Rozporządzenie 2266/2000 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 3600/92 ustanawiające szczegółowe zasady realizacji pierwszego etapu programu prac, określonego w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 2266/2000
z dnia 12 października 2000 r.
zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 3600/92 ustanawiające szczegółowe zasady realizacji pierwszego etapu programu prac, określonego w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2000/50/WE(2), w szczególności jej art. 8 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 3600/92 z dnia 11 grudnia 1992 r. ustanawiające szczegółowe zasady realizacji pierwszego etapu programu prac, określonego w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1972/1999(4), określa zasady ponownej oceny 90 substancji czynnych wprowadzonych już do obrotu po upływie dwóch lat od ogłoszenia dyrektywy 91/414/EWG, których ponowna ocena uznana została za priorytetową. Ocena ta została zorganizowana przez Komisję w ramach wspólnego i skoordynowanego programu ustanowionego w rozporządzeniu, w ramach którego Państwa Członkowskie podejmują szczególne zadania, przyczyniając się do dokonania oceny naukowo-technicznej, która jest podstawą do podejmowania decyzji regulacyjnych na poziomie wspólnotowym.

(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 451/2000 z dnia 28 lutego 2000 r. ustanawiające szczegółowe zasady realizacji drugiego i trzeciego etapu programu prac, określonego w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG(5) ustanawia szczegółowe zasady realizacji drugiego i trzeciego etapu programu prac.

(3) Doświadczenie wskazuje, że decyzja o ewentualnym włączeniu substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy może być podjęta jedynie w przypadku gdy powiadamiający wykaże, iż dla ograniczonego zakresu popieranych zastosowań oraz w odniesieniu do jednego lub więcej preparatów mogą zostać spełnione wymogi dyrektywy w odniesieniu do kryteriów określonych w art. 5. Dlatego należy przedstawić wszystkie informacje dotyczące każdego punktu załącznika II i załącznika III do dyrektywy w odniesieniu do popieranych zastosowań.

(4) Informacje przedłożone na temat większości z dotychczas przebadanych substancji czynnych nie są wystarczające. Dlatego w celu umożliwienia Komisji zakończenia programu prac w odniesieniu do tych 90 substancji czynnych możliwie jak najszybciej, należy ustalić nieprzekraczalny termin, przed upływem którego powiadamiający zobowiązani są do uzupełnienia dokumentacji z uwzględnieniem wymogów dotyczących danych, szczegółowo określonych między lipcem 1993 r. a październikiem 1996 r.

(5) W celu przyspieszenia procesów dokonywania ocen i podejmowania decyzji należy podjąć decyzję o ewentualnym włączeniu substancji do załącznika I na podstawie przedłożonych danych oraz nie należy odkładać podjęcia decyzji. Dlatego bez uszczerbku dla przepisów art. 7 dyrektywy zaakceptowanie przedłożenia nowych wyników badań jest możliwe jedynie w przypadku, gdy Państwo Członkowskie sprawozdawca za zgodą Komisji wystąpi do powiadamiających o przedłożenie dalszych danych w celu wyjaśnienia dokumentacji.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (EWG) nr 3600/92 wprowadza się następujące zmiany:

1) W art. 6 ust. 2 lit. b) na końcu dodaje się, co następuje:

"powiadamiający zobowiązany jest wykazać, że na podstawie informacji przedłożonych na temat jednego lub większej ilości preparatów w odniesieniu do ograniczonego zakresu reprezentatywnych zastosowań mogą być spełnione wymogi dyrektywy w odniesieniu do kryteriów określonych w jej art. 5;".

2) W art. 7 ust. 4 na końcu tiret pierwszego dodaje się, co następuje:

"w tym przypadku nieprzekraczalny termin ustala się na dzień 25 maja 2002 r., chyba że Komisja ustali termin wcześniejszy dla poszczególnych substancji czynnych, z wyłączeniem wyników badań długoterminowych, określonych jako niezbędne przez Państwo Członkowskie sprawozdawcę i Komisję podczas badań dokumentacji i które nie zostaną zakończone przed ustalonym terminem, pod warunkiem że przedłożone informacje zawierają dowody potwierdzające, iż badania takie zostały zlecone, a ich wyniki zostaną przedłożone najpóźniej w dniu 25 maja 2003 r. W wyjątkowych przypadkach, gdy niemożliwe jest określenie przez Państwo Członkowskie sprawozdawcę i Komisję takich badań do dnia 25 maja 2001 r., możliwe jest ustanowienie alternatywnego terminu ukończenia tych badań, pod warunkiem że powiadamiający przedstawi Państwu Członkowskiemu sprawozdawcy dowody na to, iż badania takie zostały zlecone w okresie trzech miesięcy od żądania podjęcia tych badań, dołączając protokół i sprawozdanie okresowe z badania do dnia 25 maja 2002 r.".

