uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 100a,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 189b Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
Komitet Naukowy ds. Żywności ponownie przeanalizował wszystkie rozpuszczalniki do ekstrakcji wymienione w dyrektywie 88/344/EWG(4) z punktu widzenia zamiany tymczasowych dopuszczalnych dziennych pobrań (ADI), ustalonych w 1981 r., na ostateczne wartości liczbowe; nie zawsze było to możliwe ze względu na to, że nie zostały udzielone potrzebne informacje, choć zwrócono się w tej sprawie do przemysłu; na podstawie otrzymanych informacji Komitet Naukowy ds. Żywności mógł potwierdzić swoją zgodę na stosowanie większości rozpuszczalników; najwyższe maksymalne pozostałości rozpuszczalników w określonych środkach spożywczych mogą być zmniejszone;
niektóre rozpuszczalniki nie są już stosowane i w związku z tym powinny zostać usunięte z wykazu;
w wyniku postępu naukowego opracowane zostały inne substancje, które mogą być dodane do tej dyrektywy; nowy rozpuszczalnik, który uzyskał pozytywną opinię Komitetu Naukowego, powinien być dopuszczony do stosowania;
ten nowy rozpuszczalnik, a mianowicie 1,1,1,2-tetrafluoroetan, stosowany jest wyłącznie do ekstrakcji substancji wzmacniających smak i zapach, a pozostałości w środkach spożywczych nie przekraczają 0,02 mg/kg; poza tymi pozostałościami rozpuszczalnik ten jest całkowicie odzyskiwany, tak więc jego stosowanie w tych warunkach nie ma wpływu na globalne ocieplanie atmosfery;
potrzebne zmiany, wynikające z postępu naukowego i technicznego, sprowadzają się do zastosowania środków natury technicznej; w celu uproszczenia i przyspieszenia procedury przyjęcie tych środków powinno być powierzone Komisji;
tego rodzaju procedura przyczynia się do szybszego wprowadzania do obrotu innowacji, co jest korzystne zarówno dla przemysłu, jak i konsumenta,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| J.M. GIL-ROBLES | R. GOEBBELS |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 278 z 24.9.1996, str. 25.
(2) Dz.U. C 66 z 3.3.1997, str. 3.
(3)Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 23 października 1996 r. (Dz.U. C 347 z 18.11.1996, str. 58), wspólne stanowisko Rady z dnia 24 marca 1997 r. (Dz.U. C 157 z 24.5.1997, str. 4) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 lipca 1997 r. (Dz.U. C 286 z 22.9.1997). Decyzja Rady z dnia 7 października 1997 r.
(4) Dz.U. L 157 z 24.6.1988, str. 28. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 94/52/WE (Dz.U. L 331 z 21.12.1994, str. 10).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1997.331.7 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 97/60/WE zmieniająca po raz trzeci dyrektywę 88/344/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących rozpuszczalników do ekstrakcji stosowanych w produkcji środków spożywczych i składników żywności |
| Data aktu: | 27/10/1997 |
| Data ogłoszenia: | 03/12/1997 |
| Data wejścia w życie: | 23/12/1997, 01/05/2004 |