RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając Akt Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, w szczególności art. 11 ust. 2 i art. 16 protokołu nr 9 tego Aktu,
działając w zgodzie z procedurą ustanowioną w protokole nr 9,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Protokół nr 9 przewiduje specjalną regulację dotyczącą tranzytu samochodów ciężarowych przez terytorium Austrii opartą na systemie praw tranzytu (ekopunkty). Skala przydzielania ekopunktów Państwom Członkowskim podana jest w załączniku 4 do Protokołu.
(2) Artykuł 11 ust. 2 lit. c) protokołu nr 9 zobowiązuje Komisję do przyjęcia odpowiednich środków zgodnie z ust. 3 załącznika 5 jeśli liczba przejazdów tranzytowych przez Austrię, wymagających ekopunktów, w którymkolwiek roku przekracza wartość odniesienia, ustanowioną w roku 1991, o więcej niż 8 %.
(3) Ustęp 3 załącznika 5 do protokołu ustanawia reguły w celu ustanowienia zrewidowanej liczby ekopunktów, które zostają udostępnione w przypadku przekroczenia wartości odniesienia w 1991 r.
(4) Próg ustanowiony w wyżej wymienionym art. 11 ust. 2 lit. c) został przekroczony w 1999 r. Zastosowanie metody kalkulacji przewidzianej w ust. 3 załącznika 5 prowadzić będzie do redukcji całkowitej liczby dostępnych ekopunktów.
(5) Protokół nr 9 ma być stosowany zgodnie z podstawowymi wolnościami ustanowionymi w Traktacie; w związku z powyższym konieczne jest podjęcie środków, które mogą zapewnić swobodny przepływ towarów i pełne funkcjonowanie rynku wewnętrznego.
(6) Narzucenie całkowitej redukcji ekopunktów tylko w 2000 r. miałoby faktycznie niewspółmierny skutek powstrzymania ruchu tranzytowego przez Austrię. Zatem redukcja całkowitej liczby ekopunktów powinna być rozciągnięta od 2000 r. do 2003 r.
(7) Proporcjonalność redukcji ekopunktów wymaga także, by te Państwa Członkowskie, które najbardziej przyczyniły się do przekroczenia 8 % progu, zostały poddane zmniejszeniu przydziału ekopunktów, aby doprowadzić, jak przewidziano, do całkowitej redukcji. Wymaga to rewizji klucza przydziału ekopunktów Państwom Członkowskim.
(8) Aby zapewnić jak najbardziej sprawne korzystanie z dostępnej liczby ekopunktów, Komisja będzie podejmować działania w celu dalszego zachęcenia Państw Członkowskich do zwrotu niewykorzystanych ekopunktów do Komisji w celu redystrybucji.
(9) Bardziej intensywne korzystanie z przewozów kolejowych w transporcie kombinowanym, w szczególności w "Rollende Landstrasse", ma mniej szkodliwy wpływ na środowisko, aniżeli transport samochodowy i odciąża liczbę dostępnych ekopunktów. Korzystanie z nich, usprawnione m.in. przez sprawdzanie, w jaki sposób są rezerwowane miejsca, powinno być promowane. Skutki tego rodzaju wysiłków powinny być monitorowane.
(10) Załącznik 4 do protokołu nr 9 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 3298/94(1) powinny być odpowiednio zmienione.
(11) Komitet utworzony na mocy art. 16 protokołu nr 9 nie dostarczył opinii dotyczących środków przewidzianych w propozycji. Zgodnie z art. 16 ust. 3 protokołu nr 9 Komisja przedstawi niezwłocznie Radzie propozycję dotyczącą środków, które należy przedsięwziąć.
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 21 września 2000 r.
|
W imieniu Rady |
|
H. VÉDRINE |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. 341 z 30.12.1994, str. 20. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1524/96 (Dz.U. L 190 z 31.7.1996, str.13).