RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę, w szczególności jego art. 75 ust. 1 lit. c) i d),
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 189c Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących, stosowanych w transporcie drogowym(4), ustanawia przepisy dotyczące budowy, instalacji, użytkowania oraz testowania urządzeń rejestrujących w transporcie drogowym.
(2) Jak wykazało doświadczenie, presja ekonomiczna oraz rywalizacja w transporcie drogowym doprowadziły kierowców zatrudnionych przez przedsiębiorstwa drogowego transportu rzeczy, do nieprzestrzegania niektórych zasad, w szczególności dotyczących czasu prowadzenia oraz postoju, ustanowionych przez rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 z dnia 20 grudnia 1985 r., w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego(5).
(3) Jawne naruszenia i nadużycia finansowe stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa drogowego i są nie do zaakceptowania, z powodu zachowania konkurencyjności przez kierowców, którzy przestrzegają zasad.
(4) Bezpieczeństwo drogowe wzrosłoby poprzez zastosowanie automatycznego zapisywania szczegółów dotyczących działań i zachowań kierowcy oraz pracy pojazdu, w szczególności prędkości pojazdu i długości przebytej przez pojazd drogi oraz poprzez regularne monitorowanie, przeprowadzane przez przedsiębiorstwo oraz właściwe władze.
(5) Przepisy socjalne Rady zawierają szczegółowe wymagania dotyczące limitu przejechanych przez kierowcę godzin oraz długości postoju w ciągu dnia, jak i pełnego czasu jazdy i postoju w czasie dwóch tygodni; istnieją trudności nadzorowania zgodności z nałożonymi wymaganiami, ponieważ dane zapisywane są na kilku wykresówkach na dzień, z których wykresówki na bieżący tydzień oraz na ostatni dzień poprzedniego tygodnia mają być przechowywane w samochodzie.
(6) Aby położyć kres najbardziej powszechnym nadużyciom istniejącego obecnie systemu, konieczne jest wprowadzenie nowych zaawansowanych urządzeń, takich jak urządzenia rejestrujące wyposażone w urządzenia elektroniczne - w celu rejestrowania odpowiednich informacji oraz osobistej karty kierowcy, tak by zapisane dane były możliwe do odzyskania i odczytania w momencie, gdy zostaną wydrukowane oraz by były one wiarygodne i stanowiły niepodważalny zapis pracy kierowcy podczas ostatnich kilku dni oraz pracy pojazdu w okresie kilku miesięcy.
(7) Aby urządzenia rejestrujące pracowały prawidłowo, niezbędne jest pełne zabezpieczenie systemu oraz jego części składowych.
(8) Należy ustanowić przepisy, zgodnie z którymi mogą być wydawane i używane karty pamięci przewidziane w załączniku IB.
(9) Dane dotyczące działań kierowcy muszą być możliwe do zweryfikowania przez samych kierowców, przez przedsiębiorstwa ich zatrudniające oraz przez właściwe władze Państw Członkowskich; jedynie dane związane z ich odpowiednimi działaniami powinny być dostępne tylko przedsiębiorstwu oraz kierowcy, który jest w nim zatrudniony.
(10) Urządzenia rejestrujące, określone w niniejszym rozporządzeniu, muszą zostać zainstalowane w pojazdach wprowadzonych do użytku po raz pierwszy po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich specyfikacji technicznych, spośród których niektóre określone zostały przez Komisję zgodnie z procedurą komitetu określoną w art. 18 rozporządzenia (EWG) nr 3821/85; konieczny jest okres przejściowy dla wyprodukowania nowych urządzeń rejestrujących zgodnych z tymi specyfikacjami technicznymi oraz, aby została im wydana homologacja typu WE części.
(11) Pożądane jest, aby urządzenia rejestrujące zgodne z załącznikiem IB dawały także możliwość niskich kosztów rozszerzenia ich funkcji w zarządzaniu parkiem samochodowym.
(12) Zgodnie z zasadą pomocniczości, Wspólnota wprowadza zmiany do rozporządzenia (EWG) nr 3821/85 w celu zapewnienia, że urządzenia rejestrujące działające zgodnie z załącznikiem IB są kompatybilne z kartą kierowcy i że dane zarejestrowane przez urządzenia rejestrujące, stosowne do załączników I i IB, są zgodne ze sobą.
(13) Postęp techniczny wymaga natychmiastowego przyjęcia wymagań technicznych wymienionych w załącznikach do niniejszego rozporządzenia; aby ułatwić wprowadzenie w życie niezbędnych w tym celu środków, należy uwzględnić techniczne dostosowanie załączników, które mają być zatwierdzone przez Komisję, stanowiącą zgodnie z procedurą komitetu, określoną w decyzji Rady 87/373/EWG z dnia 13 lipca 1987 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(6).
(14) Wprowadzenie nowych urządzeń rejestrujących oznacza, że niektóre przepisy dyrektywy 88/599/EWG(7) dotyczące stosowania rozporządzeń (EWG) nr 3820/85 oraz (EWG) nr 3821/85 wymagają wprowadzenia zmian,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 24 września 1998 r.
|
W imieniu Rady |
|
J. FARNLEITNER |
|
Przewodniczący |
______
Dz.U. C 243 z 31.08.1994, str. 8 oraz Dz.U. C 370 z 31.12.1985, str. 1.
(2) Dz.U. C 110 z 21.04.1995, str. 19.
(3)Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 13 lipca 1995 r. (Dz.U. C 249 z 25.09.1995, str. 128), wspólne stanowisko Rady z dnia 11 grudnia 1997 r. (Dz.U. C 43 z 9.02.1998, str. 6) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 31 marca 1998 r. (Dz.U. C 138 z 4.05.1998, str. 26).
(4) Dz.U. L 370 z 31.12.1985, str. 8. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1056/97 (Dz.U. 154 z 12.06.1997, str. 21).
(5) Dz.U. L 370 z 31.12.1985, str. 1.
(6) Dz.U. L 197 z 18.07.1987, str. 33.
(7) Dz.U. L 325 z 29.11.1988, str. 55.
(8) Dz.U. L 102 z 11.4.2006, str. 1.
..................................................Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................