3) W art. 7 ust. 4 na końcu dodaje się, co następuje:

"Bez uszczerbku dla przepisów art. 7 dyrektywy przedstawione nowe badania nie będą akceptowane. Państwo Członkowskie sprawozdawca za zgodą Komisji może wystąpić o przedłożenie przez powiadamiającego dalszych danych niezbędnych do wyjaśnienia dokumentacji.

W przypadku gdy informacje określone w tiret pierwszym, odnoszące się do substancji czynnych nie zostały przedłożone w ustalonym terminie, Państwo Członkowskie sprawozdawca niezwłocznie powiadamia Komisję. Komisja podejmuje decyzję w trybie przewidzianym w art. 8 ust. 2 akapit ostatni dyrektywy o niewłączeniu do załącznika I do dyrektywy tych substancji czynnych, z podaniem powodów takiej decyzji. Do dnia 25 lipca 2003 r. Państwa Członkowskie cofną zezwolenia na stosowanie środków ochrony roślin zawierających te substancje czynne.".

4) W art. 8 ust. 1 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"powiadomić Komisję możliwie jak najszybciej i najpóźniej w ciągu sześciu miesięcy od otrzymania wszelkich wymaganych informacji o swojej ocenie dokumentacji w formie uzupełnienia do sprawozdania oceny uprzednio przedłożonego Komisji. Sprawozdanie jest przedstawione w formie zalecanej przez Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin i zawiera ono zalecenie:

- włączenia substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy, z podaniem warunków włączenia,

- lub niewłączenia takiej substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy, z podaniem powodów niewłączenia.".

5) W art. 8 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"Po otrzymaniu podsumowania i sprawozdania określonego w ust. 1 Komisja przekaże je Komitetowi w celu ich zbadania.

Przed przekazaniem Komitetowi dokumentacji i sprawozdania Komisja udostępni sprawozdanie sprawozdawcy Państwom Członkowskim w celu informacyjnym. Komisja może też zorganizować konsultację ekspertów z jednego lub większej ilości Państw Członkowskich. Komisja może zasięgnąć opinii niektórych lub wszystkich powiadamiających o substancjach czynnych na temat sprawozdania lub części sprawozdania dotyczącego danej substancji czynnej. Podczas powyższych konsultacji Państwo Członkowskie sprawozdawca zapewni niezbędne wsparcie techniczne i naukowe.

Bez uszczerbku dla przepisów art. 7 dyrektywy przedłożenie wyników nowych badań nie będzie akceptowane. Państwo Członkowskie sprawozdawca po konsultacji z Komisją może zażądać od powiadamiających przedłożenia dalszych danych niezbędnych do wyjaśnienia dokumentacji.

Po przeprowadzeniu badania określonego w art. 7 ust. 3 Komisja przedstawi Komitetowi, bez uszczerbku dla jakichkolwiek wniosków, które może przedłożyć w celu zmiany Załącznika do dyrektywy 79/117/EWG:

a) projekt dyrektywy w sprawie włączenia substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy, określając, gdzie stosowne, warunki takiego włączenia, w tym termin;

lub

b) projekt decyzji skierowanej do Państw Członkowskich w sprawie cofnięcia zezwolenia na stosowanie środków ochrony roślin, zawierających daną substancję czynną, zgodnie z art. 8 ust. 2 akapit czwarty dyrektywy, na mocy której dana substancja czynna nie zostaje włączona do załącznika I do dyrektywy, z podaniem powodów niewłączenia.".

6) Skreśla się art. 8 ust. 4.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 listopada 2000 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 października 2000 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

(2) Dz.U. L 198 z 4.8.2000, str. 39.

(3) Dz.U. L 366 z 15.12.1992, str. 10.

(4) Dz.U. L 244 z 16.9.1999, str. 41.

(5) Dz.U. L 55 z 29.2.2000, str. 25.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.259.27

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2266/2000 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 3600/92 ustanawiające szczegółowe zasady realizacji pierwszego etapu programu prac, określonego w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin
Data aktu: 12/10/2000
Data ogłoszenia: 13/10/2000
Data wejścia w życie: 01/11/2000, 01/05/2004