Dyrektywa 1999/26/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 93/94/EWG, odnoszącą się do miejsca montażu tylnej tablicy rejestracyjnej pojazdów dwu- lub trzykołowych

DYREKTYWA KOMISJI 1999/26/WE
z dnia 20 kwietnia 1999 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 93/94/EWG, odnoszącą się do miejsca montażu tylnej tablicy rejestracyjnej pojazdów dwu- lub trzykołowych

(Dz.U.UE L z dnia 6 maja 1999 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 92/61/EWG z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych, zmienioną Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, w szczególności jej art. 16,

uwzględniając dyrektywę Rady 93/94/EWG z dnia 29 października 1993 r. odnoszącą się do miejsca montażu tylnej tablicy rejestracyjnej pojazdów dwu- lub trzykołowych, w szczególności jej art. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) dyrektywa 93/94/EWG jest jedną z oddzielnych dyrektyw, na podstawie której prowadzi się wspólnotową procedurę homologacyjną, wprowadzoną dyrektywą 92/61/EWG; do tej dyrektywy stosuje się przepisy dyrektywy 92/61/EWG odnoszące się do systemów, części składowych oraz odrębnych urządzeń technicznych pojazdów;

(2) rozwój technologii pozwala obecnie na dostosowanie dyrektywy Rady 93/94/EWG do postępu technicznego; w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania całości systemu homologacji typu konieczne jest wyjaśnienie lub uzupełnienie niektórych przepisów wymienionej dyrektywy;

(3) w tym celu konieczne jest dostosowanie przepisów odnoszących się do warunków załadunku pojazdów przy pomiarze ugięcia i tych pomiarach, które odnoszą się do rozmiarów miejsca montażu tylnej tablicy rejestracyjnej w pojazdach czterokołowych wyposażonych w nadwozie, jak i skorygowanie rysunku 1, by uwzględniał rzeczywistą pozycję pojazdów w trakcie badań oraz w celu lepszego określenia niektórych odniesień w dokumencie informacyjnym;

(4) środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego ustanowionego w art. 13 dyrektywy Rady 70/156/EWG, ostatnio zmienionej dyrektywą 98/91/WE Parlamentu Europejskiego i Rady,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W Załączniku do dyrektywy 93/94/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Z mocą od dnia 1 stycznia 2000 r. Państwa Członkowskie, z powodów odnoszących się do miejsca montażu tylnej tablicy rejestracyjnej, nie mogą:

– odmówić, w odniesieniu do typów pojazdów silnikowych dwu- lub trzykołowych, udzielenia homologacji WE,

– zakazać rejestrowania, sprzedaży lub dopuszczenia do ruchu pojazdów silnikowych dwu- lub trzykołowych,

jeśli miejsce montażu tylnej tablicy rejestracyjnej jest zgodne z wymogami dyrektywy 93/94/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

2.
Z mocą od dnia 1 lipca 2000 r. Państwa Członkowskie odmawiają udzielenia homologacji WE wszelkim typom pojazdów silnikowych dwu- lub trzykołowego z przyczyn odnoszących się do miejsca montażu tylnej tablicy rejestracyjnej, jeśli nie są spełnione wymogi dyrektywy 93/94/EWG zmienionej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie przyjmują i publikują, przed dniem 31 grudnia 1999 r. przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy i niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Państwa Członkowskie zastosują wspomniane przepisy od dnia 1 stycznia 2000 r.

Wspomniane przepisy zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Państwa Członkowskie określają metody dokonywania takiego odniesienia.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjmowanych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 kwietnia 1999 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

Dz.U. L 225 z 10.8.1992, str. 72.

Dz.U. L 311 z 14.12.1993, str. 83.

Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

Dz.U. L 11 z 16.1.1999, str. 25.

ZAŁĄCZNIK 

1. Pozycja 1.1 otrzymuje brzmienie:

"1.1. Motorowery i lekkie pojazdy czterokołowe bez nadwozia".

2. Pozycja 1.2 otrzymuje brzmienie:

"1.2. Motocykle, pojazdy trzykołowe o maksymalnej mocy do 15 kW oraz pojazdy czterokołowe inne niż lekkie pojazdy czterokołowe, bez nadwozia".

3. Pozycja 1.3 otrzymuje brzmienie:

"1.3. Pojazdy trzykołowe o maksymalnej mocy przekraczającej 15 kW, lekkie pojazdy czterokołowe wyposażone w nadwozie i pojazdy czterokołowe inne niż lekkie pojazdy czterokołowe wyposażone w nadwozie".

4. Pozycja 3.1.2 otrzymuje brzmienie:

"3.1.2. może być odchylona od pionu o nie więcej niż 30°, dla pojazdu bez ładunku, gdy płyta mocująca dla numerów rejestracyjnych jest skierowana do góry;".

5. Pozycja 3.1.3 otrzymuje brzmienie "3.1.3. może być odchylona o nie więcej niż 15° od pionu, dla pojazdu bez ładunku, gdy płyta mocująca dla numerów rejestracyjnych jest skierowana dołu;".

6. Pozycja 4.1 otrzymuje brzmienie:

"4.1. Żaden punkt miejsca montażu tablicy rejestracyjnej nie może być wyżej niż 1,5 m nad powierzchnią ziemi, dla pojazdu bez ładunku.".

7. Pozycja 5.1 otrzymuje brzmienie:

"5.1. Żaden punkt miejsca montażu tablicy rejestracyjnej nie może być niżej niż 0,20 m nad powierzchnią ziemi lub niżej niż promień koła nad powierzchnią ziemi, jeśli wynosi on mniej niż 0,20 m, dla pojazdu bez ładunku."

8. Rysunek 1 zastępuje się rysunkiem:

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

grafika

Rysunek 1

Kąt widoczności geometrycznej (dwuścienny z krawędzią poziomą)"

9. Dodatek 1 otrzymuje brzmienie:

"Dodatek 1

Dokument informacyjny w odniesieniu do miejsca montażu tylnej tablicy rejestracyjnej dla typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych

(załącza się do wniosku o udzielenie homologacji części, gdy nie złożono go z wnioskiem o udzielenie homologacji typu pojazdu)

Nr porządkowy (nadany przez wnioskodawcę):

Wniosek o udzielenie homologacji typu części w odniesieniu do miejsca montażu tylnej tablicy rejestracyjnej dla typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych musi zawierać informacje wymienione w załączniku II część A do dyrektywy Rady 92/61/EWG, sekcje:

- 0.1,

- 0.2,

- 0.4-0.6,

- 2.2,

- 2.2.1,

- 9.6,

- 9.6.1".

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.118.32

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 1999/26/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 93/94/EWG, odnoszącą się do miejsca montażu tylnej tablicy rejestracyjnej pojazdów dwu- lub trzykołowych
Data aktu: 20/04/1999
Data ogłoszenia: 06/05/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 26/05/1999