7. Funkcje przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących EUEB pełnione są zamiennie przez właściwe organy zaangażowane w przyznawanie oznakowania ekologicznego UE określonych w art. 14 rozporządzenia (WE)nr 1980/2000.

8. Funkcje przewodniczącego piastuje najpierw właściwy organ każdego Państwa Członkowskiego Unii Europejskiej przez okres jego prezydencji w Unii, następnie zaś, przez taki sam okres, właściwy organ każdego Państwa Członkowskiego Europejskiego Obszaru Gospodarczego zgodnie z kolejnością alfabetyczną.

9. Funkcje dwóch wiceprzewodniczących piastują właściwy organ, który zgodnie z ustaleniami ma w następnej kolejności objąć stanowisko przewodniczącego oraz właściwy organ, który poprzednio piastował stanowisko przewodniczącego.

10. Właściwy organ piastujący funkcję przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego można w drodze wyjątku zastąpić jednym z wiceprzewodniczących lub innym członkiem EUEB.

11. Jednakże za zgodą Komisji, w każdej chwili EUEB może przyjąć inne zasady obejmowania stanowiska przewodniczącego i wiceprzewodniczących.

12. Sekretariat EUEB obejmuje Komisja.

POSIEDZENIA

13. Posiedzenia EUEB zwołuje przewodniczący, który z pomocą wiceprzewodniczących i sekretariatu odpowiedzialny jest za przygotowanie i wprowadzenie w obieg zaproszeń, porządku obrad i dokumentów pomocniczych, jak również za sporządzenie i wprowadzenie w obieg odpowiedniego protokołu.

14. Jeżeli posiedzenie ma odbyć się w Brukseli, Komisja na wniosek udostępnia odpowiednie pomieszczenie.

15. W danym posiedzeniu może zasadniczo uczestniczyć nie więcej niż trzech przedstawicieli jednego członka EUEB.

16. W posiedzeniach EUEB mogą uczestniczyć przedstawiciele Państw Członkowskich Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Przedstawiciele Komisji zobowiązani są do uczestnictwa w posiedzeniach EUEB. Przewodniczący lub Komisja, w zależności od potrzeb, mogą zapraszać do uczestnictwa w posiedzeniach również inne zainteresowane strony.

WYDATKI

17. Komisja, na podstawie ustalonego budżetu rocznego dla takich wydatków, pokrywa ogólne wydatki niezbędne do organizacji posiedzeń, opracowywania i przeglądu kryteriów ekologicznych oraz do realizacji innych czynności.

ZASADY OGÓLNE

(dotyczące między innymi właściwych organów przewodnich i doraźnych grup roboczych oraz mające zastosowanie przy ustalaniu lub przeglądzie kryteriów ekologicznych i związanych z nimi wymogów oceny i weryfikacji zgodności dla poszczególnych grup produktów)

18. W ramach ustalania lub przeglądu kryteriów ekologicznych i związanych z nimi wymogów oceny i weryfikacji zgodności dla danej grupy produktów, EUEB wybiera właściwy organ lub kilka organów określonych w art. 14 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000, które pragną pełnić rolę przewodnią. Organy takie nazywany będą właściwymi organami przewodnimi.

19. Właściwy organ przewodni z pomocą członków EUEB tworzy doraźną grupę roboczą, o której mowa w załączniku IV ust. 1 wspomnianego rozporządzenia. Dąży on aktywnie do zagwarantowania harmonijnego uczestnictwa między innymi odpowiednich przedstawicieli zainteresowanych stron, właściwych organów oraz Komisji. Zainteresowane strony zarówno należące jak i nie należące do Unii Europejskiej traktowane są na równi. Przedstawiciele zainteresowanych stron określonych powyżej w jak najszerszym zakresie posiadają profesjonalną wiedzę i doświadczenie w dziedzinie danej grupy produktów. Przedstawiciele ci nazywani są przedstawicielami technicznymi.

20. Wszystkie właściwe organy bezwarunkowo uwzględniają opinie wszystkich zainteresowanych stron w swoim kraju w odniesieniu do danej grupy produktów oraz informują o takich opiniach doraźną grupę roboczą i EUEB.

21. Właściwy organ przewodni organizuje co najmniej jedno posiedzenie wspomnianej doraźnej grupy roboczej oraz przewodniczy podczas takiego posiedzenia. Jeżeli posiedzenie będzie miało odbyć się w Brukseli, Komisja na wniosek udostępnia odpowiednie pomieszczenie.

22. Przedstawiciele techniczni zainteresowanych stron określonych powyżej również w możliwie najszerszym zakresie uczestniczą w posiedzeniach EUEB, podczas których kompleksowo omawiana ma być dana grupa produktów.

