Rozporządzenie 1900/2000 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2342/1999 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania systemów premii w sektorze wołowiny i cielęciny

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1900/2000
z dnia 7 września 2000 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2342/1999 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania systemów premii w sektorze wołowiny i cielęciny

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1254/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wołowiny i cielęciny(1), w szczególności jego art. 11 ust. 5, art. 13 ust. 5, art. 20 oraz art. 50 tiret drugie,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Do celów płatności z tytułu ekstensyfikacji przewidzianych w art. 32 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2342/1999 z dnia 28 października 1999 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1254/1999 w sprawie wspólnej organizacji rynku wołowiny i cielęciny w odniesieniu do systemu premii(2), zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1042/2000(3), obsada zwierząt w gospodarstwie ma być ustalana na podstawie liczby sztuk bydła płci męskiej, krów i jałówek obecnych w gospodarstwie w ciągu danego roku kalendarzowego. W przypadku choroby epizootycznej żadne zwierzę nie może opuścić jednostki produkcyjnej, jeżeli właściwe organy weterynaryjne zadecydują o zakazie wszelkiego przemieszczania się z jednostki produkcyjnej, z wyjątkiem przemieszczenia w celu uboju. Takie zwierzęta są brane pod uwagę w celu określenia obsady zwierząt w gospodarstwie i producent mógłby dlatego zostać wykluczony z uprawnienia do płatności z tytułu ekstensyfikacji. Aby nie karać solidnego producenta za okoliczności, które są od niego niezależne, począwszy od momentu wprowadzenia nowego systemu premii w celu określenia obsady zwierząt należy zastosować zryczałtowany współczynnik korygujący w odniesieniu do liczby jednostek żywego inwentarza zarejestrowanych w gospodarstwie w danym okresie, powiększonym o określoną liczbę dni, aby umożliwić zbyt zwierząt, pod warunkiem że producent wypełni niektóre zobowiązania i że zasada ekstensyfikacji nie będzie w inny sposób naruszona.

(2) Artykuł 4 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3950/92 z dnia 28 grudnia 1992 r. ustanawiającego dodatkową opłatę wyrównawczą w sektorze mleka i przetworów mlecznych(4), zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE) nr 749/2000(5) i art. 16 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 1255/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych(6), zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1670/2000(7), zawiera wyraz "dostępny" w odniesieniu do indywidualnej ilości referencyjnej mleka. Jednakże art. 32 ust. 8 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 2342/1999 zawiera wyraz "przyznany" w odniesieniu do tego samego kryterium. W celu przejrzystości prawnej należy stosować zawsze ten sam termin w odniesieniu do tego samego kryterium. Należy dlatego rozwiązać kwestię sformułowania, aby można było je stosować od momentu wprowadzenia nowego systemu premii.

(3) W ramach premii z tytułu uboju maksymalny termin sześciu miesięcy na złożenie wniosku o pomoc w odniesieniu do zwierząt gospodarskich, przewidziany w art. 35 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2342/1999, okazał się nieodpowiedni ze względu na problemy w zarządzaniu środkiem w pierwszym roku jego stosowania, związane z funkcjonowaniem skomputeryzowanej bazy danych. W konsekwencji w odniesieniu do zwierząt ubitych bądź wywiezionych w ciągu kilku pierwszych miesięcy 2000 r. należy umożliwić Państwom Członkowskim przedłużenie tego terminu, począwszy od momentu wprowadzenia nowego systemu premii oraz określić ostateczny termin tego przedłużenia.

(4) W odniesieniu do premii specjalnych, premii za krowy mamki oraz premii z tytułu uboju art. 41 rozporządzenia (WE) nr 2342/1999 przewiduje możliwość wypłaty producentom zaliczek określonego procentu kwoty pomocy. Nie ma takiej możliwości w przypadku płatności dodatkowych, określonych w art. 14 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999. W celu ułatwienia prawidłowego zarządzania wypłatą tych kwot należy pozwolić Państwom Członkowskim na wypłatę maksymalnych zaliczek na poczet płatności dodatkowych.

(5) Artykuł 43 rozporządzenia (WE) nr 2342/1999 ustanawia zasadę stosowaną przy przeliczaniu na walutę krajową kwot premii i płatności z tytułu ekstensyfikacji. W celu przejrzystości i spójności w księgowaniu płatności dodatkowych w budżecie należy również stosować do nich tę zasadę.

