uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2201/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków przetworów owocowych i warzywnych(1), w szczególności jego art. 10 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
artykuł 10 rozporządzenia (WE) nr 2201/96 przewiduje szczególne środki dla promocji produktów mających znaczenie na poziomie lokalnym lub regionalnym, które spotykają się z silną międzynarodową konkurencją; białe szparagi do przetwórstwa odpowiadają tym kryteriom; ponadto w przypadku szparagów do przetwórstwa art. 10 ust. 3 przewiduje przyznanie na hektar zryczałtowanej pomocy w celu ułatwienia wprowadzenia szczególnych środków; należy zatem ustanowić szczegółowe zasady stosowania tych przepisów;
dla osiągnięcia skuteczności powinny zostać wprowadzone środki poprawiające konkurencyjność sektora w postaci programów proponowanych i realizowanych przez reprezentatywne zrzeszenia składające się z organizacji producentów oraz zrzeszenia przetwórców, a warunki określające ich reprezentatywność powinny zostać sprecyzowane w odniesieniu do regionu produkcji oraz do produkcji wspólnotowej;
ze względu na wymagania sektora powinny zostać ustalone dwie różne stawki dotyczące wspólnotowego finansowania, w zależności od rodzaju środka, który ma być finansowany, jak również dwa pułapy wspólnotowego finansowania, w zależności od tego, jak bardzo zrzeszenia są reprezentatywne; w celu ułatwienia obliczenia pułapu przez reprezentatywne zrzeszenia należy ustanowić, że pułap jest obliczany w odniesieniu do wartości produkcji reprezentatywnego zrzeszenia w okresie trzyletnim od 1994 r. do 1996 r.;
w interesie rzetelnego zarządzania należy sprecyzować informacje i zobowiązania mające znaleźć się w programach środków szczególnych, środki, które mają być wykluczone, terminy do zatwierdzenia przez Państwa Członkowskie oraz procedurę dokonywania zmian programu;
należy przewidzieć możliwość wypłaty jednorazowej zaliczki podlegającej odpowiednim zabezpieczeniom oraz sześciu miesięcznych wypłat ograniczonych do 85 % kwoty udziału finansowego; określić należy, że zabezpieczenie zostanie zwrócone, gdy saldo udziału finansowego zostanie zapłacone; działalność zrzeszeń powinna być monitorowana w formie okresowych sprawozdań;
z uwagi na wysoki stopień odpowiedzialności powierzony reprezentatywnym zrzeszeniom należy ustanowić przepisy w sprawie procedur ścisłej kontroli oraz w sprawie kar odstraszających w przypadku naruszeń;
w celu zapewnienia, że pomoc zryczałtowana na hektar kierowana jest bezpośrednio do obszarów spotykających się obecnie z silną konkurencją międzynarodową, pomoc ta powinna być ograniczona do obszarów specjalizujących się w produkcji białych szparagów do przetwórstwa, zasadzonych nie później niż w 1996 r., osiągających minimalne plony oraz objętych umową z przetwórcą;
ponieważ pomoc przyznawana jest na trzy lata, należy przewidzieć możliwość składania jednego wniosku o przyznanie pomocy, który byłby potwierdzany na następne lata deklaracjami o zbiorach; w celu zachowania zgodności z ograniczeniem pomocy do obszaru 9000 hektarów, należy ustanowić przepisy dotyczące informowania Komisji o obszarach, w stosunku do których ubiegano się o pomoc, oraz przepisy dotyczące ustalenia współczynnika redukcji, stosowanego w przypadku, gdy ta maksymalna powierzchnia zostanie przekroczona;
w celu osiągnięcia skutecznej pomocy zryczałtowanej należy ustanowić przepisy w sprawie procedur kontrolnych dotyczących przetwórców oraz obejmujących kary odstraszające w przypadku naruszeń;
Komitet Zarządzający ds. Przetworów Owocowych i Warzywnych nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez jego przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 maja 1997 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 29.
(2) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.
(3) Dz.U. L 205 z 3.8.1985, str. 5.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1997.139.10 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 956/97 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 w odniesieniu do szczególnych środków stosowanych do przetworzonych szparagów |
| Data aktu: | 29/05/1997 |
| Data ogłoszenia: | 30/05/1997 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 06/06/1997 |