23. EUEB, właściwy organ przewodni oraz doraźna grupa robocza działają zgodnie z celami i zasadami określonymi w art. 1 wspomnianego rozporządzenia oraz zgodnie z zasadami proceduralnymi ustanowionymi w załączniku IV wspomnianego rozporządzenia.

24. EUEB, właściwy organ przewodni oraz doraźna grupa robocza uwzględniają odpowiednie zasady polityki wspólnotowej dotyczące ochrony środowiska oraz prace wykonane w odniesieniu do innych powiązanych grup produktów.

25. EUEB, jego członkowie, właściwy organ przewodni, jak również doraźna grupa robocza podejmują wszelkie uzasadnione kroki mające na celu osiągnięcie jednomyślności w ramach realizowanych prac z jednoczesnym dążeniem do wysokiego poziomu ochrony środowiska.

PRACE PRZYGOTOWAWCZE

(procedura, którą należy stosować przed zwróceniem się do Komisji z wnioskiem o zainicjowanie procedury ustalania kryteriów ekologicznych dla grup produktów)

26. EUEB może zwrócić się do Komisji z wnioskiem o zainicjowanie procedury ustalania kryteriów ekologicznych dla grup produktów.

27. EUEB należycie uwzględnia plan prac wspólnotowego oznakowania ekologicznego określony w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000, w szczególności otwarty wykaz grup produktów uznanych za priorytetowe w ramach działań wspólnotowych.

28. EUEB wykonuje prace przygotowawcze mające na celu określenie, czy dana grupa produktów mieści się w zakresie programu przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego zgodnie z art. 2 wspomnianego rozporządzenia oraz w szczególności, czy spełnia ona warunki określone w art. 2 ust. 2. Komisja może również zwrócić się do EUEB z wnioskiem o wykonanie takich prac przygotowawczych.

29. Aby wykonać takie prace przygotowawcze, EUEB wybiera właściwy organ przewodni lub kilka organów pragnących pełnić rolę przewodnią, które tworzą doraźną grupę roboczą. W takiej sytuacji obowiązują ogólne zasady wymienione powyżej.

30. Właściwy organ przewodni z pomocą doraźnej grupy roboczej w odpowiednim zakresie wykonuje między innymi studium wykonalności, badania rynkowe oraz rozważa kwestie związane z cyklem życia produktu, jak również analizę udoskonaleń, określone w załączniku II do wspomnianego rozporządzenia z uwzględnieniem wymogów i obowiązujących przepisów zawartych w art. 3, załączniku I i załączniku IV ust. 1.

W ramach realizacji powyższych badań i analiz, właściwy organ przewodni z pomocą doraźnej grupy roboczej wykonuje między innymi w odpowiednim i wykonalnym zakresie następujące zadania:

a) analiza właściwości rynku, włączając w to segmentację branżową i gospodarczą sektora (główni producenci, udziały w rynku, import itp.) charakteryzująca różne rodzaje produktu, badająca możliwości skutecznej sprzedaży produktów z oznakowaniem ekologicznym oraz proponująca odpowiednią strategię marketingową i informacyjną;

b) zebranie opinii wszystkich zainteresowanych stron (właściwe organy, grupy interesów itp.) oraz identyfikacja stron potencjalnie współpracujących w ramach procesu ustalania kryteriów;

c) analiza kluczowych czynników wpływu na środowisko, najlepszej praktyki służącej ochronie środowiska w sektorze, badania w kwestiach projektów ekologicznych oraz identyfikacja głównych obszarów udoskonalania grupy produktów i wykonalnego sposobu, w jaki można je odnieść do kryteriów ekologicznych;

d) analiza kluczowych elementów związanych z zakresem, w jakim dany produkt odpowiada na potrzeby konsumentów i w jakim elementy te można w sposób wykonalny odnieść do kryteriów przyznawania oznakowania ekologicznego;

e) spis inwentaryzacyjny oraz uzyskanie kopii istniejących oznakowań ekologicznych, norm, metod badań i prac studyjnych dotyczących ustanowienia oznakowania ekologicznego dla danej grupy produktów z uwzględnieniem prac wykonanych w odniesieniu do powiązanych grup produktów oraz oszacowanie kosztów testowania;

f) analiza odpowiedniego prawodawstwa krajowego, europejskiego i międzynarodowego;

g) identyfikacja potencjalnych barier dla skutecznego utworzenia danej grupy produktów;

