Decyzja 98/482/WE w sprawie wspólnej regulacji technicznej dotyczącej wymagań przyłączeniowych dla podłączania do analogowych publicznych komutowanych sieci telefonicznych (PSTN) urządzeń końcowych (z wyłączeniem urządzeń końcowych wspomagających w określonych przypadkach usługi telefonii głosowej), w których adresowanie sieci, jeśli jest zapewnione, wykorzystuje wybieranie dwutonowe wieloczęstotliwościowe (DTMF)

DECYZJA RADY
z dnia 20 lipca 1998 r.
w sprawie wspólnej regulacji technicznej dotyczącej wymagań przyłączeniowych dla podłączania do analogowych publicznych komutowanych sieci telefonicznych (PSTN) urządzeń końcowych (z wyłączeniem urządzeń końcowych wspomagających w określonych przypadkach usługi telefonii głosowej), w których adresowanie sieci, jeśli jest zapewnione, wykorzystuje wybieranie dwutonowe wieloczęstotliwościowe (DTMF)

(98/482/WE)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając dyrektywę 98/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lutego 1998 r. odnoszącą się do telekomunikacyjnych urządzeń końcowych oraz urządzeń naziemnych stacji satelitarnych, w tym wzajemnego uznawania ich zgodności (1), w szczególności jej art. 7 ust. 2 tiret drugie,

a także mając na uwadze, co następuje:

Komisja określiła typ urządzeń końcowych, dla których konieczne jest wprowadzenie wspólnej regulacji technicznej oraz wydanie deklaracji w zakresie pokrewnym;

należy przyjąć odpowiednie zharmonizowane normy lub ich części, wdrażające zasadnicze wymagania, które mają zostać przekształcone we wspólną regulację techniczną;

w XX w. miał miejsce stały rozwój techniczny w publicznych sieciach telefonicznych, ponieważ rozwój ten był zapoczątkowany w każdej sieci niezależnie, rozwiązania techniczne w nich stosowane będą się nadal znacząco różnić;

istnieją różnice techniczne między publicznymi komutowanymi sieciami telefonicznymi (PSTN), z których najważniejsze są opisane w uwagach wyjaśniających opublikowanych w przewodniku EG 201 121 wydanym przez Europejski Instytut Norm Telekomunikacyjnych (ETSI);

uwagi wyjaśniające nie muszą być stosowane i mogą zawierać informacje użyteczne dla producenta;

dlatego jednostki notyfikowane zapewnią, by producenci byli świadomi istnienia stosowanych uwag wyjaśniających dotyczących szczególnych wymagań niektórych sieci;

w okresie przejściowym powinna być nadal możliwa homologacja urządzeń końcowych zgodnie z przepisami krajowymi;

producenci powinni załączyć odpowiedni komunikat do wszystkich produktów homologowanych na mocy niniejszej decyzji; producenci powinni sporządzać oświadczenia o zgodności sieciowej; jednostki notyfikowane powinny zapewnić, że producenci są świadomi tych obowiązków; jednostki notyfikowane powinny informować inne jednostki notyfikowane o oświadczeniach o zgodności sieciowej przy każdym udzieleniu homologacji na mocy niniejszej decyzji;

urządzenia objęte niniejszą decyzją, które zostały homologowane na mocy przepisów krajowych przed końcem okresu przejściowego, mogą dalej być wprowadzane do obrotu na rynku krajowym i wprowadzane do użytku;

