Decyzja 98/437/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie wykończeń wewnętrznych i zewnętrznych ścian i sufitów

DECYZJA KOMISJI
z dnia 30 czerwca 1998 r.
w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie wykończeń wewnętrznych i zewnętrznych ścian i sufitów

(notyfikowana jako dokument nr C (1998) 1611)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(98/437/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 10 lipca 1998 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych(1), zmienioną dyrektywą 93/68/EWG(2), w szczególności jej art. 13 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

Komisja jest zobowiązana wybrać między dwiema procedurami zaświadczania zgodności wyrobu, przewidzianymi w art. 13 ust. 3 dyrektywy 89/106/EWG, "możliwie najmniej uciążliwą procedurę zgodną z wymogami dotyczącymi bezpieczeństwa"; oznacza to, że niezbędne jest podjęcie decyzji dla danego wyrobu lub rodziny wyrobów, czy obecność systemu fabrycznej kontroli produkcji, za który odpowiedzialność ponosi producent, jest koniecznym i wystarczającym warunkiem do zaświadczania zgodności oraz czy z przyczyn dotyczących zachowania zgodności z kryteriami wspomnianymi w art. 13 ust. 4 wymagana jest interwencja zatwierdzonej jednostki certyfikującej;

artykuł 13 ust. 4 wymaga, aby określona w ten sposób procedura była wskazana w mandatach i w specyfikacjach technicznych; z tego powodu wymagane jest zdefiniowanie wyrobu lub rodziny wyrobów w sposób wykorzystywany w mandatach i specyfikacjach technicznych;

obie procedury przewidziane w art. 13 ust. 3 są opisane szczegółowo w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG; dlatego też niezbędne jest jasne zdefiniowanie metod, przy pomocy których te dwie procedury mają być wprowadzane w życie dla każdego wyrobu lub rodziny wyrobów, w odniesieniu do załącznika III, z uwagi na fakt, że załącznik III daje preferencje niektórym systemom;

procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. a) odpowiada systemom przedstawionym w pierwszej możliwości, bez stałego nadzoru, oraz w możliwości drugiej i trzeciej przedstawionej w załączniku III sekcja 2 ii), a procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. b) odpowiada systemom przedstawionym w załączniku III sekcja 2 i) oraz w pierwszej możliwości, z nadzorem stałym, w załączniku III sekcja 2 ii);

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zgodność wyrobów i rodzin wyrobów wymienionych w załączniku I zaświadcza się z zastosowaniem procedury, według której producent, jako jedyna osoba odpowiedzialna za system fabrycznej kontroli produkcji, zapewnia, że wyrób jest zgodny z odpowiednimi specyfikacjami technicznymi.

Artykuł  2

Zgodność wyrobów wymienionych w załączniku II jest poświadczana procedurą, zgodnie z którą, oprócz systemu fabrycznej kontroli produkcji przez producenta, w ocenę i nadzór nad kontrolą produkcji lub samym wyrobem zaangażowana jest zatwierdzona jednostka certyfikująca.

Artykuł  3

Procedurę zaświadczania zgodności określoną w załączniku III wskazuje się w mandatach dotyczących zharmonizowanych norm.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 czerwca 1998 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12.

(2) Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I 1

Płyty w postaci kompletnych elementów przeznaczone do stosowania jako wykończenie wewnętrzne lub zewnętrzne do ochrony przed pożarem ścian i sufitów.

Zestawy sufitów podwieszanych przeznaczone do stosowania jako wykończenie wewnętrzne lub zewnętrzne do ochrony sufitów przed pożarem.

Płyty przeznaczone do stosowania jako elementy usztywniające, wewnętrzne lub zewnętrzne, ścian i sufitów.

Płytki okładzinowe i płyty z materiałów łamliwych przeznaczone do stosowania jako wykończenie wewnętrzne lub zewnętrzne w ścianach lub sufitach podlegających wymaganiom na wypadek przypadkowych uszkodzeń pochodzących od przedmiotów tnących.

Zestawy sufitów podwieszanych przeznaczone do stosowania jako wykończenie wewnętrzne lub zewnętrzne, podlegające wymaganiom bezpieczeństwa w czasie eksploatacji.

Płytki okładzinowe i płyty przeznaczone do stosowania jako wewnętrzne lub zewnętrzne sufity podwieszane, podlegające wymaganiom bezpieczeństwa w czasie eksploatacji.

Profile specjalne i ramy wsporcze przeznaczone do wspierania wykończeń ścian wewnętrznych lub zewnętrznych lub sufitów oraz sufitów podwieszanych, podlegające wymaganiom bezpieczeństwa w czasie eksploatacji.