h) przed rozpoczęciem odpowiednich posiedzeń, terminowe przygotowanie i dystrybucja wersji wstępnych wszystkich koniecznych dokumentów roboczych sumujących główne rezultaty każdego z trzech powyższych etapów oraz obejmujących inne odpowiednie informacje i analizy;

i) przygotowanie wersji wstępnej kompleksowego ostatecznego sprawozdania na temat rezultatów powyższych analiz i badań w języku angielskim i nieobowiązkowo w jednym z pozostałych oficjalnych języków Wspólnoty. Takie ostateczne sprawozdanie jest udostępniane zarówno w formie drukowanej jak i elektronicznej oraz stanowi zależnie od możliwości przedmiot dalszych otwartych konsultacji na stronie WWW dotyczącej oznakowania ekologicznego. Zawiera w formie załącznika sumaryczną listę wszystkich dokumentów wprowadzonych w obieg w ramach wykonywania takich prac wraz ze wskazaniem daty wprowadzenia w obieg każdego dokumentu oraz organów, którym udostępniono dany dokument, jak również kopię odpowiednich dokumentów. Sprawozdanie takie obejmuje również, w formie załącznika, wykaz zainteresowanych stron zaangażowanych w prace lub stron, u których zasięgnięto opinii bądź też stron, które wyraziły swoje opinie wraz z odpowiednimi informacjami umożliwiającymi kontakt. Obejmuje również streszczenie oraz, w zależności od okoliczności, odpowiednie załączniki ze szczegółowymi wyliczeniami inwentaryzacyjnymi. Uwzględnione zostaną wszelkie uwagi na temat sprawozdania, zaś na wniosek dostarczone zostaną informacje na temat działań podjętych w następstwie takich uwag;

j) przedstawienie wniosków z jednego lub z kilku posiedzeń EUEB oraz, na podstawie takich konsultacji i prawdopodobieństwa ogólnego sukcesu oznakowania ekologicznego odpowiedniego dla kandydackiej grupy produktów, wydanie zaleceń dotyczących tego, czy dana grupa produktów powinna być dalej rozwijana i czy powinny być ustanowione kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego.

31. Jeżeli EUEB jest zadowolony z powyższych prac przygotowawczych dotyczących kandydackiej grupy produktów i jeżeli otrzyma pozytywną rekomendację doraźnej grupy roboczej, wówczas przekazuje ostateczne sprawozdanie wraz z propozycjami na temat sporządzenia upoważnienia dla Komisji, jak również zwraca się z wnioskiem do Komisji o zainicjowanie procedury ustalania kryteriów ekologicznych dla danej grupy produktów oraz z wnioskiem o przyznanie upoważnienia EUEB uwzględniającego powyższe propozycje. Członkowie EUEB reprezentujący zainteresowane strony określone w art. 15 wspomnianego rozporządzenia mogą indywidualnie lub wspólnie dołączyć do takiego ostatecznego sprawozdania własne szczególne opinie.

UPOWAŻNIENIE NIEZBĘDNE DO OPRACOWANIA LUB REWIDOWANIA KRYTERIÓW

(procedura, którą należy stosować podczas realizacji upoważnień przyznanych przez Komisję niezbędnych do opracowania lub rewidowania kryteriów przyznawania oznakowania ekologicznego oraz związanych z nimi wymogów oceny i weryfikacji zgodności dla danej grupy produktów)

32. Na podstawie upoważnienia przyznanego przez Komisję, EUEB przygotowuje propozycję kryteriów przyznawania oznakowania ekologicznego oraz związanych z nimi wymogów oceny i weryfikacji zgodności dla danej grupy produktów. EUEB uwzględnia termin końcowy zakończenia prac ustalony w upoważnieniu.

33. W tym celu, EUEB wybiera właściwy organ przewodni lub kilka takich organów pragnących pełnić rolę przewodnią, które utworzą doraźną grupę roboczą. W takiej sytuacji obowiązują ogólne zasady wymienione powyżej.

34. Właściwy organ przewodni z pomocą doraźnej grupy roboczej w pierwszym rzędzie ustala, czy wykonano wszystkie niezbędne analizy i badania oraz wyszczególnione powyżej prace przygotowawcze obejmujące w szczególności analizy wykonalności i badania rynkowe oraz kwestie związane z cyklem życia produktu jak również analizę udoskonaleń, o których mowa w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1980/2000. W razie potrzeby właściwy organ przewodni z pomocą doraźnej grupy roboczej podejmuje wszelkie odpowiednie kroki w celu zakończenia oraz aktualizacji takich prac uwzględniając wyżej wyszczególnione procedury.

