(Dz.U.UE L z dnia 3 października 1998 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 684/92 z dnia 16 marca 1992 r. w sprawie wspólnych zasad międzynarodowego przewozu osób autokarem i autobusem(1), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 11/98(2), w szczególności jego art. 2 pkt 3.4 art. 2 i art. 5 ust. 4, art. 6 ust. 2, art. 11 ust. 5 oraz art. 13 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 12/98 z dnia 11 grudnia 1997 r. ustanawiające warunki świadczenia w Państwach Członkowskich usług krajowego drogowego transportu pasażerskiego przez przewoźników obcych(3), w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3 oraz art. 7 ust. 1,
po konsultacji z komitetem utworzonym zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 12/98,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 4 ust. 4 rozporządzenia (EWG) nr 684/92 stanowiący, że przewozy regularne i niektóre specjalne przewozy regularne wymagają uzyskania zezwolenia.
(2) Artykuł 11 ust. 1 wspomnianego rozporządzenia stanowiący, że przewozy poza rozkładowe mogą być wykonywane z zastosowaniem formularza podróży.
(3) Artykuł 13 ust. 1 wspomnianego rozporządzenia stanowiący, że przewozy na własny rachunek wymagają uzyskania zaświadczenia.
(4) Należy również ustanowić zasady wykorzystania formularzy podróżnych, określonych w art. 11 wspomnianego rozporządzenia, oraz sposobów przekazywania zainteresowanym Państwom Członkowskim nazwy przewoźników świadczących takie usługi i informacji dotyczących punktów połączeń na trasie przejazdu.
(5) Komisja przyjęła rozporządzenie (EWG) nr 1839/92 z dnia 1 lipca 1992 r. ustanawiające szczegółowe zasady dotyczące stosowania rozporządzenia Komisji (EWG) nr 684/92 odnośnie dokumentów wymaganych w międzynarodowych przewozach pasażerskich(4), zmienione Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji; wspomniane rozporządzenie zostało zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 2944/93(5) w celu ujednolicenia, ze względu na konieczność uproszczenia, dokumentów kontrolnych dla przewozów wahadłowych z zakwaterowaniem oraz dla przewozów pozarozkładowych.
(6) Rozporządzenie (WE) nr 11/98 zniosło koncepcję przewozów wahadłowych i uprościło definicję przewozów pozarozkładowych poprzez uchylenie koncepcji pozostałych przewozów pozarozkładowych.
(7) Niezbędne jest ujednolicenie, w celu uproszczenia, formularza podróży dla międzynarodowych przewozów pozarozkładowych i pozarozkładowych przewozów kabotażowych, określonych w rozporządzeniu (WE) nr 12/98.
(8) Formularz podróży, stosowany jako dokument kontrolny w ramach specjalnych regularnych przewozów kabotażowych, musi być skompletowany w formie miesięcznej deklaracji.
(9) W celu zapewnienia przejrzystości i uproszczenia, wszystkie wzorcowe dokumenty ustanowione rozporządzeniem (EWG) nr 1839/92 zostaną dostosowane do nowych ram regulacyjnych dotyczących międzynarodowych przewozów autokarowych i autobusowych i rozporządzenie zostanie zastąpione niniejszym rozporządzeniem.
(10) Państwa Członkowskie potrzebują czasu na wydrukowanie i rozprowadzenie nowych dokumentów.
(11) Przewoźnicy powinni móc nadal korzystać z dokumentów przewidzianych rozporządzeniem (EWG) nr 1839/92 i rozporządzeniem Komisji (EWG) nr 2454/92(6), z odpowiednimi zmianami, gdy będzie to konieczne, uwzględniającymi przepisy rozporządzenia (EWG) nr 684/92 i (WE) nr 12/98.
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 2 października 1998 r.
| W imieniu Komisji | |
| Neil KINNOCK | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 74 z 20.3.1992, str. 1.
(2) Dz.U. L 4 z 8.1.1998, str. 1.
(3) Dz.U. L 4 z 8.1.1998, str. 10.
(4) Dz.U. L 187 z 7.7.1992, str. 5.
(5) Dz.U. L 266 z 27.10.1993, str. 2.
(6) Dz.U. L 251 z 29.8.1992, str. 1.
ZAŁĄCZNIKI
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
-zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 1792/2006 z dnia 23 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.362.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
-zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 1792/2006 z dnia 23 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.362.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
-zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 1792/2006 z dnia 23 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.362.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
-zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 1792/2006 z dnia 23 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.362.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1998.268.10 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2121/98 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzeń Rady (EWG) nr 684/92 i (WE) nr 12/98 w zakresie dokumentów dla przewozu osób autokarem i autobusem |
| Data aktu: | 02/10/1998 |
| Data ogłoszenia: | 03/10/1998 |
| Data wejścia w życie: | 06/10/1998, 01/05/2004, 11/06/1999, 11/12/1998 |