uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Bezpieczeństwo produktu i rekompensata za szkodę wyrządzoną przez produkty wadliwe są imperatywami społecznymi, które muszą być spełnione na rynku wewnętrznym; Wspólnota odpowiedziała na te wymogi dyrektywą 85/374/EWG(4) i dyrektywą Rady 92/59/EWG z dnia 29 czerwca 1992 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów(5).
(2) Dyrektywa 85/374/EWG dokonała proporcjonalnego podziału ryzyka w nowoczesnym społeczeństwie, w którym występuje wysoki stopień technicyzacji; dyrektywa ta wyznaczyła zatem rozsądną równowagę między wchodzącymi w grę interesami, w szczególności ochroną zdrowia konsumentów, zachęcając do innowacji i rozwoju nauki i technologii, gwarantując niezakłóconą konkurencję i ułatwiając handel w ramach systemu odpowiedzialności cywilnej; dyrektywa pomogła w ten sposób obudzić wśród handlowców świadomość kwestii bezpieczeństwa produktu i przykładanej do tego wagi.
(3) Stopień harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich osiągnięty dyrektywą 85/374/EWG nie jest pełny z uwagi na przewidziane odstępstwa, w szczególności co do jej zakresu, spod którego wyłączone zostały surowce rolne.
(4) Komisja monitoruje wykonanie i skutki dyrektywy 85/374/EWG, w szczególności jej aspekty odnoszące się do ochrony konsumentów i funkcjonowania rynku wewnętrznego, które już były przedmiotem pierwszego sprawozdania; w tym kontekście wymogiem art. 21 tej dyrektywy jest przedłożenie drugiego sprawozdania z jej stosowania.
(5) Włączenie do zakresu dyrektywy 85/374/EWG podstawowych surowców rolnych pomoże w odzyskaniu zaufania konsumentów do bezpieczeństwa surowców rolnych; takie środki spełnią wymagania wysokiego poziomu ochrony konsumentów.
(6) Okoliczności wzywają do zmiany dyrektywy 85/374/EWG w celu ułatwienia, dla dobra konsumentów, uzyskania uzasadnionej rekompensaty za szkodę na zdrowiu spowodowaną przez wadliwe surowce rolne.
(7) Niniejsza dyrektywa ma wpływ na funkcjonowanie rynku wewnętrznego przez to, że handlu surowcami rolnymi nie będzie już dotyczyło zróżnicowanie zasad odpowiedzialności producenta.
(8) Zasada odpowiedzialności niezależnej od winy ustanowiona w dyrektywie 85/374/EWG musi zostać rozszerzona na wszelkie rodzaje produktów, łącznie z surowcami rolnymi określonymi w art. 32 ust. 1 zdanie drugie Traktatu i tymi wymienionymi w załączniku II do wspomnianego Traktatu.
(9) Zgodnie z zasadą proporcjonalności, aby osiągnąć podstawowe cele zwiększonej ochrony wszystkich konsumentów i prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego, konieczne i stosowne jest włączenie surowców rolnych do zakresu dyrektywy 85/374/EWG; niniejsza dyrektywa ogranicza się do tego, co jest konieczne dla osiągnięcia celów, do których się zmierza zgodnie z art. 5 akapit trzeci Traktatu,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| J. M. GIL-ROBLES | H. EICHEL |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 337 z 7.11.1997, str. 54.
(2) Dz.U. C 95 z 30.3.1998, str. 69.
(3)Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 5 listopada 1998 r. (Dz.U. C 359 z 23.11.1998, str. 25), wspólne stanowisko Rady z dnia 17 grudnia 1998 r. (Dz.U. C 49 z 22.2.1999, str. 1) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 marca 1999 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym). Decyzja Rady z dnia 29 kwietnia 1999 r.
(4) Dz.U. L 210 z 7.8.1985, str. 29. Dyrektywa zmieniona Aktem Przystąpienia z 1994 r.
(5) Dz.U. L 228 z 11.8.1992, str. 24.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1999.141.20 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 1999/34/WE zmieniająca dyrektywę Rady 85/374/EWG sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich dotyczących odpowiedzialności za produkty wadliwe |
| Data aktu: | 10/05/1999 |
| Data ogłoszenia: | 04/06/1999 |
| Data wejścia w życie: | 04/06/2000, 01/05/2004 |