Wytyczne EBC/1999/3 (1999/656/WE) w sprawie niektórych przepisów dotyczących banknotów euro, zmienione dnia 26 sierpnia 1999 r.

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 7 lipca 1998 r.
w sprawie niektórych przepisów dotyczących banknotów euro, zmienione dnia 26 sierpnia 1999 r. (EBC/1999/3)

(1999/656/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 października 1999 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską (zwany dalej "Traktatem"), a w szczególności artykuł 106, ustęp 1,

uwzględniając artykuł 12 ustęp 1, artykuł 14 ustęp 3 oraz artykuł 16 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem"),

uwzględniając decyzję EBC nr EBC/1998/6 z dnia 7 lipca 1998 r. w sprawie określenia nominałów, wzorów, reprodukcji, wymiany oraz wycofywania banknotów euro z obiegu(1) i zmienioną decyzją EBC z dnia 26 sierpnia 1999 r. (EBC/1999/2)(2) (zwaną dalej "decyzją EBC nr EBC/1998/6"),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Europejski Bank Centralny (EBC) przejął prawa autorskie do projektów banknotów euro od Europejskiego Instytutu Walutowego (EIW); mając na uwadze, że takie prawa autorskie powinny być zarządzane i wykonywane między innymi we wszystkich uczestniczących Państwach Członkowskich zgodnie z indywidualnymi krajowymi systemami prawnymi oraz że okoliczność ta uzasadnia powierzenie tych funkcji krajowym bankom centralnym (KBC).

(2) W celu poprawienia zabezpieczeń banknotów EUR przed fałszowaniem zasadnym wydaje się powołanie Centrum Analiz Fałszerstw (CAF), w ramach którego można byłoby dokonać połączenia środków KBC uczestniczących Państw Członkowskich oraz EBC, co wymagałoby określenia pewnych zasad postępowania w ramach Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC).

(3) W celu zwiększenia świadomości opinii publicznej w zakresie decyzji podejmowanych przez EBC w sprawie wycofania typów lub serii banknotów z obiegu, niezależnie od oficjalnego opublikowania takiej decyzji przez EBC w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich, uzasadnione wydaje się dokonanie ogłoszeń w krajowych środkach masowego przekazu, które to zadanie powinno zostać powierzone poszczególnym KBC.

(4) Zgodnie z artykułem 12 ustęp 1 i artykułem 14 ustęp 3 Statutu wytyczne EBC stanowią integralną część prawa wspólnotowego;

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Wykonanie praw autorskich

1.
KBC podejmują, zgodnie z swoimi krajowymi systemami prawnymi, wszelkie niezbędne i właściwe środki w celu niedopuszczenia do naruszeń przysługujących EBC praw autorskich projektów banknotów euro.
2.
W każdym przypadku, gdy KBC poweźmie wiadomość o wytwarzaniu na terytorium jego kraju reprodukcji banknotów euro bez odpowiedniego upoważnienia, podejmuje niezwłoczne działania w celu doprowadzenia do zaprzestania takiej działalności oraz wycofania wszelkich reprodukcji uzyskanych w ten sposób, a także informuje o tym niezwłocznie EBC.
3.
Zarząd EBC może wydawać instrukcje odnośnie do tego, czy dany przypadek wymaga czy nie wymaga wszczęcia postępowania cywilnego lub karnego przeciwko osobie odpowiedzialnej za wytwarzanie reprodukcji. EBC zwraca się do poszczególnych KBC o udział w odpowiednich postępowaniach: przekazuje im odpowiednie wskazówki oraz udziela niezbędnych pełnomocnictw.

Wszelkie koszty prawne ponosi EBC.

