(notyfikowana jako dokument nr C(2000) 1174)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2000/361/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 30 maja 2000 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę 98/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do maszyn(1), zmienioną dyrektywą 98/79/WE(2),
uwzględniając opinię Komitetu powołanego na mocy dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych(3), zmienionej dyrektywą 98/48/WE(4),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 2 dyrektywy 98/37/WE, ze zmianami, stanowi, że maszyny mogą być wprowadzane do obrotu i oddawane do użytku jedynie wówczas, gdy nie zagrażają zdrowiu lub bezpieczeństwu osób oraz, w stosownych przypadkach, zwierząt domowych bądź mieniu, gdy są prawidłowo zainstalowane i konserwowane oraz użytkowane zgodnie z ich zamierzonym przeznaczeniem.
(2) Maszyny, które spełniają zharmonizowane normy, do których opublikowano odniesienia w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich uznaje się za spełniające zasadnicze wymogi w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa, określone w art. 3 dyrektywy 98/37/WE, ze zmianami.
(3) Państwa Członkowskie zobowiązane są do publikowania odniesień do norm krajowych stanowiących transpozycję norm zharmonizowanych.
(4) Zharmonizowane normy EN 1459:1999 "Bezpieczeństwo wózków natorowych- samobieżnych wózków o zmiennym wysięgu" i EN 1726-1:1999 "Bezpieczeństwo wózków natorowych - samobieżnych wózków, o ładowności do 10.000 kg włącznie i ciągników przemysłowych o uciągu do 20.000 N włącznie - Część 1: Wymogi ogólne" odnoszą się do urządzeń, które stanowią szczególne zagrożenie dla operatora, a mianowicie stwarzają groźbę zgniecenia między podłożem a pojazdem w razie przypadkowego wywrócenia się pojazdu.
(5) W związku z dużą liczbą wypadków, które miały miejsce na terytorium Państw Członkowskich, Państwa te wyraziły opinię, że pomimo poprawności wyżej wymienionych norm, nie uwzględniają one wszystkich zasadniczych wymogów dyrektywy, w szczególności ryzyka zgniecenia operatora.
(6) Konieczne jest zwrócenie uwagi na to potencjalne niebezpieczeństwo, które nie zostało uwzględnione w wyżej wymienionych normach.
(7) Do czasu zmiany norm, ze względu na ich skuteczność, istotne jest uwzględnienie braków, które mimo wszystko nie mają wpływu na obecną treść norm.
(8) Dlatego konieczne jest opublikowanie norm EN 1726-1:1999 i EN 1459:1999, wraz z odpowiednim ostrzeżeniem i wskazaniem, że trzeba udzielić mandatu Europejskiemu Komitetowi Normalizacyjnemu (CEN) do zmiany norm.
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 10 maja 2000 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Erkki LIIKANEN |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 207 z 23.7.1999, str. 1.
(2) Dz.U. L 331 z 7.12.1998, str. 1.
(3) Dz.U. L 204 z 21.7.1998, str. 37.
(4) Dz.U. L 217 z 5.8.1998, str. 18 .