35. Właściwy organ przewodni przedstawia wersję wstępną propozycji oraz związane z nimi sprawozdania i analizy na jednym lub na kilku posiedzeniach EUEB oraz, na podstawie takich konsultacji, w odpowiednich przypadkach informuje EUEB, że dane upoważnienie można uważać za wypełnione. W związku z powyższym, szczególna uwaga zostanie zwrócona na prawdopodobieństwo uzyskania wysokiego poparcia dla wstępnej propozycji.

36. Podobnie, zależnie od sytuacji, na podstawie prac wykonanych przez właściwy organ przewodni oraz doraźną grupę roboczą, EUEB informuje Komisję o wersji wstępnej kryteriów oraz o tym, że dane upoważnienie można uważać za wypełnione. W związku z powyższym, szczególna uwaga zostanie zwrócona na prawdopodobieństwo uzyskania wysokiego poparcia dla wersji wstępnej propozycji. Członkowie EUEB reprezentujący zainteresowane strony określone w art. 15 wspomnianego rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 mogą indywidualnie lub wspólnie załączyć własne szczególne opinie na temat wstępnej wersji kryteriów.

37. Jeżeli Komisja stwierdzi, że dane upoważnienie nie zostało wypełnione, EUEB kontynuuje prace nad wersją wstępną kryteriów uwzględniając procedury i wymagania zawarte w niniejszej części. Komisja uzasadnia swoją opinię w tym zakresie.

38. Jeżeli na jakimkolwiek etapie Komisja stwierdza, że dane upoważnienie zostało wykonane, EUEB uznaje to. Niemniej, na ewentualny późniejszy wniosek Komisji, EUEB ponownie podejmuje prace nad takim upoważnieniem.

39. Jeżeli na jakimkolwiek etapie EUEB stwierdza, że nie jest w stanie wypełnić upoważnienia, informuje on o tym bezzwłocznie Komisję i przedstawia jej szczegółowe uzasadnienie.

UPOWAŻNIENIE NIEZBĘDNE DO DOKONYWANIA PRZEGLĄDU KRYTERIÓW

(procedura, którą należy stosować w ramach realizacji upoważnienia przyznanego przez Komisję, niezbędnego do dokonywania przeglądu kryteriów przyznawania oznakowania ekologicznego oraz związanych z nimi wymogów oceny i weryfikacji zgodności dla danej grupy produktów)

40. Na podstawie upoważnienia przyznanego przez Komisję, EUEB dokonuje przeglądu kryteriów przyznawania oznakowania ekologicznego oraz związanych z nimi wymogów oceny i weryfikacji zgodności dla danej grupy produktów.

41. EUEB ze szczególną uwagą i w odpowiednim terminie wykonuje swoje prace przed wygaśnięciem ważności istniejących kryteriów.

42. W tym celu, EUEB wybiera właściwy organ przewodni lub kilka organów pragnących pełnić rolę przewodnią, które utworzą doraźną grupę roboczą. W takiej sytuacji obowiązują ogólne zasady wymienione powyżej.

43. Właściwy organ przewodni z pomocą doraźnej grupy roboczej dokonuje przeglądu bieżących kryteriów przyznawania oznakowania ekologicznego oraz związanych z nimi wymogów oceny i weryfikacji zgodności, jak również do różnorodnych analiz, sprawozdań, spisów inwentaryzacyjnych i innych prac wyszczególnionych w części pod tytułem "Prace przygotowawcze" oraz, w razie konieczności, uzupełnia je i uaktualni.

44. Właściwy organ przewodni z pomocą doraźnej grupy roboczej w szczególności ocenia przeszłe, bieżące i potencjalne przyszłe sukcesy rynkowe takiej grupy produktów, włączając w to powiązane korzyści ekologiczne z uwzględnieniem sukcesów powiązanych grup produktów i planu prac wspólnotowego oznakowania ekologicznego.

45. Właściwy organ przewodni przedstawia wyniki swoich ocen i analiz na jednym lub na kilku posiedzeniach EUEB i na podstawie takich konsultacji, zależnie od sytuacji, zaleca EUEB, czy kryteria ekologiczne i związane z nimi wymogi oceny i weryfikacji zgodności powinny zostać przedłużone, wycofane, czy też zrewidowane. W związku z powyższym, szczególna uwaga zostanie zwrócona na prawdopodobieństwo uzyskania wysokiego poparcia takiego zalecenia.

