Rozporządzenie 2266/2000 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 3600/92 ustanawiające szczegółowe zasady realizacji pierwszego etapu programu prac, określonego w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 2266/2000
z dnia 12 października 2000 r.
zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 3600/92 ustanawiające szczegółowe zasady realizacji pierwszego etapu programu prac, określonego w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2000/50/WE(2), w szczególności jej art. 8 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 3600/92 z dnia 11 grudnia 1992 r. ustanawiające szczegółowe zasady realizacji pierwszego etapu programu prac, określonego w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1972/1999(4), określa zasady ponownej oceny 90 substancji czynnych wprowadzonych już do obrotu po upływie dwóch lat od ogłoszenia dyrektywy 91/414/EWG, których ponowna ocena uznana została za priorytetową. Ocena ta została zorganizowana przez Komisję w ramach wspólnego i skoordynowanego programu ustanowionego w rozporządzeniu, w ramach którego Państwa Członkowskie podejmują szczególne zadania, przyczyniając się do dokonania oceny naukowo-technicznej, która jest podstawą do podejmowania decyzji regulacyjnych na poziomie wspólnotowym.

(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 451/2000 z dnia 28 lutego 2000 r. ustanawiające szczegółowe zasady realizacji drugiego i trzeciego etapu programu prac, określonego w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG(5) ustanawia szczegółowe zasady realizacji drugiego i trzeciego etapu programu prac.

(3) Doświadczenie wskazuje, że decyzja o ewentualnym włączeniu substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy może być podjęta jedynie w przypadku gdy powiadamiający wykaże, iż dla ograniczonego zakresu popieranych zastosowań oraz w odniesieniu do jednego lub więcej preparatów mogą zostać spełnione wymogi dyrektywy w odniesieniu do kryteriów określonych w art. 5. Dlatego należy przedstawić wszystkie informacje dotyczące każdego punktu załącznika II i załącznika III do dyrektywy w odniesieniu do popieranych zastosowań.

(4) Informacje przedłożone na temat większości z dotychczas przebadanych substancji czynnych nie są wystarczające. Dlatego w celu umożliwienia Komisji zakończenia programu prac w odniesieniu do tych 90 substancji czynnych możliwie jak najszybciej, należy ustalić nieprzekraczalny termin, przed upływem którego powiadamiający zobowiązani są do uzupełnienia dokumentacji z uwzględnieniem wymogów dotyczących danych, szczegółowo określonych między lipcem 1993 r. a październikiem 1996 r.

(5) W celu przyspieszenia procesów dokonywania ocen i podejmowania decyzji należy podjąć decyzję o ewentualnym włączeniu substancji do załącznika I na podstawie przedłożonych danych oraz nie należy odkładać podjęcia decyzji. Dlatego bez uszczerbku dla przepisów art. 7 dyrektywy zaakceptowanie przedłożenia nowych wyników badań jest możliwe jedynie w przypadku, gdy Państwo Członkowskie sprawozdawca za zgodą Komisji wystąpi do powiadamiających o przedłożenie dalszych danych w celu wyjaśnienia dokumentacji.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (EWG) nr 3600/92 wprowadza się następujące zmiany:

1) W art. 6 ust. 2 lit. b) na końcu dodaje się, co następuje:

"powiadamiający zobowiązany jest wykazać, że na podstawie informacji przedłożonych na temat jednego lub większej ilości preparatów w odniesieniu do ograniczonego zakresu reprezentatywnych zastosowań mogą być spełnione wymogi dyrektywy w odniesieniu do kryteriów określonych w jej art. 5;".

2) W art. 7 ust. 4 na końcu tiret pierwszego dodaje się, co następuje:

"w tym przypadku nieprzekraczalny termin ustala się na dzień 25 maja 2002 r., chyba że Komisja ustali termin wcześniejszy dla poszczególnych substancji czynnych, z wyłączeniem wyników badań długoterminowych, określonych jako niezbędne przez Państwo Członkowskie sprawozdawcę i Komisję podczas badań dokumentacji i które nie zostaną zakończone przed ustalonym terminem, pod warunkiem że przedłożone informacje zawierają dowody potwierdzające, iż badania takie zostały zlecone, a ich wyniki zostaną przedłożone najpóźniej w dniu 25 maja 2003 r. W wyjątkowych przypadkach, gdy niemożliwe jest określenie przez Państwo Członkowskie sprawozdawcę i Komisję takich badań do dnia 25 maja 2001 r., możliwe jest ustanowienie alternatywnego terminu ukończenia tych badań, pod warunkiem że powiadamiający przedstawi Państwu Członkowskiemu sprawozdawcy dowody na to, iż badania takie zostały zlecone w okresie trzech miesięcy od żądania podjęcia tych badań, dołączając protokół i sprawozdanie okresowe z badania do dnia 25 maja 2002 r.".