4.
KBC informują EBC o wszelkich szczególnych upoważnieniach do reprodukcji projektów banknotów euro udzielonych na podstawie decyzji EBC nr EBC/1998/6.
Artykuł  2

Wymiana uszkodzonych lub zniszczonych banknotów

1.
KBC zapewniają odpowiednie wykonanie decyzji EBC nr EBC/1998/6.
2.
Wykonując decyzję EBC nr EBC/1998/6, z zastrzeżeniem wszelkich ograniczeń prawnych, KBC niszczą wszelkie uszkodzone banknoty lub ich części po upływie sześciu miesięcy, o ile nie istnieją podstawy prawne do ich zachowania lub zwrócenia wnioskodawcy.
3.
KBC wyznaczą indywidualny organ lub ciało, które będzie właściwe do podejmowania decyzji w sprawie wymiany uszkodzonych lub zniszczonych banknotów w przypadkach, o których mowa w artykule 3 ustęp 1 litera b) decyzji EBC nr ECB/1998/6 oraz poinformują o tym EBC w odpowiedni sposób.
Artykuł  3

Centrum Analiz Fałszerstw oraz Baza Danych o Fałszowaniu Pieniędzy

1.
Centrum Analiz Fałszerstw (CAF) oraz Baza Danych o Fałszowaniu Pieniędzy (BDFP) Europejskiego Systemu Banków Centralnych zostaną powołane przez EBC i będą prowadzone pod jego nadzorem. Powołanie CAF ma na celu centralizację analizy technicznej i danych związanych z fałszowaniem banknotów euro emitowanych przez EBC i KBC. Wszelkie właściwe dane techniczne i statystyczne dotyczące fałszowania banknotów euro będą przechowywane centralnie w BDFP.
2.
Siedzibą CAF i BDFP będzie Frankfurt nad Menem. Rada Prezesów wyznacza przewodniczącego CAF, zatwierdza odpowiedni budżet oraz zapewnia pracowników i środki.
3.
Z zastrzeżeniem ograniczeń prawnych KBC dostarczą na rzecz CAF oryginały nowych typów sfałszowanych banknotów euro znajdujących się w ich posiadaniu w celu przeprowadzenia badania technicznego i dokonania centralnej klasyfikacji. Wstępna ocena czy dany przypadek fałszerstwa należy do już sklasyfikowanego typu czy też do nowej kategorii zostanie przeprowadzona przez KBC.
4.
Wszelkie dane techniczne w ramach BDFP będą dostępne dla EBC oraz KBC uczestniczących Państw Członkowskich. CAF będzie współpracowało z policją uczestniczących Państw Członkowskich, Europolem oraz Komisją Europejską w taki sposób, jaki jest właściwy ze względu na ich zakres działalności. Indywidualni pracownicy CAF mogą, w razie złożenia odpowiedniego wniosku, występować w postępowaniach sądowych przedstawiając wiedzę fachową dotyczącą fałszerstw. Wszelkie kontakty nawiązane przez CAF z władzami krajowymi będą odbywały się przy udziale właściwego KBC.
Artykuł  4

Wycofanie banknotów z obiegu

KBC ogłaszają na własny koszt w krajowej prasie wycofanie z obiegu wskazanych przez Radę Prezesów typów lub serii banknotów euro, zgodnie z wszelkimi wskazówkami, które mogą zostać wydane przez zarząd.

Artykuł  5

Przepisy końcowe

Niniejsze wytyczne są skierowane do krajowych banków centralnych uczestniczących Państw Członkowskich i mają skutek natychmiastowy.

Niniejsze wytyczne zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem, dnia 26 sierpnia 1999 r.

W imieniu Rady Prezesów
Willem F. DUISENBERG

______

(1) Dz.U. L 8 z 14.1.1999 str. 36.

(2) Dz.U. L 258 z 5.10.1999 str. 29.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.258.32

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/1999/3 (1999/656/WE) w sprawie niektórych przepisów dotyczących banknotów euro, zmienione dnia 26 sierpnia 1999 r.
Data aktu: 07/07/1998
Data ogłoszenia: 05/10/1999
Data wejścia w życie: 07/07/1998