Decyzja 98/433/WE w sprawie zharmonizowanych kryteriów dla zwolnień zgodnie z art. 9 dyrektywy Rady 96/82/WE w sprawie kontroli niebezpieczeństwa poważnych awarii związanych z substancjami niebezpiecznymi

DECYZJA KOMISJI
z dnia 26 kwietnia 1998 r.
w sprawie zharmonizowanych kryteriów dla zwolnień zgodnie z art. 9 dyrektywy Rady 96/82/WE w sprawie kontroli niebezpieczeństwa poważnych awarii związanych z substancjami niebezpiecznymi

(Notyfikowana jako dokument nr C(1998) 1758)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(98/433/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 8 lipca 1998 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 96/82/WE(1) z dnia 9 grudnia 1996 r. w sprawie kontroli niebezpieczeństwa poważnych awarii związanych z substancjami niebezpiecznymi, w szczególności jej art. 9,

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 9 dyrektywy 96/82/WE stanowi, że Państwa Członkowskie wymagają opracowania sprawozdań na temat bezpieczeństwa od prowadzących niektóre zakłady;

artykuł 9 ust. 6 lit. a) dyrektywy 96/82/WE stanowi, że jeśli wykazano, zgodnie z wymaganiami określonych władz, że określone substancje obecne w przedsiębiorstwie lub w jego części znajdują się w stanie, w którym nie mogą stworzyć niebezpieczeństwa poważnej awarii, to Państwo Członkowskie może, zgodnie z kryteriami określonymi w lit. b), ograniczyć informacje wymagane w sprawozdaniu na temat bezpieczeństwa do tych kwestii, które odnoszą się do zmniejszania ryzyka wystąpienia poważnych awarii związanych z substancjami niebezpiecznymi i ograniczenia ich skutków dla ludzi i środowiska;

niniejsze kryteria nie mają wpływu na określenie ilości substancji niebezpiecznych na stosowanie art. 9 dyrektywy 96/82/WE;

artykuł 9 ust. 6 lit. b) dyrektywy 96/82/WE stanowi, że Komisja, przed zastosowaniem dyrektywy, działając zgodnie z procedurą określoną w art. 16 dyrektywy Rady 82/501/EWG z dnia 24 czerwca 1982 r. w sprawie niebezpieczeństwa poważnych awarii powodowanych przez określone działania przemysłowe(2), ustanowiła zharmonizowane kryteria podejmowania decyzji przez właściwe organy, że stan przedsiębiorstwa eliminuje ryzyko zagrożenia poważną awarią przemysłową w rozumieniu lit. a);

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego zgodnie z art. 16 dyrektywy 82/501/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Do celów art. 9 ust. 6 dyrektywy 96/82/WE w sprawie kontroli niebezpieczeństwa poważnych awarii związanych z substancjami niebezpiecznymi Komisja niniejszym przyjmuje zharmonizowane kryteria określone w Załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 czerwca 1998 r.

W imieniu Komisji
Ritt BJERREGAARD
Członek Komisji

_______

(1) Dz.U. L 10 z 14.1.1997.

(2) Dz.U. L 230 z 5.8.1982. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 87/216/EWG (Dz.U. L 85 z 28.3.1987, str. 36.), dyrektywa 88/610/EWG (Dz.U. L 336 z 7.12.1988, str. 14.) i dyrektywa 91/692/EWG (Dz.U. L 377 z 31.12.1991, str. 48).

ZAŁĄCZNIK 

Zharmonizowane kryteria dla zwolnień zgodnie z art. 9 dyrektywy 96/82/WE w sprawie kontroli niebezpieczeństwa poważnych awarii związanych z substancjami niebezpiecznymi

Zwolnienie, zgodnie z art. 9 ust. 6, może być przyznane, jeśli jest spełnione co najmniej jedno z następujących kryteriów rodzajowych:

1. Stan skupienia substancji

Substancje stałe, których zachowanie można w uzasadniony sposób przewidzieć w warunkach normalnych oraz w każdych warunkach odbiegających od normy i w przypadku których uwolnienie zarówno materii jak i energii, mogące spowodować zagrożenie poważną awarią, nie jest możliwe.

2. Ograniczenie rozprzestrzeniania i ilości

Substancje zapakowane lub umieszczone w taki sposób i w takich ilościach, że maksymalne ich uwolnienie w dowolnych ilościach nie może spowodować zagrożenia poważnymi awariami.

3. Lokalizacja i ilości

Substancje obecne w takich ilościach i znajdujące się w takiej odległości od innych substancji niebezpiecznych (w zakładzie lub innym miejscu), że nie mogą same stworzyć zagrożenia poważnych awarii ani też doprowadzić do poważnej awarii związanych z innymi substancjami niebezpiecznymi.

4. Klasyfikacja

Substancje, które zostały określone jako substancje niebezpieczne w oparciu o ich klasyfikację rodzajową w załączniku I część 2 dyrektywy 96/82/WE, ale które nie mogą spowodować niebezpieczeństwa poważnej awarii i dlatego ich klasyfikacja rodzajowa w tym celu jest niewłaściwa.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.192.19

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 98/433/WE w sprawie zharmonizowanych kryteriów dla zwolnień zgodnie z art. 9 dyrektywy Rady 96/82/WE w sprawie kontroli niebezpieczeństwa poważnych awarii związanych z substancjami niebezpiecznymi
Data aktu: 26/04/1998
Data ogłoszenia: 08/07/1998
Data wejścia w życie: 29/06/1998, 01/05/2004