uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Rady 70/221/EWG z dnia 20 marca 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do zbiorników ciekłego paliwa oraz tylnych zabezpieczeń pojazdów silnikowych i ich przyczep(4), jest jedną ze szczegółowych dyrektyw w ramach procedury homologacji typu WE, ustanowionej dyrektywą Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1990 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(5); w związku z tym przepisy i definicje ustanowione w dyrektywie 70/156/EWG, dotyczące pojazdów, układów pojazdów, części i oddzielnych podzespołów technicznych mają zastosowanie do dyrektywy 70/221/EWG; niezbędne jest dostosowanie art. 1 dyrektywy 70/221/EWG do definicji zawartych w dyrektywie 70/156/EWG.
(2) W celu uwzględnienia postępu technicznego wskazane jest dostosowanie dyrektywy 70/221/EWG do wymagań technicznych przyjętych przez Europejską Komisję Gospodarczą Narodów Zjednoczonych w jej regulaminie nr 34 odnoszącym się do homologacji pojazdów w odniesieniu do zapobiegania ryzyku pożarowemu, w szczególności do przepisów dotyczących zbiorników paliwa, wykonanych z tworzyw sztucznych.
(3) Przypadkowy wyciek paliwa (szczególnie oleju napędowego) na jezdnię powoduje poważne zagrożenie dla kierujących dwukołowymi pojazdami silnikowymi i pojazdami pedałowymi.
(4) Obecnie występuje coraz większe zainteresowanie paliwami gazowymi do napędu pojazdów silnikowych, z powodów związanych w szczególności z ochroną środowiska; dlatego w przyszłości dyrektywa 70/221/EWG powinna także zawierać przepisy dotyczące paliw innych niż paliwa płynne; w tym celu wskazane jest wprowadzenie odpowiednich zmian do tytułu i treści dyrektywy 70/221/EWG; szczegółowe wymagania techniczne dla zbiorników na paliwa gazowe zostaną wprowadzone w drodze dalszych zmian do tej dyrektywy.
(5) Ponadto, coraz częściej występuje zjawisko zastępowania oryginalnych zbiorników paliwa zbiornikami większymi lub instalowania w pojazdach dodatkowych, niehomologowanych zbiorników paliwa; w związku z tym należy uwzględnić, przy najbliższej możliwej okazji, wspólnotową homologację typu dla zbiorników paliwa ciekłego lub gazowego, traktowanych jako oddzielne podzespoły techniczne, w celu utrzymania wysokiego stopnia bezpieczeństwa w ruchu pojazdów silnikowych.
(6) Zmiany do przepisów dotyczących zbiorników paliwa muszą zostać przyjęte przez Parlament Europejski i Radę; jest ważne, aby w przyszłości zmiany niezbędne dla dostosowania wymagań technicznych dyrektywy 70/221/EWG dotyczących zbiorników paliwa do postępu technicznego, wprowadzane były zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 dyrektywy 70/156/EWG.
(7) Zmiany wprowadzone w drodze niniejszej dyrektywy dotyczą w szczególności zbiorników paliwa wykonanych z tworzyw sztucznych; w związku z tym nie jest konieczne unieważnianie istniejących homologacji, udzielonych na mocy dyrektywy 74/60/EWG(6) i podejmowanie działań na rzecz niedopuszczenia do sprzedaży, rejestrowania i wprowadzania do użytku nowych pojazdów, wyposażonych w metalowe zbiorniki paliwa, objęte tymi zatwierdzeniami.
(8) Uwzględniając rozmiar i skutki proponowanej akcji w danym sektorze, środki Wspólnoty podlegające niniejszej dyrektywie w tym zakresie są niezbędne lub nawet nieodzowne w celu osiągnięcia postawionego celu, jakim jest wspólnotowa homologacja typu pojazdu; cele te nie mogą być osiągnięte właściwie przez Państwa Członkowskie działające samodzielnie,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| N. FONTAINE | J. GAMA |
| Przewodnicząca | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 164 z 29.5.1998, str. 16.
(2) Dz.U. C 407 z 28.12.1998, str. 58.
(3)Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 10 lutego 1999 r. (Dz.U. C 150 z 28.5.1999, str. 168), wspólne stanowisko Rady z dnia 12 lipca 1999 r. (Dz.U. C 249 z 1.9.1999, str. 25) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 27 października 1999 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. L 76 z 6.4.1970, str. 23. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 97/19/WE (Dz.U. L 125 z 16.5.1997, str. 1).
(5) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 98/91/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 11 z 16.1.1999, str. 25).
(6) Dz.U. L 38 z 11.2.1974, str. 2. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 78/632/EWG (Dz.U. L 206 z 29.7.1978, str. 26).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.106.7 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2000/8/WE zmieniająca dyrektywę Rady 70/221/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do zbiorników ciekłego paliwa oraz tylnych zabezpieczeń pojazdów silnikowych i ich przyczep |
| Data aktu: | 20/03/2000 |
| Data ogłoszenia: | 03/05/2000 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 23/05/2000 |