Pokrycia ścienne w formie rolek i okładziny sufitowe z materiałów klas A1(1), A2(1), B(1), C(1), D, E, (A1 do E)(4), F przeznaczone do stosowania jako wewnętrzne wykończenie ścian i sufitów, podlegające przepisom reakcji na ogień.

Płytki kamienne dachowe i płytki okładzinowe z materiałów klas A1(1), A2(1), B(1), C(1), D, E, (A1 do E)(4), F przeznaczone do stosowania jako zewnętrzne wykończenie ścian i sufitów, podlegające przepisom reakcji na ogień.

Zestawy sufitów podwieszanych, wykorzystujące części składowe z materiałów klas A1(1), A2(1), B(1), C(1), D, E, (A1 do E)(4), F przeznaczone do stosowania jako wewnętrzne lub zewnętrzne wykończenie sufitów, podlegające przepisom reakcji na ogień.

Płytki okładzinowe, oblicówki i płytki z materiałów klas A1(1), A2(1), B(1), C(1), D, E, (A1 do E)(4), F przeznaczone do stosowania jako wewnętrzne i zewnętrzne wykończenie ścian i sufitów, podlegające przepisom reakcji na ogień.

Profile specjalne i ramy wsporcze z materiałów klas A1(1), A2(1), B(1), C(1), D, E, (A1 do E)(4), F przeznaczone do wspierania wykończeń ścian wewnętrznych lub zewnętrznych lub sufitów lub sufitów podwieszanych, podlegające przepisom reakcji na ogień.

Zestawy sufitów podwieszanych przeznaczone do stosowania jako wewnętrzne lub zewnętrzne wykończenie sufitów, podlegające przepisom o substancjach niebezpiecznych(2).

Płytki, płytki kamienne, oblicówki, płyty okładzinowe i płyty przeznaczone do stosowania jako wewnętrzne lub zewnętrzne wykończenie ścian lub sufitów, podlegające przepisom o substancjach niebezpiecznych(2).

Zestawy sufitów podwieszanych przeznaczone do stosowania jako wewnętrzne lub zewnętrzne wykończenie ścian i sufitów do innych celów wymienionych w mandacie(3).

Pokrycia ścienne w formie rolek, okładziny sufitowe, płytki, płytki kamienne, oblicówki, płyty okładzinowe i płyty przeznaczone do stosowania jako wewnętrzne lub zewnętrzne wykończenie ścian lub sufitów do innych celów niż wymienione w mandacie (3).

Profile specjalne i ramy wsporcze przeznaczone do wsparcia wykończeń ścian wewnętrznych lub zewnętrznych lub sufitów lub sufitów podwieszanych do innych celów wymienionych w mandacie(3).

______

(1) Wyroby/materiały nieobjęte przypisem 1 w załączniku II.

(2) W szczególności takie substancje niebezpieczne, które są określone w zmienionej dyrektywie Rady 76/769/EWG.

(3) Inne cele zastosowania ujęte w mandacie to: kontrola pary wodnej, kontrola przenikania wody, kontrola akustyczna i kontrola termiczna.

(4) Wyroby/materiały, które nie wymagają badania na reakcję na działanie ognia (np. Wyroby/materiały klas A1 zgodnie z decyzją Komisji 96/603/WE).

ZAŁĄCZNIK  II 2

Pokrycia ścienne w postaci rolek, okładziny sufitowe, płytki z materiałów klas A1(1), A2(1), B(1), C(1), przeznaczone do stosowania jako wewnętrzne wykończenie ścian lub sufitów, podlegające przepisom reakcji na ogień.

Kamienne płytki dachowe i płytki okładzinowe z materiałów klas A1(1), A2(1), B(1), C(1), przeznaczone do stosowania jako zewnętrzne wykończenie ścian lub sufitów, podlegające przepisom reakcji na ogień.

Zestawy sufitów podwieszanych, wykorzystujące części składowe z materiałów klas A1(1), A2(1), B(1), C(1), przeznaczone do stosowania jako wewnętrzne lub zewnętrzne wykończenie sufitów, podlegające przepisom reakcji na ogień.

Płytki, oblicówki i płyty z materiałów klas A1(1), A2(1), B(1), C(1), przeznaczone do stosowania jako wewnętrzne i zewnętrzne wykończenie ścian lub sufitów, podlegające przepisom reakcji na ogień.