3) W art. 7 ust. 4 na końcu dodaje się, co następuje:

"Bez uszczerbku dla przepisów art. 7 dyrektywy przedstawione nowe badania nie będą akceptowane. Państwo Członkowskie sprawozdawca za zgodą Komisji może wystąpić o przedłożenie przez powiadamiającego dalszych danych niezbędnych do wyjaśnienia dokumentacji.

W przypadku gdy informacje określone w tiret pierwszym, odnoszące się do substancji czynnych nie zostały przedłożone w ustalonym terminie, Państwo Członkowskie sprawozdawca niezwłocznie powiadamia Komisję. Komisja podejmuje decyzję w trybie przewidzianym w art. 8 ust. 2 akapit ostatni dyrektywy o niewłączeniu do załącznika I do dyrektywy tych substancji czynnych, z podaniem powodów takiej decyzji. Do dnia 25 lipca 2003 r. Państwa Członkowskie cofną zezwolenia na stosowanie środków ochrony roślin zawierających te substancje czynne.".

4) W art. 8 ust. 1 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"powiadomić Komisję możliwie jak najszybciej i najpóźniej w ciągu sześciu miesięcy od otrzymania wszelkich wymaganych informacji o swojej ocenie dokumentacji w formie uzupełnienia do sprawozdania oceny uprzednio przedłożonego Komisji. Sprawozdanie jest przedstawione w formie zalecanej przez Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin i zawiera ono zalecenie:

- włączenia substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy, z podaniem warunków włączenia,

- lub niewłączenia takiej substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy, z podaniem powodów niewłączenia.".

5) W art. 8 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"Po otrzymaniu podsumowania i sprawozdania określonego w ust. 1 Komisja przekaże je Komitetowi w celu ich zbadania.

Przed przekazaniem Komitetowi dokumentacji i sprawozdania Komisja udostępni sprawozdanie sprawozdawcy Państwom Członkowskim w celu informacyjnym. Komisja może też zorganizować konsultację ekspertów z jednego lub większej ilości Państw Członkowskich. Komisja może zasięgnąć opinii niektórych lub wszystkich powiadamiających o substancjach czynnych na temat sprawozdania lub części sprawozdania dotyczącego danej substancji czynnej. Podczas powyższych konsultacji Państwo Członkowskie sprawozdawca zapewni niezbędne wsparcie techniczne i naukowe.

Bez uszczerbku dla przepisów art. 7 dyrektywy przedłożenie wyników nowych badań nie będzie akceptowane. Państwo Członkowskie sprawozdawca po konsultacji z Komisją może zażądać od powiadamiających przedłożenia dalszych danych niezbędnych do wyjaśnienia dokumentacji.

Po przeprowadzeniu badania określonego w art. 7 ust. 3 Komisja przedstawi Komitetowi, bez uszczerbku dla jakichkolwiek wniosków, które może przedłożyć w celu zmiany Załącznika do dyrektywy 79/117/EWG:

a) projekt dyrektywy w sprawie włączenia substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy, określając, gdzie stosowne, warunki takiego włączenia, w tym termin;

lub

b) projekt decyzji skierowanej do Państw Członkowskich w sprawie cofnięcia zezwolenia na stosowanie środków ochrony roślin, zawierających daną substancję czynną, zgodnie z art. 8 ust. 2 akapit czwarty dyrektywy, na mocy której dana substancja czynna nie zostaje włączona do załącznika I do dyrektywy, z podaniem powodów niewłączenia.".

6) Skreśla się art. 8 ust. 4.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 listopada 2000 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 października 2000 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

(2) Dz.U. L 198 z 4.8.2000, str. 39.

(3) Dz.U. L 366 z 15.12.1992, str. 10.

(4) Dz.U. L 244 z 16.9.1999, str. 41.

(5) Dz.U. L 55 z 29.2.2000, str. 25.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.259.27

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2266/2000 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 3600/92 ustanawiające szczegółowe zasady realizacji pierwszego etapu programu prac, określonego w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin
Data aktu: 12/10/2000
Data ogłoszenia: 13/10/2000
Data wejścia w życie: 01/11/2000, 01/05/2004