uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 76/895/EWG z dnia 23 listopada 1976 r. odnoszącą się do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 97/41/WE(2), w szczególności jej art. 5,
uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(3), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 1999/71/WE(4), w szczególności jej art. 10,
uwzględniając dyrektywę Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego oraz na ich powierzchni(5), ostatnio zmienioną dyrektywą 1999/71/WE, w szczególności jej art. 10,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(6), ostatnio zmienioną dyrektywą 1999/71/WE, w szczególności jej art. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W przypadku zbóż i produktów pochodzenia roślinnego, w tym owoców i warzyw, najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości odzwierciedlają użycie minimalnych ilości pestycydów w celu uzyskania skutecznej ochrony roślin, stosowanych w taki sposób, aby ilości pozostałości były możliwie jak najmniejsze z praktycznego i z toksykologicznego punktu widzenia, w szczególności z uwagi na ochronę środowiska przy przewidywanym poziomie spożycia. W przypadku środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego, najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości odzwierciedlają spożycie zbóż i produktów pochodzenia roślinnego, wobec których stosowano pestycydy powodując obecność pozostałości w zwierzętach i produktach pochodzenia zwierzęcego, a także mając na uwadze bezpośrednie skutki stosowania leków weterynaryjnych, gdzie sytuacja tego wymaga.
(2) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości należy ustanowić na niższym poziomie oznaczania analitycznego, gdy dozwolone stosowanie środków ochrony roślin nie powoduje powstania wykrywalnych poziomów pozostałości pestycydów w produktach spożywczych lub na ich powierzchni lub, gdy nie występują dozwolone przypadki stosowania lub, gdy stosowanie, które zostało dozwolone przez Państwa Członkowskie, nie zostało poparte niezbędnymi danymi lub, gdy stosowanie w państwach trzecich, powodujące obecność pozostałości w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, które mogą zostać wprowadzone do obrotu we Wspólnocie, nie zostało poparte niezbędnymi danymi.
(3) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów powinny być poddawane kontroli. Poziomy mogą zostać zmienione biorąc pod uwagę nowe informacje i dane.
(4) Aramit, barban, chlorobenzylat, chlorofenson, chloroksuron, chlorobenzyd, 1,1-dichloro-2,2-bis (4-etylo-fenylo) etan i dialat przestają być już dozwolone do stosowania we Wspólnocie lub nie są już stosowne na poziomie wspólnotowym. Pozostałości aramitu i chlorofensonu zostały usunięte z załącznika II do dyrektywy 76/895/EWG na mocy dyrektywy Rady 82/528/EWG(7), lecz od tego czasu nie zostały dodane do załączników do dyrektywy: 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG. Pozostałości chlorobenzydu i 1,1-dichloro-2,2-bis (4-etylo-fenylo) etanu zostały usunięte z załącznika II do dyrektywy 76/895/EWG na mocy dyrektywy Rady 93/58/EWG(8), lecz od tego czasu nie zostały dodane do załączników do dyrektywy: 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG. Konieczne jest dodanie wszystkich tych pozostałości do załączników dyrektyw 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG, aby umożliwić właściwy nadzór i kontrolę ich stosowania i ochronę konsumenta.
(5) W odniesieniu do chlorobufamu i metoksychloru istnieje w dalszym ciągu ograniczenie zezwoleń we Wspólnocie. Dozwolone stosowanie tych substancji nie spowoduje powstania wykrywalnych pozostałości w żywności. Najwyższe dopuszczalne poziomy dla tych pozostałości zostały ustalone w załączniku II do dyrektywy 76/895/EWG.
(6) W celu ustanowienia najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów dla barbanu, chlorobufamu, chlorobenzylatu, chloroksuronu, dialatu i metoksychloru na poziomie wspólnotowym, niezbędne jest przeniesienie przepisów z dyrektywy 76/895/EWG do dyrektyw 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG. Niektóre z tych przepisów powinny zostać zmienione w świetle postępu naukowo - technicznego oraz zmian w stosowaniu i zezwoleniach na poziomach krajowym i wspólnotowym.
(7) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości we Wspólnocie oraz poziomy zalecane przez Kodeks Żywnościowy są ustalane i oceniane według następujących podobnych procedur. Z wyjątkiem chlorobenzylatu, Kodeks nie ustanawia najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla substancji czynnych objętych niniejszą dyrektywą. Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości dla chlorobenzylatu, ustalone przez Kodeks, zostały wycofane(9). Zezwolenia na środki ochrony roślin w państwach trzecich mogą wymagać stosowania większej ilości pestycydów lub krótszych okresów karencji niż te, które są dozwolone we Wspólnocie i wskutek tego mogą wymagać wyższych poziomów pozostałości. Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu partnerzy handlowi we Wspólnocie byli konsultowani w zakresie poziomów ustanowionych w niniejszej dyrektywie i ich uwagi odnośnie do tych poziomów zostały wzięte pod uwagę oraz dyskutowane przez Stały Komitet ds. Zdrowia Roślin. Możliwość ustalenia tolerancji w przywozie w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla określonych kombinacji pestycydów i upraw będzie zbadana przez Wspólnotę Europejską w oparciu o dostarczone dane.
(8) Najwyższe dopuszczalne pozostałości ustanowione w niniejszej dyrektywie powinny być poddawane kontroli w ramach ponownej oceny substancji czynnych, przewidzianej w programie pracy ustanowionym w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(10), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 1999/80/WE(11).
(9) Na podstawie informacji zawartych w Kodeksie Żywnościowym, najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości dla kartapu w herbacie został w prawodawstwie Wspólnoty ustalony na poziomie 20 mg/kg. Dwudzieste dziewiąte posiedzenie Komitetu ds. Pozostałości Pestycydów Komisji Kodeksu Żywnościowego zaleciło wycofanie wszystkich najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla substancji czynnych(12).
(10) Brak jasności w opisie kodów CN w załącznikach I i II do dyrektywy 86/363/EWG doprowadził do problemów w klasyfikacji próbek do celów procedury notyfikacyjnej na mocy art. 7 dyrektywy 86/363/EWG.
(11) DDT nie jest dozwolony do stosowania jako środek ochrony roślin we Wspólnocie. Najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości dla DDT w jajach ptasich i żółtkach jaj w wysokości 0,1 mg/kg został ustalony w prawodawstwie Wspólnoty przez dyrektywę Rady 93/57/EWG(13), w razie pojawienia się pozostałości DDT w jajach, spowodowanego zanieczyszczeniem środowiska pozostałościami. Dane z kontroli DDT w jajach w Państwach Członkowskich Wspólnoty i w Norwegii wskazują, że ten najwyższy dopuszczalny poziom może zostać zmniejszony.
(12) Niniejsza dyrektywa jest zgodna z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 340 z 9.12.1976, str. 26.
(2) Dz.U. L 184 z 12.7.1997, str. 33.
(3) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37.
(4) Dz.U. L 194 z 27.7.1999, str. 36.
(5) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 43.
(6) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.
(7) Dz.U. L 234 z 9.8.1982, str. 1.
(8) Dz.U. L 211 z 23.8.1993, str. 6.
(9) ALINORM 93/24A.
(10) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.
(11) Dz.U. L 210 z 10.8.1999, str. 13.
(12) ALINORM 97/24A załącznik II.
(13) Dz.U. L 211 z 23.8.1993, str. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.107.28 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2000/24/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 76/895/EWG, 86/362/EWG, 86/363/EWG oraz 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach, środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym odpowiednio owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni |
| Data aktu: | 28/04/2000 |
| Data ogłoszenia: | 04/05/2000 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 04/05/2000 |