Wspólne działanie 96/750/WSiSW przyjęte przez Radę na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, dotyczące zbliżenia ustawodawstw i praktyk Państw Członkowskich Unii Europejskiej w zakresie walki z narkomanią oraz zapobiegania i zwalczania nielegalnego handlu narkotykami

WSPÓLNE DZIAŁANIE
z dnia 17 grudnia 1996 r.
przyjęte przez Radę na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, dotyczące zbliżenia ustawodawstw i praktyk Państw Członkowskich Unii Europejskiej w zakresie walki z narkomanią oraz zapobiegania i zwalczania nielegalnego handlu narkotykami

(96/750/WSiSW)

(Dz.U.UE L z dnia 31 grudnia 1996 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. K.1 ust. 4 i K.3 ust. 2 lit. b),

uwzględniając inicjatywę Francji,

powołując się na fakt, że Rada Europejska w Cannes w dniach 26 i 27 czerwca 1995 r. zatwierdziła zadanie odnoszące się do europejskiego planu działań w zakresie walki z narkotykami (1996-1999) i uznała potrzebę zintegrowanego podejścia w tym obszarze;

powołując się na fakt, że Rada Europejska w Madrycie w dniach 15 i 16 grudnia 1995 r. zatwierdziła sprawozdanie grupy ekspertów w zakresie narkotyków oraz że niektóre spośród 66 propozycji zostały już przekształcone w precyzyjne, skoordynowane działania operacyjne w ramach Unii Europejskiej, zgodnie ze wskazówkami Rady Europejskiej;

powołując się na fakt, że Rada Europejska zaprosiła również włoską oraz irlandzką Prezydencję do przygotowania, po konsultacji z Państwami Członkowskimi, Komisją, Jednostką Europolu ds. Narkotyków oraz Europejskim Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii, programu działań uwzględniających sprawozdanie, których postęp byłby oceniony na posiedzeniu Rady Europejskiej w Dublinie w dniach 13 i 14 grudnia 1996 r.;

zważywszy, że Rada Europejska we Florencji w dniach 21 i 22 czerwca 1996 r. podkreśliła istotne znaczenie wzmocnionej współpracy między Państwami Członkowskimi w walce z narkotykami;

zważywszy, że ta sama Rada Europejska ponownie przedstawiła znaczenie szybkiego zakończenia badań nad harmonizacją ustawodawstw Państw Członkowskich i ich wpływu na zmniejszenie używania narkotyków oraz nielegalnego handlu narkotykami;

uwzględniając sprawozdanie w sprawie harmonizacji ustawodawstwa krajowego w zakresie narkotyków, jak zażądała Rada Europejska na posiedzeniach w Madrycie i Florencji;

powołując się na priorytet dodany przez irlandzką Prezydencję do walki z narkotykami oraz inicjatywy podjęte w następstwie wytycznych Rady Europejskiej w Madrycie i Florencji w celu nadania tej walce określonej treści, w szczególności rezolucję Rady w sprawie orzekania wyroków za handel narkotykami na dużą skalę;

zważywszy, że Państwa Członkowskie wypełniają swoje zobowiązania w ramach Konwencji Narodów Zjednoczonych z 1961, 1971 i 1988 r. oraz że będą one badać sposoby zwiększenia skuteczności w dążeniu do ścisłej zgodności z tymi Konwencjami, w szczególności poprzez pomoc państwom trzecim w wypełnianiu ich zobowiązań;

zważywszy, że Państwa Członkowskie potwierdzają swoją wspólną determinację w dążeniu do położenia kresu nielegalnemu handlowi narkotykami w celu ochrony społeczeństwa przed jego niszczącymi skutkami i przed innymi głęboko ukrytymi przyczynami problemów nadużywania narkotyków, w szczególności popytowi na narkotyki i olbrzymim zyskom z nielegalnego handlu, oraz że zbliżanie ustawodawstw i praktyk zmierzających do uczynienia współpracy bardziej skuteczną przyczyniałoby się do osiągania tego celu;

uwzględniając memorandum "W sprawie europejskiego modelu społecznego" przedłożone przez Francję na posiedzeniu Rady Europejskiej w Turynie dnia 29 marca 1996 r., popierające harmonizację ustawodawstwa krajowego w zakresie walki z narkotykami;

uwzględniając zagrożenia nieodłącznie związane z powstawaniem narkotyków syntetycznych;

zważywszy, że sprawozdanie w sprawie harmonizacji sporządzone przez Radę i Komisję w odpowiedzi na wcześniej wspomniane wskazówki uznaje, że narkotyki syntetyczne mogą stanowić obszar priorytetowy, w którym sprawozdanie zostanie przełożone na działania praktyczne;

zważywszy, że, wobec braku zharmonizowanego ustawodawstwa, wzajemnie zgodne praktyki wzmocniłyby europejską współpracę w walce z narkomanią oraz zapobieganiu i zwalczaniu nielegalnego handlu narkotykami;

zważywszy, że wysoki poziom współpracy europejskiej i międzynarodowej policji, służb celnych oraz organów sądowych pomógłby w podniesieniu skuteczności walki z handlem narkotykami;

zważywszy, że walka z handlem narkotykami musi być połączona z aktywną polityką zapobiegania, leczenia narkomanii i rehabilitacji narkomanów;

uwzględniając program wspólnotowych działań w sprawie zapobiegania uzależnieniu od narkotyków, w szczególności piętnaście działań priorytetowych, które program ten obejmuje;

zważywszy, że przepisy niniejszego wspólnego działania pozostają bez uszczerbku dla ogólnej zasady, że Państwo Członkowskie może zachować lub rozwijać własną krajową politykę w dziedzinie walki z narkotykami na swoim terytorium;

bez uszczerbku dla kompetencji Wspólnoty,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:

Artykuł  1

Państwa Członkowskie podejmują pełną współpracę w walce z narkomanią i podejmują starania w celu zbliżenia swoich ustawodawstw, aby zapewnić ich wzajemną zgodność w stopniu niezbędnym do zapobiegania i zwalczania nielegalnego handlu narkotykami w Unii.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie podejmują starania, aby zapewnić większą wzajemną zgodność praktyk policji, służb celnych i organów sądowych, w ten sposób przyczyniając się do ściślejszej europejskiej współpracy w celu zapobiegania i zwalczania nielegalnego handlu narkotykami w Unii.

Artykuł  3

Państwa Członkowskie podejmują walkę z nielegalnym przepływem środków odurzających i substancji psychotropowych we Wspólnocie, w tym również z "turystyką narkotykową".

Artykuł  4

Państwa Członkowskie zapewniają, że w ich systemach prawnych kary nakładane za handel narkotykami na dużą skalę są jednymi z najbardziej surowych kar przewidzianych dla przestępstw o porównywalnej wadze.

Artykuł  5

Państwa Członkowskie podejmują starania w celu opracowania zbieżnego ustawodawstwa w stopniu koniecznym do przygotowania podstawy prawnej lub wypełnienia luk prawnych w odniesieniu do narkotyków syntetycznych. W szczególności wspierają tworzenie systemu szybkiego informowania umożliwiającego zidentyfikowanie takich narkotyków jako substancji zakazanych w momencie ich pojawienia się w jakimkolwiek miejscu na terytorium Państwa Członkowskiego.

Artykuł  6

Bez uszczerbku dla kompetencji Wspólnoty Państwa Członkowskie zobowiązują się do przyjęcia środków koniecznych do zacieśnienia współpracy operacyjnej policji, służb celnych i organów sądowych w walce z narkomanią oraz w zapobieganiu i zwalczaniu nielegalnego handlu narkotykami.

Artykuł  7

Państwa Członkowskie zapewniają, że ich zobowiązania wynikające z Konwencji Narodów Zjednoczonych z 1961, 1971 i 1988 r. w sprawie środków odurzających i substancji psychotropowych są stosowane rygorystycznie i skutecznie.

Artykuł  8

Państwa Członkowskie zobowiązują się do podjęcia najwłaściwszych kroków w celu zwalczania nielegalnych upraw roślin zawierających składniki aktywne o właściwościach narkotycznych.

Artykuł  9

Państwa Członkowskie zobowiązują się, z uwzględnieniem swoich zasad konstytucyjnych i podstawowych koncepcji systemów prawnych, do nadania charakteru czynów karalnych czynom popełnianym umyślnie w celu publicznego namawiania lub nakłaniania innych osób, przy pomocy dowolnych środków, do popełniania przestępstw nielegalnego używania lub produkcji środków odurzających. Państwa Członkowskie zachowują szczególną czujność w odniesieniu do wykorzystywania usług przesyłania danych on-line, w szczególności internetu.

Artykuł  10

Przepisy niniejszego wspólnego działania nie uniemożliwiają Państwu Członkowskiemu, w poszanowaniu jego zobowiązań międzynarodowych, utrzymywania bądź wprowadzania na swoim terytorium jakiegokolwiek środka uzupełniającego, uznanego za właściwy do walki z narkomanią oraz zapobiegania i zwalczania nielegalnego handlu narkotykami.

Artykuł  11

Rządy Państw Członkowskich zobowiązują się do powzięcia wszelkich właściwych kroków w celu wprowadzenia w życie niniejszego wspólnego działania niezwłocznie po jego przyjęciu.

Corocznie Prezydencja składa Radzie sprawozdania w sprawie realizacji niniejszego wspólnego działania.

Artykuł  12

Niniejsze wspólne działanie wchodzi w życie z dniem jego przyjęcia.

Artykuł  13

Niniejsze wspólne działanie zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 grudnia 1996 r.

W imieniu Rady
I. YATES
Przewodniczący

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1996.342.6

Rodzaj: Wspólne działanie
Tytuł: Wspólne działanie 96/750/WSiSW przyjęte przez Radę na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, dotyczące zbliżenia ustawodawstw i praktyk Państw Członkowskich Unii Europejskiej w zakresie walki z narkomanią oraz zapobiegania i zwalczania nielegalnego handlu narkotykami
Data aktu: 17/12/1996
Data ogłoszenia: 31/12/1996
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 17/12/1996