Komitet ds. Homologacji Urządzeń Końcowych (ACTE), ustanowiony w art. 28 dyrektywy 98/13/WE w sprawie wspólnej regulacji technicznej, przewidzianej w niniejszej decyzji, nie wydał opinii; dlatego też zgodnie z art. 29 ust. 3 dyrektywy 98/13/WE Komisja przedstawiła Radzie wniosek odnoszący się do środków, które należy przyjąć,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Niniejsza decyzja stosuje się do urządzeń, które są przeznaczone do podłączenia jako pojedyncze urządzenia końcowe łączące się dwoma przewodami z punktem przyłączenia do analogowej publicznej komutowanej sieci telefonicznej i które są objęte normą harmonizacyjną, określoną w art. 2 ust. 1.
2.
Niniejsza decyzja ustala wspólną regulację techniczną obejmującą wymagania przyłączeniowe dla analogowych PSTN urządzeń końcowych, określonych w ust. 1. Niniejsza decyzja nie obejmuje wymagań odnoszących się do współpracy między urządzeniami końcowymi poprzez publiczną sieć telekomunikacyjną, określonych w art. 5 lit. g) dyrektywy 98/13/WE.
Artykuł  2
1.
Wspólna regulacja techniczna obejmuje zharmonizowaną normę przygotowaną przez odpowiedni organ normalizacyjny wprowadzający w życie zasadnicze wymagania określone w art. 5 lit. d) i f) dyrektywy 98/13/WE w zakresie, w jakim obowiązują. Odniesienie do normy przedstawione jest w załączniku I.
2.
Urządzenia końcowe objęte niniejszą decyzją są zgodne ze wspólną regulacją techniczną, określoną w ust. 1, spełniają podstawowe wymagania określone w art. 5 lit. a) i b) dyrektywy 98/13/WE oraz spełniają wymagania wszystkich innych stosowanych dyrektyw, w szczególności dyrektywy Rady 73/23/EWG z dnia 19 lutego 1973 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do wyposażenia elektrycznego przewidzianego do stosowania w niektórych granicach napięcia (2), dyrektywy Rady 89/336/EWG z dnia 3 maja 1989 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do kompatybilności elektromagnetycznej (3).
Artykuł  3
1.
Jednostki notyfikowane wyznaczone do realizacji procedur określonych w art. 10 dyrektywy 98/13/WE w odniesieniu do urządzeń końcowych objętych art. 1 ust. 1 niniejszej decyzji wykorzystują lub zapewniają wykorzystanie mających zastosowanie części zharmonizowanej normy określonej w art. 2 ust. 1 niniejszej decyzji.
2.
Jednostki notyfikowane zapewniają, że:

a) producenci lub inni wnioskodawcy o homologację są świadomi istnienia uwag wyjaśniających zawartych w przewodniku EG 201 121 wydanym przez ETSI, włącznie z ich ewentualnymi zmianami; i

b) producenci byli świadomi obowiązku załączenia komunikatu zgodnego ze wzorem zawartym w załączniku II do wszystkich produktów homologowanych na mocy niniejszej decyzji; i

c) producenci sporządzali także oświadczenia o zgodności sieciowej zgodne ze wzorem zawartym w załączniku III.

3.
Jednostki notyfikowane informują inne jednostki notyfikowane o oświadczeniach o zgodności sieciowej przy udzielaniu homologacji na mocy niniejszej decyzji.
Artykuł  4
1.
Urządzenia objęte normą zharmonizowaną, określoną w art. 2 ust. 1, mogą w dalszym ciągu być homologowane zgodnie z krajowymi przepisami homologacyjnymi przez okres 15 miesięcy od daty przyjęcia niniejszej decyzji.
2.
Urządzenia końcowe homologowane na mocy takich przepisów krajowych mogą dalej być wprowadzane do obrotu w danym kraju i wprowadzane do użytku.
Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 lipca 1998 r.
W imieniu Rady
W. MOLTERER
Przewodniczący

_______

(1) Dz.U. L 74 z 12.3.1998, str. 1.

(2) Dz.U. L 77 z 26.3.1973, str. 29. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 93/68/EWG (Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 1).

(3) Dz.U. L 139 z 23.5.1989, str. 19. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 93/68/EWG (Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 1).

(4) Dz.U. L 109 z 26.4.1983, str. 8.