(6) Liczba krów mlecznych uprawnionych do płatności z tytułu ekstensyfikacji na korzyść producentów, których gospodarstwa znajdują się na obszarach górskich, jak przewidziano w art. 13 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999, jest określona w art. 32 ust. 8 rozporządzenia (WE) nr 2342/1999. Na podstawie tego artykułu liczba ta odpowiada liczbie krów mlecznych niezbędnej do wyprodukowania indywidualnej ilości referencyjnej przyznanej producentowi dnia 31 marca poprzedzającego rozpoczęcie dwunastomiesięcznego okresu stosowania systemu dodatkowej opłaty rozpoczynającego się w danym roku kalendarzowym. Producenci zlokalizowani na obszarach górskich, którzy posiadają zarówno krowy mleczne uprawnione do płatności z tytułu ekstensyfikacji, jak i zwierzęta uprawnione do innych płatności bezpośrednich, mogą być zmuszeni do odnoszenia się do dwóch różnych dat przy określaniu indywidualnych ilości referencyjnych. W takim przypadku należy ustanowić szczególne środki zgodnie z art. 50 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999 w celu uproszczenia zarządzania tym systemem i jego stosowania przez takich producentów. Zainteresowane Państwa Członkowskie powinny mieć możliwość, tak jak to już przewidziano w art. 44a rozporządzenia (WE) nr 2342/1999, w razie innych okoliczności wyznaczyć datę 1 kwietnia dniem spełnienia wymogu dotyczącego liczby krów mlecznych niezbędnej do wyprodukowania indywidualnej ilości referencyjnej przyznanej producentowi. Środek ten stosuje się od 2001 r. do końca 2004 r., rzeczywistego terminu stosowania płatności bezpośrednich w sektorze mleka i przetworów mlecznych.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wołowiny i Cielęciny,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 2342/1999 wprowadza się następujące zmiany:

1.
W art. 32:

1) Ustęp 8 lit. a) wyrazy "przyznaną producentowi" zastępuje się wyrazami "dostępną dla producenta".

2) Dodaje się ustęp w brzmieniu:

"11. W przypadku gdy właściwe organy weterynaryjne zadecydują, że żadne zwierzę nie może opuścić jednostki produkcyjnej, chyba że do celów uboju, liczba jednostek żywego inwentarza zarejestrowana w gospodarstwie zostaje pomnożona przez współczynnik 0,8 do celów zastosowania niniejszego artykułu.

Środek ten jest ograniczony do okresu, powiększonego o 20 dni, w którym stosuje się powyższą decyzję, pod warunkiem że producent pisemnie poinformował właściwy organ w ciągu 10 dni roboczych od podjęcia decyzji o obecności danych zwierząt i że podjął wszelkie niezbędne środki w celu uniknięcia i/lub ograniczenia wystąpienia choroby epizootycznej.".

2.
W art. 35 ust. 1 na końcu akapitu drugiego dodaje się, co następuje:

"W odniesieniu do roku 2000 r. Państwa Członkowskie mogą zadecydować w odniesieniu do zwierząt przeznaczonych na ubój bądź wywiezionych w pierwszym kwartale, aby termin wyznaczony do składania wniosków o dopłaty był przedłużony najpóźniej do dnia 30 września 2000 r.".

3.
W art. 41:

1) Ustęp 1 dodaje się akapit trzeci w brzmieniu:

"Ponadto na podstawie kontroli administracyjnych oraz kontroli na miejscu Państwa Członkowskie mogą zadecydować o wypłaceniu producentom zaliczek maksymalnie do 60 % kwoty płatności dodatkowych, określonych w art. 14 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999.".

2) Ustęp 1 akapit ostatni otrzymuje brzmienie:

"Zaliczki nie mogą być wypłacone przed dniem 16 października roku kalendarzowego, w odniesieniu do którego składane są wnioski o premie lub przyznawana jest płatność dodatkowa.".

3) Ustęp 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Ostateczna płatność premii lub płatności dodatkowej stanowi kwotę równą różnicy między zaliczką i kwotą premii lub płatności dodatkowej, do której producent jest uprawniony.".

4.
Artykuł 43 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 43

Przeliczanie na walutę krajową

Przeliczanie na walutę krajową kwoty premii, płatności z tytułu ekstensyfiakcji i płatności dodatkowych przeprowadza się zgodnie ze średnią, obliczoną pro rata temporis, kursów walutowych stosowanych w miesiącu grudniu poprzedzającym rok przydziału ustalony zgodnie z art. 42.".

5.
W art. 44a:

1) Wyrazy "oraz art. 31 ust. 2 lit. a)" otrzymują brzmienie:

"art. 31 ust. 2 lit. a) oraz art. 32 ust. 8 lit. a)".

2) Dodaje się tiret trzecie w brzmieniu:

"- liczby krów mlecznych w celu przyznania płatności z tytułu ekstensyfikacji w odniesieniu do krów mlecznych utrzymywanych w gospodarstwach znajdujących się na obszarach górskich.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od daty wejścia w życie. Jednakże:

– artykuł 1 ust. 1 i 2 stosuje się od dnia 1 stycznia 2000 r. Jednakże w odniesieniu do obowiązku informowania, określonego w art. 1 ust. 1 pkt 2, jeśli przypadki miały miejsce przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia, dziesięciodniowy okres rozpoczyna się w momencie wejścia w życie niniejszego rozporządzenia,

– artykuł 1 ust. 5 stosuje się od dnia 1 stycznia 2001 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 7 września 2000 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 21.

(2) Dz.U. L 281 z 4.11.1999, str. 30.

(3) Dz.U. L 118 z 19.5.2000, str. 4.

(4) Dz.U. L 405 z 31.12.1992, str. 1.

(5) Dz.U. L 90 z 12.4.2000, str. 4.

(6) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 48.

(7) Dz.U. L 193 z 29.7.2000, str. 10.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.228.25

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1900/2000 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2342/1999 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania systemów premii w sektorze wołowiny i cielęciny
Data aktu: 07/09/2000
Data ogłoszenia: 08/09/2000
Data wejścia w życie: 01/01/2001, 01/05/2004, 15/09/2000, 01/01/2000