Dyrektywa 98/23/WE w sprawie rozszerzenia dyrektywy 97/81 w sprawie porozumienia ramowego dotyczącego pracy w niepełnym wymiarze godzin zawartego przez Europejską Unię Konfederacji Przemysłowych i Pracodawców (UNICE), Europejskie Centrum Przedsiębiorstw Publicznych (CEEP) oraz Europejską Konfederację Związków Zawodowych (ETUC) na Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej

DYREKTYWA RADY 98/23/WE
z dnia 7 kwietnia 1998 r.
w sprawie rozszerzenia dyrektywy 97/81 w sprawie porozumienia ramowego dotyczącego pracy w niepełnym wymiarze godzin zawartego przez Europejską Unię Konfederacji Przemysłowych i Pracodawców (UNICE), Europejskie Centrum Przedsiębiorstw Publicznych (CEEP) oraz Europejską Konfederację Związków Zawodowych (ETUC) na Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej

RADA UNII EUROPEJSKEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (2),

a także mając na uwadze, co następuje:

Rada, stanowiąc zgodnie z Porozumieniem w sprawie Polityki Społecznej, załączonym do Protokołu (nr 14) w sprawie polityki społecznej załączonym do Traktatu WE, w szczególności jego art. 4 ust. 2, przyjęła dyrektywę 97/81/WE (3); w wyniku tego wymienionej dyrektywy nie stosuje się do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej;

Rada Europejska w Amsterdamie, w dniu 16 i 17 czerwca 1997 r., z satysfakcją odnotowała zgodę Konferencji Międzyrządowej dotyczącą włączenia Porozumienia w sprawie Polityki Społecznej do Traktatu WE; odnotowała także, że muszą być ustalone środki w celu nadania mocy prawnej życzeniu Zjednoczonego Królestwa dotyczącej bycia objętym dyrektywami już przyjętymi na podstawie tego Porozumienia przed wejściem w życie nowego Traktatu;

na posiedzeniu Rady w dniu 24 lipca 1997 r. Rada i Komisja uzgodniły wprowadzenie w życie konkluzji przyjętych przez Radę Europejską w Amsterdamie; uzgodniły również, że stosowana będzie taka sama procedura, z potrzebnymi zmianami, do przyszłych dyrektyw przyjmowanych na podstawie Porozumienia w sprawie Polityki Społecznej; niniejsza dyrektywa stara się osiągnąć ten cel poprzez rozszerzenie dyrektywy 97/81/WE na Zjednoczone Królestwo;

fakt, iż dyrektywy 97/81/WE nie stosuje się w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, bezpośrednio wpływa na funkcjonowanie rynku wewnętrznego; wprowadzenie w życie we wszystkich Państwach Członkowskich zbiorowego porozumienia ramowego załączonego do wymienionej dyrektywy, w szczególności zasady niedyskryminacji pracowników zatrudnionych w niepełnym i pełnym wymiarze godzin, poprawi funkcjonowanie rynku wewnętrznego;

przyjęcie niniejszej dyrektywy spowoduje, iż dyrektywa 97/81/WE będzie stosowana w Zjednoczonym Królestwie; od dnia wejścia w życie niniejszej dyrektywy wyrazy "Państwa Członkowskie" w dyrektywie 97/81/WE należy interpretować jako obejmujące Zjednoczone Królestwo;

Zjednoczone Królestwo powinno korzystać z takiego samego okresu dwóch lat, który został przyznany pozostałym Państwom Członkowskim dla wprowadzenia w życie przepisów niezbędnych do wykonania dyrektywy 97/81/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Bez uszczerbku dla art. 2, dyrektywę 97/81/WE stosuje się do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Artykuł  2

W art. 2 dyrektywy 97/81/WE dodaje się ustęp w brzmieniu:

"1a. W odniesieniu do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej datę 20 stycznia 2000 r. w ust. 1 zastępuje się datą 7 kwietnia 2000 r."

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 7 kwietnia 1998 r.
W imieniu Rady
D. BLUNKETT
Przewodniczący

_______

(1) Opinia wydana dnia 1 kwietnia 1998 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Opinia wydana dnia 25 marca 1998 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 14 z 20.1.1998, str. 9.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.131.10

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 98/23/WE w sprawie rozszerzenia dyrektywy 97/81 w sprawie porozumienia ramowego dotyczącego pracy w niepełnym wymiarze godzin zawartego przez Europejską Unię Konfederacji Przemysłowych i Pracodawców (UNICE), Europejskie Centrum Przedsiębiorstw Publicznych (CEEP) oraz Europejską Konfederację Związków Zawodowych (ETUC) na Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej
Data aktu: 07/04/1998
Data ogłoszenia: 05/05/1998
Data wejścia w życie: 25/05/1998, 01/05/2004