uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając Akt Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, w szczególności art. 11 ust. 2 i art. 16 protokołu nr 9 tego Aktu,
działając w zgodzie z procedurą ustanowioną w protokole nr 9,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Protokół nr 9 przewiduje specjalną regulację dotyczącą tranzytu samochodów ciężarowych przez terytorium Austrii opartą na systemie praw tranzytu (ekopunkty). Skala przydzielania ekopunktów Państwom Członkowskim podana jest w załączniku 4 do Protokołu.
(2) Artykuł 11 ust. 2 lit. c) protokołu nr 9 zobowiązuje Komisję do przyjęcia odpowiednich środków zgodnie z ust. 3 załącznika 5 jeśli liczba przejazdów tranzytowych przez Austrię, wymagających ekopunktów, w którymkolwiek roku przekracza wartość odniesienia, ustanowioną w roku 1991, o więcej niż 8 %.
(3) Ustęp 3 załącznika 5 do protokołu ustanawia reguły w celu ustanowienia zrewidowanej liczby ekopunktów, które zostają udostępnione w przypadku przekroczenia wartości odniesienia w 1991 r.
(4) Próg ustanowiony w wyżej wymienionym art. 11 ust. 2 lit. c) został przekroczony w 1999 r. Zastosowanie metody kalkulacji przewidzianej w ust. 3 załącznika 5 prowadzić będzie do redukcji całkowitej liczby dostępnych ekopunktów.
(5) Protokół nr 9 ma być stosowany zgodnie z podstawowymi wolnościami ustanowionymi w Traktacie; w związku z powyższym konieczne jest podjęcie środków, które mogą zapewnić swobodny przepływ towarów i pełne funkcjonowanie rynku wewnętrznego.
(6) Narzucenie całkowitej redukcji ekopunktów tylko w 2000 r. miałoby faktycznie niewspółmierny skutek powstrzymania ruchu tranzytowego przez Austrię. Zatem redukcja całkowitej liczby ekopunktów powinna być rozciągnięta od 2000 r. do 2003 r.
(7) Proporcjonalność redukcji ekopunktów wymaga także, by te Państwa Członkowskie, które najbardziej przyczyniły się do przekroczenia 8 % progu, zostały poddane zmniejszeniu przydziału ekopunktów, aby doprowadzić, jak przewidziano, do całkowitej redukcji. Wymaga to rewizji klucza przydziału ekopunktów Państwom Członkowskim.
(8) Aby zapewnić jak najbardziej sprawne korzystanie z dostępnej liczby ekopunktów, Komisja będzie podejmować działania w celu dalszego zachęcenia Państw Członkowskich do zwrotu niewykorzystanych ekopunktów do Komisji w celu redystrybucji.
(9) Bardziej intensywne korzystanie z przewozów kolejowych w transporcie kombinowanym, w szczególności w "Rollende Landstrasse", ma mniej szkodliwy wpływ na środowisko, aniżeli transport samochodowy i odciąża liczbę dostępnych ekopunktów. Korzystanie z nich, usprawnione m.in. przez sprawdzanie, w jaki sposób są rezerwowane miejsca, powinno być promowane. Skutki tego rodzaju wysiłków powinny być monitorowane.
(10) Załącznik 4 do protokołu nr 9 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 3298/94(1) powinny być odpowiednio zmienione.
(11) Komitet utworzony na mocy art. 16 protokołu nr 9 nie dostarczył opinii dotyczących środków przewidzianych w propozycji. Zgodnie z art. 16 ust. 3 protokołu nr 9 Komisja przedstawi niezwłocznie Radzie propozycję dotyczącą środków, które należy przedsięwziąć.
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 21 września 2000 r.
| W imieniu Rady | |
| H. VÉDRINE | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. 341 z 30.12.1994, str. 20. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1524/96 (Dz.U. L 190 z 31.7.1996, str.13).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.241.18 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2012/2000 zmieniające załącznik 4 do protokołu nr 9 Aktu Przystąpienia z 1994 r. i rozporządzenie Komisji (WE) nr 3298/94 w odniesieniu do systemu ekopunktów dla samochodów ciężarowych jadących tranzytem przez Austrię |
| Data aktu: | 21/09/2000 |
| Data ogłoszenia: | 26/09/2000 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 26/09/2000 |