Rozporządzenie 1624/2000 zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3330/91 w sprawie danych statystycznych odnoszących się do handlu towarami między Państwami Członkowskimi, ze szczególnym uwzględnieniem uproszczonego stosowania nomenklatury produktów

ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 1624/2000 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 10 lipca 2000 r.
zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3330/91 w sprawie danych statystycznych odnoszących się do handlu towarami między Państwami Członkowskimi, ze szczególnym uwzględnieniem uproszczonego stosowania nomenklatury produktów

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3330/91(4), Wspólnota i jej Państwa Członkowskie sporządzają statystyki odnoszące się do handlu towarami między Państwami Członkowskimi ("Intrastat") w okresie przejściowym, który rozpoczął się 1 stycznia 1993 r. i zakończy się z dniem przejścia na ujednolicony system opodatkowania w Państwie Członkowskim pochodzenia.

(2) Uproszczenie prawodawstwa dla rynku wewnętrznego, zgodne z formułą inicjatywy SLIM (Uproszczone Prawodawstwo Rynku Wewnętrznego), ma na celu poprawę konkurencyjności przedsiębiorstw i potencjału tworzenia miejsc pracy.

(3) Uproszczenie systemu Intrastat zostało wybrane jako projekt pilotażowy SLIM, a konkretne wnioski przygotowane przez grupę roboczą SLIM-Intrastat w celu zmniejszenia obciążeń dostawców danych statystycznych były tematem komunikatu skierowanego do Parlamentu Europejskiego i Rady i zostały przez nie przyjęte.

(4) Uproszczone stosowanie nomenklatury produktów zostało wprowadzone, kiedy dostawcy danych uznali klasyfikację produktów za skomplikowaną.

(5) Ważne jest uproszczenie Nomenklatury Scalonej, która ma być wykorzystywana, na jednakowych zasadach zarówno w handlu wewnątrzwspólnotowym, jak i zewnętrznym; aby uprościć stosowanie systemu szczególnie w odniesieniu do małych i średnich przedsiębiorstw, w tym kontekście należy wziąć pod uwagę rezultaty trwających dyskusji prowadzonych przez Komisję z Państwami Członkowskimi, europejskimi organizacjami handlu i przemysłu w ramach SLIM, zachowując zasadę jednolitej nomenklatury.

(6) Stosowanie progów uproszczeń jest skutecznym narzędziem zmniejszania obciążeń deklaracji o obrotach, w szczególności w odniesieniu do średnich i małych przedsiębiorstw (SME),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W art. 28 ust. 5 rozporządzenia (EWG) nr 3330/91 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"5. Progi uproszczenia zwalniają strony zobowiązane do dostarczania danych ze stosowania wszystkich przepisów art. 23; strony te muszą jedynie zgłosić w deklaracjach opisanych w art. 13 ust. 1 dane dotyczące najwyżej dziesięciu najbardziej odpowiednich podpozycji Nomenklatury Scalonej, które są najważniejsze w kategorii wartości i strony te przegrupują inne produkty w pozostałych podpozycjach zgodnie ze szczegółowymi ustaleniami, które mają zostać określone przez Komisję na mocy art. 30. Dla każdej z wyżej wymienionych podpozycji, poza numerem kodu, opisanym w art. 21 tiret drugie, należy również określić Państwo Członkowskie wysyłki lub przeznaczenia oraz wartość towarów."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od 1 stycznia 2001 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 lipca 2000 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
N. FONTAINE H. VÉDRINE
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 245 z 12.8.1997, str. 12 oraz C 164 z 29.5.1998, str. 14.

(2) Dz.U. C 19 z 21.1.1998, str. 52.

(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 1 kwietnia 1998 r. (Dz.U. C 138 z 4.5.1998, str. 92), potwierdzona dnia 27 października 1999 r. i wspólne stanowisko Rady z dnia 28 lutego 2000 r. (Dz.U. C 87 z 24.3.2000, str. 11) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 czerwca 2000 r.

(4) Dz.U. L 316 z 16.11.1991, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1182/1999 (Dz.U. L 144 z 9.6.1999, str. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.187.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1624/2000 zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3330/91 w sprawie danych statystycznych odnoszących się do handlu towarami między Państwami Członkowskimi, ze szczególnym uwzględnieniem uproszczonego stosowania nomenklatury produktów
Data aktu: 10/07/2000
Data ogłoszenia: 26/07/2000
Data wejścia w życie: 27/07/2000, 01/05/2004, 01/01/2001