Profile specjalne i ramy wsporcze z materiałów klas A1(1), A2(1), B(1), C(1), przeznaczone do wsparcia wykończeń wewnętrznych lub zewnętrznych ścian lub sufitów, lub sufitów podwieszanych, podlegające przepisom reakcji na ogień.

______

(1) Wyroby/materiały, dla których podwyższenie klasyfikacji reakcji na działanie ognia jest możliwe dzięki wyraźnie rozpoznawalnemu etapowi w procesie produkcji (np. dla zastosowania dodatków opóźniających działanie ognia lub ograniczenie materiału organicznego).

ZAŁĄCZNIK  III 3

Uwaga: Dla wyrobów następujących rodzin wyrobów mających więcej niż jedno zastosowanie zadania dla upoważnionego organu wywodzące się z odnośnych systemów zaświadczania zgodności kumulują się.

RODZINA WYROBÓW

WYKOŃCZENIE ŚCIAN WEWNĘTRZNYCH, ZEWNĘTRZNYCH I SUFITÓW (1/5)

1. Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i jego (ich) zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań), wyszczególnionego(-ych) poniżej wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki CEN/CENELEC o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyrób Zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub klasa(-y) (odporność przeciwpożarowa) System(-y) zaświadczania zgodności
Płyty Jako wykończenie wewnętrzne lub zewnętrzne, jako elementy kompletne, stosowane w celu ochrony przed pożarem ścian lub sufitów Wszystkie 3
Sufity podwieszane (zestawy) Jako wykończenie wewnętrzne lub zewnętrzne, stosowane w celu ochrony przed pożarem Wszystkie
System 3: patrz dyrektywa 89/106/EWG załącznik III sekcja 2 ii) możliwość

druga.

2. Warunki do zastosowania przez CEN przy określaniu systemu zaświadczania zgodności

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/109/EWG oraz, gdzie to właściwe, ppkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

RODZINA WYROBÓW

WYKOŃCZENIE ŚCIAN WEWNĘTRZNYCH, ZEWNĘTRZNYCH I SUFITÓW (2/5)

1. Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i jego (ich) zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań) wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CEN/CENELEC) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyrób(-y) Zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub klasa(-y) System(-y) zaświadczania zgodności
Płyty Jako wykończenie wewnętrzne lub zewnętrzne elementy usztywniające ścian lub sufitów -
Płytki

Płyty

(z materiałów łamliwych)

Jako wykończenie wewnętrzne lub zewnętrzne ścian lub sufitów podlegających wymaganiom na wypadek szkód dokonanych przez przedmioty tnące
Sufity podwieszane (zestawy) Jako wykończenie wewnętrzne lub zewnętrzne w sufitach podlegających wymaganiom bezpieczeństwa w czasie eksploatacji 3
Płytki

Płyty

W wewnętrznych lub zewnętrznych sufitach podwieszanych podlegających wymaganiom bezpieczeństwa w czasie eksploatacji
Profile specjalne Ramy wsporcze Do wspierania wykończeń wewnętrznych lub zewnętrznych ścian lub sufitów oraz sufitów podwieszanych podlegających wymaganiom bezpieczeństwa podczas eksploatacji
System 3: patrz dyrektywa 89/106/EWG załącznik III sekcja 2 ii) możliwość

druga.

2. Warunki do zastosowania przez CEN przy określaniu systemu zaświadczania zgodności

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/109/EWG oraz, gdzie to właściwe, ppkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

RODZINA WYROBÓW

WYKOŃCZENIE ŚCIAN WEWNĘTRZNYCH, ZEWNĘTRZNYCH I SUFITÓW (3/5)

1. Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i jego (ich) zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań) wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CEN/CENELEC) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyrób Zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub klasa(-y) (reakcja na ogień)(1) System(-y) zaświadczania zgodności
Powłoki w formie rolek Jako wykończenie wewnętrzne ścian lub sufitów podlegające A1(*), A2(*), B(*), C(*)) 1
Okładziny wymaganiom reakcji na ogień
Płytki kamienne Jako zewnętrzne wykończenie ścian lub sufitów podlegających
Płyty okładzinowe wymaganiom reakcji na ogień
Sufity podwieszane (zestawy) Jako wykończenie wewnętrzne lub zewnętrzne sufitów podlegających wymaganiom reakcji na ogień A1(**), A2(**), B(**), C(**), D, E 3
Płytki Jako wykończenie wewnętrzne lub zewnętrzne
Oblicówki ścian lub sufitów podlegających wymaganiom
Płyty reakcji na ogień
Profile specjalne Do wspierania wykończeń wewnętrznych lub zewnętrznych ścian lub (A1 to E)(***), F 4
Ramy wsporcze sufitów lub sufitów podwieszanych podlegających wymaganiom reakcji na ogień
System 1: patrz dyrektywa 89/106/EWG załącznik III sekcja 2 ii) bez badań

kontrolnych próbek.

