Decyzja 96/577/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie stałych systemów przeciwpożarowych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 24 czerwca 1996 r.
w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie stałych systemów przeciwpożarowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(96/577/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 8 października 1996 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych(1), zmienioną dyrektywą 93/68/EWG(2), w szczególności jej art. 13 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

Komisja jest zobowiązana wybrać między dwoma procedurami zaświadczania zgodności wyrobu przewidzianymi w art. 13 ust. 3 dyrektywy 89/106/EWG, "możliwie najmniej uciążliwą procedurę zgodną z wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa"; oznacza to, że niezbędne jest podjęcie decyzji dla danego wyrobu lub rodziny wyrobów, czy obecność systemu fabrycznej kontroli produkcji, za który odpowiedzialność ponosi producent, jest koniecznym i wystarczającym warunkiem do zaświadczenia zgodności oraz, czy z przyczyn dotyczących zachowania zgodności z kryteriami wspomnianymi w art. 13 ust. 4, wymagana jest interwencja zatwierdzonej jednostki certyfikującej;

artykuł 13 ust. 4 wymaga, aby określona w ten sposób procedura była wskazana w mandatach i w specyfikacjach technicznych; z tego powodu wymagane jest zdefiniowanie wyrobu lub rodziny wyrobów w sposób wykorzystywany w mandatach i specyfikacjach technicznych;

obie procedury przewidziane w art. 13 ust. 3 są opisane szczegółowo w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG; dlatego też niezbędne jest jasne zdefiniowanie metod, za pomocą których te dwie procedury muszą być wprowadzane w życie dla każdego wyrobu lub rodziny wyrobów, w odniesieniu do załącznika III, z uwagi na fakt, że załącznik III daje preferencje niektórym systemom;

procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. a) odpowiada systemom przedstawionym w pierwszej możliwości, bez stałego nadzoru, oraz w możliwości drugiej i trzeciej przedstawionej w załączniku III sekcja 2 ii), a procedura, określona w art. 13 ust. 3 lit. b), odpowiada systemom przedstawionym w załączniku III sekcja 2 i) oraz w pierwszej możliwości, z nadzorem stałym, w załączniku III sekcja 2 ii);

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zgodność wyrobów wymienionych w załączniku I zaświadcza się zgodnie z procedurą, zgodnie z którą, oprócz fabrycznego systemu kontroli produkcji przez producenta, w ocenę i nadzór nad kontrolą produkcji lub samym wyrobem zaangażowana jest upoważniona jednostka certyfikująca.

Artykuł  2

Procedurę zaświadczania zgodności określoną w załączniku II wskazuje się w mandatach dotyczących zharmonizowanych norm.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 24 czerwca 1996 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12.

(2) Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I 1

SYSTEMY WYKRYWANIA POŻARU LUB ALARMU POŻAROWEGO, STAŁY SPRZĘT PRZECIWPOŻAROWY, SYSTEMY SŁUŻĄCE DO OPANOWYWANIA OGNIA I DYMU ORAZ WYROBY ZABEZPIECZAJĄCE PRZED WYBUCHEM

– Zestawy systemów wykrywania pożaru i alarmu pożarowego: łączone zestawy systemów wykrywania pożaru i alarmu pożarowego, zestawy systemów wykrywania pożaru, zestawy alarmu pożarowego, zestawy systemów łączności przeciwpożarowej.

– Części składowe systemów wykrywania pożaru i alarmu pożarowego: czujniki dymowe, cieplne i płomieniowe, przyrządy kontrolne i alarmowe, urządzenia przekazujące sygnał alarmowy, izolatory zwarcia, urządzenia alarmowe, źródła energii, urządzenia wejścia/wyjścia ostrzegające przed pożarem, ręczne ostrzegacze pożarowe.

– Samodzielne czujniki dymowe/alarmowe.

– Zestawy systemów tłumienia/gaszenia ognia: zestawy wężowych instalacji hydrantowych pierwszej pomocy, zestawy systemów przeciwpożarowych instalacji hydrantowych suchych i nawodnionych, zestawy deszczowni i systemów instalacji zraszaczowych, zestawy systemów instalacji gaśniczych pianowych, zestawy instalacji gaśniczych proszkowych, zestawy systemów gaśniczych gazowych (w tym urządzenia gaśnicze z CO2).

– Części składowe systemów tłumienia/gaszenia pożaru: hydranty przeciwpożarowe, czujniki przepływu wody/przełączniki, czujniki ciśnienia/przełączniki, zawory pożarowe, łączniki wlotowe, pompy i zestawy pomp przeciwpożarowych, dysze/deszczownie/łączniki wylotowe, zespoły zaworów zbiorników ciśnieniowych i ich siłowniki, zawory rozdzielcze i ich siłowniki, nieelektryczne urządzenia wyłączające, elastyczny łącznik napędowy, ciśnieniomierze i przełączniki ciśnienia, mechaniczne urządzenia ważące oraz zawory zwrotne i jednokierunkowe.

– Zestawy systemów zabezpieczających przez wybuchem.

