Dyrektywa 96/63/WE zmieniająca dyrektywę 76/432/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do urządzeń hamujących kołowych ciągników rolniczych lub leśnych

DYREKTYWA KOMISJI 96/63/WE
z dnia 30 września 1996 r.
zmieniająca dyrektywę 76/432/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do urządzeń hamujących kołowych ciągników rolniczych lub leśnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 100a,

uwzględniając dyrektywę Rady 74/150/EWG z dnia 4 marca 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych(1), ostatnio zmienioną przez dyrektywę 88/297/EWG(2), w szczególności jej art. 12 i 13,

a także mając na uwadze, co następuje:

próba hamowania może być ulepszona przez zastąpienie średniego spowolnienia wzorem definiującym drogę hamowania, jako funkcję przyspieszenia; po tej zmianie będą następować inne zmiany, których celem jest poprawa bezpieczeństwa ciągników i ich części składowych;

przepisy niniejszej dyrektywy są zgodne z opinią Komitetu ds.

Dostosowania do Postępu Technicznego ustanowionego dyrektywą 74/150/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załącznikach I i II do dyrektywy Rady 76/432/EWG(3) wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Z mocą od dnia 1 października 1997 r. żadne Państwo Członkowskie nie może:

– odmówić, w odniesieniu do typu ciągnika udzielenia homologacji typu WE, wydania dokumentu określonego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy 74/150/EWG lub udzielenia krajowej homologacji typu, lub

– zakazać rejestracji, sprzedaży lub dopuszczenia do ruchu ciągników,

z przyczyn odnoszących się do urządzeń hamujących, jeżeli ciągniki są zgodne z wymogami dyrektywy 76/432/EWG zmienionej niniejszą dyrektywą.

2.
Z mocą od dnia 1 marca 1998 r. Państwa Członkowskie:

– nie udzielają już homologacji typu WE ani nie wydają dokumentów określonych w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy 74/150/EWG, oraz

– mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu

w odniesieniu do typu ciągnika z przyczyn odnoszących się do urządzeń hamujących, jeżeli wymogi dyrektywy 76/432/EWG zmienionej niniejszą dyrektywą nie są spełnione.

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy do dnia 1 października 1997 r. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.
2.
Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.
3.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 września 1996 r.
W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 84 z 28.3.1974, str. 10.

(2) Dz.U. L 126 z 20.5.1988, str. 52.

(3) Dz.U. L 122 z 8.5.1976, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

W dyrektywie 76/432/EWG wprowadza się następujące zmiany:

"1. W załączniku I ppkt 4.2.6 na końcu akapitu pierwszego dodaje się zdanie w brzmieniu: »Jeśli normalnie hamowana jest więcej niż jedna oś, jedna z osi może być odłączona pod warunkiem że użycie hamulca roboczego automatycznie przyłączy tę oś, natomiast gdy urządzenie przyłączające zawiedzie, czynność ta wykonywana jest automatycznie.«

2. W załączniku II ppkt 1.1.1 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie: »Sprawność hamulca roboczego określona jest na podstawie drogi hamowania obliczonej stosownie do wzoru określonego w ppkt 2.1.1.1«,

skreśla się ppkt 1.2.2.2,

ppkt 2.1.1.1 otrzymuje brzmienie:

»2.1.1.1. Przy teście typu O należy osiągnąć drogę hamowania, którą oblicza się następująco:

gdzie:

V jest maksymalną prędkością konstrukcyjną w km/h, oraz

Smax jest maksymalną drogą hamowania w metrach«."

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1996.253.13

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 96/63/WE zmieniająca dyrektywę 76/432/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do urządzeń hamujących kołowych ciągników rolniczych lub leśnych
Data aktu: 30/09/1996
Data ogłoszenia: 15/10/1996
Data wejścia w życie: 04/11/1996