ZAŁĄCZNIKI 

ZAŁĄCZNIK I

Odniesienie do stosowanej normy zharmonizowanej

Norma zharmonizowana, określona w art. 2 niniejszej decyzji, to:

Wymagania przyłączeniowe dla ogólnoeuropejskiej homologacji dotyczącej podłączania do analogowych publicznych komutowanych sieci telefonicznych (PSTN) urządzeń końcowych (z wyłączeniem urządzeń końcowych wspomagających usługi telefonii głosowej), w których adresowanie sieci, jeśli jest zapewnione, wykorzystuje wybieranie dwutonowe wieloczęstotliwościowe (DTMF)

ETSI

Europejski Instytut Norm Telekomunikacyjnych

Sekretariat ETSI

TBR 21: styczeń 1998 r.

(z wyjątkiem wstępu)

DODATKOWE INFORMACJE

Europejski Instytut Norm Telekomunikacyjnych jest uznany zgodnie z dyrektywą Rady 83/189/EWG z dnia 28 marca 1983 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w dziedzinie norm i uregulowań technicznych (4).

Zharmonizowana norma, określona powyżej, została opracowana zgodnie z mandatem, wydanym według odpowiednich procedur określonych dyrektywą 83/189/EWG.

Pełny tekst normy zharmonizowanej można otrzymać w:

Europejski Instytut Norm Telekomunikacyjnych

650, Route des Lucioles

F-06921 Sophia Antipolis Cedex

Francja

Komisja Europejska

DG XIII/A/2-(BU 31, 1/7)

Rue de la Loi/Wetstraat 200

B-1049 Bruksela

lub w innych organizacjach odpowiedzialnych za udostępnianie norm ETSI. Wykaz tych organizacji znajduje się na stronie internetowej www.ispo.cec.be.

ZAŁĄCZNIK  II

Tekst komunikatu, który producenci załączają do produktów homologowanych na mocy niniejszej decyzji

"Niniejsze urządzenie zostało homologowane zgodnie z decyzją Rady 98/482/WE dotyczącą ogólnoeuropejskiego podłączenia pojedynczych terminali do publicznych komutowanych sieci telefonicznych (PSTN). Jednakże z powodu różnic między poszczególnymi PSTN w różnych krajach sama homologacja nie daje bezwzględnej gwarancji skutecznego działania w każdym punkcie końcowym PSTN.

W razie wystąpienia problemów należy skontaktować się w pierwszej kolejności z dostawcą urządzenia."

Uwaga: Producent powinien zapewnić, że sprzedawca i użytkownik urządzenia zostali właściwie o tym poinformowani poprzez zamieszczenie informacji na opakowaniu lub w instrukcji obsługi lub w innych materiałach dla użytkownika.

ZAŁĄCZNIK  III

Oświadczenie producenta o zgodności sieciowej dla jednostki notyfikowanej i sprzedawcy

Niniejsze oświadczenie wskazuje sieci, dla których urządzenie zostało zaprojektowane, oraz wszystkie sieci notyfikowane, z którymi urządzenie może mieć problemy we współpracy.

Oświadczenie producenta o zgodności sieciowej dla użytkownika

Niniejsze oświadczenie wskazuje sieci, dla których urządzenie zostało zaprojektowane, oraz wszystkie sieci notyfikowane, z którymi urządzenie może mieć problemy we współpracy. Producent dołącza także deklarację wyjaśniającą zależność zgodności sieciowej od ustawień sprzętowych i programowych łącznic. Doradza on także użytkownikowi skontaktowanie się ze sprzedawcą, jeśli urządzenie będzie używane w innej sieci.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.216.8

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 98/482/WE w sprawie wspólnej regulacji technicznej dotyczącej wymagań przyłączeniowych dla podłączania do analogowych publicznych komutowanych sieci telefonicznych (PSTN) urządzeń końcowych (z wyłączeniem urządzeń końcowych wspomagających w określonych przypadkach usługi telefonii głosowej), w których adresowanie sieci, jeśli jest zapewnione, wykorzystuje wybieranie dwutonowe wieloczęstotliwościowe (DTMF)
Data aktu: 20/07/1998
Data ogłoszenia: 04/08/1998
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 30/07/1998