System 3: patrz dyrektywa 89/106/EWG załącznik III sekcja 2 ii) możliwość

druga.

System 4: patrz dyrektywa 89/106/EWG załącznik III sekcja 2 ii) możliwość

trzecia.

(1) W sprawie reakcji na ogień patrz decyzja Komisji 94/611/WE.
(*) Wyroby/materiały, dla których podwyższenie klasyfikacji reakcji na

działanie ognia jest możliwe dzięki wyraźnie rozpoznawalnemu etapowi w

procesie produkcji (np. dla zastosowania dodatków opóźniających

działanie ognia lub ograniczenie materiału organicznego).

(**) Wyroby/materiały nieobjęte przypisem(*)
(***) Wyroby/materiały, które nie wymagają badania na reakcję na działanie

ognia (np. Wyroby/materiały klas A1 zgodnie z decyzją Komisji

96/603/WE).

2. Warunki do zastosowania przez CEN przy określaniu systemu zaświadczania zgodności

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/109/EWG oraz, gdzie to właściwe, ppkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

RODZINA WYROBÓW

WYKOŃCZENIE ŚCIAN WEWNĘTRZNYCH, ZEWNĘTRZNYCH I SUFITÓW (4/5)

1. Systemy zatwierdzania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i jego (ich) zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań) wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CEN/CENELEC) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyrób(ów) Zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub klasa(-y) System(-y) zaświadczania zgodności
Sufity podwieszane (zestawy) Jako wykończenie wewnętrzne lub zewnętrzne ścian lub sufitów, podlegające przepisom o substancjach niebezpiecznych(*) -
Płytki Jako wewnętrzne lub 3
Płytki kamienne zewnętrzne wykończenie
Oblicówki ścian lub sufitów,
Płyty okładzinowe podlegające przepisom o
Płyty substancjach niebezpiecznych(*)
System 3: patrz dyrektywa 89/106/EWG załącznik III sekcja 2 ii) możliwość

druga.

(*) W szczególności takie niebezpieczne substancje, które są wymienione w

zmienionej wersji dyrektywy Rady 76/769/EWG.

2. Warunki do zastosowania przez CEN przy określaniu systemu zaświadczania zgodności

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, gdzie to właściwe, ppkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

RODZINA WYROBÓW

WYKOŃCZENIE ŚCIAN WEWNĘTRZNYCH, ZEWNĘTRZNYCH I SUFITÓW (5/5)

1. Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i jego (ich) zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań) wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CEN/CENELEC) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyrób(-y) Zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub klasa(-y) System(-y) zaświadczania zgodności
Sufity podwieszane (zestawy) Jako wykończenie wewnętrzne lub zewnętrzne sufitów w innych zastosowaniach wymienionych w mandacie(1) -
Pokrycia ścian w formie rolek Jako wykończenie wewnętrzne lub zewnętrzne
Okładziny sufitowe ścian lub sufitów w innych zastosowaniach
Płytki wymienionych w 4
Płytki kamienne mandacie(1)
Oblicówki
Płyty okładzinowe
Płyty
Profile specjalne Do wspierania wykończeń wewnętrznych lub zewnętrznych ścian lub sufitów lub sufitów
Ramy wsporcze podwieszanych w innych zastosowaniach wymienionych w mandacie(1)
System 4: patrz dyrektywa 89/106/EWG załącznik III sekcja 2 ii) możliwość trzecia.
(1) Inne cele zastosowań objęte mandatem to: zastosowanie przy kontroli pary wodnej, przy kontroli przenikania wody, przy kontroli akustycznej i termicznej.

2. Warunki do zastosowania przez CEN przy określaniu systemu zaświadczania zgodności

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/109/EWG oraz, gdzie to właściwe, ppkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

1 Załącznik Izmieniony przez art. 1 decyzji nr 2001/596/WE z dnia 8 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.209.33) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
2 Załacznik II zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2001/596/WE z dnia 8 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.209.33) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
3 Załącznik IIIzmieniony przez art. 1 decyzji nr 2001/596/WE z dnia 8 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.209.33) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.194.39

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 98/437/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie wykończeń wewnętrznych i zewnętrznych ścian i sufitów
Data aktu: 30/06/1998
Data ogłoszenia: 10/07/1998
Data wejścia w życie: 01/07/1998, 01/05/2004