– Części składowe systemów zabezpieczających przed wybuchem: wykrywacze, elementy tłumiące, czujniki wybuchu, wyroby przeciwwybuchowe.

– Zestawy instalacji systemów opanowania dymu i ognia: zestawy systemów wyciągowych instalacji odprowadzających dym i ciepło, zestawy systemów różnicowania ciśnienia.

– Części składowe instalacji systemów opanowania dymu i ognia: kurtyny dymowe, klapy przeciwpożarowe, przewody dymowe, wentylatory mechaniczne, wentylatory naturalne, tablice sterownicze i awaryjne tablice sterownicze, źródła energii.

ZAŁĄCZNIK  II 2

RODZINA WYROBÓW

SYSTEMY WYKRYWANIA POŻARU LUB DO ALARMU POŻAROWEGO, STAŁY SPRZĘT PRZECIWPOŻAROWY, SYSTEMY SŁUŻĄCE DO OPANOWYWANIA OGNIA I DYMU ORAZ WYROBY ZABEZPIECZAJĄCE PRZED WYBUCHEM (1/1)

Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i jego/ich zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań) wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CEN/CENELEC) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyroby Zamierzone zastosowanie Poziom i klasa (odporność ogniowa)(1) System zaświadczania zgodności
Zestawy elementów Bezpieczeństwo pożarowe 1(2)
Wykrywanie pożaru/alarm pożarowy
Zestawy systemów wykrywania ognia i alarmu pożarowego -
Zestawy systemów wykrywania pożaru -
Zestawy systemów alarmu pożarowego -
Zestawy systemów łączności przeciwpożarowej -
Tłumienie/gaszenie ognia
Zestawy wężowych instalacji hydrantowych pierwszej pomocy -
Zestawy systemów przeciwpożarowych instalacji hydrantowych suchych i nawodnionych -
Zestawy deszczowni i systemów instalacji zraszaczowych -
Zestawy systemów instalacji gaśniczych pianowych -
Zestawy systemów instalacji gaśniczych proszkowych -
Zestawy systemów gaśniczych gazowych (w tym urządzenia gaśnicze z CO2) -
Zespoły zaworów sygnału

wzrostu wilgotności

Bezpieczeństwo pożarowe 1
Zespoły zaworów sygnału

spadku wilgotności

Zespoły zaworów sygnału

zalania

Czujniki wielofunkcyjne
Zespoły zaworów zbiorników

ciśnieniowych i ich siłowniki

Zawory rozdzielcze i ich

siłowniki

Nieelektryczne urządzenia

wyłączające

Łączniki elastyczne
Ciśnieniomierze i

przełączniki ciśnienia

Mechaniczne urządzenia

ważące

Zawory zwrotne i

jednokierunkowe

Zabezpieczanie przed wybuchem
Zestawy systemów zabezpieczających przed wybuchem -
Instalacje systemów opanowania pożaru
Zestawy systemów wyciągowych instalacji odprowadzających dym i ciepło -
Zestawy systemów różnicowania ciśnienia -
Samodzielne czujniki dymowe/alarmowe -
Części Bezpieczeństwo pożarowe 1
Wykrywanie pożaru/alarm pożarowy
Czujniki dymowe, cieplne i płomieniowe -
Urządzenia kontrolne i alarmowe -
Urządzenia przekazujące sygnał alarmowy -
Izolatory zwarcia -
Urządzenia alarmowe -
Źródła energii -
Urządzenia wejścia/wyjścia -
Ręczne ostrzegacze pożarowe -
Stałe systemy tłumienia i gaszenia pożaru
Hydranty przeciwpożarowe -
Czujniki przepływu wody/przełączniki -
Czujniki ciśnienia/przełączniki -
Zawory pożarowe -
Łączniki wlotowe -
Pompy i zespoły pomp przeciwpożarowych -
Dysze/deszczownie/łączniki wylotowe -
Zabezpieczenie przed wybuchem
Wykrywacze -
Elementy tłumiące -
Czujniki wybuchu -
Wyroby przeciwwybuchowe -
Opanowanie pożaru
Kurtyny dymowe -
Klapy przeciwpożarowe patrz DI2
Przewody dymowe patrz DI2
Wentylatory mechaniczne -
Wentylatory naturalne -
Tablice sterownicze i awaryjne tablice sterownicze -
Źródła energii -
(1) Patrz przepisy dokumentu wyjaśniającego nr 2 i/lub "Uzupełnienie

do mandatów z uwagi na odporność ogniową".

(2) System 1: patrz załącznik III sekcja 2 i) do dyrektywy 89/106/EWG

bez badań sondażowych próbek.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie ma wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, gdy to właściwe, pkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

1 Załącznik I zmieniony przez art. 2 pkt 1 decyzji nr 2002/592/WE z dnia 15 lipca 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.192.57) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
2 Załącznik II zmieniony przez art. 2 pkt 2 decyzji nr 2002/592/WE z dnia 15 lipca 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.192.57) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1996.254.44

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 96/577/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie stałych systemów przeciwpożarowych
Data aktu: 24/06/1996
Data ogłoszenia: 08/10/1996
Data wejścia w życie: 25/06/1996