46. Podobnie, zależnie od sytuacji, na podstawie prac wykonanych przez właściwy organ przewodni i doraźną grupę roboczą, EUEB zaleca Komisji, czy kryteria ekologiczne i związane z nimi wymogi oceny i weryfikacji zgodności powinny zostać przedłużone, wycofane czy też zrewidowane. W związku z powyższym, szczególna uwaga zostanie zwrócona na prawdopodobieństwo uzyskania wysokiego poparcia takiego zalecenia. Członkowie EUEB reprezentujący zainteresowane strony określone w art. 15 wspomnianego rozporządzenia (WE) Nr 1980/2000, mogą indywidualnie lub wspólnie załączyć własne szczególne opinie na temat takich zaleceń.

47. Jeżeli Komisja stwierdza, że dane upoważnienie nie zostało wypełnione, EUEB kontynuuje odpowiednie prace uwzględniając procedury i wymogi wyszczególnione w niniejszej części. Komisja uzasadnia swoją opinię w tym zakresie.

48. Jeżeli Komisja stwierdza, iż zgadza się z zaleceniem, zgodnie z którym kryteria ekologiczne i związane z nimi wymogi oceny i weryfikacji zgodności powinny zostać zrewidowane, wówczas EUEB odpowiednio stosuje się do takiego stwierdzenia uwzględniając procedurę i wymogi wyszczególnione w części pod tytułem "Upoważnienie niezbędne do opracowania lub rewidowania kryteriów".

49. Jeżeli Komisja zgadza się z zaleceniem, zgodnie z którym kryteria ekologiczne i związane z nimi wymogi oceny i weryfikacji zgodności powinny zostać wycofane bądź przedłużone, wówczas EUEB uznaje upoważnienie za wypełnione. Niemniej, na ewentualny późniejszy wniosek Komisji, EUEB ponownie podejmuje prace nad takim upoważnieniem.

50. Jeżeli na jakimkolwiek etapie EUEB stwierdza, że nie jest w stanie wypełnić upoważnienia, informuje on o tym bezzwłocznie Komisję i przedstawia jej szczegółowe uzasadnienie.

INFORMACJE WEJŚCIOWE DOTYCZĄCE PLANU PRAC

(procedura, którą należy zastosować w ramach świadczenia Komisji usług konsultacyjnych na temat planu prac wspólnotowego oznakowania ekologicznego)

51. EUEB może dostarczyć Komisji informacje wejściowe dotyczące proponowanego planu prac wspólnotowego oznakowania ekologicznego, określonego w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000.

52. W tym celu, EUEB podejmuje wszelkie konieczne i odpowiednie kroki działając zgodnie z celami i zasadami ustanowionymi w art. 1 ust. 1 i 4 wspomnianego rozporządzenia.

53. Przed zaproponowaniem nowych grup produktów, które mogłyby stanowić priorytet w ramach działań wspólnotowych, EUEB w pierwszym rzędzie wstępnie i w sposób definiujący określa, czy dane grupy produktów mieszczą się w zakresie programu przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego zgodnie z art. 2 wspomnianego rozporządzenia i w szczególności czy spełniają one warunki określone w art. 2 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia. Podejmując taką decyzję EUEB uwzględnia w odpowiednim zakresie różnorodne wyszczególnione powyżej uwagi znajdujące się w części pod tytułem "Prace przygotowawcze".

54. EUEB i jego członkowie podejmą wszelkie uzasadnione wysiłki w celu osiągnięcia wysokiego poziomu jednomyślności w ramach wykonywanych prac.

INNE DZIAŁANIA PODEJMOWANE PRZEZ CZŁONKÓW EUEB

55. Członkowie EUEB działają zgodnie z ogólnym interesem programu wspólnotowego oznakowania ekologicznego oraz mogą podejmować wszelkie inicjatywy, które uznają za odpowiednie i użyteczne dla osiągnięcia takiego celu. Mogą również działać w podobny sposób na wniosek Komisji. Inicjatywy takie mogą między innymi obejmować:

– popularyzację wspomnianą w art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 lub w innych postanowieniach,

– tworzenie doraźnych grup roboczych,

– promocję harmonijnego stosowania kryteriów przyznawania oznakowania ekologicznego oraz związanych z nimi wymogów oceny i weryfikacji zgodności, włączając w to bieżące przystosowywanie i doskonalenie powiązanych podręczników użytkownika,

– przygotowanie wytycznych, na przykład w celu ułatwienia opracowywania kryteriów ekologicznych,

– przyjmowanie, zgodnie z potrzebami, procedur wewnętrznych.

PRZEGLĄ D

56. EUEB dokonuje regularnych przeglądów swojego funkcjonowania i jeżeli to konieczne może zalecić Komisji dostosowanie takich procedur. Pierwszy przegląd powinien zostać wykonany przed końcem 2002 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024